פורטל:להט"ב/תרבות/אמנות הבמה/אוסף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
1 מלאכים באמריקה: פנטזיה הומוסקסואלית על נושאים לאומיים הוא מחזה בשני חלקים בן שבע שעות שנוצר בשנת 1987 ביוזמתו של אוסקר יוסטיס, מנהל להקת תיאטרון בסן פרנסיסקו, שפנה לטוני קושנר והציע לו לכתוב מחזה שיעסוק בהשפעת האיידס על החברה האמריקאית. המחזה גם עובד למיני סדרה טלוויזיונית באותו שם.

המחזה הוצג לראשונה בסן פרנסיסקו לאחר תהליך עבודה ארוך שהתקיים בסדנאות בניהולו של יוסטיס, משם נדד ללונדון, ורק בתחילת שנות ה-90 הגיע לברודוויי וזכה שם להצלחה גדולה. המחזה הועלה מספר פעמים בתיאטראות בישראל – בתיאטרון חיפה, בתיאטרון באר שבע ובתיאטרון הקאמרי. בתיאטרון בית צבי הועלתה "מלאכים באמריקה" כהצגת גאלה מיוחדת בערב למלחמה באיידס בשנת 2007.

המחזה זכה בפרס פוליצר ובשני פרסי טוני, ובשנת 1998 נבחר לאחד מעשרת המחזות הטובים של המאה ה-20.

עריכה | תבנית | שיחה
2 בנות פסיה היא להקת דראג קווינז שפעלה בישראל בין השנים 1995 -2000. הלהקה זכתה לפופולריות רבה, סייעה להכנסת הדראג קווינז למיינסטרים הישראלי, ותרמה לקידום המודעות והשיח התרבותי בארץ בנושאי מגדר, הומוסקסואליות וטרנסג'נדריות.

הלהקה הוקמה בשנת 1995, לאחר שארבעה מבוגרי החוג לתיאטרון באוניברסיטת תל אביב העלו הופעת דראג בפורים, במועדון "זמן אמיתי" בתל אביב-יפו. הופעתם זכתה לפופולריות רבה והפכה לקאלט במסיבות של קהילת הלהט"ב. בעקבות ההצלחה יצרו חברי הלהקה מופע קומי שלם שהוצג באולמות ברחבי הארץ, לאחר שחלק מהתוכן הבוטה, שאפיין את המופעים הראשונים שהתקיימו בפני הומוסקסואלים, הוסר או רוכך. ההשראה לשם הלהקה "בנות פסיה" לקוחה מחנות ותיקה להלבשה תחתונה בתל אביב בשם זה.

הלהקה יצרה והופיעה במערכונים ושירים קומיים, בהם גרסאות כיסוי לשירים מוכרים. ב-1996 כתבו חברי הלהקה מחרוזת שירי תוכניות ילדים שיצאה בדיסק האוסף "החברים של קישקשתא" לציון שלושים שנה לטלוויזיה החינוכית. בשנת 1997 הוציאה הלהקה אלבום מוזיקה בשם "לא יכול להיות" והופיעה בפינה קבועה בתוכנית הטלוויזיה השבועית "סוגרים שבוע" של אמנון לוי בערוץ הראשון.

עריכה | תבנית | שיחה
3 הדוויג והשארית העצבניתאנגלית: Hedwig and the Angry Inch) הוא מחזמר אוף ברודוויי מסוג אופרת רוק וסרט קולנוע בעל אותו שם אודות להקת רוק דמיונית בשם זה, אותה מוביל טרנסג'נדר גרמני. התסריט נכתב על ידי ג'ון קמרון מיטשל והמוזיקה ומילות השירים נכתבו על ידי סטפן טראסק. הופעת הבכורה של המחזמר הייתה בשנת 1998, ומאז הוא הועלה במאות במות בהפקות מסביב לעולם. סרט הקולנוע יצא בשנת 2001.

המחזמר מתאר את חייו של מיטשל כבן לגנרל בצבא ארצות הברית אשר מופקד על המחלקה האחראית על מזרח ברלין הכבושה. המוזיקה במחזמר מבוססת על עידן הגלאם רוק של דייוויד בואי (אשר אף סייע בהפקת המחזה בלוס אנג'לס), כמו כן על השפעות של ג'ון לנון, מייסדי הפאנק איגי פופ ולו ריד ואמנים אמריקאים ובריטים אחרים משנות ה-70 ושנות ה-80 המוקדמות אשר היו חלק מתופעת הג'נדר בלנדר של אותה תקופה.

עריכה | תבנית | שיחה
4
מיס לילה קרי

דראג הוא כינוי סלנג ללבוש ביגוד בעל משמעות סמלית כלשהי, אך לרוב מתייחס ללבוש בגדים המזוהים עם התפקיד המגדרי ההפוך למינו של המתלבש. דראג נקשר לעיתים בהומוסקסואליות, אם כי קשר כזה אינו קיים בהכרח ובמקרים רבים לבישת הבגדים מתבצעת עקב רצון לביטוי עצמי כלשהו או לצורכי בידור, ולאו דווקא מטעמי זהות מינית או מגדרית.

ישנה היסטוריה ארוכה של דראג באמנות הבמה‎, והתופעה משתרעת על מגוון רחב של תרבויות וסגנונות אומנותיים. בתיאטרון מתאר המונח דראג שתי תפעות: הראשונה היא הופעה שבה יש שימוש בקרוס-דרסריות על מנת לגלם את הדמות. אמצעי מבע זו הינו חלק מההיסטוריה החברתית של התיאטרון. השנייה היא תיאור דמות שהיא בעצמה מבצעת קרוס-דרסריות. תמה זו היא חלק מההיסטוריה של הספרות והקולנוע, כמו למשל בסרטים מולאן וגברת דאוטפייר. מופעי דראג רבים כוללים חיקויים של ידועניות ומופעי שירה.

גם בישראל נפוצו מופעי הדראג ואף פרצו מעבר לקהילת הלהט"ב הישראלית. כך, לדוגמה, להקת הדראג בנות פסיה, אשר פעלה במחצית השנייה של שנות ה-90 זכתה לפינה קבועה במסגרת תוכנית האירוח של אמנון לוי בערוץ הראשון והוציאה מספר אלבומים ובהם שיתופי פעולה עם אמני מיינסטרים. אמני דראג ישראלים אחרים, כגון ההרכב "פאות קדושות", קיי לונג, מיס לילה קרי וציונה פטריוט זכו אף הם לפופולריות ולעיתים אף הופיעו במדינות שונות באירופה עם מופעיהם.

עריכה | תבנית | שיחה