פסדינה

פסדינה
Pasadena
חותם פסדינה
חותם פסדינה
חותם פסדינה
דגל פסדינה
דגל פסדינה
דגל פסדינה
בניין עיריית פסדינה
בניין עיריית פסדינה
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מדינה קליפורניהקליפורניה קליפורניה
מחוז לוס אנג'לס (מחוז)לוס אנג'לס (מחוז) לוס אנג'לס
ראש העיר טרי טורנק
תאריך ייסוד 1886
שטח 60 קמ"ר
גובה 263 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 138,699 (1 באפריל 2020)
קואורדינטות 34°09′22″N 118°07′55″W / 34.156098°N 118.131808°W / 34.156098; -118.131808
אזור זמן UTC -8
http://www.cityofpasadena.net/
בית המשפט הפדרלי לערעורים בפסדינה

פסדינהאנגלית: Pasadena) היא עיר במחוז לוס אנג'לס השייכת למטרופולין של לוס אנג'לס, קליפורניה. נכון לשנת 2020 חיים בה כ-138,699 תושבים, העיר ה-160 בגודל אוכלוסייתה בארצות הברית. פסדינה היא העיר השישית בגודלה במחוז לוס אנג'לס הצפוף ומרכז התרבות העיקרי של עמק סן גבריאל.

פסדינה היא ביתם של מוסדות אקדמיים רבים (בהם: המכון הטכנולוגי של קליפורניה, JPL, מכללת מרכז האמנות והעיצוב), חברות היי טק ותעשייה חשובות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השטח עליו יושבת כיום פסדינה נרכש על ידי בנג'מין וילסון אשר הקים במקום כרמים. בבעלותו של וילסון היה שטח גדול נוסף, כיום העיר ריברסייד השוכנת מזרחית למטרופולין של לוס אנג'לס. וילסון לימיו הפך לראש העיר השני של לוס אנג'לס.

בשנת 1873 זכה וילסון לביקור של מכר טוב, ד"ר דניאל ברי, ממדינת אינדיאנה. ברי חיפש מקום לבנות בו קליניקה מיוחדת למטופלים שלו, שרובם סבלו ממחלות בדרכי הנשימה, קצרת ואסתמה. ד"ר ברי, אסתמטי בעצמו סיפר ששלושת הלילות בהם ישן בחווה של וילסון היו שלושת הלילות הטובים שהיו לו, ומבחינת מזג אוויר זה המקום האידיאלי לסובלים ממחלות בדרכי הנשימה.

כאשר סיפר ד"ר ברי לוילסון על החזון שלו, וילסון הבין את ההזדמנות העסקית שנפלה בחלקו וב-31 בינואר 1874 הקימו את "אינדיאנה קולוני". השמועה עברה מפה לאוזן והגיעו אנשים נוספים מכל רחבי ארצות הברית והתיישבו באזור. כך נולדה לה עיירה קטנה.

בשנת 1886 ניתן לעיירה השם פסדינה לאחר הצבעה על ידי תושבי המקום. (האסטרואיד 2860 Pasacentennium שהתגלה על ידי אלינור הלין נקרא על שם העיר לרגל חגיגות 100 השנה למאורע זה בשנת 1986[1])

הפופולריות של המקום צמחה והביאה מתיישבים נוספים, מה שגרם לצורך בשיפור התשתיות. בסוף המאה ה-19 חוברה פסדינה למסילת רכבת חשובה, דבר שגרם לזינוק משמעותי באוכלוסייתה.

בזכות מזג אוויר המיוחד שבה הפכה פסדינה גם לעיר תיירות מבוקשת בעיקר על ידי עשירי החוף המזרחי והחלו להיפתח בה בתי מלון רבים.

בשנת 1911 הפך המכון הטכנולוגי של קליפורניה לאוניברסיטה הנהנית גם ממימון ציבורי.

בשנת 1913 תמה בנייתו של גשר רחוב קולורדו מעל נחל ארויו סקו. הגשר כונה גם "גשר המתאבדים" בשל המתאבדים רבים אשר קפצו ממנו אל מותם בתקופת השפל הכלכלי של ארצות הברית.

בשנת 2003 הושלמו העבודות על ה"קו הזהוב" של הרכבת הקלה של לוס אנג'לס, שמחברת כעת את פסדינה עם מרכז לוס אנג'לס.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסדינה שוכנת בגובה 263 מטרים מעל פני הים ומשתרעת על שטח של 60 קמ"ר מזרחית ללוס אנג'לס ובתוך המטרופולין של לוס אנג'לס. פסדינה היא העיר השישית בגודלה במחוז לוס אנג'לס.

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסדינה היא התחנה הסופית של "הקו הזהוב" של המטרו של לוס אנג'לס. הקו מתחיל מתחנת יוניון, במרכז לוס אנג'לס. הקו מתוכנן להמשיך דרך ערים נוספות במטרופולין של לוס אנג'לס עד מונטקלייר.

נמל התעופה בוב הופ (ידוע גם בשמו: נמל תעופה ברבנק-גלנדייל-פסדינה), הממוקם ליד ברבנק, משמש כנמל תעופה אזורי. רוב היעדים מנמל התעופה הם במערב ארצות הברית. נמל התעופה הבינלאומי הקרוב ביותר לפסדינה הוא נמל התעופה הבינלאומי של לוס אנג'לס.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסדינה היא מקום ההתרחשות העיקרי של הסדרה "המפץ הגדול" ומקום המגורים של הדמויות הראשיות בה.

ערים תאומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "(2860) Pasacentennium = 1978 TA". Minor Planet Center. נבדק ב-10 בספטמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה)