סרט מתיחות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סרט מתיחות הוא סוגה קולנועית וטלוויזיונית בה שחקנים מותחים אנשים, וגורמים להם להאמין למציאות מפוברקת כלשהי. הנמתחים מצולמים ללא ידיעתם, לעיתים רבות במצבים מביכים, על מנת שהצופים יוכלו לחזות בתגובותיהם. זוהי אחת הסוגות הזולות ביותר להפקה משום שהיא אינה דורשת פעלולים או שיחזורים היסטוריים, הליהוק בה הוא חלקי וגם התסריט חלקי ביותר. לעיתים קרובות, התוכניות מורכבות מסצנות קצרות שבכל אחת מהן מוצג "קורבן" אחר למתיחה. בתוכניות אחרות המתיחה מתמקדת ב"קורבן" אחד לאורך זמן. בתוכניות אלה, המתיחה נחשפת לבסוף בפני הנמתח. על פי חוק הגנת הפרטיות, שידורן של תוכניות וסרטי המצלמה הנסתרת מחייבת את הסכמתם של הנמתחים.

בישראל, התפתחה סוגת המתיחות בסרטי קולנוע שמשכו קהל רב, כמו: "ישראלים מצחיקים" של בועז דוידזון וצבי שיסל, ו"חייך אכלת אותה" של יהודה ברקן. בשנים שלאחר מכן סוגת המתיחות זכתה לפופולריות גם בטלוויזיה, למשל "מצלמה נסתרת", "לא דופקים חשבון" והתוכנית "פספוסים" שהופקו במקור, לצד תוכניות כמו "בננה ספליט" שיובאה מהולנד והוגשה בידי רלף ענבר. שמות הבולטים שבהם נטמעו אף בעגה הישראלית. המונח "פיספוסים" הפך לביטוי המתאר את הליך המתיחה או קטעים מביכים[1]. כך גם המונחים "אכלת אותה" או "מצלמה נסתרת" הפכו למטבע לשון בעברית הישראלית[2]. עם השנים דעכה הפופולריות של סרטי וסדרות המתיחות. בשנת 2014 יצא הסרט "בלי בושה" בו הבמאי אורן שי בודק כיצד נעלמו סרטי המתיחות הישראלים מן התודעה במהלך השנים.

סרטי ותוכניות מתיחות בולטות בחו"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטי קולנוע עם מצלמה נסתרת:

  • בוראט (2006) - הסרט עוקב אחר הדמות בוראט סאגדייב (מגולם על ידי סשה ברון כהן) אשר מקיימת אינטראקציות עם אמריקנים שונים "מהרחוב" שאינם מודעים לכך שבוראט הוא דמות בדיונית ומתייחסים אליו ואל התבטאויותיו ברצינות.
  • ברונו (2009) - הסרט עוקב אחר הדמות ברונו (אשר מגולם על ידי סשה ברון כהן) מקיים אינטראקציות עם אמריקנים שונים "מהרחוב" שאינם מודעים לכך שבוראט הוא דמות בדיונית ומתייחסים אליו ואל התבטאויותיו ברצינות.
  • ג'קאס מציגים: חרא סבא (2013) - סרט בכיכובו של ג'וני נוקסוויל המחופש לקשיש. הסרט משלב חלקים שהתבססו על תסריט יחד עם חלקים רבים של מצלמה נסתרת בה נוקסוויל מותח אנשים שונים.
  • סרט המשך בוראט (2020) - סרט ההמשך לסרט בוראט בו שוב הדמות בוראט סאגדייב מקיימת אינטראקציות עם אמריקנים שונים "מהרחוב" שאינם מודעים לכך שבוראט הוא דמות בדיונית ומתייחסים אליו ואל התבטאויותיו ברצינות.

תוכניות מצלמה נסתרת:

  • מצלמה נסתרת(אנ') - תוכנית טלוויזיה אמריקאית ששודרה במקור בין השנים 1948 – 2014.
  • Just for Laughs Gags(אנ') - תוכנית טלוויזיה קנדית שמשודרת בקנדה משנת 2001 ואילך. ברוב המתיחות בסדרה האודיו מוחלף באפקטים קוליים, רצועת צחוק ומוזיקה.
  • Punk'd - תוכנית טלוויזיה אמריקאית בהנחיית אשטון קוצ'ר ששודרה במקור בין השנים 2003 – 2007 ובה נמתחו ידוענים במתיחות מורכבות.
  • Naked and Funny - תוכנית טלוויזיה אוקראינית ששודרה במקור בין השנים 2007 – 2019.
  • מעשי ג'וקרים - תוכנית טלוויזיה אמריקאית שמשודרת בערוץ TruTV משנת 2011 ואילך. בתוכנית מככבים ארבעת חברי ההרכב הקומי "The Tenderloins", אשר הם חברים במציאות עוד מהתיכון, והם מאתגרים האחד את השני לבצע מתיחות המצולמות במצלמה נסתרת.

סרטי ותוכניות מתיחות בולטות בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטי קולנוע ישראלים עם מצלמה נסתרת:

תוכניות מצלמה נסתרת ישראליות:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אתר למנויים בלבד אילון גלעד, לא בעברית ולא במקרה: כיצד נולד הפִסְפוּס?, באתר הארץ, 17 במאי 2017
  2. ^ ד"ר רוביק רוזנטל, ישר נתנה לי סטירה ובעיטה, בלוג השפה העברית של מילון רב-מילים, ‏2 בפברואר 2017