חנאל ומכבית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חנאל ומכבית
סוגה קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
כותבים אושרית סרוסי, חן רוטמן עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים
ארץ מקור ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חנאל ומכבית היא סדרת רשת פארודית מאת יוצרי הרשת הקומיקאים אושרית סרוסי וחן רוטמן. הסדרה עוקבת אחרי זוג גרושים ציונים-דתיים, וחייהם המשותפים לאחר הפרידה. הסדרה משודרת באמצעות אתר יוטיוב.

הסדרה נוצרה, נכתבת ומגולמת בידי שני הקומיקאיים הישראליים אושרית סרוסי וחן רוטמן. השניים נפגשו כסטודנטים במכללה האקדמית ספיר, ומאז פועלים כשותפים ביצירת תוכן קומי, המופץ ומשודר באינטרנט ובטלוויזיה[1]. חנאל ומכבית היא סדרת הרשת הארוכה והמפורסמת ביותר של השניים[2]. עורך נוסף שהשתתף ביצירת הסדרה הוא משה יונה.

מרכיבי הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה עוסקת בזוג גרושים דתיים, בעלי השמות ההיתוליים 'חנאל' ו'מכבית'. ברקע, שאינו מתואר בסרטוני סדרת הרשת, עומדים הגרושים של הזוג, שנעשו ביוזמת חנאל, לאחר שהפסיק להימשך אל מכבית ולא מצא טעם ועניין בנישואין[3]. לשניים נולדו שתי בנות תאומות, "אליפז ואמונה", אשר לא מופיעות כדמויות ממשיות בפרקים ולא מגולמות בידי שחקניות, אף על פי שהן דמויות מרכזיות ביותר.

את הרעיון הבסיסי לסדרה תיאר רוטמן כהברקה שהתגבשה אצלו במהלך תרגול לימודי שעבר כסטודנט במגמת טלוויזיה: "זה התחיל מתרגיל שהיה לי בלימודים, המורה ביקש ליצור דייט בין שתי דמויות, וכל תלמיד היה צריך להמציא דמות ולהציג אותה בדייט. בחורה דתייה בחרה בי להיות בן זוגה בדייט. נשארתי עם הדמות הזו והתאהבתי בה"[1]. לאחר מכן, נכנסה סרוסי לדמותה של מכבית והשניים עמלו יחד על פיתוח הדמויות וכתיבת הטקסטים.

עוד לפני יצירת סדרת הרשת עצמה, יצר רוטמן בעצמו, כסרט גמר בלימודיו, סרטון הומוריסטי בשם "חנאל" בו מוצגת דמותו ומאפייניו הבסיסיים של חנאל אשר חוזרים אחרי כן גם בסדרת הרשת המורחבת[4][5].

צורת הפצה ועיבודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלכתחילה הסדרה נועדה להתפרסם בטלוויזיה תחת ערוץ 10. אך זה נסגר בדיוק בעיתוי בו עמדו להתפרסם הפרקים הראשונים בסדרה. רוטמן וסרוסי לא הצליחו לעניין אף רשת פרסום בחומר, ולכן צילמו את הסרטונים בצורה חובבנית והעלו אותם לערוץ היוטיוב שלהם[5]. הסדרה זכתה לצפיות מרובות ולשיתופים, ובהדרגה הסרטונים נעשו מושקעים יותר, והשתתפו בהם ידוענים וכוכבי רשת שונים, מה שתרם לפרסום הפרקים[6].

בסוף שנת 2023 פורסם כי יעלה מחזה המבוסס על דמויותיהם של חנאל ומכבית בשם "מכבית וחנאל" בתיאטרון בית ליסין[5]. המחזה מציג את עולמם של הזוג בצורה יותר מפותחת: שניהם עובדים באולפנה בה לומדות בנותיהם: חנאל כאב בית, ומכבית כמורה ויועצת. חנאל מתחיל לצאת עם בת השירות באולפנה, ומכבית בתגובה מציבה בפניו אולטימטום, שיעזוב את הבחורה או את האולפנה. במקביל, חברה לחדר המורים פותחת בפני מכבית אופציה לדייטים בדף הכרויות, מה שמטריף את דעתו של חנאל מהצד השני. המחזה נכתב בידי סרוסי ורוטמן, ובוים בידי אודי גוטשלק[7].

מאפייני הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה מכילה מרכיבי הומור החוזרים במרבית הסרטונים והמערכונים של סרוסי ורוטמן. כגון: שימוש נרחב במושגים שגויים בכוונה (בעיקר מן העולם הדתי); יצירת דמויות עצבניות וקטנוניות, המתווכחות זו עם זו סביב אותם גורמי וויכוח; הצגת התוכן בצורה דלה מבחינת איכות הצילום והעריכה, על מנת ליצור אפקט ריאליסטי וכביכול מודע לעצמו של המצב הירוד של הדמויות.

דמויותיהם של חנאל ומכבית מאופיינות בכך שהם מתעצבנים בקלות, מתקוטטים שוב ושוב, ווכחניים וקטנוניים, וקנאים ליקר להם. חנאל, העובד כחשמלאי במקצועו, מקנא למכבית על כך שלאחר גירושיהם היא נפגשת למטרות נישואין עם גברים שונים, ביניהם חבריו של חנאל עצמו. בכך מתגלה הקטנוניות שלו וחוסר היכולת שלו להרפות מדברים שאינם בשליטתו. הוא משתדל להקפיד במצוות, אך למעשה בגלל אופיו הקטנוני והמציק הוא פוגע בסובבים לו. לעומתו, מכבית היא אישה המשתדלת להציג כלפי חוץ תדמית מושלמת של רעיה ואם טובה, אך מתחת לפני השטח היא מתעצבנת בקלות רבה, כועסת על תקלות וחריגות של הסובבים לה, ומשתמשת בצעקות על מנת להביע את מורת רוחה.

