מפרץ קליפורניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מפרץ קליפורניה
Gulf of California
מידע כללי
מיקום האוקיינוס הצפון פסיפי, האוקיינוס השקט עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג מפרץ עריכת הנתון בוויקינתונים
מידות
שטח 160,000 קילומטר רבוע
אורך 1,126 קילומטר
מידע נוסף
נהר מזין הנהר פוראטה, הנהר סן לורנסו, הנהר סונוייטה, הנהר קונספסיון, הנהר סונורה, יאקי, קולורדו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינות באגן הניקוז מקסיקומקסיקו מקסיקו
קואורדינטות 28°N 112°W / 28°N 112°W / 28; -112
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
עופות ים באי במפרץ.

מפרץ קליפורניהספרדית: Golfo de California) המכונה גם ים קורטס (בספרדית: Mar de Cortés) הוא מפרץ הנמצא בין מקסיקו עצמה לבין חצי האי באחה קליפורניה והמתחבר לאוקיינוס השקט.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במפרץ גובלות 4 ממדינות מקסיקו: באחה קליפורניה, באחה קליפורניה הדרומית, סונורה וסינלואה.

השם "מפרץ קליפורניה" הוא השם המקובל ברוב מפות העולם למפרץ, אולם תושבי המקום קוראים למפרץ "ים קורטס" על שם הקונקיסטאדור הספרדי הרנאן קורטס. שם המפרץ ניתן לו על ידי פרנסיסקו דה אויואה (Francisco de Ulloa) שגילה אותו בשנת 1539. אויואה האמין שהמפרץ הוביל אל מצר אניאן (Anián) האגדי המקשר בין האוקיינוס השקט לאוקיינוס האטלנטי.

בשנת 1540 מיפה מלצ'יור דיאס את המפרץ ואת נהר הקולורדו הנשפך אליו.

המפרץ נוצר לפני 5.3 מיליון שנים, ואפשר לנהר הקולורדו להישפך אל האוקיינוס השקט תוך יצירת הדלתה של הקולורדו.

במפרץ קליפורניה שני איים עיקריים, אנחל דה לה גוארדיה וטיבורון, וכן מצויים במפרץ מספר איונים.

ב-2005 הוכרז חלק מהמפרץ כאתר מורשת עולמית בשם האיים והאזורים המוגנים של מפרץ קליפורניה, בעיקר במטרה להגן על מין הפוקנה האנדמי הנדיר הוואקיטה, השרוי בסכנה בשל דיג לא חוקי של דג הטוטואבה באמצעות רשתות גדולות, בהן נתקעות הוואקיטות. בפועל ההכרזה לא סייעה להציל את הוואקיטה. בשנת 2019 היו רק 10 פרטים חיים, כאשר בשנת 2005 היו כ-300. מצב חמור זה הביא את ארגון אונסק"ו להכריז על אתר המורשת העולמית במפרץ מקסיקו כאתר בסיכון.[1]

דיג[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפרץ קליפורניה הצר והמוארך, מכיל בחובו מערכת ייחודית ועשירה של בעלי חיים וצמחים ימיים. מינים רבים של בעלי חיים מהגרים בעונות שונות למפרץ ובהם: לווייתן גדול-סנפיר, לווייתן אפור, כנפתנים וצבי ים.

בשל מספר הדגים הרב במפרץ, שימש המפרץ לאורך ההיסטוריה כאתר דיג מסחרי פופולרי, ובשל כך נפגעה בצורה קשה אוכלוסיית הדגים של המפרץ. השפעה שלילית נוספת על כמויות הדגים במפרץ הייתה להסטת מי נהר הקולורדו לשימושים חקלאיים - הסטה שהביאה לעלייה במליחות מי המפרץ.

ניסיונות ממשלת מקסיקו להפוך אזורים במפרץ לשמורות טבע נכשלו בשל לחץ של קבוצות בעלי עניין על פוליטיקאים, ובשל היעדר אכיפה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מפרץ קליפורניה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]