לואיס גוסט ג'וניור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לואיס גוסט ג'וניור
Louis Cameron Gossett, Jr
לידה 27 במאי 1936
ברוקלין, ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 29 במרץ 2024 (בגיל 87)
סנטה מוניקה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Louis Cameron Gossett, Jr. עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1957–2024 (כ־67 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לואיס קמרון גוסט ג'וניוראנגלית: Louis Cameron Gossett, Jr;‏ 27 במאי 193629 במרץ 2024) היה שחקן קולנוע אמריקאי, זוכה פרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר, פרס אמי ושני פרסי גלובוס הזהב, בפרס האוסקר זכה בשנת 1982 על תפקידו בסרט "קצין וג'נטלמן".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גוסט נולד בשכונת ברוקלין שבניו יורק, בנם של הלן רבקה, אחות במקצועה, ולואיס גוסט האב, סבל במקצועו. גוסט הוא בוגר "תיכון אברהם לינקולן". גוסט למד ב"אוניברסיטת ניו יורק", ובהיותו בגובה 1.93 מטר הוצע לו לשחק בקבוצת הכדורסל המקומית אך הוא דחה את ההצעה וגם את ההצעה למלגת ספורטאי במטרה להתמקד בלימודי תיאטרון. את הופעתו הראשונה במחזה בחסות האוניברסיטה ערך גוסט בגיל 17. עוד בהיותו תלמיד תיכון היה כישרונו של גוסט בולט לעין, והוא נדחף על ידי מוריו להיבחן לתפקיד בברודוויי בו הוא זכה מתוך מבחר של 200 נבחנים.

בסרטו הראשון השתתף גוסט בשנת 1961, כאשר שיחק בתפקיד משני בדרמה "צימוק בשמש". הוא השתתף בסדרה "שורשים" שזיכתה אותו בפרס אמי, ובסרטים "בעל הבית", סרטו של ג'ורג' קיוקור המבוסס על הסיפור "מסעותי עם דודתי" ובמותחן המסתורין "המעמקים", כולם צולמו במהלך "שנות ה-70".

בשנת 1982 היה גוסט השחקן האפרו-אמריקאי השני בהיסטוריה שזכה בפרס האוסקר אחרי סידני פואטייה, והראשון אי פעם שזכה בפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר על הופעתו בסרט הדרמה "קצין וג'נטלמן", שעליה גם הוסיף זכייה בפרס גלובוס הזהב. בסרט גילם גוסט את סמל אמיל פולי, מדריך הטירונות הקשוח של הצי האמריקאי, שמנסה להזהיר בלא הצלחה את הטירון ז'ק מאיו (ריצ'רד גיר) מפני הבנות המקומיות המנסות לעשות הכל כדי ללכוד בעל טייס.

תפקיד זה היה למעשה התפקיד המשמעותי האחרון של גוסט בהוליווד, לאחר מכן הופיע גוסט בהפקות קטנות יותר. בפרס גלובוס הזהב השני שלו זכה גוסט ב-1992 עבור תפקידו בסרט הטלוויזיה "סיפורה של ג'וזפין בייקר".

בשנת 2007 שיחק בסרט הדרמה "הילדות הקטנות של אבא" של טיילר פרי, כאביו של אידריס אלבה.

בשנת 2023 שיחק גוסט בדרמת ההתבגרות המוזיקלית "הצבע ארגמן" אשר מבוסס על הרומן המצליח באותו שם מאת הסופרת האמריקאית אליס ווקר.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גוסט היה נשוי שלוש פעמים. נישואיו הראשונים היו להת'י גלאססו והתבטלו לאחר זמן קצר. נישואיו השניים היו לכריסטינה מנגוסטינג ב-1973, בנם נולד שנה לאחר מכן וב-1975 החליט הזוג להתגרש. גוסט התחתן בפעם השלישית בשנת 1987 עם שחקנית הקולנוע סינדי ג'יימס ריס, הזוג אימץ ילד והתגרש בשנת 1992.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לואיס גוסט ג'וניור בוויקישיתוף