בן 10

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: ניסוח לא אנציקלופדי, שגיאות הגהה, ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: ניסוח לא אנציקלופדי, שגיאות הגהה, ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
בן 10
Ben 10
סוגה פעולה, מדע בדיוני,
אנימציה, קומדיה
יוצרים דונקאן רולאו, ג'ו קייסי, ג'ו קלי, סטיבן טי. סיגאל
מדבבים טרה סטרונג, מייגן סמית', פול אידינג, די בראדלי בייקר, סטיבן בלום, ג'ים וארד, ריצ'רד מק'גונאגל, פרד טטשיור, ריצ'רד סטיבן הורוויטז, דווייט שולץ, ג'ניפר הייל, אדם ויילי, קארי פייטון, ריצ'רד דויל, דייב פנוי, קרי סאמר, ג'ף דאוקט, רובין אטקין דאונס, מיריאם פלין, וולקר אדמיסטון, בילי ווסט, צ'רלי שלאטר, מייקל רייז, מייקי קלי, ג'ון קאסיר, ננסי לינרי, לארי סדאר, נולן נורת', רוסלינד צ'או, ניקולס גסט, רוברט פטריק, רוברט פיקרדו, ג'יימס ס. מטיס השלישי, מייקל גוך, ונסה מרשל, גריי דליסל, קרי וולגרן, ביל ראטנר, ארמין שימרמן, ג'ק אנגל, ג'ון דימאג'יו, טום קיין, גרג אליס, קים מאי גסט, דייב וויטנברג, קאט סאוסי, פטרישה לנץ, ג'ניפר מלנק, בטינה באש, מיגל נז'רה, קלנסי בראון, קאון יאנג, ג'וש קיטון, ג'ון סייגן, רוב פינקסטון, מארק תומפסון, ג'ס הרנל, מייקל דורן, ריצ'רד גרין, רוב פאולסן, ב.ג'. וארד, ניל רוס, ג'ייסון ספיסק, קאתי קאוודיני, רוברט דייוויד הול, דייוויד פרנקלין, דארן נוריס, קרלוס אלזרקוי
מדבבים בעברית איטן גרינברג, אלעד סמוכה, שירה נאור, צביקה שוורצברג, אסף אבידן, לירון ברנס, יורם יוספסברג, דני אבידן, אורנה כץ, מיכאל עינב, גדי לוי, עידו דנקנר, עפרון אטקין, שמחה ברבירו, נורית בנאי קורן, דור צויגנבום, אלי לולאי, דדי זהר, איתי ג'רופי
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 52 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
חברת הפקה אולפני ההנפשה של קרטון נטוורק עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה האחים וורנר טלוויזיה, נטפליקס, הולו עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה Andy Sturmer עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק כ-22 או כ-10 דקות
שידור
רשת שידור Cartoon Network
רשת שידור בישראל Cartoon Network
ערוץ הילדים
תקופת שידור מקורית 27 בדצמבר 200515 באפריל 2008 (22 דקה) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בן 10אנגלית: Ben 10), המכונה לימים בן 10 הקלאסי (Classic Ben 10) היא סדרת הנפשה אמריקאית לילדים ששודרה בערוץ Cartoon Network. הסדרה נוצרה על ידי קבוצת יוצרים "אנשי הפעולה" (Man of Action). פרק הפיילוט "And Then There Were 10" ("איך הכל התחיל") שודר ב-27 בדצמבר 2005. בישראל שודרה הסדרה לקראת סוף שנת 2007 בערוץ הילדים, בדיבוב לעברית. בעקבות הצלחת הסדרה הופקו גם 3 סדרות המשך; בן 10:כוח חייזרי, בן 10:החייזרים החדשים, בן 10:אומניברס וב-2015 הופקה סדרת "קאמבק". בעקבות הצלחת הסדרה הופק סרט טלוויזיה מצויר בשם "סודו של האומניטריקס", שנכרך בעלילת העונה הרביעית, וסרט טלוויזיה לייב אקשן בשם "מרוץ נגד הזמן".

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בן טניסון בן ה-10, בת דודתו בת ה-10 גוון וסביהם מקס מתחילים את טיול הקמפינג הקיצי שלהם בקרוואן. במהלך עצירתם ביער, יוצא בן לטייל ביער ומבחין במטאוריט הנוחת בכדור הארץ. הוא מגיע למקום הפגיעה, וכשהוא מתקרב הוא מגלה מכשיר מסתורי, דמוי שעון המכונה ("האומניטריקס"). השעון מזנק אל עבר ידו של בן ומעניק לו את היכולת להפוך לאחד מתוך עשרה חייזרים. למרות שבן מבין שעליו האחריות לעזור ולהציל אחרים עם יכולותיו החדשות, הוא לא יותר משובב עם כוחות על.

