בינה - התנועה ליהדות חברתית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ארגון בינה)
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: כתוב כפרסומת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: כתוב כפרסומת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
בינה - הבית של היהדות הישראלית
לוגו בינה - התנועה ליהדות חברתית
לוגו בינה - התנועה ליהדות חברתית
קמפוס בינה - התנועה ליהדות חברתית, בגני טבע
קמפוס בינה - התנועה ליהדות חברתית, בגני טבע
שפה רשמית עברית
מדינה ישראל
מטה הארגון תל אביב-יפו עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1995–הווה (כ־29 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.bina.org.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בינה - הבית של היהדות הישראלית (גם: בינ"ה, ראשי תיבות של "בית יוצר נשמת האומה", ביטוי שטבע חיים נחמן ביאליק) הוא ארגון שעוסק בחינוך לזהות יהודית ותרבות ישראלית. הארגון הוקם ב-1995 על ידי חברים מהתנועה הקיבוצית לאחר רצח יצחק רבין, כדי לגבש תפישות של יהדות הומניסטית וליצור שפה משותפת שתוכל לגשר בין ציבורים בחברה הישראלית. בראש הארגון עומד ניר ברוידא.

בינ”ה מקדמת זהות יהודית חילונית עבור יהודים בישראל ובעולם הרואים ביהדות חלק חשוב מזהותם ומרכיב משמעותי בעיצוב תפיסת עולמם. תפיסת העולם של בינ״ה מקדמת יהדות עכשווית, מגוונת ופלורליסטית, וחיבור בין ארון הספרים היהודי ובין צדק ואקטיביזם חברתי ושאיפה לתיקון עולם. בינ״ה מקדמת חיבור בין לימוד תורה שוויוני ובין עשייה חברתית, התנדבות, ובניין קהילתי כביטוי מעשי ליהדות. בבינ״ה רואים בלימוד כערך מרכזי ופועלים להגדלת האוריינות היהודית של הציבור הישראלי הרחב. בבינ״ה מקדמים לימוד המוביל ללקיחת אחריות על הזהות היהודית, מעגל השנה, טקסי החיים והמסורות במרחב הציבורי, בקהילה ובמשפחה.

הארגון שואף לצמצם את הפערים הכלכליים בישראל ולהקים חברה צודקת יותר. הוא מפעיל גרעיני מתנדבים ופעילים מהמכינה הקדם צבאית. הארגון היה בין המייסדים של מרכז הוויה - טקס ישראלי ב-2006, ובין השותפים להקמת "ברית חושך לגרש" למאבק בגזענות בישראל ב-2009. בנוסף, לקחו פעילי בינה חלק פעיל במחאה החברתית בשנת 2011, והם משתתפים בפעילויות למען פליטים ומבקשי מקלט בישראל.

הארגון חבר באיגוד ההתחדשות היהודית.

מפעלי הארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

קמפוס בינה - התנועה ליהדות חברתית, בגני טבע, גן בוטני בשכונת אבו כביר ביפו

קמפוס גני טבע ובית בינ"ה בתל אביב[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבנה בינ"ה הראשון ליד התחנה המרכזית.

קמפוס גני הטבע בתל אביב מאכלס את מטה בינ"ה, את בית בינ"ה תל אביב, מכינת בינ"ה למנהיגות ע"ש אריה לובה אליאב, שנת השירות ע"ש אריה (בודה) בודנהיימר וכמרכז לימוד להשתלמויות וקורסים של הארגון. הקמפוס מאכלס גם את הישיבה החילונית של בינ"ה בראשות אילה דקל.

במתחם, לומדים את ארון הספרים היהודי הכולל מקרא, משנה, גמרא, פילוסופיה יהודית, שירה עברית ועוד במסגרת תוכניות הלימוד "קדמה" (למתחילים), "ימה" (למתקדמים) ו"בינה און ליין" ללימוד מקוון. בין המורים: רמי פורת, אילה דקל, אליוט וייסרוב גלסנברג, מוקי צור, ערן ברוך, ד"ר שוש שפירא, ליאור טל ועוד.

הקמפוס מהווה גם את מתחם הלימוד של מכינת בינ"ה למנהיגות - בה חברים צעירים לפני גיוס יחד עם בני נוער יהודיים מחו"ל הלומדים ומתנדבים למען הקהילה, וכן שנת השירות של בינ"ה - "בארות" העוסקת בנושאים חברתיים בדרום ת"א.

