קיו (מסע בין כוכבים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קיו
קיו, מתוך "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
קיו, מתוך "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
קיו, מתוך "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
הופעה ראשונה פרק הבכורה של "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
הופעה אחרונה עונה 2 של "מסע בין כוכבים: פיקארד"
מספר הופעות 8 פרקים של "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
פרק אחד של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
3 פרקים של "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
פרק אחד של "מסע בין כוכבים: סיפונים תחתונים"
שלושה פרקים של "מסע בין כוכבים: פיקארד"
יוצרים ג'ין רודנברי עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות ג'ון דה לנסי
מידע
גזע רצף הקיו
מין זכר
מקצוע נוכל
מומחיות אומניפוטנט
כוחות אומניפוטנטיות, כל־נוכחות, אלמוות, ידיעת כול עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
חברים ואש
אויבים ז'אן לוק פיקארד
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קיו (באנגלית: Q) הוא דמות בדיונית ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים". את הדמות, אשר הופיעה בסדרות הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: הדור הבא", "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", "מסע בין כוכבים: וויאג'ר" ו-"מסע בין כוכבים: סיפונים תחתונים", ומופיעה גם בעונתה השנייה של הסדרה "מסע בין כוכבים: פיקארד",[1] מגלם השחקן האמריקאי ג'ון דה לנסי. השם "קיו" מתייחס לכל אינדיבידואל שהוא ברצף הקיו[2].

קיו הוא כל יכול, אשר באופן עקבי מתחמק מלחשוף את המניעים האמיתיים למעשיו. ביתו, רצף הקיו, נגיש לקיו ולאורחיהם. נאמר כי הטבע האמיתי שלו הוא מעבר ליכולת הבנתם של בני-האדם, ועל כן הוא מוצג בפניהם בדרכים שהם יכולים להבין.

בין קיו, דמות אורחת-חוזרת אשר הופיעה לראשונה בפרק הבכורה של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", לבין קפטן ז'אן לוק פיקארד קיימת כימיה קומית-דרמטית. קיו הוא האנטגוניסט העיקרי, בעונותיה הראשונות של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", אולם עם הזמן, במהלך השתתפותה של הדמות הן ב-"הדור הבא", הן ב-"חלל עמוק 9" והן ב-"וויאג'ר", הדמות מתפתחת והופכת, תחילה, מאנטגוניסט לאנטי גיבור, ומאוחר יותר - אף לגיבור לכל דבר.

ג'ין רודנברי בחר את האות "Q" לכבודה של חברתו, ג'נט קווארטון[3][4].

ביוגרפיה של הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדור הבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיו, בפרק הפיילוט של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", שנת 1987.

בהופעת הבכורה שלו, בפרק "Encounter at Farpoint", פרק הפיילוט של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", קיו מעמיד את פיקארד וצוות האנטרפרייז בפני משפט בטענה כי האנושות היא גזע מסוכן שיש להשמיד אותו. אולם, באמצעות הצלת חייו של חייזר חטוף, הצוות מוכיח את ערכה האמיתי של האנושות. בהופעתו שלאחר מכן, בפרק "Hide and Q", בו קיו הציע לקומנדר ויליאם רייקר להצטרף אל רצף הקיו ולהפוך לקיו בעצמו, אך רייקר מסרב.

בפרק "Q Who" קיו מציע לפיקארד את עזרתו במסעות אל טריטוריות שטרם מופו ולהכין אותו לקראת איומים לא ידועים. כאשר פיקארד טוען כי בני האדם מסוגלים להתמודד עם כל דבר, קיו לוקח את האנטרפרייז למערכת כוכבים המכונה J-25, בה לכאורה[5] יתקיים המפגש הראשון אי פעם של בני אדם עם הבורג. פיקארד מבקש מקיו כי יציל את הספינה, וקיו המופתע משיב אותם הביתה, באומרו לפיקארד כי גברים אחרים ייתכן והיו מעדיפים למות, מאשר לבקש עזרה.

בפרק "Déjà Q", קיו נענש על ידי רצף הקיו והופך לבן-תמותה; לאחר ביצוע מעשה לא-אנוכי, שאינו אופייני לו - נכונות להקריב את חייו למען הצלת האנטרפרייז וכל צוותה - הוא זוכה בכוחותיו בחזרה. במהלך אותו פרק קיו אומר כי פיקארד הוא "הדבר הקרוב ביותר לחבר שיש לי ביקום הזה". לקראת סיומה של הסדרה "מסע בין כוכבים: הדור הבא", קיו מתנהג פחות ופחות בצורה עוינת כלפי פיקארד; בפרק "Tapestry" הוא לכאורה מציל את חייו של הקפטן, ומאפשר לו להבין את עצמו טוב יותר (על אף שהתשובה לשאלה האם קיו אכן הופיע בפרק זה, או שהייתה זו רק הזייה של פיקארד שחווה במהלך הניתוח, נותרת מעורפלת במכוון). בפרק סיום הסדרה "All Good Things...", קיו עוזר לפיקארד להציל את האנושות בכך שהוא עוזר לו להבין מה גורם ל-"אנטי-זמן" להופיע ברחבי היקום, בקצב הולך וגדל, אשר בסופו של דבר ימנע מהאנושות מלהיווצר.

