Redemption (מסע בין כוכבים: הדור הבא)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גאולה
Redemption
פרק מ"מסע בין כוכבים: הדור הבא"
יריית הפתיחה של מלחמת האזרחים הקלינגונית: ה"בורטאס", ספינתו של הקנצלר גאורון תחת התקפה על ידי ציפור טרף קלינגונית הנאמנת לבית דוראס.
יריית הפתיחה של מלחמת האזרחים הקלינגונית: ה"בורטאס", ספינתו של הקנצלר גאורון תחת התקפה על ידי ציפור טרף קלינגונית הנאמנת לבית דוראס.
מספר פרק 26 ו - 1
מספר עונה 4 ו - 5
קוד הפקה 200 ו - 201
תאריך שידור מקורי

17 ביוני 1991

23 בספטמבר 1991
אורך 45 דקות
שפה אנגלית
תסריט רונלד ד. מור
הפקה אולפני סרטי פרמאונט
בימוי

קליף בול (חלק 1)

דייוויד קרסון (חלק 2)
כוכבים אורחים

קולם מיני - מיילס או'בריאן

וופי גולדברג - גאינן
ערך/ דף הפרק ב-IMDb

Redemption (בעברית: גאולה) הוא פרק בשני חלקים – הפרקים ה-26 בעונה ה-4 וה-1 בעונה ה-5 של סדרת הטלוויזיה הבדיונית האמריקאית "מסע בין כוכבים: הדור הבא", שהם בהתאמה, הפרקים ה-100 וה-101 מתוך 178 סך כל פרקי הסדרה. החלק הראשון שודר לראשונה ב -17 ביוני 1991 ואילו השני שודר לראשונה ב-23 בספטמבר 1991. בציר הזמן של מסע בין כוכבים, האירועים המתוארים בשני הפרקים שהתרחשו בין תאריכי הכוכבים 44,995.3 ו45,020.4. כשקפטן פיקארד נוסע לעולם הבית הקלינגוני כדי לפקח על מינויו של גאורון כמנהיג המועצה העליונה (הקנצלר), האנטרפרייז נתקלת בספינת חלל קלינגונית הנושאת את המנהיג העתידי עצמו. גאורון מגלה לאנשי הפדרציה כי ישנה שמועה כי קרובי משפחתו של דוראס, זוממים לגרום למלחמת אזרחים באימפריה.

פרק זה מהווה המשך לאירועים המתוארים בפרקים קודמים:

  • בפרק "Sins of the Father" ("מסע בין כוכבים: הדור הבא", עונה 3, פרק 17), אחיו האובד של וורף, קורן, מוצא אותו ומבשר לו כי דוראס מאשים את אביהם, מוג, בבגידה באימפריה הקלינגונית, בכך שסייע לרומולאנים במתקפתם על קיטאמור. כאשר הם וצוות האנטרפרייז, מגלים כי למעשה היה זה אביו של דוראס, ג'ארוד, אשר בגד באימפריה, וורף מבין כי הבית של דוראס – בית חזק על כוכב הבית של הקלינגונים – לא ישרוד קלון רב כל כך בפומבי מבלי שתפרוץ מלחמת אזרחים. הוא מסכים לעבור טקס קלון קלינגוני מסורתי בפני המועצה הגבוהה. בעוד וורף החליט להסכים לקבל על עצמו את הקלון, הוחלט לשמור בסוד את זהותו האמיתית של קורן, על מנת להגן על כבודו.
  • בפרק "Reunion" ("מסע בין כוכבים: הדור הבא", עונה 4, פרק 7), מודיע הקנצלר המכהן ק'מפק על פרישתו. ק'מפק ממנה את קפטן ז'אן לוק פיקארד לשמש כבורר ולקבוע מי יהיה היורש לאחר מותו, ומגלה לו כי הוא חושד שאחד מן השניים – גאורון או דוראס – הרעיל אותו. אולם בטרם מתחילים דיוני הבוררות, בת-זוגו לשעבר של וורף, ק'אהלייר, מוצאת ראיות המפלילות את ג'ארוד, אביו של דוראס, בשיתוף פעולה עם הרומולאנים, במהלך תקיפתם את המאחז הקלינגוני קיטאמור. על מנת למנוע את חשיפת הראיות – דוראס רוצח אותה. וורף דורש את "זכות הנקמה" הקלינגונית, השמורה לבני-זוג, ומזמין את דוראס לדו-קרב. וורף הורג אותו, וכתוצאה מכך – גאורון מתמנה לתפקיד הקנצלר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

וורף מתפטר מתפקידו ועוזב את האנטרפרייז כדי להצטרף למלחמת האזרחים הקלינגונית. קפטן פיקארד וצוות האנטרפרייז עורכים לו מסדר כבוד.

