מיכה שטרית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיכה שטרית
שטרית בהופעה, 2005
שטרית בהופעה, 2005
שטרית בהופעה, 2005
לידה 19 בדצמבר 1962 (בן 61)
נהריה, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1980
סוגה רוק
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים הד ארצי
שיתופי פעולה בולטים אריק איינשטיין, יזהר אשדות, ברי סחרוף, עמיר בניון, ארקדי דוכין
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מיכה שטרית (נולד ב-19 בדצמבר 1962) הוא זמר-יוצר ומפיק מוזיקלי ישראלי, ממקימיה של להקת הרוק "החברים של נטאשה".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שטרית נולד בנהריה להורים שעלו ממרוקו וגדל ביקנעם.

החל את הקריירה המוזיקלית בתחילת שנות השמונים עם ארקדי דוכין בלהקת "ספטימה 5". ב-1986 עבד ביחד עם ארקדי דוכין על שירים חדשים תחת השם "לא כולל מע"מ". בהקלטות אלו שטרית שר ודוכין הלחין.

בשנת 1988 הקימו שטרית ודוכין את להקת "החברים של נטאשה", שהפכה לאחת הלהקות המצליחות בישראל בכל הזמנים ואחת הבולטות ביותר בשנות התשעים. אלבום הבכורה של הלהקה, "החברים של נטאשה", יצא ב-1989. שטרית כתב והלחין מספר שירים אחדים באלבום, ובניגוד להסתייגויות שהיו לו שנים אחדות קודם לכן, גם שר. בין היתר כתב שטרית את מילות השיר "מלנכולי", וכתב, הלחין ושר את השיר "יש זמן".

בסוף 1989 הוציא ארקדי דוכין אלבום סולו ראשון, "רוצה ויהיה", שהורכב כולו משירי המשורר הרוסי ולדימיר ויסוצקי. את הגרסאות העבריות לרוב השירים כתב שטרית. במקביל החל שטרית גם בכתיבה לזמרים אחרים. באותה שנה כתב את השיר "לפעמים" לרון שובל ללחן של ארקדי דוכין, ואת "בגלל הרוח" שהלחינה לאה שבת ושר שלומי שבת.

ב-1991 יצא האלבום השני של להקת החברים של נטאשה, "שינויים בהרגלי הצריחה". גם באלבום זה השתתף שטרית בכתיבת והלחנת חלק מהשירים, ובהם "בדקה אחת שפויה", "אם כבר לבד..." ו"על קו הזינוק".

לאלבומה של מזי כהן "מעברים" שיצא ב-1992 כתב שטרית את השירים "כמו מסטיק ישן", "מעברים" ו"למרגלות הר הגעש". לאלבומו של שלומי שבת "שעה אחת ביחד" שיצא ב-1993 כתב שטרית מספר שירים. באותה שנה הקליטו שטרית ודוכין אלבום לילדים בשם "אחלהזאורים". כמו כן באותה שנה הקליט שטרית דואט עם שרון ליפשיץ "סלואו ירח", במסגרת אלבומה "קו האושר".

בשנת 1994 יצא אלבומה האחרון של החברים של נטאשה, "רדיו בלה בלה". שטרית כתב את כל שירי האלבום, שמתוכו הצליחו שירים כ"חדשות?", "עכשיו אני" ו"אני לא רוקד כשעצוב", שבכתיבתו השתתף אלון אולארצ'יק.

לאלבומו של אריק איינשטיין "יש בי אהבה" מ-1995 כתב שטרית את מילות השיר "בגללך", שהלחין ארקדי דוכין.

לאחר אלבום הופעה שיצא ב-1996 התפרקה להקת החברים של נטאשה. בשנת 2008 חזרה הלהקה להופיע.

קריירת סולו[עריכת קוד מקור | עריכה]

שטרית התחיל את קריירת הסולו שלו ב-1997, עם הקלטת השיר "למעלה למטה" עבור פסקול הסרט "ביפ".

ב-1998 הוציא שטרית אלבום סולו ראשון, "מסמרים ונוצות". את האלבום הפיקו מוזיקלית יזהר אשדות וברי סחרוף, שעיבדו את השירים יחד עם שטרית. שטרית כתב והלחין בעצמו את רוב שירי האלבום, שכלל את הלהיטים "מסמרים ונוצות", "אינתי עומרי", "באביב" ו"טבריה". לאלבומו של ברי סחרוף "נגיעות" שיצא בסוף אותה שנה כתב שטרית את השיר "עיר של קיץ".

בשנת 1998 פתח שטרית יחד עם ניר שפריר במיזם עסקי חדש בשם "סינגל'ה" להפצת סינגלים בנקודות מכירה שאינן חנויות תקליטים (בפיצוציות, למשל). לשניים, שהכירו במסגרת עבודתם המשותפת על האלבום "עבודה עברית", הייתה כוונה לפתח את שוק הסינגלים בארץ, ולהפיץ סינגלים של אמנים ישראלים ובינלאומיים במחיר שווה לכל נפש, אך המיזם לא השיג את מטרתו ונסגר אחרי תקופה לא ארוכה[1][2].

