הקונגרס העולמי של היהודים ההרריים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הקונגרס העולמי של היהודים ההרריים
פעילות שימור תרבות ומסורת
שפה רשמית עברית, אנגלית, רוסית
מדינה ישראל
משרד ראשי טירת הכרמל, ישראל
מקום פעילות פעילות עולמית
מייסדים זאור גיללוב
תקופת הפעילות 7 בפברואר 2003 – הווה (21 שנים)
http://wcmj.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הקונגרס העולמי של היהודים ההרריים (WCMJ) הוא ארגון לא-ממשלתי בינלאומי המאפשר ליהודים ההרריים המפוזרים ברחבי העולם לשמר ולשתף מסורות וערכי תרבות באמצעות שיתופי פעולה בינלאומיים. הוא מפגיש בין היהודים ההרריים המתגוררים בישראל, ארצות הברית, רוסיה, קנדה, אזרבייג'ן, גרמניה, אוסטריה, גאורגיה, קזחסטן ובמדינות נוספות.[1]

מאז 2017, לארגון יש מעמד מייעץ במועצה הכלכלית-חברתית של אומות המאוחדות העוסקת בכל נושאי הכלכלה, הפיתוח והסביבה וכן במגוון נושאים הומניטריים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1996 הקים הנדבן המסקוואי תאיר ג'ילאלוביץ' גורשומוב, יהודי יליד קווקז,  את היסודות לשימור ולפיתוח תרבות היהודים ההרריים והניח את אבן הפינה לבניית בית כנסת בטירת הכרמל, ישראל. בכוונתו היה להקים בית כנסת לזכר אימו מירבורי בת האסטיל, אך לא הצליח להגשים את חלומו לפני מותו. בניו, זאור ואקיף גיללוב, הקימו קרן בינלאומית לשימור ופיתוח תרבות היהודים ההרריים ותרמו את הכספים לבניית בית הכנסת בית תנחום בטירת הכרמל, לזכר אביהם. בטקס הכנסת ספר התורה לבית הכנסת, שנערך במרץ 2003, השתתפו ראש עיריית טירת כרמל, הרב הראשי הספרדי, אליהו בקשי-דורון, התורמים וקהל רב.

הקונגרס העולמי של היהודים ההרריים נוסד בכנס שנערך בין 5–7 בפברואר 2003 בתל אביב, ישראל, על ידי איש העסקים ואיש הציבור זאור גיללוב,[2] שהמשיך את עבודתו של אביו והשקיע מאמצים רבים בגיוס קהילות היהודים ההרריים ברחבי העולם.

בין מייסדי ההקונגרס העולמי של היהודים ההרריים נמנים הארגונים הבאים: הקונגרס היהודי האירו-אסיאתי, פדרציית הקהילות היהודיות של רוסיה, קונגרס הקהילות היהודיות הדתיות והארגונים הדתיים של רוסיה, הקרן הרוסית לשימור ופיתוח התרבות היהודית, התאחדות יהודי קווקז בישראל, הקהילה הדתית היהודית במוסקבה, קהילת היהודים ההרריים במוסקבה "בית טנחום", קהילת היהודים ההרריים של פיאטגורסק, נלצ'יק ודרבנט (רוסיה) באקו וקובה (אזרבייג'ן), ניו יורק (ארצות הברית) וטורונטו (קנדה) וארגונים יהודיים נוספים.

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין 20 - 24 ביולי 2003, בכנס שנערך במלון שרתון פלאזה ירושלים, הוקמה בתמיכת הקונגרס העולמי, הוועידה הבינלאומית של רבני היהדות ההררית. בין 150 משתתפי הקונגרס נוכחו הרב יצחק זילבר, הרב שמואל ערבה, הרב יעקב סופר, הרב אלבז, הרב בקשי דורון, והרב יונה מצגר, לצד רבנים צעירים, תלמידי ישיבות ונציגי קהילות רוסיה, אזרבייג'ן, קזחסטן, ארצות הברית וגאורגיה.

ב-13 בנובמבר 2003 ניהל זאור גיללוב את ישיבת מועצת המנהלים של הקונגרס העולמי בניו יורק. חברי קהילת היהודים ההרריים בניו יורק – יעקב אברמוב, רוברט אזרייב, ליובה יוסופובה, עורכת העיתון הקהילתי "New Frontier" בעיר נורברט אבדאייב, הרב יוסף אלישב, איש העסקים מיכאיל דייווידוב – דיווחו על פעילות הסניף האמריקאי האזורי. קהילת היהודים ההרריים בניו יורק בנתה בית כנסת עצמאי. לראשונה בתולדות קהילת היהודים ההרריים בארצות הברית, אריק יבדיי פרסם לוח שנה קהילתי, תוך התחשבות במסורת של היהודים ההרריים.