קפטן פיקארד נוסע לעולם הבית הקלינגוני כדי לפקח על מינויו של גאורון כמנהיג המועצה העליונה (הקנצלר), במסגרת תפקידו הטקסי כבורר הירושה של הקנצלר הקודם ק'מפק. האנטרפרייז נתקלת בספינת חלל קלינגונית הנושאת את המנהיג העתידי עצמו. גאורון מגלה לאנשי הפדרציה כי ישנה שמועה כי קרובי משפחתו של דוראס, זוממים לגרום למלחמת אזרחים באימפריה. קפטן פיקארד מסביר לגאורון שהוא אינו יכול מראש לתמוך בו כי הדבר יחשב להתערבות פנימית אלא למלא את תפקידו הטקסי על פי החוק הקלינגוני. בדרכם לחדר השיגור, וורף מיידע את גאורון (שנמנע מלדבר עמו בשל אות הקלון שקיבל על משפחתו) אודות הבגידה של דוראס ואביו ומבקש להחזיר למשפחתו את כבודם האבוד. גאורון מודה לו על המידע אך מסרב לבקשתו.

בינתיים, וורף מבקש חופשה כדי לבקר את קורן אחיו, השולט על צי קטן של ציפורי טרף קלינגוניות (ספינות חלל קרביות), ומפציר בו לתמוך בגאורון על מנת שהאחרון יגאל וישקם את כבוד משפחתם ובית אביהם אך הוא מסרב.

במקביל, טקס ההכתרה של גאורון נקטע כאשר האחיות לבית דוראס מציגות את בנו הלא חוקי של אחיהם המנוח שלהם, טוראל, כיורש אביו ובעל זכות ערעור על גאורון. פיקארד נדרש מתוקף תפקידו הטקסי לשקול את מועמדותו של טוראל. בהסתמך על החוק הקלינגוני, פיקארד מגיע למסקנה שטוראל הוא חסר ניסיון מכדי להיות מנהיג. גאורון חוזר לספינתו ונפגש שוב עם וורף, שמציע את תמיכת אחיו בתמורה לגאולת בית אביו. גאורון מסרב בתחילה, אך הם מותקפים על ידי שתי ספינות הנאמנות לבית דוראס. בעזרת וורף וצי הספינות של קורן, הם מצליחים להדוף את התוקפים. פיקארד משלים את הטקס ומכתיר את גאורון לקנצלר- ראש המועצה העליונה הקלינגונית. גאורון גואל את בית מוג, אביהם של וורף וקורן ומשיב לו את כבודו האבוד.

לאחר פתיחתה הרשמית של מלחמת האזרחים על ידי האחיות לבית דוראס, גאורון מבקש את עזרת פיקארד. הקפטן מסביר לו ולוורף כי חוקי הפדרציה אוסרים עליהם לנקוט צד בסכסוך הפנימי הקלינגוני. בתגובה, וורף מתפטר מתפקידו כקצין בצי הכוכבים כדי שיוכל לסייע לגאורון וקורן. הוא מסביר לקפטן את בחירתו במונולוג הבא: ”חולצתי משדה הקרב בקיטאמור על ידי בני אדם. גודלתי באהבה על ידי בני אדם. ביליתי את רוב חיי ליד בני-אדם. נלחמתי לצידם, אך נולדתי קלינגוני. לבי בעולם ההוא. אני כן שומע את זעקת הלוחם. מקומי עם בני עמי”. פיקארד עונה לו: ”אתה לקחת את התכונות הטובות ביותר של האנושות והפכת אותם לחלק ממך. התוצאה היא אדם שאני גאה לכלול בצוות הקצינים תחת פיקודי”.

כאשר האנטרפרייז מתפנה מהאזור לפני שהסכסוך הגלוי מתחיל, טוראל והאחיות דוראס סוברים שפיקארד הוא פחדן, אך בעלת בריתם הרומולאנית, קומנדר סילה, אישה בעלת דמיון יוצא דופן לטאשה יאר, יוצאת מהצללים ומזהירה אותם שפיקארד עשוי לחזור.