יחד עם גוון הלומדת כשפות וסבא מקס שמתגלה בהמשך כחבר לשעבר בארגון צדק בין גלקטי המכונה "השרברבים", בן יוצא להרפתקה בחלל ובכדור הארץ להילחם בנבלים שונים; בצוותים או יחידים כמו ווילגאקס או קווין 11, המתאחדים בהמשך בשביל להשמיד את בן ולהשיג את האומניטריקס.

דמויות הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בנג'מין קירבי "בן" טניסון - הדמות הראשית בסדרה. בן היה ילד רגיל בן עשר עד שמצא את האומניטריקס, מכשיר רב עוצמה שמאפשר לו להפוך לחייזרים משונים. כשבן הגיע לגיל 16 הוא התפרסם לא רק בעיר הולדתו בלווד (Bellwood) אלא גם על פני כדור הארץ ומחוצה לו. בן פעל גם כנציג של "השרברבים" (מעין שוטרים סמויים ברחבי הגלקסיה) וצבר יותר חייזרים.
  • גוונדולין "גוון" טניסון - בת דודתו של בן. מכשפת וחברה בארגון "השרברבים" וחברה ראשית בצוותו של בן במהלך שלוש הסדרות הראשונות. בסדרה המקורית גוון מתוארת כאינטליגטית ובוגרת אך בדרך כלל עקשנית וצודקת כשזה נוגע לעימות עם בן. החשיבה המהירה והאינסטינקטים המהירים שלה מביאים לה יתרון בהתמודדות עם סיטואציות מסוכנות חיים. עם זאת, לפעמים היא בוטחת מדי באנשים שרוצים לנצל את רצונה הטוב.
  • מגיסטר מקסוול "מקס" טניסון - סבא של בן וגוון. מקס הוא אדם בעל עודף משקל בסוף שנות ה-50 לחייו, עם חוש הרפתקאות חזק וטעם ייחודי במזון. לאחר יציאתו לפנסיה, הוא לוקח את הנכדים לטיול בחופשת הקיץ ברחבי ארצות הברית. מקס נוסע במעונוע המכונה "דלי חלודה" (Rust Bucket), שאותו שיפץ באמצעות טכנולוגיה מתקדמת. מקס היה "שרברב" בעל דרגת שליט והיה יועצו הנאמן של בן וגוון. מקס נחשב לגדול השרברבים בשביל החלב. באומניברס, מקס פרש מצוותו של בן והצטרף שוב לשרברבים.

דמויות משניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אולטרה בן - האלטר אגו הדמיוני של בן. אולטרה בן אינו מופיע בשום מקרה במציאות. ההופעה הראשונה התרחשה בפרק "המשטרה הגלקטית" כאשר בן חלם שהביס נבל בשם ד"ר דומאקוס. מקרה נוסף הוא כאשר האינוק לכד את בן בעולם החלומות בזמן שניסה להסיר את האומניטריקס מידו של בן בפרק "יום מושלם". בחלום בן הפך לאולטרה בן והביס את אינוק על ידי השלכתו לשמש.

חייזרים ראשיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • להט (Heatblast) - דגימת הדנ"א של האומניטריקס הכוללת חייזר מזן פירוניט מכוכב פיירוס (Pyros). להט הוא צורת חיים מבוססת מאגמה שגופתו הפנימית מורכבת ממאגמה צהובה המכוסה סלעים אדומים כהים-חומים. כישות מבוססת אש, גופו מוציא כמויות חום גבוהות. כפות רגליו בעלות עיצוב מעוגל עם שתי אצבעות ברגליים ובוהן אחת מאחורה. לשונו גם עשוי מאש.

בהיותו אחד מן החייזרים המגוונים של בן, להט הוא פירוקינטי, כלומר יש לו את היכולת לייצר ולהשתמש בחום ואש מגופו. הוא יכול ליצור כל צורה של אש, בדרך כלל כדורי אש. הוא גם יכול להעצים את האש על מנת ליצור אגרופים בוערים, ויכול לשאוב אש כמו דרקון. להט לובש את סמל האומניטריקס על חזהו.

  • כלב פרא (Wildmutt) - דגימת הדנ"א של האומניטריקס הכוללת חייזר מזן וולפימנסר מכוכב וולפין (Vulpin). כלב פרא הוא "כלב חלל" גדול בצבע כתום ללא עיינים, אף וזנב, שיניו חדות מאוד ובולטות מפיו. בסדרה לבש כלב פרא תומך כתף שחור-לבן עם סמל האומניטריקס על כתפו השמאלית. הקוצים השונים שנמצאים בכל גופו פועלים באופן דומה לזיפים עם חוש מישוש מוגבר ואינם פרווה. מכיוון שלכלב פרא אין עיניים, הוא משתמש בחוש הריח והשמיעה שלו כדי לנווט, הנעזרים על ידי שלושה נחיריים דמויי זימים הממוקמים בכל צד של צווארו.

