The Outcast

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המנודה
The Outcast
פרק מ"מסע בין כוכבים: הדור הבא"
ויל רייקר, הקצין הראשון של האנטרפרייז, וסוּרַן האנדרוגינוס מהג'נאי.
ויל רייקר, הקצין הראשון של האנטרפרייז, וסוּרַן האנדרוגינוס מהג'נאי.
ויל רייקר, הקצין הראשון של האנטרפרייז, וסוּרַן האנדרוגינוס מהג'נאי.
מספר פרק 17
מספר עונה 5
קוד הפקה 217
תאריך שידור מקורי 16 במרץ 1992
אורך 45 דקות
שפה אנגלית
תסריט ג'רי טיילור
הפקה אולפני סרטי פרמאונט
בימוי רוברט שירר
דף הפרק ב-IMDb

The Outcast (בעברית: "המנודה") הוא הפרק ה-17 מהעונה החמישית של סדרת הטלוויזיה המדע בדיונית האמריקאית "מסע בין כוכבים: הדור הבא" והפרק ה-117 מתוך 178 סך כל פרקי הסדרה. הפרק שודר לראשונה ב-16 במרץ 1992. בפרק זה, פוגשת האנטרפרייז בתרבות הג'נאי (J’naii) – גזע שברובו המכריע מורכב מאנדרוגינוס – יצורים נייטרלים מבחינה מינית. במהלך הפרק עובדים יחדיו באינטנסיביות רבה, ויליאם רייקר, הקצין הראשון של האנטרפרייז, וסוּרַן מהג'נאי. חיבה רבה נוצרת ביניהם, אשר מתפתחת בסופו של דבר לרגשות רומנטיים. הפרק מתייחס לנטיות מיניות חריגות, באמצעות היפוך התפקידים, כאשר דווקא האהבה ההטרוסקסואלית, הנוחה להזדהוּת, היא הנרדפת.[1]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גזע דמוי אדם בשם הג'נאי יוצר קשר עם האנטרפרייז. גזע זה, ברובו המכריע, מורכב מאנדרוגינוס – יצורים נייטרלים מבחינה מינית. הם מבקשים מהצוות עזרה במציאת מעבורת שנעלמה. ההשערה היא כי המעבורת נעלמה לתוך כיס של חלל ריק. זהו כיס של החלל אשר מנקז אנרגיה במהירות (באופן דומה לפעולת מערבולת לוכדת) תוך זמן קצר, מתוכננת משימת הצלה והקצין הראשון רייקר מתנדב להטיס מעבורת נוספת (של צי הכוכבים) על מנת להשיב את צוות המעבורת שאבדה. ג'נאי בשם סורן מתעקש להתלוות לרייקר בתור טייס משנה. רייקר וסורן חולקים ארוחה על סיפון האנטרפרייז ומתחילים להרגיש בנוח אחד עם השני. סורן סקרן מאוד ושואל את רייקר לגבי הגזע האנושי המפוצל לשני מינים ועל האינטראקציה ביניהם, על גברים בכלל ועל זהותו של רייקר כגבר בפרט. שיחתם נקטעת על ידי ג'נאי אחר וסורן יוצא במהירות.

בעוד רייקר וסורן ממפים מבחוץ את כיס החלל על ידי ירי טורפדו לעברו, המעבורת נוגעת בגבול כיס החלל ונפגמת וכתוצאה מכך סורן נפגע. תוך כדי טיפולו במרפאה על ידי ד"ר קראשר, סורן שואל אותה על נשים בכלל ועל זהותה כנקבה בפרט. בתגובה לשאלה מי יותר נעלה גברים או נשים, ד"ר קראשר עונה שבעבר נשים נחשבו לנחותות יותר בשל חולשתן הפיזית אך כבר זמן רב שקיים שוויון מעמדי בין נשים וגברים. עם זאת, מאוחר יותר, במהלך משחק פוקר, כאשר דיאנה מציעה לשחק על פי "יום הפדרציה", כלומר הקלפים 2,6,1 המייצגים את שנת ייסוד הפדרציה 2161, יחשבו כקלפים חופשיים, וורף מפטיר כי זהו משחק נשי: "גברים לא צריכים הנחה כגון קלפים חופשיים". ד"ר קראשר מתחילה לחשוב שכנראה הדעה הקדומה ביחס לנחיתותן של נשים ביחס לגברים אולי עדיין קיימת.

