טרויה (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טרויה
Troy
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על איליאדה עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי וולפגנג פטרסן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי וולפגנג פיטרסן
דיאנה ראתבן
קולין וילסון
תסריט דייוויד בניוף
עריכה פטר הונס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים בראד פיט
אריק באנה
אורלנדו בלום
בריאן קוקס
מוזיקה ג'יימס הורנר עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום רוג'ר פרט עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית
חברת הפקה האחים וורנר, Plan B Entertainment, Warner Bros. Pictures עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 13 במאי 2004
משך הקרנה 163 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מלחמה, סרט דרמה, סרט שמבוסס על ספרים, סרט פעולה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 175,000,000‏$
הכנסות 497,409,852‏$
הכנסות באתר מוג'ו troy
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טרויהאנגלית: Troy) הוא סרט מלחמה היסטורי משנת 2004, בבימויו של וולפגנג פיטרסן (אנ'), המבוסס על פרקים משירתו של הומרוס המספרים על מלחמת טרויה ביוון העתיקה במאה ה-12 לפנה"ס – אחת המלחמות העקובות ביותר בדם במיתולוגיה היוונית. הסרט מתאר את הגיבור היווני אכילס ואת המלחמה בעקבות בריחת הלנה מלכת ספרטה עם נסיך טרויה, ואת הכנסתו של "סוס טרויאני" לעיר, שהצליח להביא לחורבנה. הסרט זכה להצלחה רבה.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט פותח כשצבאו של מלך יוון אגממנון בא לכבוש את תסליה, לאחר שכבש את המסנים הארקדים והאפאים. שני הצבאות עומדים מוכנים זה מול זה, ואגממנון מציע למלך תסליה שבמקום קרב יבחרו את הלוחם הטוב ביותר מכל צבא, והמנצח יכריע את גורל הקרב במקום שימותו המוני חיילים. אגממנון שולח את אכילס שיילחם בלוחם ענק, ואכילס הורג את הלוחם בדקירת חרב בצווארו. בעקבות ההפסד מלך תסליה נכנע והמלחמה מוכרעת.

אכילס, בנו של פלאוס ומפקד המירמידונים, מתואר כלוחם האמיץ ביותר ביוון - אדם שאינו יודע פחד מהו ונולד כדי להילחם. הוא אינו מאמין באלים, דואג רק לטובתו האישית, בז לאגממנון ונלחם רק כדי להיות הלוחם הכי מפורסם בהיסטוריה. בתשובה לנער שאומר שהיה מפחד להילחם בענק התסלי, עונה אכילס "לכן איש לא יזכור את שמך". לאחר ניצחונו על הענק התסלי מגיש לו מלך תסליה את המטה המסמל את השליטה בתסליה כדי שימסור למלכו. בתשובה עונה אכילס הוא "הוא אינו מלכי".

בעת משתה בארמון המלך מנלאוס שבספרטה, בהשתתפות נסיכי טרויה הקטור (הבכור) ופאריס, נקשר הנסיך הצעיר פאריס בקשר רומנטי עם אשתו של מנלאוס, הלנה. זו מספרת לו שחייה אומללים, והוא מציע לה לברוח ביחד עמו לטרויה. כשהמלך מנלאוס מגלה זאת הוא רותח מזעם והולך לאחיו אגממנון בבקשה לאחד את כל מלכי יוון למלחמה בטרויה. אגממנון, שכבר זמן רב חיפש עילה למלחמה, קופץ על ההצעה בשמחה ומגייס את צבאו למערכה.

אגממנון רוצה במלחמה משום שגעונו לכבוש את כל העולם. הוא מצדיק את עצמו לפני יועציו, כי הוא רוצה לשלוט בים האגאי שטרויה חולשת עליו. אולם טרויה מעולם לא הפסידה בקרב בגלל היותה מבוצרת בחומות ענק. לכן אגממנון מגייס את הצי הכי גדול שהפליג אי פעם, צי בעל 1000 ספינות. הוא יודע שעל אף הכמות האדירה הזו של חיילים, מי שיעזור לו לכבוש את טרויה הוא אכילס, החייל הבלתי מנוצח מצד אחד, אך מרדן ותאב לתהילה וכוח מצד שני.