היכולת העיקרית של כלב פרא היא חוש הריח שלו. מכיוון שאין לו עיניים, ה"ראייה" שלו מורכבת ממיפוי תלת-ממדי של מקור חושיו, בדומה לטרמוגרף. בשילוב עם שמיעתו המשופרת, חושיו מקבלים צורה של מכ"ם או סונאר, ומאפשרים לו עדיין לחוש את סביבתו בצורה ברורה יותר. כלב פרא יכול לחוש ישויות בלתי נראות, ולכן הופך את זה חסר תועלת נגדו. זמן המהירות וזמן התגובה המוגבר של כלב פרא מאפשר לו להתחמק ולהתקוף חזרה ללא מאמץ בעזרת חושיו.

  • ראש יהלום (Diamondhead) - דגימת הדנ"א של האומניטריקס הכוללת חייזר מזן פטרוסאפיין מכוכב פטרופיה (Petropia). בהיותו צורת חיים מבוססת סיליקון, גופו של ראש יהלום מורכב מגבישים ירוקים בהירים ועמידים שאותם הוא יכול לירות או לשנות לצורות שימושיות דוגמת חרב ולו גם כוח פיזי מוגבר. יש לו ארבעה גבישים גדולים על הגב וראשו חד. בסדרה לבש ראש יהלום מדים בצבע שחור בצד ימין ולבן משמאל עם כתם שחור בכתף שמאל שעליו נמצא סמל האומניטריקס.

לראש יהלום יש את היכולת לשלוט במבנה האטומי של הפיזיולוגיה שלו כרצונו, ומאפשר לו להפוך את איבריו לכלי נשק מיהלום כמו להבים ואלות. בנוסף לכך, הוא יכול לשלוט בכל הגבישים שהוא מייצר, עד כדי כך שהוא יכול לגרום להם להתפוצץ או להרים אותם מהאדמה. הוא יכול לירות רסיסי קריסטל ברצף מידיו ויכול לפוצץ את חלקי גופו לתצורות גבישיים, וכן לגרום למבני קריסטל לצמוח מגופו, בנוסף לכוח פיזי מוגבר.

  • אקסלר (XLR8) - דגימת הדנ"א של האומניטריקס הכוללת חייזר מזן קינסלרן מכוכב קינט (Kinet). אקסלר, או אקסלרייט (באנגלית: "תאוצה"), דומה לולוצירפטור משוריין למחצה. יש לו כדורים שחורים על הרגליים והוא חובש קסדה דמוית קונוס בצבע שחור עם מסכת מגן מברזל נפתחת (זה חלק מהביולוגיה של הקינסלרן ולא אמצעי מכני). בכל פעם שהמסכה שלו מורמת, אפשר לראות את פניו הכחולות, עיניו הירוקות, השפתיים השחורות והפסים עוברים מתחת ובין עיניו. לאקסלר חמישה פסים כחולים בזנבו והוא לובש מכנסיים שחורים וחולצה דמוית צוואר גולף עם פס לבן במרכז. סמל האומניטריקס נמצא על חזהו.

אקסלר יכול לתפעל חיכוך עד למהירות של 800 קמ"ש תוך שתי שניות. הוא יכול להאיץ כל כך מהר שנראה שהזמן נעצר לחלוטין בפניו, ומאפשר לו לשנות מיקום של דברים סביבו בזמן שהם נעים. קינסלרנים הופכים למהירים יותר ככל שהם מתבגרים.

  • תא אפור (Grey Matter) - דגימת הדנ"א של האומניטריקס הכוללת חייזר מזן גאלוון מכוכב גאלוון פריים (Galvan Prime). תא אפור הוא חייזר אפור-עור, דמוי צפרדע, הולך על שתי רגליים שגובהו ארבעה סנטימטרים בלבד עם עיניים ירוקות גדולות ועפעפיים אופקיים. בסדרה לבש תא אפור סרבל לבן עם פס שחור אנכי דק מלפנים, על מצחו היה פס עבה יותר מפס הסרבל, וסמל האומניטריקס היה על גבו.

גודלו הקטן של תא אפור מפריך את האינטלקט החישובי והטכני הגדול שלו. הוא יכול ליצור מכונות מסובכות מחלקי חילוף, להבין את הפונקציה של כל מכשיר במבט חטוף, ולבצע תיקונים מתוחכמים במכונות מורכבות (כגון מנוע הנעה עם עיוות).

האינטלקט של תא אפור משמש כפתרון בעיות ועזרה אנליטית במצבים קשים. זה מאפשר לו לחשוב בצורה אסטרטגית יותר כאשר הכוח הפראי אינו יעיל. למעשה, תא אפור הוא חכם מספיק כדי לדעת כיצד לפתוח את מרכז הבקרה של האומניטריקס, דבר שרק אחדים מסוגלים לכך.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בן 10 בוויקישיתוף