ג'ף סקול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'פרי סקול
Jeffrey Skoll
ג'ף סקול בהוליווד
ג'ף סקול בהוליווד
לידה 16 בינואר 1965 (בן 59)
מונטריאול, קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים לוס אנג'לס עריכת הנתון בוויקינתונים
כינויים נוספים ג'ף
ידוע בשל פעילות נדבנית, מראשוני חברת eBay
השכלה תואר ראשון במדע שימושי מאוניברסיטת מונטריאול, תואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת סטנפורד
תקופת הפעילות מ-1995
מקצוע יזם טכנולוגי, יזם חברתי, נדבן
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ף סקולאנגלית: Jeffrey Skoll; נולד ב-16 בינואר 1965) הוא מהנדס מחשבים, יזם אינטרנט, מפיק סרטים ונדבן יהודי קנדי. הוא היה העובד הראשון והנשיא הראשון של חברת הדוט קום eBay. התעשרותו מהחברה המצליחה אפשרה לו להפוך לפילנתרופ, באמצעות קרן סקול (The Skoll Foundation), וכן לייסד חברה להפקות סרטים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקול נולד ב-16 בינואר 1965 במונטריאול שבקנדה למשפחה יהודית. אמו הייתה מורה, ואביו היה בעלים של חברה לייצור כימיקלים. בהיותו בן 14, אובחן אצל אביו סרטן. בעקבות האיבחון, התוודה אביו באוזניו על אכזבתו מכך שלא השיג את מטרותיו בחיים, דבר שהעניק לסקול, על פי עדותו, דחיפה להצטיין ולהשאיר חותם בעולם.

סקול למד לתואר ראשון במדע שימושי באוניברסיטת מונטריאול, במסלול להנדסת חשמל, אותו סיים בהצטיינות. בעת היותו סטודנט ערך את העיתון הסאטירי של בית הספר להנדסה של האוניברסיטה, ומימן את לימודיו כמתדלק בתחנת דלק. לאחר סיום לימודיו טייל בעולם כתרמילאי, וכשחזר הקים שתי חברות קטנות להשכרת מחשבים ולשירותי מחשב.

בשנת 1993 עזב את קנדה ולמד לתואר שני בבית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת סטנפורד שבקליפורניה. לאחר שסיים את התואר ב-1995 הצטרף לחברת ההוצאה לאור נייטס ריידר, שם עסק בפרויקטים בתחום החדש - האינטרנט.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

eBay[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1996 פגש סקול את פייר אומידיאר, איראני-אמריקני יליד צרפת, שייסד את חברת המכירות הפומביות ברשת, eBay. אומידר מינה אותו לעובד הראשון של החברה במשרה מלאה, ולנשיא החברה. eBay, שהייתה חברת דוט קום קלאסית בכך שהעתיקה בהצלחה צורת מסחר קיימת אל תחום האינטרנט, תוך שיתוף משתמשים רבים והוזלת עלויות, הייתה אפילו כבר רווחית ביום שסקול הצטרף; אולם, סקול הוא זה שכתב את התוכנית העסקית, שהפכה את החברה מחברת הזנק קטנה להצלחה מסחרית

הוא שימש כנשיא החברה עד הגעתה של מג ויטמן בינואר 1998, אז הפך לסגן נשיא לתכנון אסטרטגי. בעקבות בעיות שהתגלעו בין בכירי החברה, עזב את החברה בשנת 2000 תוך שהוא מממש את חבילת המניות שלו, השנייה בגודלה בחברה. צעד זה העשיר אותו בכ-2 מיליארד דולר[1]. בספטמבר 2004 דורג שלישי ברשימת העשירים ביותר בארצות הברית מתחת לגיל 40[2].

Participant Media[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקול ייסד את חברת ההפקות Participant Media (מילולית: "אמצעי התקשורת של המשתתפים")}, ומשמש יושב הראש שלה[3]. החברה מפיקה סרטי עלילה וסרטים תיעודיים, המקדמים ערכים סוציאליים. מטרת החברה להפיק סרטים בעלי סדר יום פוליטי וחברתי, בכך שיצליחו כלכלית וכך יגיעו לצופים רבים ככל האפשר, וישפיעו על צופיהם לחולל שינויים חברתיים ופוליטיים. כבר בשנתה השנייה, ב-2006, ארבעה סרטים בהפקתה היו מועמדים ל-11 פרסי אוסקר: הסרטים סיריאנה בכיכובו של ג'ורג' קלוני (על ההשפעה העולמית של תעשיית הנפט), לילה טוב ובהצלחה (בבימויו של קלוני, על העיתונאי האידיאליסט אדוארד מורו)[4], "ארץ קרה" (על שינוי הגישה להטרדות מיניות באזורים הכפריים), והסרט התיעודי "מרדר בול"[5].