בית בינ"ה ת"א בראשות לינור פיינשטיין מקיים אירועים ומפגשים בקהילה לאורך כל השנה, כדוגמת קבלות שבת, אירועי חגים ותרבות עברית לקהל הרחב.

בית בינ"ה בבאר-שבע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית בינ"ה בבאר שבע הוקם בשנת 2013 ובראשו עומדת נעמי צורף. בית ממוקם בעיר העתיקה בבאר שבע ומקיים אירועים ומפגשים בקהילה לאורך כל השנה, כדוגמת קבלות שבת, אירועי חגים, מפגשי זהות יהודית, ותרבות עברית לקהל הרחב.

בית בינ"ה בחיפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית בינ"ה בחיפה ממוקם בשכונת בת גלים ובראשו עומדת זוהרי אדר. הבית מהווה אבן שואבת למגוון פעילויות לקהילה לאורך השנה כדוגמת קבלות שבת, אירועי חגים ותרבות עברית, חגי עדות, וכן תוכניות לימוד לזהות יהודית כמו גם תוכנית "עברית בעברית" המיועדת לעולים חדשים.

בתי בינ"ה נוספים בארץ ובעולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתי בינ"ה נוספים ניתן למצוא בארץ בקיבוץ הזורע ובקיבוץ רמת רחל ובחו"ל בפאלו אלטו קליפורניה. בתים אלו מקיימים מפגשים ואירועים לקהילה בנושאי זהות יהודית ותרבות עברית. סוג נוסף של בתי בינ"ה ניתן למצוא בדרמסאללה בהודו ובקוסקו בפרו. בתים אלו נפתחים לקראת חגי תשרי ופסח ומהווים בית למטיילים ולתרמילאים ישראליים המעוניינים לפגוש יהדות ישראלית שוויונית, מכבדת ומכילה גם בחו"ל. בטווח הקרוב צפוי להיפתח בתי בינ"ה בארצות נוספות.

המכינה הקדם צבאית ע"ש אריה לובה אליאב[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכינה פעילה מאז שנת 2006, ולומדים בה למעלה ממאה תלמידים בשנה. תלמידי המכינה מתגוררים בקומונות בשכונת שפירא, ומשנת 2020 גם בשלוחה חדשה ברמת גן, סמוך לבית הספר למשחק בית צבי, החניכים מתגוררים עם הסטודנטים של בית הספר ומתנדבים תחת רווחת רמת גן. מייסדת המכינה היא עורכת הדין טל שקד, אשר עמדה בראשה עד שנת 2008. עד לשנת 2013 מילא את התפקיד ליאור טל. מתשע"ה משמש יובל לינדן כראש המכינה.

פעמיים בשבוע עוסקים התלמידים בעשייה חברתית בשכונות דרום תל אביב-יפו, מפעילים מועדוניות, חונכים ילדים, מסייעים למהגרי עבודה ומלווים קשישים.

חיי הקבוצה השיתופיים כוללים את חלוקת החניכים לקבוצות המנהלות תקציב ומשק בית משותף. הקבוצות משתתפות באירועים קהילתיים של הישיבה החילונית בדגש על שבתות וחגים. המכינה מבוססת על עצמאות החניכים והשתתפותם בקבלת ההחלטות במכינה.

המכינה שואפת להגביר את המוטיבציה לשירות משמעותי בצה"ל יחד עם חינוך לשמירה על ערכי כבוד האדם במהלך השירות ולאחריו. במסגרת ההכנה לצה"ל פוגשים החניכים דמויות מהצבא ומחוצה לו. חניכי המכינה בסדרות משתתפים בסיורים בישראל, טיולים ואירועי תרבות.

שנת השירות בארות ע"ש אריה (בודה) בודנהיימר[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסלול מציע שילוב של למידה משמעותית, חיי קבוצה עצמאיים, ועשייה חברתית וחינוכית משמעותית, ובראשו עומד אורי רביב. העשייה החברתית היא לב ליבה של שנת השירות ואנו משקיעים בה זמן רב בכל ימות השבוע. החניכים מתנדבים ופועלים במוקדי משימה הפרושים בעיר ועובדים עם מגוון אוכלוסיות לפי הצורך ולפי בחירה ונטייה אישית ככל האפשר. חניכי שנת השירות עובדים בבתי ספר יסודיים ותיכונים בעיר, מרכזי נוער, מרכזי קשישים, מרכזי יום לפגועי נפש, מסגרות לאנשים עם צרכים מיוחדים, עבודה חקלאית ועוד. לצד מוקדי המשימה הקומונות פעילות ושותפות בהפקת וארגון אירועים קהילתיים בישיבות החילוניות כמו קבלות שבת, אירועי חגים לקהילה ועוד.

