ג'רי אורבך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'רי אורבך
Jerry Orbach
אורבך, 1965
אורבך, 1965
לידה 20 באוקטובר 1935
הברונקס, ניו יורק, ארצות הברית
פטירה 28 בדצמבר 2004 (בגיל 69)
ניו יורק, ארצות הברית
מקום קבורה בית העלמין של כנסיית השילוש הקדוש עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תקופת הפעילות 19552004 (כ־49 שנים)
מקום לימודים
בן או בת זוג איליין קנסילה אורבך (19792004) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים כריס אורבך, טוני אורבך עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס גילדת שחקני המסך
פרס טוני
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'רום ברנרד "ג'רי" אורבךאנגלית: Jerome Bernard "Jerry" Orbach; ‏20 באוקטובר 1935 - 28 בדצמבר 2004) היה שחקן וזמר יהודי-אמריקאי, זוכה פרס טוני ופרס גילדת שחקני המסך, עם קריירה שהשתרעה על פני חמישה עשורים בתיאטרון, בקולנוע ובטלוויזיה. נודע בעיקר בזכות גילום דמותו של הבלש הניו יורקי לני בריסקו בסדרת הטלוויזיה "חוק וסדר".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורבך נולד ברובע הברונקס בניו יורק שבארצות הברית. בנם היחיד של אמילי, יצרנית כרטיסי ברכה וזמרת, ולאון אורבך, מנהל מסעדה ואמן וודוויל. סיפר שאביו היה יהודי צאצא של מגורשי ספרד[1] שהיגר להמבורג בגרמניה. אמו, ילידת פנסילבניה, הייתה קתולית ממוצא פולני וליטאי, והוא גדל בדתה של אמו. במהלך ילדותו, המשפחה החליפה מקום מגורים לעיתים קרובות וגרה במאונט ורנון (ניו יורק), בסקרנטון (פנסילבניה), בספרינגפילד (מסצ'וסטס), ובווקיגן (אילינוי) שם למד אורבך בבית הספר התיכון. הוא סיים את לימודיו בשנת 1952, לאחר שקפץ שתי כיתות בבית הספר היסודי בשל מנת המשכל הגבוהה שלו.

ב-1953 החל ללמוד באוניברסיטת נורת'ווסטרן. ב-1955, פרש מהלימודים, עזב את האוניברסיטה ועבר לגור בניו יורק, כדי לממש את חלומו להיות שחקן וכדי ללמוד באולפן השחקנים, שם אחד ממוריו היה לי סטרסברג, ממייסדי האולפן.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורבך שיחק במחזות רבים בברודוויי ובאוף ברודוויי. תפקידו המשמעותי הראשון היה אל גאלו בקאסט המקורי של המחזמר המצליח "פנטסטיקס", והוא היה הראשון שביצע את השיר שפותח את המחזה והמוכר ביותר מתוכו, "Try to Remember". במחזמר "ברנשים וחתיכות" גילם את דמותו של סקאיי מסטרסון, והיה מועמד לפרס טוני בקטגוריית שחקן המשנה הטוב ביותר במחזמר. על גילום דמותו של צ'אק בקסטר במחזמר "Promises, Promises" ("הבטחות, הבטחות") זכה בפרס טוני בקטגוריית השחקן הטוב ביותר במחזמר. ב-1975 הופיע בתפקיד עו"ד בילי פלין בהפקה המקורית של המחזמר "שיקגו", שהוצגה 936 פעמים עד 1977. תפקיד זה זיכה אותו במועמדות נוספת לפרס טוני. במהלך שנות השבעים הופיע מדי פעם בתפקידים קטנים בסדרות ובסרטי טלוויזיה והשתתף כחבר בפאנלים של מספר שעשועונים.

אורבך (מימין) בתפקיד בילי פלין בהפקה המקורית של המחזמר "שיקגו" בברודוויי, בשנת 1975

בשנות השמונים עזב את התיאטרון והתמקד בהופעות בסרטי קולנוע ובסדרות טלוויזיה. ב-1981 גילם את דמותו של גאס לוי, בלש מחלק הסמים של משטרת ניו יורק, בסרטו של סידני לומט "נסיך העיר". בהמשך גילם תפקידים של גנגסטרים בסרט המתח "תעלול קטלני" (1986) ובסרט הדרמה של וודי אלן "פשעים ועבירות קלות" (1989). ב-1985 החל להופיע בתפקיד אורח קבוע בסדרה הבלשית "רצח במשיכת קולמוס" בכיכובה של אנג'לה לאנסברי, בתפקיד הבלש הפרטי הארי מק'גרו, שלאחר מכן זכה לסדרת ספין אוף משלו, ששרדה עונה אחת בלבד. ב-1987 השתתף בסרט המצליח "ריקוד מושחת", בתפקיד אביה של בייבי. הסרט הפך מאז לסרט פולחן. בנוסף, הוא הופיע בתפקידי אורח בסדרות טלוויזיה מצליחות כגון "בנות הזהב" (על הופעתו בסדרה היה מועמד בפעם הראשונה לפרס אמי), "מי הבוס?" ו"פרייז'ר".

