אסטריקס והסכסכן מרומא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף הסכסכן מרומא)
הסכסכן מרומא
La Zizanie
מידע כללי
מאת רנה גוסיני
שפת המקור צרפתית
סוגה קומיקס
הוצאה
תאריך הוצאה 1970
סדרה
סדרת ספרים אסטריקס
ספר קודם אסטריקס בהיספניה עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא אסטריקס בארץ ההלווטים עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-2-01-210147-0
הספרייה הלאומית 001046055, 003629477
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אסטריקס והסכסכן מרומאצרפתית: La Zizanie) הוא הספר ה-15 בסדרת הקומיקס הצרפתית "אסטריקס". הספר נכתב על ידי הסופר רנה גוסיני ואויר על ידי אלבר אודרזו, והוצג לראשונה במהלך שנת 1970 בהמשכים במגזין "Pilote".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סנאטור רומאי בשם סטרדיוואריוס מתגרה ביוליוס קיסר בטענה שעל קיסר להשליט סדר בתוך המדינות שכבש - בכפר הגאלי המורד, למשל - ורק אחר כך להוציא משאבים על כיבושים חדשים. כדי להחזיר את אמון הסנאט בו, קיסר מחפש דרך לכבוש סוף סוף את הכפר. אחד הסנאטורים מציע לעורר ריב ומדון בין תושבי הכפר, וכך הם יעזבו את הכפר בעצמם. כדי לבצע זאת משחרר קיסר מהכלא אסיר בשם קקטוס אנטיטטנוס, שמפורסם ביכולתו לעורר מריבות וסכסוכים,[1] ושולח אותו אל הכפר.

כאשר קקטוס מגיע הוא נוקט בדרכים שונות על מנת לסכסך בין תושבי הכפר, בחוכמה וערמומיות רבה. הוא שם דגש על השנאת אסטריקס, אשפיקס ואובליקס על שאר בני הכפר, משום שבלי שלושת האנשים הללו ניתן לכבוש את הכפר בקלות. הוא מעורר רושם שאסטריקס מיודד איתו, ומחלק ללגיונרים מים חמים מתוך קדירה בהכרזה שזהו שיקוי פלא, כדי לגרום לגאלים לחשוב שמישהו מסר לרומאים את המתכון לשיקוי הפלא. מזימתו אכן מצליחה: שאר התושבים משוכנעים שאסטריקס מסר לרומאים את סוד שיקוי הפלא, ושאשפיקס ואובליקס שיתפו איתו פעולה. בתגובה אשפיקס, אסטריקס ואובליקס עוזבים את הכפר בהפגנתיות.

קקטוס, המרוצה מהצלחת תוכניתו, מכנס את הלגיון ויוצא לכיוון הכפר, כדי לתקוף אותו כעת, כשהוא חסר הגנה. בינתיים פרצו אסטריקס, אשפיקס ואובליקס אל המחנה הרומי ונטלו משם את קדירת המים החמים - שיקוי הפלא המזויף. השלושה מיהרו אל הכפר, ובעזרת שיקוי הפלא הספיקו להקדים את חיילי הלגיון. בכפר הם הראו לשאר התושבים את השיקוי המזויף, וכך הוכיחו להם שהרומאים לא השיגו באמת את שיקוי הפלא, והכל נועד כדי לסכסך ביניהם. תושבי הכפר מתנצלים על חשד השווא, ואשפיקס ממהר להכין שיקוי פלא כדי להילחם ברומאים.

השיקוי מוכן ברגע האחרון ונערך קרב שמסתיים בניצחון מוחץ לגאלים. אך הם מחליטים לנקום בקקטוס בדרך מיוחדת - בדרכו שלו: הם ניגשים אליו מול שר-המאה והלגיונרים המובסים, מודים לו ומעניקים לו מתנות,[2] וכך גורמים לשר-המאה לחשוב שקקטוס היה מרגל ועזר לגאלים מאחורי גבו. שר-המאה הזועם שולח את קקטוס לרומא באשמת בגידה במולדת בעת מלחמה.

לאחר שהגאלים חוזרים לכפרם שמחים ומפוייסים, אסטריקס מחליט לערוך להם עוד מבחן אחרון: הוא מסתובב בכפר כשאובליקס נושא אותו על גבי מגן אף על פי שצורת נשיאה זו שמורה למנהיג השבט בלבד, וכך גורם לקטטה בכפר. לבסוף הוא מסביר לתושבי הכפר שהוא רק רצה לבדוק אם המגן מתאים לנשיאה, כדי לתת אותו כמתנת יום הולדת למנהיג. הגאלים מתפייסים שוב, ואסטריקס אומר ש"הפעם הם הבינו".

כמו כל שאר הספרים בסדרה, הספר מסתיים בסעודה חגיגית. הסעודה היא לרגל יום הולדתו של מנהיג השבט, וכן לרגל תום עידן הסכסוכים והמריבות.

רמזים וקריצות בספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מכיל מספר קריצות ורמזים, למשל:

  • הסנאטור סטרדיוואריוס מתואר כבעל קול "ערב ורבגוני, שהוא יודע להלהיב בו את ההמונים".[3] תיאור זה מתייחס ליכולות הווקאליות של כינור סטרדיוואריוס, הנחשב לכלי מיתר איכותי ויוקרתי במיוחד.
  • הדיאלוג בין קיסר לברוטוס (קיסר: "גם אתה, ברוטוס בני!" ברוטוס: "הוא מתחיל לעצבן אותי ברמזים שלו. יום אחד אתרגז ו...")[4] הוא רמז למשפט מפורסם של יוליוס קיסר, אותו אמר לפני מותו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Tullius Détritus (קקטוס אנטיטטנוס), באתר האתר הרשמי של אסטריקס (בצרפתית)
  2. ^ בהדגשה שהמתנות הן "בנוסף על המחיר המוסכם"...
  3. ^ אסטריקס מהסכסכן מרומא, עמ' 5, תיבה מס' 2
  4. ^ אסטריקס והסכסכן מרומא, עמ' 6, תיבה אחרונה