ב-1999 הפיק שטרית את אלבום הבכורה של עמיר בניון, "רק את". באותה שנה יצא גם אלבומו השני של בניון, "אותו מקום אותה הרוח", גם הוא בהפקתו של שטרית. שטרית השתתף באלבום בדואט "שמחות קטנות" שכתב והלחין. בין השנים 2001-2000 הלחין למילותיו של אריק איינשטיין שני שירים, "אדומה שלי" ו"פוליטיקה". השירים היו אמורים באלבום שהפיק שטרית לאיינשטיין, "שמש רטובה", אך נגנזו לבסוף וכיום קיימים כתקליטי שדרים בלבד[3]. במקביל הוציא אלבום סולו שני, "סנטיאגו דה קובה", בו נכללו הלהיטים "נמנע ממך" ו"לאט לאט". שטרית כתב את מרבית שירי האלבום ויזהר אשדות הפיקו מוזיקלית.

לאלבומו של ברי סחרוף "האחר" שיצא בסוף 2001 כתב שטרית את מילות השיר "מונסון". השניים המשיכו לשתף פעולה ב-2002 בשיר "סוף הקיץ", שיר הנושא מתוך הסרט "חוכמת הבייגלה" שהלחינו ושרו שניהם למילותיו של שטרית. באותה שנה שיתף פעולה עם דויד ברוזה, כשכתב לאלבומו "זה הכל או כלום" את השירים "אמרי לי מי" ו"מרפסות תל אביב".

באותה שנה כתב שטרית יחד עם ארקדי דוכין את השיר "תראה עולם", לכבוד חודש הזמר העברי שצוין בבית הנשיא בירושלים ביוזמת עמותת אמנות לעם ומשרד התרבות. את השיר ביצעו דוכין ושטרית יחד עם לאה שבת, שלומי שבת ואמנים נוספים[4].

בשנת 2004 הקליט ארקדי דוכין את השיר "מי אוהב אותך יותר ממני", שהלחין למילים של שטרית. השיר זכה להצלחה גדולה.

ב-2005 יצא אלבומו השלישי של שטרית, "שלהי קיץ", בהוצאה עצמאית. האלבום הופק על ידי לואי להב. הוא כולל בתוכו שירים שכתב והלחין שטרית, לצד שירים של המשוררים שלמה אבן גבירול, יהודה הלוי וסלמאן מצאלחה.

ב-2005 כתב והלחין את שיר הנושא של הסרט "שושלת שוורץ", "הכל בשר".

ב-2006 הלחין שטרית את שירו האחרון של יוסי בנאי, "תרנגול כפרות", שהופק במסגרת תוכנית הטלוויזיה "מפגשיר"[5].

בשנת 2009 ראה אור האלבום "אלמליח-לרוז-שטרית", פרויקט משותף של שטרית עם הפייטן ליאור אלמליח ועם המעבד המוזיקלי חיים לרוז. האלבום הורכב משירי משוררים כדוגמת יהודה הלוי, ישראל נג'ארה ושלמה אבן גבירול, וכלל ברובו לחנים לא מקוריים. כסינגלים יצאו השירים "לבי במזרח" ו"ילדי זמן גפן".

בשנת 2011 יצא אלבומו של שטרית "מיכה שטרית", שבו נכללו לצד שירים חדשים מספר גרסאות מחודשות לשיריו מאלבומיו הקודמים. בין היתר נכללו באלבום לחנו של שטרית לשירו של נתן אלתרמן "בדרך הגדולה" וגרסה מחודשת לשיר "אל ניניו", במקור מתוך אלבומו הראשון.

בשנת 2012 התארח באלבום "השלישי" של ההרכב מטרופולין, שבו שר את השיר "ישר ללב". שטרית כתב את מילות השיר בעצמו, והלחין אותו יחד עם מפיק ההרכב עופר מאירי.

בדצמבר 2017 הוציא שיר ראשון בלהקה שהקים יחד עם פטריק סבג בשם מוסטאנג. את השיר "המחר" כתב רועי חסן והלחינו שטרית, סבג וחסן[6].

במאי 2018, לרגל חגיגות 20 שנה לאלבום "מסמרים ונוצות", קיים מיכה שטרית שלוש הופעות מיוחדות בהן אירח שלל יוצרים שעמם עשה את דרכו המוזיקלית[7]. בעקבות הצלחת המופעים החל שטרית סיבוב הופעות ברחבי הארץ לציון המאורע[8].

ב-30 ביולי 2023 הוציא את הסינגל "לילה צ'יפס" יחד עם אבישי כהן.

ב-11 בדצמבר, בצל מלחמת חרבות ברזל, הוציא שטרית את השיר "שמש של יום", שאת מילותיו כתב עמירם קופר, ממקימי ניר עוז, שנחטף יחד עם אשתו נורית מביתם בקיבוץ בשבת ה-7 באוקטובר. את השיר הלחין שטרית לבקשת משפחתו של קופר, והוא יצא לציון יום הולדתו ה-85.[9]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שטרית נשוי לאמנית והמוזיקאית תמי ענבר, ואב לשלושה. הוא מתגורר בתל אביב[10].

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם החברים של נטאשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מיכה שטרית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]