נעם שפירא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נעם שפירא
לידה 18 בינואר 1948 (בן 76)
עפולה, פלשתינה (א"י) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות צבא הגנה לישראל
אמ"ן
תקופת הפעילות 19661986 (כ־20 שנה)
דרגה אלוף-משנה  אלוף-משנה
תפקידים בשירות
פעולות ומבצעים
מלחמת ששת הימים  מלחמת ששת הימים
מלחמת ההתשה  מלחמת ההתשה
מלחמת יום הכיפורים  מלחמת יום הכיפורים
מלחמת לבנון הראשונה  מלחמת לבנון הראשונה
המערכה ברצועת הביטחון  המערכה ברצועת הביטחון
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
נעם שפירא (משמאל) בעת ביקור נשיא המדינה חיים הרצוג ביחידת חצב. בתמונה גם ראש אמ"ן אהוד ברק
ארבעה דורות של מפקדי "חצב" בכנס מפקדי "חצב" 2018, מימין לשמאל: אפרים לפיד, אלי זיו, נועם שפירא ואסף אוריון

נעם שפירא (נולד ב־18 בינואר 1948) הוא קצין צה"ל בדימוס בדרגת אלוף-משנה. היה מפקד יחידת חצב בחיל המודיעין. כמו כן מילא תפקידי עיבוד מודיעין, פיקוד ואג"ם באגף המודיעין, בהם ראש מטה יחידה 8200. לאחר שחרורו מצה"ל עבד במשרד ראש הממשלה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נעם שפירא נולד בעפולה ב-18 ינואר 1948. אביו, אנטול, עלה מגרמניה בשנת 1934, שירת בהגנה, כנוטר, וב"פלוגות הלילה" של אורד וינגייט והיה מראשוני מקימי תעשיית הגבינות בישראל. אימו, מינה, הייתה פקידה ראשית בחברת "הספקה" ושמשה כנגידת אינרוויל (רוטרי) בארץ. שפירא הוא בוגר בית הספר הריאלי בחיפה במגמה המזרחית[1]. במהלך לימודיו היה יו"ר חברת התלמידים בבית הספר וראש שכבה בשבט הצופים "עמית" בחיפה.

שפירא התגייס לחיל המודיעין בשנת 1966 כבוגר האולפן לערבית ושירת ביחידה 515 (לימים 8200). במלחמת ששת הימים הוצב בפריסה קדמית של היחידה באסמאעיליה. לאחר קורס קצינים והסמכה כקמ"ן שירת בבסיס אום חשיבה, הבסיס המרכזי של היחידה בסיני ("בבל"), בתפקיד קצין העיבוד (קב"ר) הבכיר כולל במהלך מלחמת ההתשה[2].

בשנים 1970–1972 השלים לימודי תואר ראשון בערבית והמזרח התיכון באוניברסיטת חיפה, ולאחריהם שב ל-8200 כראש הזירה הדרומית במרכז המודיעין של היחידה. ערב מלחמת יום הכיפורים כיהן גם כקב"ר מרחבי בכיר בבסיס המרכזי בסיני. במסגרת זו היה אחראי על העיבוד והדיווח לגורמי המודיעין במטה הכללי, לפיקוד ולאוגדות. בתפקיד זה היה אחראי גם למודיעין שהופק מ"האמצעים המיוחדים"[3]. לדברי שפירא, המודיעין שהפיקו חייליו תרם משמעותית למארב לחטיבה 25 המצרית שניסתה לקטוע את צליחת התעלה של צה"ל[4].

בשנת 1977 מונה לראש מדור באגף מבצעים של 8200 ולאחר מכן לראש הזירה הצפונית במרכז המודיעיני. במסגרת זו היה אחראי מקצועית על הפקת המודיעין בצפון. בשנת 1979 מונה לקצין המבצעים של היחידה, כולל במלחמת שלום הגליל. במסגרת תפקידו זה היה אחראי גם על היערכות היחידה בשטח לבנון - בג'בל בארוכ ובביירות, והפעלת המערכים הנייד, המוטס והמושט של היחידה.

ב-1982 הועלה לדרגת אלוף-משנה ומונה לראש מטה (רמ"ט) 8200 תחת מפקד היחידה תא"ל ראובן ירדור, תפקיד בו שירת עד שנת 1984.

לאחר שנת לימודים במסגרת המכללה לביטחון לאומי (מחזור י"ב), מונה למפקד יחידת חצב של חיל המודיעין, בדרגת אלוף-משנה. בתקופה זו נכנסה היחידה לכיסוי שידורי טלוויזיה בלוויין והתמודדות ראשונה עם כניסת עידן האינטרנט בתקשורת. יחידת אמש"ט (איסוף מסמכי שלל וציוד טכני, הכפופה ליחידת חצב) קיבלה אחריות גם לאיסוף ציוד שלל טכני עבור חיל האוויר.

שפירא הוא בוגר המכללה לביטחון לאומי.

תפקידים אזרחיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שפירא השתחרר מצה"ל בשנת 1986 ועבד במשרד ראש הממשלה, בו כיהן במגוון תפקידים במשך 20 שנות שירות.

לאחר פרישתו ב-2008, נבחר למנכ"ל הראשון של עמותת גמלאי "אגמון". הוא כיהן בתפקיד שמונה שנים, ובמסגרתן ארגן מחדש את פעילות העמותה והרחיב את תחומי עיסוקה. בתקופתו הוקמה קרן "אלי בארי" לתמיכה בנזקקים סיעודיים במקום הביטוח הסיעודי המוסדי, והוא עמד בראש הקרן בין השנים 2017–2018.

פעילות ציבורית והתנדבותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שפירא מעורב בהתנדבות בתחום הנצחה ומורשת בעמותת בוגרי 8200, וראש תחום המורשת ביחידה 8200. הוא עומד בראש ועדת הביקורת של עמותת "חברים למען החברה" מיסודם של עשרה מבוגרי מחזור י"ב במכללה לביטחון לאומי במטרה לסייע לעיר שדרות בתחומי החינוך המיוחד והלא פורמלי ושירותי הרווחה. חבר מערכת ביטאון המרכז למורשת המודיעין, מתנדב בארגון "צוות", מתנדב ב"בית איזי שפירא" והתנדב בעמותת "ושמרת" לסיוע לבתי אבות בתקופת מגפת הקורונה. שפירא הצטרף בשנת 2021 לצוות העורכים בוויקיפדיה בתחומי צבא וביטחון. הוא חבר ועדת הביקורת של עמותת בוגרי המכללה לביטחון לאומי. מתנדב זה מספר שנים בארכיון צה"ל.

נעם שפירא נשוי לרותי, ולהם ארבעה ילדים. הם מתגוררים ברעננה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נעם שפירא בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אתר בוגרים בית הספר הריאלי
  2. ^ עמוס גלבוע, מר מודיעין, עמודים 361, 373, 380
  3. ^ נעמה לנסקי, כך נותרנו חסרי אמצעים, באתר ישראל היום, 12 בספטמבר 2013
  4. ^ היינו האוזניים והעיניים של הצבא אתר עמותת בוגרי 8200 - במקור כתבה מישראל היום, פורסם ב-27.09.2020