רות גורדון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רות גורדון
Ruth Gordon
רות גורדון, 1919
רות גורדון, 1919
לידה 30 באוקטובר 1896
קווינסי, מסצ'וסטס
פטירה 28 באוגוסט 1985 (בגיל 88)
אדרגטאון, מסצ'וסטס
שם לידה Ruth Gordon Jones עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1915–1985 (כ־70 שנה)
מקום לימודים
בן או בת זוג
  • גארסון קאנין (19421985)
  • גרגורי קלי (19219 ביולי 1927) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה

פרס אוסקר, פרס גלובוס הזהב,

פרס אמי
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
רות גורדון, 1946

רות גורדון ג'ונסאנגלית: Ruth Gordon Jones; ‏30 באוקטובר 189628 באוגוסט 1985) הייתה שחקנית קולנוע, טלוויזיה ותיאטרון ותסריטאית אמריקאית. זוכת פרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר ושני פרסי גלובוס הזהב לשחקנית המשנה הטובה ביותר על תפקידיה בסרטים "תינוקה של רוזמרי" ו"דייזי" (Inside Daisy Clover), וזוכת פרס אמי על תפקיד אורח בסיטקום "טקסי".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גורדון נולדה בעיר קווינסי, מסצ'וסטס שבארצות הברית, למשפחה נוצרית-אפיסקופלית. בתם היחידה של אנני טפליי (לבית זיגלר) ושל קלינטון ג'ונס. נכנסה לתחום המשחק לאחר שנרשמה בגיל 18 לאקדמיה האמריקאית לאומנויות דרמה.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

גורדון החלה את דרכה כשחקנית בפרסומות ובסרט שקט. גורדון התפרסמה בפעם הראשונה בשנת 1940 בדרמות "אייב לינקולן באילינוי" בתפקיד הגברת הראשונה מרי טוד לינקולן ו"כדור הקסם של ד"ר ארליך" בתפקיד הדוויג אשתו של הפיזיקאי הגרמני פאול ארליך (אדוארד ג'י רובינסון). לאחר מכן השתתפה בסרטי המלחמה "אקשן בצפון אטלנטי" בתפקיד שרה אשתו של קצין צי הים סטיב ג'רוויס ו"קצה האפלה".

בשנת 1956 הייתה גורדון מועמדת כשחקנית תיאטרון לפרס טוני על הופעתה כגברת דולי לוי במחזה "The Matchmaker". גורדון זכתה בשנת 1965 ב פרס גלובוס הזהב לשחקנית המשנה הטובה ביותר על הופעתה בדרמה "דייזי" בתפקיד אמה הדומיננטית של הנערה דייזי קלובר (נטלי ווד). על הופעתה זו הייתה גורדון מועמדת גם לפרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר אך הפסידה אותו לשלי וינטרס. כשלוש שנים לאחר מכן זכתה גורדון בת ה-72 בפרס האוסקר לתפקיד משנה ובפרס גלובוס הזהב על תפקידה בתור הקשישה התימהונית מיני קאסטבט בסרט האימה של רומן פולנסקי "תינוקה של רוזמרי". ב-1971 הייתה גורדון מועמדת בפעם השלישית לפרס גלובוס הזהב, לתפקיד הטוב ביותר לשחקנית קומית/מוזיקלית על הופעתה בקומדיה השחורה של האל אשבי "הרולד ומוד" בה שיחקה בתפקיד הקשישה בעלת הנפש החופשייה מריג'ו מוד צ'ארדין.

ב-1978 השתתפה בקומדיית ההרפתקאות "מחפש צרות" בכיכובו של קלינט איסטווד בתפקיד אמו של אורוויל בוגס עליו חזרה גם בשנת 1980 בסרט ההמשך "צרות בצרורות". בשנת 1979 זכתה גורדון בפרס אמי על הופעתה בסיטקום "טקסי" לצידו של ג'אד הירש. את הופעותייה האחרונות עשתה גורדון בפנטזיה "מקסי" בתפקיד גברת לווין ובסרטו טוני ביל "שומר הראש שלי".

תסריטאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקביל לקריירת המשחק הפורייה שלה עסקה גורדון בהצלחה יתרה גם בכתיבת תסריטים. גורדון הועמדה שלוש פעמים לפרס אוסקר לתסריט המקורי הטוב ביותר ביחד עם בן זוגה התסריטאי המצליח גארסון קאנין על התסריטים שכתבו ביחד לסרטיו של ג'ורג' קיוקור "חיים כפולים", "צלע האדם" ו"פאט ומייק". בנוסף כתבה לבדה את התסריט לסרטו של קיוקור "השחקנית".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גורדון התחתנה בשנת 1918 עם השחקן האמריקאי, גרגורי קלי, לו נשארה נשואה במשך 9 שנים עד למותו. בשנת 1942 נישאה בפעם השנייה בחייה, לעמיתה לעבודה בכתיבה, התסריטאי האמריקאי-יהודי, גארסון קאנין, הזוג נשאר נשוי עד למותה של גורדון. לגורדון נולד ילד אחד מחוץ לנישואים ממערכת יחסים קצרה שניהלה עם מפיק התיאטרון האמריקאי-יהודי, ג'ד האריס.

מוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-28 באוגוסט 1985 גורדון מתה משבץ בעיירה אדרגטאון, מסצ'וסטס, בת 88 במותה.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רות גורדון בוויקישיתוף