אכילס בתחילה לא מעוניין להצטרף לקרב זה וטוען שהטרויאנים לא עשו לו מאומה, אולם לבסוף מצטרף לקרב לאחר שחברו הטוב אודיסיאוס שכנע אותו בכך שהמלחמה הזו לא תשכח לעולם וכך גם שמם של גיבוריה. לכן, אכילס לוקח את צבאו, המירמידונים, ואת בן דודו פטרוקולוס לטרויה.

היוונים מפליגים לעבר טרויה. אכילס וחמישים המירמידונים שלו מסתערים ראשונים על החוף וכובשים אותו ואת המקדש של אפולו, אל השמש של טרויה, כשכל הצבא היווני מריע לאכילס ומצטרף לעזרתו. אכילס לוכד את נסיך טרויה הקטור במקדש, אולם משחרר אותו לחופשי משום שאין הוא רוצה להורגו כשאין אף אחד שרואה זאת. כמו כן, כוחותיו תופסים את בת דודתו של נסיך טרויה, בריסאיס, שהקדישה את חייה להיות נזירה ולשרת את האל אפולו.

לאחר כיבוש החוף של טרויה, אגממנון אומר לאכילס שאף שהניצחון הושג באמצעות אכילס וחייליו - התהילה על הקרב שייכת לאגממנון משום שההיסטוריה לא תזכור את החיילים הנלחמים במלחמה אלא את המלכים המפקדים עליהם, הוא פוקד על החיילים לקחת את בריסאיס מאכילס ולהביאו אליו, אכילס אשר זועם על פעולותיו של אגממנון מסרב להשתתף בהמשך הקרבות וכך גם חייליו.

בבוקר אגממנון מוביל את צבאו לטרויה. הוא נפגש עם הקטור ופאריס, ופאריס מציע אפשרות שהוא ומנלאוס ילחמו ביניהם והמנצח ייקח את הלנה. לאחר קרב מתיש, מנלאוס גובר על פאריס ופאריס זוחל להקטור בתחינה לעזרה. מנלאוס רותח מזעם על העלבון. אגממנון אומר שהטרוינים הפרו את ההסכם ומתכוננן לקרב. מנלאוס מזהיר את הקטור שלא יתערב והאחרון טוען שהקרב נגמר, מנלאוס עומד להרוג את פאריס, אבל הקטור הורג את מנלאוס.

אגממנון מוביל את צבאו לתקוף את חומות טרויה, אך בשל מתקפות החצים הרבות ופיקודו של הקטור על צבא טרויה - ההתקפה על טרויה נהדפת והיוונים חוזרים ללון על החוף.

באמצע הלילה יוצאים הטרויאנים למתקפה ומגלגלים כדורי תבן בוערים על ספינות היוונים. המחנה היווני מבולבל עד שבן דודו של אכילס, פטרוקולוס, לוקח את השריון שלו וסוחף איתו את הצבא להדוף את הטרויאנים. באחד הקרבות הורג הנסיך הקטור, גדול לוחמי טרויה, את פטרוקלוס הלבוש בשריונו של אכילס כשהוא סבור שהרג את אכילס עצמו. אכילס שומע זאת ומשתולל מזעם. הוא לוקח את העגלה והסוס לבדו נוסע לחומות טרויה וקורא להקטור לדו-קרב מול חומת טרויה. בלית ברירה, בשל כבודו, נענה הקטור לאתגרו של אכילס ומגיע לקרב. לאחר קרב ענקים, אכילס הורג את הקטור לעיני אביו, אשתו ומשפחתו קושר את גופתו לעגלה וחוזר איתה למחנה היוונים.

מלך טרויה מסתנן באמצע הלילה לאוהל של אכילס ומבקש ממנו לאפשר לו לקחת את גופת בנו ולתת לה קבורה ראויה. אכילס מעריך את אומץ ליבו של המלך ומרשה לו לקחת את בריסאיס יחד עם גופת בנו ולהתאבל עליו 12 יום, ומתחייב שבזמן זה לא יתקיפו היוונים את טרויה.

בסופו של דבר הבינו היוונים כי אין ביכולתם לכבוש את טרויה בקרב ולכן תכננו תחבולה שנודעה בשם "סוס טרויאני". היוונים גרמו לטרויה לחשוב שהם מוותרים וחוזרים חזרה לארצם ובנו סוס עץ ענק כסליחה לאל הים היווני (פוסידון). הטרויאנים, שסברו כי זוהי מתנת היוונים שהפסידו וחיללו את מקדשו של אפולו, הכניסו את הסוס לתוך חומות העיר. בחסות החשכה יצאו מתוך הסוס אכילס ועשרות חיילים ופתחו את שערי טרויה מבפנים.