בהמשך הפיקה החברה את הסרטים אמת מטרידה (שזכה בשני פרסי אוסקר[6], וכנראה סייע לאל גור לזכות בפרס נובל לשלום)[7]; פאסט פוד, על תעשיית המזון המהיר; "העולם על פי רחוב סומסום", "מלחמתו של צ'ארלי ווילסון" (על תמיכתו של חבר הקונגרס האמריקני בארגון הטליבאן במלחמה נגד רוסיה); רודף העפיפונים, "מלאכים באבק" (על ילדים שהתייתמו כתוצאה של מות הוריהם מנגיף האיידס), "דרפור עכשיו", "ג'ימי קרטר האיש מפליינס", "האורח" (על בעיות ההגירה); "נוהל שיגרתי" (*) על שערוריית כלא אבו גרייב; "המפרץ" על ציד דולפינים ביפן; "מחכים לסופרמן" על חינוך אלטרנטיבי, "העזרה", "לינקולן; ועוד. בסך הכל היו מועמדים לפרס האוסקר 35 סרטים בהפקת החברה, נכון לשנת 2012.

בבעלות החברה מחלקות לטלוויזיה ולהוצאה לאור, והיא גם מפעילה את האתר Takepart.com, המעודד לפעילות חברתית באמצעות קישור הקוראים לנושאים בחדשות המעניינים אותם. החברה גם תמכה ביזמים חברתיים פוטנציאליים, באמצעות תוכנית הייעוץ ותוכנית האקטיביזם שלה.

כדוגמה להשפעה של סרט בהפקת החברה, ניתן לציין הסרט "ארץ קרה", שיצא לאקרנים בסמיכות זמנים לדיונים על הארכת החוק נגד אלימות כלפי נשים[8]. הסרט הוקרן בין היתר בקונגרס האמריקני וסייע רבות לגייס תמיכה ציבורית כדי להאריך את החוק.

סקול מימן את "פרויקט גנדי", בשיתוף "סיוע בינלאומי" (Relief International), שיצר גרסה מדובבת לערבית של הסרט גנדי. הסרט מוקרן באופן סדיר בשטחי הרשות הפלסטינית, ונועד לקדם התנגדות לא אלימה, העצמה וחתירה לעצמאות כלכלית של החברה הפלסטינית.

בשנת 2015 נמנה כחלק ממפיקי הסרט "חיות ללא לאום", דרמת מלחמה בהפקה גאנית-אמריקאית בכיכובו של אידריס אלבה[9].

השקעות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2006 השקיע באוברון מדיה (Oberon Media), חברה ישראלית שפיתחה משחקי מחשב. סקול השקיע בחברה באמצעות חברת ההשקעות שלו - קפריקורן מנג'מנט[10].

ב-2011 השקיע עם שותפים בקרן הון סיכון הפלסטינית MEVCF שהוקמה במטרה להשקיע בחברות אינטרנט, מובייל ותוכנה שמוקמות על ידי יזמים פלסטינים בגדה המערבית[11].

פעילות פילנתרופית[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקול מעיד ששאיפתו להגיע לעצמאות כלכלית נועדה רק כדי לממש את מטרתו האמיתית, והיא להשפיע על העולם באמצעות פתרון של בעיות עולמיות עיקריות. באותה תקופה הוא פגש את ג'ון גרדנר, שהיה שר הבריאות והחינוך בממשלו של הנשיא ג'ונסון. לשאלתו, איך הכי כדאי לפעול כדי לתקן קלקולים בעולם ביעילות, ענה לו גרדנר: "תבטח בכך, שאנשים טובים יעשו דברים טובים." לעדותו של סקול, הפגישה הניעה אותו להקים את "קרן סקול". סקול מתמצת את גישתו ליצירת השפעה ולפתרון בעיות גלובליות בסיסמה "השקיעו, קשרו, וספרו לכולם" (Invest, Connect, Celebrate). הוא מאמין שלכל אדם יש אפשרות להשפיע על תהליכים בעולם, על ידי שימוש בכישורים ובכלים השונים מאדם לאדם, אבל המצויים במידה כזו או אחרת בכל אחת ואחד - ביכולת עסקית, אמנותית, בכישורי מנהיגות, בתרומה כספית, וכדומה.

