פארק דה לה וילט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פארק לה וילט)
פארק דה לה וילט
Parc de la Villette
מידע כללי
תאריך הקמה 1979 עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל ברנרד טשומי עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מדינה צרפתצרפת צרפת
מיקום פּוֹן-דה-פְלַנְדְר עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 48°53′35″N 2°23′26″E / 48.89306°N 2.39056°E / 48.89306; 2.39056
lavillette.com
(למפת פריז רגילה)
 
פארק דה לה וילט
פארק דה לה וילט
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מבט כללי על הפארק. ניתן לראות את כיפת "הז'אוד".

פארק דה לה וילט (צרפתית: Parc de la Villette) הוא פארק עירוני הנמצא ברובע התשעה-עשר של פריז (צפון-מזרח העיר). הפארק הוא השלישי בגודלו בתחומי העיר ומשתרע על שטח כולל של 250,000 מ"ר. הפארק הוקם בהדרגה מ-1983 עד 1998 במקומו של שוק בשר ובתי מטבחיים ישנים.

בתחומי הפארק נמצאים גם מוזיאון המדע והתעשייה (Cité des Sciences et de l'Industrie) שהוא מוזיאון המדע הגדול באירופה ו"הזֶ'אוֹד" ("la Géode") - כדור כסוף ומבריק שבתוכו קולנוע IMAX.

תכנון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפארק, פרי תכנונו של האדריכל השווייצרי ברנרד טשומי, כולל פונקציות ציבוריות ומתקנים מסוגים שונים בנושא מדע ומוזיקה, וכן מתקנים ואטרקציות לילדים. תכנונו של הפארק הוא דוגמה לגישת הדה-קונסטרוקטיביזם בתחום אדריכלות הנוף ואבן דרך חשובה בזרם אדריכלי זה. טשומי זכה בתחרות על תכנון הפארק ובתכנונו הושפע באופן ישיר ממשנתו של הפילוסוף ז'אק דרידה אשר עמו אף התייעץ.

תכנונו הדה-קונסטרוקטיביסטי של הפארק בא לידי ביטוי בכמה מערכות גאומטריות המכתיבות אותו. הן מולבשות זו על גבי זו ב"סופרפוזיציה". מערכות אלה מתוות את שלד הפארק על שביליו, המבנים הפזורים בו ואופן החיבור של מתחם הפארק אל המרקם העירוני שסביבו. הרצפים קוראים תיגר על ערכי השימוש הצפויים בדרך כלל בפארק עירוני גדול. בולטים במיוחד בנוף הפארק 35 מבני "פֿולי" (Folly) אדומים הפזורים ברחבי הפארק בהתאם למתווה שאינו בהכרח תואם את התוכנית הכללית. דוגמה זו למערכת סופרפוזיציונית יוצרת יחד עם שאר המערכות, על פי תכנונו של טשומי, מספר אופנים שבהם ניתן לקרוא ולפרש את המרחב הפיזי. מבני הפֿולי אינם דומים זה לזה, כשכל מבנה הוא מעין "תרגיל אדריכלי" בפני עצמו, אך לכולם אותו סדר גודל וכולם צבועים באדום. בפועל הם מסייעים להתמצאות של המבקרים בפארק. חלקם משמשים כמרכז מידע, כחנות קטנה או כמתקני שעשועים לילדים, לחלקם ניתן לטפס לצורך תצפית וחלקם הם כפסלים לכל דבר.

תכנון הנוף בפארק משתלב עם גוף המים "אגן לה וילט" (Bassin de la Villette), אגם מלאכותי המחובר למערכת תעלות מים, בהם תעלת סן מרטן. נוסף על אלה הפארק מכיל מספר רב של אלמנטים נופיים ואדריכליים שונים המשתלבים זה בזה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פארק דה לה וילט בוויקישיתוף