חלל עמוק 9[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק "Q-Less", קיו נכנס עם קומנדר סיסקו לתוך זירת איגרוף, לקרב אגרופים, תוך שהוא משפיל ומעליב אותו. כאשר סיסקו מאבד את סבלנותו, מכה את קיו ומפיל אותו לקרקע, קיו הנדהם אומר: "אתה היכית אותי! פיקארד מעולם לא הכה אותי". סיסקו עונה לו: "אני לא פיקארד". קיו מגיב, עם חיוך: "אכן, אתה לא... אותך הרבה יותר קל להכעיס". בעודו על התחנה, קיו מעניק רמזים אשר עוזרים לצוות התחנה להציל אותה מלהיהרס על ידי חפץ ארכאולוגי שהובא אליה.

וויאג'ר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק "Death Wish", קיו רודף אחרי חבר סורר של רצף הקיו, בשם קווין (Quinn), אשר שוחרר בטעות מכלאו, וכעת מבקש מקלט על סיפון הוויאג'ר. הוא דורש כי קיו יהפוך אותו לאנושי, מאחר שאיננו רוצה להיות עוד חבר ברצף, אך קיו מסרב לעשות כן, שכן קווין מתכוון להתאבד מיד לכשיהפוך לאנושי. שני הצדדים מסכימים לאפשר לקפטן ג'יינוויי לשמש כמתווכת בסכסוך ביניהם, ולאחר שהיא פוסקת לטובתו של קווין - קיו הופך אותו לאנושי, והוא מתאבד.

מאוחר יותר, בפרק "The Q and the Grey", קיו חוזר ומופיע על הוויאג'ר, מבקש מג'יינווי שתביא לעולם ילד עבורו. בסופו של דבר הוא מגלה כי הביא להכרזת מלחמה בקרב החברים ברצף הקיו, אודות חירויות הפרט, בהשראת קווין. קיו סבור כי הולדתו של חבר חדש תרענן את רצף הקיו. ג'יינווי מסרבת, ולאחר שהיא וצוותה מביאים להפסקת אש ברצף, קיו מזדווג לבסוף עם נקבת-קיו, אשר היה לו רומן איתה בעבר. לשניים נולד בן, וג'יינוויי היא הסנדקית שלו. צאצא זה נולד עם מודעות ועם כל הכוחות שיש לכל יתר הקיו, על אף שחסרה לו עדיין בגרות.

בפרק "Q2", קיו מופיע בוויאג'ר ביחד עם בנו הלא-בוגר והמרדני, כאשר נראה כמו בן אדם בגיל העשרה (מגולם על ידי בנו האמיתי של ג'ון דה לנסי, קיגן). קיו מבקש מג'יינוויי שתשמש לו לאמא, ושני המבוגרים מסכימים ביניהם כי הילד יישאר על וויאג'ר, ללא כוחות, וילמד איך להיות תושב אחראי ופרודוקטיבי של הקוסמוס; ואם לא - יחיה לנצח בצורה אמבה. בסופו של דבר, קיו הצעיר מתבגר, אך הרצף לא משתכנע, ולאחר משא-ומתן עם קיו האב, הם מגיעים להסכמה: קיו חייב להתלוות אל הילד, לשמור עליו ולצפות בו, על מנת להבטיח כי התנהגותו נאותה.

סיפונים תחתונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותו של קיו הופיעה בפרק אחד בסדרה כדמות אורחת, והוזכרה בעוד מספר פרקים. בפרק Veritas, הפרק השמיני בעונה הראשונה של הסדרה, מופיע קיו פעמיים כשהוא מאתגר את הסגל הבכיר של הסריטוס ולאחר מכן מנסה לאתגר גם את מארינר שמתעלמת ממנו בהפגנתיות.

פיקארד[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיו במראה מזדקן, בפרק "The Star Gazer" בסדרה "מסע בין כוכבים: פיקארד" (2022). מראהו המבוגר של קיו, בעל הכוחות האלוהיים, מוסבר ברצונו להתאים את עצמו למראהו של פיקארד שהזדקן משמעותית בשנים שחלפו מאז נפגשו לאחרונה

קיו מופיע כדמות מרכזית בסדרה "מסע בין כוכבים: פיקארד". בפרק הראשון של העונה השנייה, משנה קיו אלמנט בודד בעבר, והדבר גורם לשינוי מהותי בקו הזמן, כך שבמקום פדרציית הכוכבים המאוחדת קיימת קונפדרציה אימפריאליסטית, לוחמנית וגזענית שדוגלת בגלקסיה המונהגת על ידי המין האנושי ורומסת את יתר הגזעים. במהלך העונה חוזרים פיקארד וצוותו לעבר (שנת 2024) במטרה לגלות מה השינוי שביצע קיו ולהפוך אותו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Q Returns to Star Trek: Picard, Star Trek official Website
  2. ^ אינדיבידואלים אחרים בשם "קיו" הופיעו בסדרה, אך גולמו על ידי שחקנים אחרים, למשל: קורבין ברנסן.
  3. ^ BBC Online
  4. ^ Star Trek Creator - The Authorized Biography of Gene Roddenberry by David Alexander page 536
  5. ^ בפרק מאוחר יותר נרמז כי הבורג כבר היו מודעים לקיומו של כדור הארץ עוד לפני אירועי פרק זה, וכי ייתכן וכי הבורג כבר תקפו בעבר הן מוצבים של הפדרציה והן מוצבים של הרומולאנים.