דיאן ויסט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דיאן ויסט
Dianne Wiest
לידה 28 במרץ 1948 (בת 75)
קנזס סיטי, קנזס, ארצות הברית
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1970 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דיאן ויסטאנגלית: Dianne Wiest; ב-28 במרץ 1948) היא שחקנית קולנוע, טלוויזיה ותיאטרון אמריקאית. זוכת שני פרס אוסקר, פרס גלובוס הזהב, פרס אמי ופרס אובי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויסט נולדה בקנזס סיטי, מיזורי. אמה, אן סטיוארט ויסט (במקור קאדי), הייתה אחות. אביה, ברנרד ג'ון ויסט, היה דקאן מכללה ועובד סוציאלי-פסיכיאטרי לשעבר בצבא ארצות הברית. אמה, ילדת סקוטלנד ואילו אביה אמריקאי ממוצא קרואטי וגרמני. השניים נפגשו באלג'יריה. לויסט שני אחים בשם גרג ודון. השאיפה המקורית שלה הייתה להיות רקדנית בלט, אך היא החליפה את מטרתה לתיאטרון בשנתה האחרונה בבית הספר התיכון האמריקאי "נירנברג" בנירנברג, גרמניה. ויסט סיימה את לימודיה באוניברסיטת מרילנד בשנת 1969 עם תואר באמנויות ומדעים.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר קריירה מצליחה בתיאטרון היא החלה לזכות בהכרה כשחקנית קולנוע באמצע שנות השמונים בזכות השתתפותה בסרטי וודי אלן "שושנת קהיר הסגולה", "חנה ואחיותיה", "ימי הרדיו" ו"ספטמבר". היא זכתה בשני פרסי אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר, על משחקה ב"חנה ואחיותיה" (1986) וב"קליעים מעל ברודוויי" (1994, שיתוף פעולה מחודש עם וודי אלן) והייתה מועמדת לאותו הפרס על משחקה ב"הורים במשרה מלאה" (1989) לצד סטיב מרטין.

ב-1997 זכתה בפרס אמי על השתתפותה כשחקנית אורחת בסדרת הטלוויזיה הקנדית "הדרך לאבונלי". מ-2000 עד 2002 השתתפה בסדרת הטלוויזיה "חוק וסדר".

בשנת 2006 שיחקה בסרט הפשע "מדריך להכרת קדושיך" בכיכובו של צ'נינג טייטום. בשנת 2008 השתתפה ויסט בסדרה "בטיפול" של HBO, לצד גבריאל ביירן. היא זכתה בפרס אמי השני שלה על השתתפותה בסדרה.

בשנת 2012 שיחקה בסרט "החיים המוזרים של טימותי גרין", סרט לכל המשפחה בכיכובם של ג'ניפר גארנר וג'ואל אדגרטון. בשנת 2015 החלה לככב בסדרת הדרמה-קומית "במשפחות הכי טובות" של רשת הטלוויזיה CBS, בדמותה של ג'ואן שורט, אשתו של ג'ון ברטרם שורט (ג'יימס ברולין), ואימם של הת'ר וגרגורי (בטסי ברנדט), (קולין הנקס). בשנת 2017 קיבלה את התפקיד של וויני במחזה "אח, הימים היפים" פרי עטו של סמואל בקט בתיאטרון הרפרטוארי ייל.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויסט הייתה במערכת יחסים עם הסוכן שלה סם כהן במשך שנים רבות. היא אימצה שתי בנות: אמילי (ילידת 1987) ולילי (ילידת 1991).

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויסט, 1990

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דיאן ויסט בוויקישיתוף