אנו מאמינים שהלימוד הוא המצע לגיבוש הזהות האישית והערכים, והוא ההשראה לעשייה החברתית. בשנת השירות של בינ”ה אנו לומדים במסגרת הקומונות כיום וחצי בשבוע, לצד העבודה החינוכית. בלימוד אנו פוגשים את ארון הספרים היהודי על כל גווניו, היסטוריה, ספרות עברית, ציונות, מגדר ועוד נושאים רבים אחרים, במטרה שילוו את שנת השירות על כל היבטיה ופעילויותיה.

המכינה הנודדת מסבח"ה - מסע בחברה הישראלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכינת מסבח"ה היא מסלול ייחודי, נודד של חצי שנה. המכינה מגוונת ומעורבת (חילוניים ודתיים) היוצאת למסע בין יישובים וקהילות שונות בחברה הישראלית המספרות את הסיפור הישראלי של כולנו. במסגרת התוכנית תחוו לימוד על נושאים הקשורים לקהילות בפרט ולחברה הישראלית בלבד, תתנסו בחיי קהילה ייחודיים ותפגשו את האחר ואת עצמכם במקומות שונים ומגוונים. כל זאת לצד חיי קבוצה, שיתוף וניהול עצמאי, תכנים ופעילויות כהכנה לקראת שירות משמעותי בצה”ל, סדרות טיולים ועוד

עבודה עם בתי ספר ועם צה"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיור של מחלקת החינוך בדרום תל אביב

מחלקת החינוך של בינ"ה בראשות ורד פרמון, מקיימת פעילות עניפה לבתי ספר (יסודי, חטיבת ביניים ותיכון), מוסדות חינוך, סגלי הדרכה למורים וכן פעילויות מגוונות למוסדות וארגונים בנושאים: זהות יהודית, יהדות חברתית ויהדות כתרבות.

אנו מגיעים לעשרות בתי ספר, ואלפי תלמידים ומורים בשנה, לפעילויות המשלבות את ארון הספרים היהודי והחברה הישראלית. הפעילות כוללת מגוון רחב מאוד של מופעים מוזיקליים לחגים, סיורים חברתיים, ימי עיון וסדנאות, הכשרות והשתלמויות מורים. פעילויות בינ"ה ניתנות הן במסגרת סל החוויות, התל"ן ואף מערכת הגפ"ן של משרד החינוך.

במסגרת עבודת המחלקה עם צה"ל, מקיימת המחלקה שבתות חינוך למפקדים בנושאים: יהדות חברתית וזהות יהודית. המחלקה מקיימת ימי עיון, סמינרים, הרצאות, סיורים וסדנאות לקצינים בדרגות בכירות בצה"ל.

מנחי הסדנאות נפגשים אחת לשבועיים ליום לימודים הכולל לימודי יהדות בגישה פלורליסטית וכן לימוד מיומנויות הנחיה וליווי ההנחיה בשטח.

מיזמים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעבר התקיימו דיונים פתוחים לכלל הציבור בנושא פרשת השבוע מזוויות שונות במרכז הקהילתי של שכונת שפירא. החל משנת 2013 כותבים אנשי הארגון פרשנות שבועית באתר בינ"ה וברשתות החברתיות.

פרסים והישגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קמפוס בינה - התנועה ליהדות חברתית, בגני טבע. בינ"ה הוא ארגון שעוסק בחינוך לזהות יהודית ותרבות ישראלית. גני הטבע הם גן בוטני שנמצא בשכונת אבו כביר בחלק ההיסטורי-חקלאי של יפו.

בינ"ה זכתה בפרס קונסטנטין בחינוך היהודי מאוניברסיטת תל אביב על הצלחתה בשימוש בערכים יהודיים לקידום שירות קהילתי וצדק חברתי בקרב בני הנוער.

בשנים 2009–2010 זכתה בינ"ה בפרס קרן ג'רלד על עבודתה למען פלורליזם יהודי ופעילות חברתית בבאר שבע.

בשנת 2013 רכשה בינ"ה מכרז פומבי להוראת קורס לקציני צה"ל שנועד לחזק את הערכים והאופי היהודיים והישראליים.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]