בעוד סורן ורייקר עובדים על תיקון הנזק שנגרם למעבורת, סורן מתוודה בפני רייקר על כך שהיא נמשכת אליו ועל זהותה המגדרית הנשית. סורן מסבירה כי הג'נאי הוא זן אנדרוגיני הרואה את כל ביטוי של זהות מגדרית זכרית או נקבית, וקשרים מיניים במיוחד, כסטייה מינית. על פי הדוקטרינה הרשמית שלהם, הג'נאי התפתח מעבר למגדר ולכן הרעיון של מיניות גברית/נשית נחשב כפרימיטיבי. סורן מתוודה כי ישנו מספר קטן של אנשי ג'נאי, יוצאי דופן, אשר כן מרגישים שייכות לאחד המינים. היא, לדוגמה, תמיד הרגישה עצמה כמשתייכת למין הנשי, אבל שמרה זאת בסוד בשל החוק המחייב את שכמותה לעבור טיפול פסיכופיזי המוחק את ההשתייכות המינית ואשר נוטע במוחו של המטופל את הדעה כי השתייכות מינית היא התנהגות בלתי סוציאלית ומסוכנת.

רייקר וסורן מצילים את אנשי צוות הג'נאי שבתוך כיס החלל, הם מעבירים את כל אנרגיית המעבורת אל הטרנספורטר והמעבורת מתפוצצת אך הם משתגרים ברגע האחרון בשלום אל מרפאת האנטרפרייז.

לאות תודה, הג'נאי מזמינים את רייקר וצוות האנטרפרייז לחגוג עימם בכוכב הבית שלהם. סורן עושה לרייקר סיור ביער ורייקר מחזיר לה אהבה.

רייקר נפגש עם היועצת דיאנה טרוי ומספר לה על מערכת היחסים החדשה שלו. הוא חושש שהדבר ישנה את היחסים ביניהם (כרגע ידידים אך בעבר היו נאהבים) אך היא מרגיעה אותו באמרה שאמנם מערכות יחסים משתנות כל הזמן אך הם תמיד יישארו ידידים קרובים. הסיפור מקבל תפנית, כאשר מערכת היחסים שלו עם סורן מתגלה ובני עמה חוטפים אותה.

רייקר מתפרץ למשפטה של סורן העומדת לדין על נטייתה ה"אסורה". הוא מנסה לקחת את האשמה על עצמו באומרו שהוא ניסה לפתותה אך היא סירבה לו. ניסיון זה נכשל מאחר שסורן סותרת את דבריו ומודה שהיא רואה עצמה כאישה. היא מגנה על עצמה בלהט ומבטאת את זעמה על יחס החברה שבה היא חיה כלפי אותם בעלי נטיות חריגות. סורן נלקחת למעצר ורייקר משתגר חזרה.

הקצין הראשון רייקר מנסה להסביר את המצב לקפטן פיקארד, המגלה סימפתיה אישית כלפי "מספר 1" שלו וחברו הקרוב, אך הצו העליון האוסר התערבות בעניינים הפנימיים של ציוויליזציה זרה מונע ממנו ומצי הכוכבים להכשיר משימת הצלה והוא מייעץ לרייקר לא לפעול על דעת עצמו כי המשמעות תהיה הרס הקריירה וכל מה שהוא עבד קשה בשבילו. וורף מבקר את רייקר במגוריו ומציע את עזרתו בהצלת סורן כי "לוחם אמיתי, לא יכול להפקיר את חברו להתמודד לבדו מול הסכנה". השניים חודרים בחשאי אל עולם הג'נאי ומחלצים את סורן אך היא מסרבת ללכת איתם, בטענה שהיא מאושרת עם בני עמה וכי הייתה חולה במהלך הרומן שלה עם רייקר. הוא מבין שהטיפול הפסיכופיזי כבר בוצע. כשהוא חוזר לאנטרפרייז, הקפטן שואל אותו "האם נשארו לנו עניינים לא סגורים עם הג'נאי?" ורייקר עונה בשלילה.

הדילמה המוסרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סוגיות מוסריות במסע בין כוכבים

מוסר ההשכל העולה מהפרק הוא שלחץ חברתי ומשפטי לוותר על נטיות מיניות עלול לשלול מאדם את אהבתו ואת זהותו. עוצמתו של המסר בפרק זה נשענת על העובדה כי כל דעה קדומה באשר לאנשים בעלי נטיות מיניות חריגות, מנוטרלת באמצעות היפוך התפקידים, כאשר דווקא האהבה ההטרוסקסואלית, הנוחה להזדהוּת, היא הנרדפת.[1]

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרק זה מתייחס לנושא זכויות הלהט"ב.[2] בניגוד למצופה, הפרק קיבל ביקורת רבה מקהילת הלהט"ב בארצות הברית. הטענות העיקריות היו:

השחקן ג'ונתן פרייקס, שגילם את דמותו של ויליאם רייקר, ציין אף הוא כי הפרק לא היה נועז מספיק לטעמו, וכי נטייתה של סורן הייתה צריכה להיות דווקא גברית.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 ד"ר אלעד אורג, הומניזם במאה ה-24: "מסע בין כוכבים" ומשפט, חלק ב', לקט המאמרים "משפט וספר", ההוצאה לאור של לשכת עורכי הדין בישראל, 2007
  2. ^ 1 2 J. Kay, "Gay "Trek, ‏2001
  3. ^ Nemecek, Larry, The Star Trek: The Next Generation Companion, 2, Pocket Books, 1992, עמ' 194