חלק 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

צי הכוכבים פורש רשת גילוי טכיונית בגבול הקלינגונירומולאני שתזהה מעבר ספינות רומולאניות המשתמשות בטכנולוגיית הלטה אשר משימתן היא אספקת נשק וציוד למורדים באימפריה הקלינגונית. גילוי שכזה יהפוך את הסכסוך הקלינגוני מפנימי לחיצוני ויספק עילה להתערבות הפדרציה.

פיקארד מודע לכך שבזמן שהוא כנציג הפדרציה לא יכול להיות מעורב במלחמת האזרחים הקלינגונית, הרומולאנים עשויים לנצל את ההזדמנות כדי להשיג יתרון על פני הפדרציה. הוא מציג תוכנית פעולה לפיקוד צי הכוכבים ומקבל את האישור לפעולה. הרעיון שלו הוא ליצור באמצעות סגר, רשת גילוי טכיונית בגבול הקלינגוני – רומולאני שתזהה מעבר ספינות רומולאניות המשתמשות בטכנולוגיית הלטה אשר משימתן היא אספקת נשק וציוד למורדים באימפריה הקלינגונית. גילוי שכזה יהפוך את הסכסוך הקלינגוני מפנימי לחיצוני ויספק עילה להתערבות הפדרציה.

בגלל החוסר במפקדי ספינות, רבים מאנשי צוות האנטרפרייז הוקצו לפיקוד זמני על חלק מהספינות המיועדות להשתתף במצור. בתחילה, פיקארד מסרב להקצות את דאטה לפיקוד על אחת הספינות, אך אחרי שדאטה טוען שהוא מופלה, הוא ממנה אותו לקפטן זמני של ה"סאתרלנד". פיקארד פורש את הצי ויוצר את רשת הגילוי הטכיונית. קומנדר סילה מורה למדעניה למצוא דרך לנטרל את הרשת, אך בה בעת היא יוצרת קשר עם פיקארד ונפגשת עמו על סיפון האנטרפרייז. סילה מסבירה לו את הדמיון לקצינה שמתה תחת פיקודו: היא בתו של טאשה יאר, שחזרה אל העבר 24 שנים קודם בציר זמן חלופי, הנראה בפרק "Yesterday's Enterprise" ("מסע בין כוכבים: הדור הבא", עונה 3, פרק 15):

  • לפי ציר זמן חלופי זה, יאר שרדה והמשיכה לשרת על ספינת החלל Enterprise-D עד לשנת 2366, כאשר ה-Enterprise-C הגיעה דרך אנומליה במרחב הזמןחלל. לאחר שגאינן הודיעה ליאר כי היא מתה בטרם עת בציר הזמן הרגיל, היא התנדבה לשרת על ה-Enterprise-C, אשר חזרה בזמן אל שנת 2344 שבציר הזמן ה"נורמלי", כדי להשלים משימה בה מעורבים הקלינגונים. מספר מאנשי הצוות של ה-Enterprise-C נתפסים ונשבים על ידי הרומולאנים. על מנת להציל את חייהם של השבויים האחרים, יאר הופכת לבת-זוגו של איש-ציבור רומולאני (ככל הנראה, המפקד על מתקן הכליאה). האיחוד ביניהם הוביל ללידתה של סילה, ככל הנראה בשנת 2345, בזמן שבו, במקום אחר בגלקסיה, טאשה יאר של ציר הזמן ה"נורמלי" הייתה בקושי בת שמונה.

סילה מספרת לפיקארד, כי יאר ניסתה להימלט עימה בשנת 2349, אבל סילה הצעירה לא רצתה ללכת ויאר התגלתה והוצאה להורג ואילו סילה גדלה להיות קצינה רומולאנית.

בינתיים, וורף נחטף על ידי האחיות דוראס, המנסות לפתות אותו להצטרף למאבקם על ידי נישואי לב'אתור. וורף דוחה אותן, בטענות שאין להן כבוד ושתחת שלטונן האימפריה הקלינגונית הייתה נופלת במהירות לשליטת הרומולאנים.