ב-1991 השתתף בסרט זוכה פרס אוסקר של דיסני "היפה והחיה", בו דיבב את קולו של לומייר, ראש המלצרים. בטקס פרסי האוסקר ה-64 ביצע בהופעה חיה את השיר "Be Our Guest" אותו שר בסרט, ושהיה מועמד לפרס אוסקר לשיר המקורי הטוב ביותר. אורבך חזר ונתן את קולו לדמותו של לומייר גם בסרט ההמשך "היפה והחיה 2: חורף קסום".

ב-1992 הצטרף לאנסמבל השחקנים הקבוע של הסדרה "חוק וסדר", בתפקיד בלש מחלק הרצח של משטרת ניו יורק לני בריסקו. הוא תפס את מקומו של פול סורבינו כבלש הבכיר בסדרה. אורבך ביסס את דמותו של בריסקו על דמות דומה של בלש שגילם בעבר בסרט "נסיך העיר", כפי שהציע לו יוצר הסדרה דיק וולף. הוא השתתף בסדרה במשך 12 עונות, מתוך 20 עונות של הסדרה, ודמותו של בריסקו הפכה לאחת הפופולריות והמזוהות ביותר עם הסדרה. מגזין הטלוויזיה הפופולרי "TV Guide" בחר בלני בריסקו כאחד מ-25 בלשי הטלוויזיה הגדולים בכל הזמנים. על גילום דמותו של בריסקו היה אורבך מועמד לפרס אמי בשנת 2000. הוא השתתף בתפקידי אורח בסדרות הספין אוף "חוק וסדר: מדור מיוחד", "חוק וסדר: כוונה פלילית" ו"חוק וסדר: משפט וצדק".

ב-1999 התווסף להיכל התהילה של התיאטרון האמריקאי.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1958 נשא אורבך לאישה את מרתה קורו, ולשניים נולדו שני בנים: טוני וכריסטופר. טוני מחבר תשבצים עבור הניו יורק טיימס וכן הופיע בתפקיד אורח, בתור כתב, באחד מפרקי הסדרה "חוק וסדר". כריסטופר הוא שחקן וזמר, ובמהלך העונה הראשונה של הסדרה "חוק וסדר: מדור מיוחד" הוא גילם את אחיינו של לני בריסקו, קן בריסקו. בשנת 1979 אורבך נשא לאישה את איליין קנסילה, רקדנית בברודוויי אותה הכיר כשכיכב במחזמר "שיקגו".

אורבך התגורר בבניין רב קומות במנהטן, בצומת של רחוב 53 והשדרה השמינית, והיה אורח קבוע בחנויות ובמסעדות באזור, בעיקר במסעדות האיטלקיות. לאחר מותו, בשנת 2007, ההצטלבות של השדרה השמינית עם רחוב 53 נקראה על שמו.

פטירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 1994 אורבך אובחן כחולה בסרטן הערמונית. הוא החל לקבל טיפולי רדיותרפיה, אך בדצמבר 1994 הסרטן חזר והתפשט. במשך כעשור לאחר מכן קיבל טיפול הורמונלי במחלה. לאחר פרישתו מהסדרה "חוק וסדר" ב-2004 החל לקבל טיפולי כימותרפיה, אך נכנע למחלה ונפטר ב-28 בדצמבר 2004 בבית חולים בניו יורק, בגיל 69. אף על פי שאובחן כחולה סרטן כעשור לפני כן, דבר מחלתו נשמר בסוד ופורסם לציבור רק שבועות אחדים לפני פטירתו. טרם פטירתו אמור היה להצטרף בתפקיד קבוע לסדרת הספין אוף השלישית והחדשה ל"חוק וסדר", "חוק וסדר: משפט וצדק", אך הוא הספיק להצטלם רק לשני הפרקים הראשונים של הסדרה, ששודרו לאחר פטירתו במרץ 2005. יום לאחר פטירתו, שלטי החוצות בברודוויי עומעמו לאות אבל.

מאחר שעיניו של אורבך היו בריאות ותקינות כל חייו, הוא ביקש שהן תיתרמנה לאחר פטירתו. רצונו התממש ושתי קרניות עיניו נתרמו לשני אנשים שונים.

ב-5 בפברואר 2005, לאחר פטירתו, הוענק לו פרס גילדת שחקני המסך על תפקידו ארוך השנים בסדרה "חוק וסדר".

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקידי אורח בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'רי אורבך בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]