קייטי חוראדו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קייטי חוראדו
Katy Jurado
קייטי חוראדו, (1953)
קייטי חוראדו, (1953)
לידה 16 בינואר 1924
גוודלחרה, מקסיקו
פטירה 5 ביולי 2002 (בגיל 78)
קוארנבקה, מורלוס, מקסיקו
שם לידה María Cristina Estela Claudia Soledad Katherina Lucía Marcela Jurado García עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה מקסיקו עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1943–2002 (כ־59 שנים)
בן או בת זוג ארנסט בורגניין (31 בדצמבר 19593 ביוני 1963) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס גלובוס הזהב
פרופיל ב-IMDb
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קייטי חוראדו לצידו של ארנסט בורגניין, (1958)

קייטי חוראדואנגלית: Katy Jurado;‏ 16 בינואר 19245 ביולי 2002) הייתה שחקנית קולנוע וטלוויזיה מקסיקנית אמריקאית. חוארדו הייתה לשחקנית המקסיקנית הראשונה שזכתה בפרס גלובוס הזהב על הופעתה בסרט "בצהרי היום" בשנת 1953 והראשונה שהייתה מועמדת לפרס אוסקר בשנת 1954 על תפקידה בסרט "רמח שבור".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוראדו נולדה בשם מריה כריסטינה אסטלה מרסלה חוארדו גרסיה בעיר גוודלחרה שבמקסיקו. בתם של לואיס חוראדו אוצ'ואה, ברון בקר וזמרת האופרה ויסנטה אסטלה גרסיה דה לה גרזה. הבכורה משלושה ילדים. חוארדו גדלה במשפחה אמידה שנפגעה כתוצאה מהמהפכה המקסיקנית. חוראדו הייתה אחייניתו של נשיא מקסיקו ה-41 אמיליו פורטס חיל. חוראדו התגלתה בגיל 16 על ידי במאי העל המקסיקני אמיליו פרננדז שרצה להציב אותה בסרטיו, אולם משפחתה של חוראדו התנגדה לרעיון ולא תמכה בקריירת המשחק שלה.

לפני שפנתה למשחק למדה חוראדו עיתונות.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוראדו החלה את הקריירה שלה במולדתה בסרטים זניחים כמו "אנחנו העניים" של ישמעל רודריגז. היא התגלתה על ידי הבמאי באד בוטיצ'ר וכוכב הקולנוע ג'ון ויין בעת מופע של מלחמת שוורים. בוטצ'ר שהיה בעצמו לוחם שוורים ליהק אותה לתפקיד ההוליוודי הראשונה שלה בשנת 1951 בדרמה "לוחם השוורים והגברת" בתור צ'לו אשתו של המטאדור מנולו אסטרדה (גילברט רולנד).

על אף השפה האנגלית הדלה שלה הצליחה חוראדו להרשים בהופעתה את הבמאי ומפיק המפורסם סטנלי קריימר שליהק אותה בשנה שלאחר מכן למערבון הקלאסי של פרד זינמן "בצהרי היום" לתפקיד בעלת הסלון הלן רמירז. חוראדו למדה אנגלית לצורך התפקיד, שעתיים בכל יום במשך חודשיים ונתנה הופעה עוצמתית בעבורה היא זכתה בפרס גלובוס הזהב לשחקנית המשנה הטובה ביותר ובהכרה עולמית. חוראדו הייתה לשחקנית הראשונה ממקסיקו שזוכה בפרס גלובוס הזהב.

ב-1953 חוראדו חזרה למקסיקו במיוחד כדי לעבוד עם הבמאי לואיס בוניואל בסרטו המצליח "הבהמה" ולצידו של השחקן המצליח פדרו ארמנדריז ושיחקה במערבון "ראש חץ" לצידו של צ'ארלטון הסטון.

בשנת 1954 הופיעה חוראדו במערבון של אדוארד דמיטריק "רמח שבור" בתפקיד סניורה דברו אשתו של בעל החוה מאט דברו (ספנסר טרייסי). חוראדו שהחליפה בתפקיד כוכבת מקסיקנית אחרת דולורס דל ריו, הייתה מועמדת על הופעה זו לפרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר. היא הייתה לשחקנית המקסיקנית הראשונה בהיסטוריה שהייתה מועמדת לפרס אוסקר, כשלאחריה נוספו שתיים נוספות, סלמה הייק ואדריאנה בראסה.

בשנות ה-50 הצליחה לשמר את ההצלחה המטאורית שלה עם תפקידים במערבון "The Badlanders" ובסרטים "משפט" של מארק רובסון בתור גברת צ'אבז ו"טרפז" של קרול ריד.

בשנות ה-60 שיחקה חוראדו במערבונים "כשגברים קוראים" בבימויו ובכיכובו של מרלון ברנדו בתפקיד מריה אשתו של דאד לונגוורת' (קארל מולדן), "תתרחק, ג'ו" בתפקיד אנני אמו החורגת של רוכב הרודאו ג'ו לייטקלאוד (אלביס פרסלי) ובדרמה התקופתית של ריצ'רד פליישר "בר אבא".

חוראדו שיחקה בשנותיה המאוחרות כשחקנית במערבון של סם פקינפה "פאט גארט ובילי הנער" בתפקיד גברת בייקר ובדרמות "למרגלות הר הגעש" של ג'ון יוסטון בתפקיד סניורה גרגוריה, "ארץ גדולה קטנה" של סטיבן פרירס ו"הילדים של סאנצ'ז".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוראדו נישאה בצעירותה לשחקן ויקטור ולאזקז, ממנו נולדו לה בת ובן. חוראדו התגרשה מולאזקז לאחר מספר שנים וילדיה נשארו לגדול אצל משפחתה בשעה שחוארדו נסעה לעבוד בארצות הברית. בנה של חוראדו ויקטור נהרג בנסיבות טרגיות בתאונת דרכים, דבר שהשפיע רבות על המשך הקריירה שלה. היא שקעה בדיכאון עמוק והפסיקה לשחק למשך מספר שנים.

בתחילת הקריירה שלה בהוליווד שמה נקשר לרומנים עם כוכבי הקולנוע ג'ון ויין, מרלון ברנדו. בשנת 1954 על סט הסרט "ורה קרוז" הכירה חוראדו את בעלה השני כוכב הקולנוע ארנסט בורגניין לו היא נישאה בשנת 1959. ביחד הקימו את חברת ההפקה "SANVIO CORP". חוארדו ובורגנין התגרשו בשנת 1964.

בשנותיה האחרונות סבלה חוראדו ממחלות לב וריאה, היא נפטרה מכשל אי-ספיקת כליות ב-5 ביולי 2002 בביתה שבקוארנבקה, מקסיקו כשהיא בת 78.

על שמה של חוראדו הונצח כוכב קולנוע בשדרת הכוכבים של הוליווד.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קייטי חוראדו בוויקישיתוף