פרנסיס רוני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרנסיס רוני
Francis Rooney
דיוקנו הרשמי של רוני בקונגרס, 2017
דיוקנו הרשמי של רוני בקונגרס, 2017
דיוקנו הרשמי של רוני בקונגרס, 2017
לידה 4 בדצמבר 1953 (בן 70)
מאסקוגי, אוקלהומה, ארצות הברית
שם מלא לורנס פרנסיס רוני השלישי
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת ג'ורג'טאון
עיסוק פוליטיקאי, דיפלומט, קבלן בניין
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
דת נצרות קתולית[1]
https://francisrooney.house.gov האתר הרשמי
חבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס ה-19 של פלורידה
3 בינואר 20173 בינואר 2021
(4 שנים)
→ קורט קלוסון

לורנס פרנסיס רוּני השלישיאנגלית: Laurence Francis Rooney III; נולד ב-4 בדצמבר 1953) הוא פוליטיקאי ודיפלומט אמריקאי, שכיהן כחבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס ה-19 של מדינת פלורידה. טרם היבחרו לקונגרס, כיהן רוני כשגריר ארצות הברית בקריית הוותיקן בשנים 2005–2008. באוקטובר 2019 הכריז רוני כי אין בכוונתו להתמודד לתקופת כהונה שלישית בבית הנבחרים, וכהונתו הסתיימה בראשית ינואר 2021.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוּני נולד במאסקוגי (Muskogee) שבאוקלהומה, בנם הבכור של לורנס פרנסיס ולוסי טרנר רוּני. את לימודיו התיכוניים סיים במכינה הישועית ג'ורג'טאון שבמרילנד. בשנת 1975 השלים לימודי תואר ראשון באוניברסיטת ג'ורג'טאון, ומאותה האוניברסיטה קיבל תואר שני במשפטים ב-1978. כמו כן, הוא בעל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת נוטרדאם (2005) ומאוניברסיטת דאלאס (2010).

ב-1984 החל לשמש כמנהל כללי ונשיא בחברת "רוּני אחזקות בע"מ". כמו כן, לרוּני רוב בבעלות "חברת הבנייה מנהטן" והוא בן הדור הרביעי במשפחתו שמחזיק בבעלות חברה זו. חברת בנייה זו אחראית לבניית אצטדיון AT&T שבארלינגטון, את מרכז המבקרים של הקפיטול, את קפיטול מדינת אוקלהומה, את הספרייה והמוזיאון הנשיאותיים על שם ג'ורג' הרברט ווקר בוש, את מטה מכון קאטו, את אצטדיון NRG ופרויקטים אחרים ברחבי ארצות הברית. כמו כן, חברת הבנייה של מנהטן בנתה גם את המרכז הנשיאותי ע"ש ג'ורג' ווקר בוש, ובכך היא חברת הבנייה היחידה שעבדה בשתיים מהספריות הנשיאותיות בארצות הברית.

רוּני הוא חבר בוועדה המייעצת של רשות תעלת פנמה. בספטמבר 2004 היה חבר במשלחת האמריקאית להשבעתו של מרטין טוריחוס לנשיאות פנמה, בהובלתו של מזכיר המדינה של ארצות הברית קולין פאוול. בנובמבר 2005 החל את כהונתו כשגריר ארצות הברית בקריית הוותיקן, כאשר הגיש את כתב האמנתו לאפיפיור בנדיקטוס השישה עשר. בסוף ינואר 2008 תמה שליחות הדיפלומטית, לאחר שב-5 בנובמבר 2007 הכריז הנשיא בוש על מינויה של מרי אן גלנדון לשגרירה במקומו של רוּני[2].

במאי 2016 הודיע חבר הקונגרס הרפובליקני קורט קלוסון כי לא יתמודד לתקופה כהונה שלישית. זמן קצר לאחר מכן נכנס רוּני לבחירות המקדימות שנערכו במפלגה הרפובליקנית על מנת לבחור את מועמד המפלגה במקומו של קלוסון[3]. הייתה זו התחרות האמיתית במחוז הקונגרס ה-19 של פלורידה, שכן מדובר במעוז רפובליקני מובהק. רוּני הוציא 4 מיליון דולר אמריקני מהונו האישי והוביל מבחינה פיננסית על יריביו בבחירות שהתקצרו עקב עיתוי ההכרזה המאוחר של קלוסון. ביום הבחירות המקדימות, ב-30 באוגוסט 2016, נבחר רוּני למועמד הרפובליקני לבית הנבחרים של ארצות הברית. בבחירות הכלליות גבר על מועמד המפלגה הדמוקרטית ונבחר אל הקונגרס של ארצות הברית[4].

רוּני הושבע לראשונה לקונגרס ה-115. הוא תמך בביטול חוק הגנת החולה וטיפול בר השגה, והפגין עמדות שמרניות במהלך כהונתו. לראיה, הוא תמך בזכות לשאת נשק וקיבל ציון "B" מאיגוד הרובאים הלאומי. עם זאת, בעקבות הטבח בתיכון דאגלס בפברואר 2018 הביע תמיכה בצעדים להגבלת מכירת ושימוש בכלי נשק. באוקטובר 2019 הכריז כי אין בכוונתו להתמודד מחדש בבחירות 2020, וכהונתו נחתמה בינואר 2021 עם התפזרות הקונגרס ה-116 של ארצות הברית[5].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרנסיס רוני בוויקישיתוף
  • אתר האינטרנט הרשמי של פרנסיס רוּני בבית הנבחרים האמריקאי (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ההשתייכויות הדתיות של חברי הקונגרס ה-116 של ארצות הברית, מסמך מאת Pew Research Center (באנגלית)
  2. ^ professor-be-vatican-ambassador Bush Picks Antiabortion, Antimarriage Professor to be Vatican Ambassador, באתר Advocate.com‏, 7 בנובמבר 2007 (באנגלית)
  3. ^ מארק קאפוטו, Former ambassador Rooney says he will run for Congress, באתר פוליטיקו, 23 במאי 2016 (באנגלית)
  4. ^ ג'ון ט. בנט, New Member: Republican Francis Rooney Elected in Florida’s 19th District, באתר Roll Call‏, 8 בנובמבר 2016 (באנגלית)
  5. ^ מלאני זנונה, מאט דיקסון וכריסטיאן ואסקווז, GOP congressman who was open to impeachment calls it quits, באתר פוליטיקו, 19 באוקטובר 2019 (באנגלית)