דאדלי קלארק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דאדלי קלארק
Dudley Clarke
לידה 27 באפריל 1899
יוהנסבורג הרפובליקה הדרום-אפריקאית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 במאי 1974 (בגיל 75)
לונדון בריטניהבריטניה בריטניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
  • בית הספר צ'רטרהאוס
  • No 1 School of Military Aeronautics עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות הצבא הבריטיהצבא הבריטי הצבא הבריטי
דרגה בריגדיר (צבא בריטניה) בריגדיר
פעולות ומבצעים
מלחמת העולם השנייה
עיטורים
מסדר האימפריה הבריטית (צבאי) מפקד במסדר האימפריה הבריטית
מסדר האמבט עמית במסדר האמבט
קצין בלגיון ההצטיינות
אוזכר בשדרים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דאדלי קלארקאנגלית: Dudley Wrangel Clarke;‏ 27 באפריל 18997 במאי 1974) היה בריגדיר בצבא הבריטי, ממובילי פעולות ההונאה הצבאית במהלך מלחמת העולם השנייה. הוא שילב פקודות דמיוניות, אמצעי דמה ושימוש בסוכנים כפולים באסטרטגיית ההונאה של בעלות הברית במהלך המלחמה וזכה בכינוי: "הממזר הבריטי הגדול ביותר של מלחמת העולם השנייה"[1]. קלארק סייע בהקמת שלוש יחידות צבאיות מפורסמות: הקומנדו הבריטי, SAS ויחידת הריינג'רס של צבא ארצות הברית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלארק נולד ביוהנסבורג, דרום אפריקה וגדל ליד לונדון. בשנת 1916 הוא הצטרף לרגימנט הארטילריה המלכותי כקצין, אך הועבר לגיס התעופה המלכותי לאחר שנמצא שהיה צעיר מכדי להילחם בצרפת. את מלחמת העולם הראשונה העביר בלימוד טיסה, תחילה ברדינג ולאחר מכן במצרים. ב-1919 חזר לארטילריה המלכותית, ועסק בפעילות מודיעין צבאי במזרח התיכון. ב-1936 הועבר לארץ ישראל המנדטורית, כדי לסייע לארגן את דיכוי המרד הערבי הגדול.

במלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במלחמת העולם השנייה, הצטרף קלארק לצוות של ג'ון דיל, והציע ועזר ליישם את פיתוח רעיון פשיטות הקומנדו לצרפת, מהן התפתח הקומנדו הבריטי. בשנת 1940 הוא נקרא על ידי ארצ'יבלד וייוול לקהיר, והופקד כאחראי על ההונאה האסטרטגית. ככיסוי, הוא עסק בהקמת ארגון אזורי עבור MI9. לאחר מכן הקים קלארק את "המטה המתקדם - כוח A"‏ (Advanced Headquarters 'A' Force) ופיתח קשרים מודיעיניים בטורקיה ובספרד.

בסוף 1941 נקרא קלארק בחזרה ללונדון, לאחר שניסיונו בתחום ההונאה הגיע לאוזני הפיקוד העליון של בעלות הברית, קודם לכינון המפקדה העליונה של חיל המשלוח של בעלות הברית.

ב-12 באוקטובר 1941 הגיע קלארק לספרד בזהות בדויה של עיתונאי ונעצר במדריד, בנסיבות לא ברורות, כשהוא לובש בגדי אישה. הוא נחקר, שוחרר והורשה לחזור לקהיר[2].

במהלך היעדרותו של קלארק, מערך ההונאה בפיקוד המזרח התיכון השתבש וכוח A נדחק מתפקידו בהובלת המערך. קלארק נשלח לאל עלמיין, כשכוחות בעלות הברית היו שם בנסיגה, לעבד תוכניות הונאה חדשות. עם שובו חזר כוח A לנהל את ההונאה.

במהלך 1942 הוציא קלארק לפועל את מבצע "אשד" (Operation Cascade), מבצע הונאה שהציג סדר כוחות דמה גדול שלא התקיים. המבצע הוכתר בהצלחה ועד סוף המלחמה הכיר האויב ברוב היחידות המדומות כאמיתיות. במסגרת מבצע ברקלי השתתף קלארק ב"הקמת" הארמייה ה-12.

בשנים 1942–1945 המשיך קלארק לארגן את ההונאה בצפון אפריקה ובדרום אירופה ובמסגרת מבצע שומר ראש פיקד על מבצע קופר הד.

לאחר מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלארק פרש מהצבא בשנת 1947, חי את שארית חייו באלמוניות יחסית, כתב שני ספרים היסטוריים ומותחן, עבד עבור המפלגה השמרנית וניהל חברת אבטחה.

הוא נפטר בלונדון ב-1974.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Nicholas Rankin, "Churchill's Wizards: The British Genius for Deception, 1914–1945", Faber and Faber, 1 October 2008
  2. ^ מסמכים חסויים: המרגל הנשי שהביך את בריטניה, באתר ynet, 23 במאי 2013