פיקארד קורא לגאורון לתקוף את כוחות דוראס כדי שיבקשו אספקה מבעלי בריתם הרומולאנים. זה יאלץ את האחרונים להיכנס לרשת הטכיונית ולהיתפס על ידי צי הכוכבים. גאורון מסכים, בידיעה שגילוי הברית הסודית שלהם עם הרומלאנים תערער את תמיכת הקלינגונים בהם ותסיים את מלחמת האזרחים. האחיות דוראס דורשות מהרומולאנים להביא אספקה. המדענים של סילה מגלים שהם יכולים לשבש חלק מהרשת על ידי שליחת פרץ אנרגיה. סילה יוזם התוכנית, ובוחרת את הסאתרלנד כמטרה בגלל הצבתו של אנדרואיד כקפטן הספינה. כאשר הרשת מתערערת, פיקארד מורה לצי לסגת וליצור מחדש את הרשת, אך דאטה מסרב לפקודה ומודיע לפיקארד כי הוא יכול למצוא את המקור של ההפרעה. הוא מורה על ירי טורפדו פוטוני בקואורדינטות מסוימות וספינות הרומולאנים נחשפות. סילה מורה על נסיגת השיירה, והאחיות דוראס נאלצות לסיים את מלחמת האזרחים. קורן ותומכי גאורון משחררים את וורף ותופסים את טוראל אך האחיות דוראס מצליחות לברוח. גאורון מושבע ומוכתר לקנצלר האימפריה הקלינגונית.

גאורון נותן לוורף את האפשרות להרוג את טוראל במסגרת פולחן נקמה, אך הוא מסרב לעשות זאת וחס על חייו בטענה שהילד לא עשה לו שום רע ואין הוא אשם בחטאי אביו. הוא מבקש מפיקארד לחזור לשירות בצי הכוכבים.

הדילמה המוסרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סוגיות מוסריות במסע בין כוכבים

הסוגיה המוסרית המרכזית העולה בפרק זה היא האם לציית לצו העליון האוסר התערבות בענייניה הפנימיים של ציוויזילציה זרה גם אם משמעות הדבר פגיעה בביטחון פדרציית הכוכבים:

האימפריה הקלינגונית הייתה שרויה במלחמת אזרחים. מאחר שמלחמת האזרחים נחשבה לקונפליקט פנימי, קפטן ז'אן-לוק פיקארד סירב לבקשתו של הקנצלר גאורון לסייע לו על אף שהוא היה השליט הלגיטימי של האימפריה, ואף על פי שהיה חשד סביר שהרומולאנים מספקים נשק לצד שכנגד כדי שבעתיד הדבר יביא לביטול הסכם. אף על פי שהצו העליון לא הוזכר במפורש, ניתן להניח שעליו התבסס פיקארד כאשר סירב לגאורון.

בפרק עולות 2 סוגיות מוסריות נוספות:

  1. אחרי שהרומולאנים חודרים את הרשת הטכיונית, דאטה מסרב לפקודה לסגת ומודיע לפיקארד כי הוא יכול למצוא את המקור של ההפרעה. הוא מביא להצלחת המשימה בחשיפת שיירת האספקה הרומולאנית. עולה השאלה, האם דאטה לא צריך להיענש על סירוב הפקודה אף על פי שבדיעבד החלטתו התבררה כמוצלחת? ואכן, בסוף הפרק דאטה מתייצב בחדר המפקד של קפטן פיקארד (באנגלית: Captain's ready room), מתוך מחשבה שהוא ראוי לסנקציה משמעתית כי על אף שמעשיו הביאו בסופו של דבר לתוצאה רצויה, הוא עדיין אשם בהפרת הוראה ישירה. פיקארד מפתיע ועונה לו שצי הכוכבים אינו מעוניין בקצינים שימלאו פקודות באופן עיוור – קצינים כאלה גרמו טרגדיות רבות מדי בהיסטוריה (רמז לנאצים). הוא גם מברך אותו באומרו "יפה עשית".
  2. לאחר השבעתו, גאורון נותן לוורף את האפשרות להרוג את טוראל במסגרת פולחן נקמה, אך הוא מסרב לעשות זאת וחס על חייו בטענה שהילד לא עשה לו שום רע ואין הוא אשם בחטאי אביו. עולה כאן השאלה המוסרית האם ניתן להעניש את הבן על חטאי אביו?

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסקירה של מגזין ורייאטי של 57 הפרקים הטובים ביותר בזיכיון (מתוך כ-900 פרקים נכון ל-2023) קיבל הפרק את המקום ה-19.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


  1. ^ Adam B. Vary, Joe Otters on, The Top 57 Episodes of ‘Star Trek,’ Ranked From Great to Perfect, September 7, 2023, Variety