אנתוני קווין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אנטוני קווין)
אנתוני קווין
Anthony Quinn
אנתוני קווין ב-1988
אנתוני קווין ב-1988
לידה 21 באפריל 1915
צ'יוואווה, מקסיקו
פטירה 3 ביוני 2001 (בגיל 86)
בוסטון, ארצות הברית
שם לידה Manuel Antonio Rodolfo Quinn Oaxaca עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת מערבון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה מקסיקו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 19362001 (כ־65 שנים)
עיסוק צייר, במאי קולנוע, כותב
מקום לימודים
  • בית הספר למשחק סטלה אדלר
  • תיכון בלמונט עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג קתרין דה-מיל עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Danny Quinn, לורנצו קווין, פרנצ'סקו קווין, אלכס קווין עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 12 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
http://www.anthonyquinn.com
פרופיל ב-IMDb
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנתוני קוויןספרדית ובאנגלית: Anthony Quinn, נולד כ-Antonio Rodolfo Quinn Oaxaca;‏ 21 באפריל 1915, צ'יוואווה, מקסיקו3 ביוני 2001, בוסטון, ארצות הברית) היה שחקן מקסיקני-אמריקאי.

קווין כיכב במספר רב של סרטים כגון "זורבה היווני", "לורנס איש ערב", "תותחי נברון", "דם וחול", "הברבור השחור", ו"לה סטראדה" וזכה בפרס ססיל ב. דה-מיל למפעל חיים בתעשיית הקולנוע מטעם איגוד העיתונאים הזרים בהוליווד בטקס פרס גלובוס הזהב בשנת 1987 ובפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר פעמיים, על "ויוה זפאטה!" ב-1952 ועל "תאווה לחיים" בשנת 1956. ב-1959 שיחק במערבון "רכבת אחרונה מגאן היל" לצידו של קירק דאגלס וב-1960 בסרט "התמימים והפראים" על חיי האינואיטים וב-"דיוקן בשחור" עם לנה טרנר. קווין היה מועמד גם לפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר פעמיים, אך לא זכה. בין סרטיו גם הסרט "השעה ה-25" משנת 1967, שבו שיחק בתפקיד הראשי. ב-1991 השתתף בסרטו של ספייק לי "קדחת הג'ונגל".

הסרט "תותחי נברון" בכיכובו של אנתוני קווין צולם במפרץ ואגיס (Vagis) אשר באי רודוס ובמהלך השנים שונה שמו של המפרץ ל"מפרץ אנתוני קווין".

סרטו האחרון היה "נקמתו של אנג'לו" בכיכובו של סילבסטר סטאלון, שיצא לאקרנים לאחר מותו בשנת 2002.

במהלך חייו נישא קווין לשלוש נשים ולו 12 ילדים, ביניהם השחקן פרנצ'סקו קווין והפסל האיטלקי לורנצו קווין (אנ').

חיים וקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

1915–1936: ילדות, לימודים ומשחק מוקדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנואל אנטוניו רודולפו קווין אוחאקה נולד ב-21 באפריל 1915 בצ'יוואווה, מקסיקו. במהלך המהפכה המקסיקנית שונה שמו למנואלה "נלי" ולפרנסיסקו "פרנק" קווין. פרנק קווין נולד לאב מהגר אירי ממחוז קורק, ולאם מקסיקנית. לפי הדיווחים, פרנק רכב עם המהפכן המקסיקני פנצ'ו וייה, ולאחר מכן עבר לשכונת "City Terrace" שבמזרח לוס אנג'לס. לאחר מכן, הפך לעוזר צלם באולפן קולנוע. בקורות החיים של קווין, הוא הכחיש שהוא בנו של "הרפתקן אירי" ושייך את הסיפור הזה לסוכני העיתונות בהוליווד. מאוחר יותר אמר קווין שהוא לא נחשב כמקסיקני בגלל שם משפחתו.

כשקווין היה בן 6, הוא למד בכנסייה קתולית, ואפילו שקל להיות איש דת בכנסייה הנוצרית. בגיל 11 הוא הצטרף לפנטקוסטלים (זרם בנצרות הפרוטסטנטית) בכנסייה הבינלאומית של פורסקוור, שנוסדה והונהגה על ידי נושאת הדרשה האוונגליסטית איימי סמפל מקפרסון. קווין ניגן בלהקת הכנסייה והיה דרשן מתלמד עם מקפרסון האוונגליסטית. "הכרתי את רוב השחקניות הגדולות בזמני, ואף אחת מהן לא מתקרבת לה", אמר קווין פעם למקפרסון.

קווין גדל תחילה באל פאסו, טקסס, ואחר כך במזרח לוס אנג'לס, בשכונת ה-אקו פארק שבלוס אנג'לס, קליפורניה. הוא למד בבית הספר היסודי שברחוב האמל, חטיבת הביניים בלוודיר, תיכון פוליטכני ותיכון בלמונט שבלוס אנג'לס. הוא למד עם שחקן הבייסבול לעתיד ג'ון ברדינו, אבל עזב לפני שסיים את לימודיו. שנים רבות לאחר מכן, תיכון טוסון באריזונה העניק לו תואר אקדמי.

1936–1952: התחלתו בקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר תקופה קצרה שהופיע על הבמה, קווין שלח את קורות החיים שלו. פריצת דרך בקריירה שלו התרחשה ב-1941, כאשר קיבל הצעה לגלם לוחם שוורים בסרט "דם וחול" בנושא מלחמת השוורים עם טיירון פאואר וריטה הייוורת'.

בשנת 1947, הוא הופיע ביותר מחמישים סרטים ושיחק במגוון דמויות, כולל אינדיאנים, בוסי מאפיה, מנהיגי הוואי, לוחמי חופש פיליפינים, גורילות סיניות ושייח'ים ערבים. הוא חזר לתיאטרון, והחליף את מרלון ברנדו בתור סטנלי קובלסקי בסרט "חשמלית ושמה תשוקה" בתיאטראות ברודוויי.

בשנות ה-50 שיחק בסרט של הרפתקאות, שמו "מסכת הנוקם" (1951). הוא הוכיח את מעמדו כאחד השחקנים המובילים בהוליווד בסרטו של איליה קאזאן, ויוה זפאטה! (1952). ההופעה של קווין כאחיו של זפאטה זיכתה את קווין באוסקר "השחקן המשנה הטוב ביותר". ב-1952, קווין זכה בתואר המקסיקני-אמריקאי הראשון שזוכה בפרס אוסקר.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנתוני קווין בוויקישיתוף