הצבא היווני, שחיכה לסימן מהחיילים שבפנים, נכנס לטרויה, הורג את אנשיה ושורף את העיר עצמה. אכילס הולך לחפש את בריסאיס, שמהלך המלחמה נוצר בניהם קשר רומנטי. בינתיים, אגממנון הורג את מלך טרויה, פריאמוס, ולוכד את בריסאיס, אולם היא מפתיעה והורגת אותו על ידי תקיעת פגיון בצווארו. בתגובה, מנסים שומרי המלך להרוג אותה, אולם אכילס נחלץ לעזרתה והורג אותם. בריסאיס ואכילס מתחבקים ואז מגיע פאריס, המבקש לנקום את מות אחיו הקטור, והורג את אכילס באמצעות פגיעת חץ בעקבו ומספר חיצים בגופו. אכילס נפרד מבריסאיס בטענה שהיא "העניקה לו שלווה, בחיים של מלחמה".

הבדלים בין עלילת הסרט לעלילה ביצירותיו של הומרוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימים מספר הבדלים משמעותיים בין עלילת הסרט ובין עלילת האיליאדה והאודיסיאה של הומרוס. רבים מהם נובעים מההימנעות המוחלטת של הסרט להציג את האלים ומעשיהם, שלהם נתח משמעותי מאוד בעלילה ביצירותיו של הומרוס. להלן ההבדלים:

  1. הקרב בין מנלאוס לפאריס (אלכסנדרוס) התרחש בסרט ביום השני למלחמה, או ימים ספורים מתחילת הלחימה. באיליאדה הוא התרחש בשנה העשירית ללחימה.
  2. באותו קרב בשיר, פאריס מוברח על ידי אפולון-פויבוס חזרה לטרויה להלנה אחרי שכמעט הפסיד למנלאוס בקרב. בסרט פאריס זוחל חזרה להקטור שמציל אותו. הקטור הורג את מנלאוס, כשבאיליאדה אירוע זה כלל לא מתרחש ומנלאוס מופיע גם באודיסיאה. שם מסופר כיצד רב מנלאוס עם אגממנון ופרש מהמלחמה, עבר תלאות רבות במסע חזרה לביתו והגיע עד מצרים. טלמכוס בנו של אודיסאוס מגיע לספרטה ולמנלאוס כדי לשאול על גורלו של אביו.
  3. באיליאדה אכילס שולח את פטרוקולוס ביודעין עם השריון שלו כדי שיהדוף את הטרויאנים מספינות היוונים, אך הוא מפציר בו שלא להמשיך לרדוף את הקטור עד לטרויה. הקטור הורג את פטרוקולוס בקרב כשהוא יודע שמדובר בפטרוקולוס. בסרט פטרוקולוס יוצא לקרב ללא ידיעת אכילס, והקטור הורג אותו כשהוא חושב שמדובר באכילס (ולאחר מכן מתנצל על כך בפני אכילס).
  4. בסרט הקטור מתייצב בפני אכילס לקרב, שמתחיל מעט לאחר מכך. באיליאדה הקטור מתייצב מחוץ לחומות אך לפתע אוחז בו פחד והוא מתחיל לברוח. אכילס רודף אחריו זמן רב והם מספיקים להקיף את העיר שלוש פעמים עד שאתנה משכנעת את הקטור להתייצב מול אכילס.

צוות שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוס העץ הטרויאני ששימש לצילומי הסרט ב-2004. כעת הסוס מוצג בצ'נקלה, טורקיה

הצילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

את רוב צילומי הסרט עשו בעיירה קטנה בצפון מלטה ועל האי קומינו. בסרט השתתפו רק כ-1200 ניצבים ואת השאר מילאו בתוכנות מחשב. בשביל הסרט היה על בראד פיט להיות תחת משטר תזונה קפדני כדי לנפח שרירים כנדרש מאכילס. על הסצנות בקרב התאמנו זמן רב. לדוגמה על הסצנה בה הורג אכילס את הענק התסלי התאמנו כשלושה חודשים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]