פעילותו הנדבנית של סקול זיכתה אותו בהכרה ציבורית ובפרסים רבים. סקול הוא יושב הראש של קרן הסיוע שהקים, "קרן סקול", המקדמת יזמות חברתית[12]. הוא תורם לקרן כ-80 מיליון דולר בכל שנה, ומאז היווסדה ב-1999 ועד 2013 תרם לה כבר כמיליארד דולר מהונו האישי. מבחינת היקף נכסיה, זוהי הקרן הגדולה בעולם לקידום יזמות חברתית. תרומתו הגדולה ביותר למוסד יחיד הייתה בסך 30 מיליון דולר, למסע הציבורי למען הגנה על האקלים (Alliance for Climate Protection Campaign)[13].

ב-2009 הקים את "קרן סקול לאיומים דחופים", עם תקציב ראשוני של 100 מיליון דולר במטרה להתמודד עם אתגרים גלובלים דוגמת משבר האקלים[14].

ב-2017 תרם מיליון דולר לקרן צדקה העיתון הבריטי "הגרדיאן", שהוקמה בארצות הברית, במטרהו לגייס כסף מארגונים פילנתרופיים וקרנות צדקה של תאגידים וחברות מחקר כדי לממן כתיבה עיתונאית על נושאים שונים, מזכויות אדם ועד שינויי אקלים[15].

תחביבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבעלותו של סקול מכונית טסלה רודסטר, מתוצרת חברת טסלה האמריקנית, שהיא מכונית הספורט הכל-חשמלית הראשונה ביצור סדרתי. סקול הוא גם משקיע בחברה.

פרסים והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בשנת 2011 קיבל סקול את אות מסדר קנדה, אות הכבוד הגבוה ביותר במולדתו. האות ניתן לו "על תרומתו הנדיבה למטרות חברתיות, ועל חדשנות בפעילותו הנדבנית."
  • פרס החזון מטעם גילדת המפיקים של אמריקה, 2009
  • סקול הוצב ברשימת 100 האנשים של השנה של המגזין טיימס, 2006
  • פרס רייב של המגזין Wired
  • פרס הנדבן המצטיין מטעם האיגוד הבינלאומי של התורמים, 2003 (International Association of Fundraising Professionals)
  • ב-2003 זכה בתואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת טורונטו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ף סקול בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פורבס, ‏וואו, כמה כסף, באתר גלובס, 9 בדצמבר 1999
  2. ^ דפנה מאור, מייקל דל בראש רשימת העשירים ביותר בארה"ב מתחת לגיל 40, באתר TheMarker‏, 12 בספטמבר 2004
  3. ^ שרון וקסמן, אילי הסרטים החדשים, באתר הארץ, 9 בדצמבר 2007
  4. ^ אורי קליין, הישרדות, בלי ניצחון, באתר הארץ, 1 במרץ 2006
  5. ^ רותה קופפר, להרוג את האיש עם הכדור, באתר הארץ, 23 בינואר 2007
  6. ^ עכבר העיר, המנצח הגדול באוסקר: "השתולים" של סקורסזי, באתר הארץ, 26 בפברואר 2007
  7. ^ צפריר רינת, אל גור ופאנל שינוי האקלים של האו"ם זכו בפרס נובל לשלום, באתר הארץ, 13 באוקטובר 2007
  8. ^ Violence Against Women Act
  9. ^ אתר למנויים בלבד טום למונט, גרדיאן, אידריס אלבה: "נעזרתי במשחק כדי לגרש את השדים שלי", באתר הארץ, 3 באוגוסט 2021
  10. ^ גיא גרימלנד, נשיא eBay לשעבר משקיע בחברה ישראלית, באתר TheMarker‏, 3 ביולי 2006
  11. ^ גיא גרימלנד, גוגל, ג'ורג' סורוס, מייסד eBay ומייסד AOL הם המשקיעים בקרן הון סיכון הפלסטינית, באתר TheMarker‏, 9 במרץ 2011
  12. ^ אנדרו ג'ק, ‏צדקה, הדור החדש, באתר גלובס, 16 באפריל 2007
  13. ^ האתר של Alliance for Climate Protection Campaign
  14. ^ שירה חורש, ‏ג'ף סקול מייסד eBay מקים קרן חדשה ל"איומים דחופים" - שינוי האקלים, הקונפליקט במזה"ת ועוד, באתר גלובס, 15 באפריל 2009
  15. ^ אתר למנויים בלבד הניו יורק טיימס, העיתון הבריטי "גרדיאן" מנסה להתקיים מתרומות בארה"ב, באתר TheMarker‏, 31 באוגוסט 2017