בנובמבר 2003, זאור גיללוב, נשיא הקונגרס, ערך את ביקורו הרשמי הראשון בבית הלבן ונפגש עם נציגי הממשל האמריקאי ועם נשיא ועידת הארגונים היהודיים הגדולים באמריקה, רון לאודר .

ב-22 בינואר 2004, בחסות הקונגרס העולמי, התקיים כנס באוניברסיטת בר-אילן ברמת גן. את העבודה הארגונית הוביל יו"ר הוועדה ליחסים בינלאומיים של הקונגרס העולמי יחד עם יושב ראש התאחדות יהודי קווקז בישראל, יעקב בר שמעון. בכנס נאם הרב הראשי הספרדי לישראל, שלמה עמאר .

ב-23 בנובמבר 2017, בקבלת הפנים שנערכה במרכז המידע של האו"ם במוסקבה, הוענק לקונגרס העולמי מעמד מייעץ במועצה הכלכלית-חברתית של האו"ם, מעמד המעניק לקונגרס העולמי הכרה בינלאומית, ומאפשר לו להשתתף בדיונים בנושאים רלוונטיים כגון כיבוד זכויות וחירויות האדם.

ב-19 בפברואר 2018, בירושלים התקיימה פגישה רשמית בין ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, לבין נשיא הקונגרס העולמי, אקיף גיללוב. הפגישה הוקדשה בעיקר לפעילות הקונגרס ולהמשך פיתוחו. כמו כן נדונה סוגיית בניית המרכז הקהילתי-תרבותי של יהודי רוסיה במוסקבה. במקביל, נערכו פגישות רשמיות עם יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין והשר לענייני ירושלים זאב אלקין, בהן דנו בפעילות הקונגרס.[3]

ב-9 באוקטובר 2018, נערך בבניין ממשלת מוסקבה ערב המוקדש להצגת הספר "ההיסטוריה והתרבות של היהודים ההרריים", בסיוע הקונגרס העולמי של היהודי ההרריים והסוכנות הפדרלית לענייני לאומים.

ב-5 בנובמבר 2018, בקריית הוותיקן, קיים האפיפיור פרנציסקוס פגישה אישית עם משלחת הקונגרס, בראשותו של אקיף טאירוביץ' גיללוב. האפיפיור תמך ביוזמת כינוס מועצת ראשי הדתות המונותאיסטיות, כפי שהוצעה על ידי נשאי הקונגרס אקיף טאירוביץ' גיללוב, ובירך עליה.[4]

ב-19 בנובמבר 2018 התקיים בירושלים טקס פרסי "איש השנה 2018". האירוע אורגן על ידי הקונגרס העולמי של היהודי ההרריים יחד עם התאחדות כל-ישראל של היהודי ההרריים. [5]

ב-13 בדצמבר 2018 התקיימה מצגת של הקונגרס העולמי של היהודי ההרריים במטה האומות המאוחדות בניו יורק, ארצות הברית. למשתתפים, נציגי קהילת היהודים ההרריים העולמית, אגודות יהודיות בינלאומיות, חברי הקונגרס האמריקני והממשל האמריקאי, הוענק במתנה הספר "היהודים ההרריים", מחקר יסודי על 600 שנות התפתחות היסטורית ותרבותית של הקהילה.[6]

ב-23 במאי 2018, אריק סולהיים, מנכ"ל תוכנית הסביבה של האו"ם ואקיף גיללוב, נשיא הקונגרס העולמי והבעלים של חברת הירידים הרוסית, חתמו על מזכר הבנות שמטרתו קידום צריכה וייצור ברי קיימא ופיתוח ירידים תעשייתיים וחקלאיים ב-85 אזורים ברוסיה. טקס החתימה על המזכר נערך בבית האו"ם במוסקבה.

ב-27 במאי 2019, מנהל המשרד האירופי של תוכנית הסביבה של האו"ם ואקיף גיללוב, נשיא הקונגרס העולמי של היהודי ההרריים, חתמו על מזכר הבנות שמטרתו יישום היעדים לפיתוח בר-קיימא.

ב-23 במאי 2018, אריק סולהיים, מנכ"ל תוכנית הסביבה של האו"ם, ואקיף גיללוב, נשיא הקונגרס העולמי של היהודים ההרריים והבעלים של חברת הירידים הרוסיים, חתמו על מזכר הבנות שמטרתו לקדם צריכה וייצור ברי קיימא ופיתוח ירידים תעשייתיים וחקלאיים ב-85 אזורים ברוסיה. טקס החתימה על המזכר נערך בבית האו"ם במוסקבה.

ב-27 במאי 2019, ברונו פוצי, מנהל המשרד האירופי של תוכנית הסביבה של האו"ם ואקיף גיללוב, נשיא הקונגרס העולמי של היהודים ההרריים, חתמו על מזכר הבנות שמטרתו יישום יעדי הפיתוח בר-קיימא (SDGs) של האו"ם.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]