כמעט בכל פרקי הסדרה ישנה תבנית קבועה, בה בני הזוג פועלים סביב עניין משותף (לרוב קשור בבנותיהם) ובמהלכו הם רבים ומתקוטטים רבות ומטיחים זה בזה עלבונות וזהו מרכז הפרק. לקראת סוף הפרק מופיע מחדש הניצוץ הרומנטי ועולה המחשבה, אם במפורש ואם ברמז, לחזור לחיות כזוג - אך לאחר מכן בגלל טעות של אחד מן הצדדים או שניהם - הניצוץ אובד והפרק שוב חוזר למצבו ההתחלתי, בו חנאל ומכבית פרודים וכועסים זה על זה. מבחינה זו, סדרת הרשת מכילה מרכיבים רבים של סיטקום, אם כי קשה להגדיר אותה ככזאת.

דמויות משנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלבד דמויותיהם המרכזיות של חנאל ומכבית עצמם, מופיעות עוד מספר דמויות משנה בפרקים שונים, או מוזכרות על ידי הדמויות בפרק מסוים. חלק מן שחקני האורח המופיעים בסדרה הם ידוענים ישראלים.

  • אליפז ואמונה - שתי הבנות התאומות של הזוג, שנולדו לפני גירושיהם של השניים וגרות אצל מכבית. גילן נע סביב גיל בת מצווה, לאורך הפרקים השונים. הבנות מתוארות כשובבות, קשות לחינוך, מורדות, וחובבות תרבות חילונית למורת רוחם של חנאל ומכבית[8]. הן לא מופיעות בפני עצמן ולא מגולמות בסדרה בפועל, למרות מרכזיותם בעלילת הפרקים.
  • שמח (מגולם בידי ערן זרחוביץ) - אביו החרדי של חנאל. דמותו מבוססת על הקשר לחנאל עצמו - שניהם מזכירים זה את זה באופיים הקטנוני והקנאי. הוא לא מרוצה מכך שבנו עבר לאורח חיים ציוני דתי ומאשים בכך את מכבית. מופיע בפרק אחד בלבד, בו הוא בא על מנת להשגיח על הבנות כבייבי סיטר.
  • זהורית (מגולמת בידי אורנה בנאי) - אמה של מכבית. מוצגת כאישה דתייה טיפוסית. מעריכה את חנאל, וטוענת בפני מכבית כי כדאי לה לחזור אליו. בעיניה, הגירושין של מכבית מחנאל היו טעות כיוון שכל גבר בסופו של דבר נעשה מוזנח ועצלן, ועל כן אין להאשים בכך את חנאל, אלא מוטב להיות נשואה אליו בתור האבא של ילדותיה מאשר להינשא לגבר אחר ולהיפגש עם אותה הבעיה[3].
  • מיטיב (אבי דנגור) - החברותא של חנאל, אשר יוצא לדייט עם מכבית בניגוד לידיעתו ורצונו של חנאל[9].
  • יועדיאל (מלך זילברשלג) - בחור עימו נפגשה מכבית למספר דייטים[3].
  • יעקב (טל פרידמן) - בעל אולם בו רוצים חנאל ומכבית לעשות את חגיגת בת המצווה של בנותיהם[10].
  • ענווה - דמות בלתי מגולמת ומוזכרת בלבד. חברה של בנות הזוג, אליפז ואמונה. מכבית מאשימה אותה בדרדור החינוכי של הבנות[11][8].
  • עשהאל - דמות בלתי מגולמת ומוזכרת בלבד. בחור ישיבה בישיבה בה לומד חנאל. מתואר כצדיק ורגיש. חנאל מאיים בהזכרת שמו שיעבור ללמוד איתו חברותא במקום עם מיטיב, ומכבית מאיימת שתצא איתו לדייט למורת רוחו של חנאל.

פרקים בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה כוללת 11 פרקים[12]. מרבית פרקי הסדרה עלו לאתר היוטיוב של סרוסי ורוטמן, אם כי מעט עלו בערוצי יוטיוב שונים. הפרק "כשמכבית עייפה משידוכים ופתחה שליש גן עדן" עלה בערוץ היוטיוב של אפליקציית שליש גן עדן, ומהווה למעשה פרסומת לאפליקציה[13]. הפרק "מכבית וחננאל בממ"ד" עלה לאתר היוטיוב של ערוץ קומדי סטאר[14].

קישורים חיצונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 ירדן אלעזר, הומור של דוסים והלכות גרושים: אושרית וחן קורעים את הרשת, באתר Xnet‏, 23 במאי 2019
  2. ^ על פי נתוני הצפייה בערוץ היוטיוב של השניים: https://www.youtube.com/@user-dz7zs4wz4j באתר יוטיוב.
  3. ^ 1 2 3 מכבית וחנאל - פותחים שולחן ואת הלב אצל זוהרית, נבדק ב-2024-02-05
  4. ^ חנאל, נבדק ב-2024-02-05
  5. ^ 1 2 3 סמדר שילוני, אושרית סרוסי: "אנשים רוצים לצחוק, אבל צריך להיזהר עם העיתוי", באתר ynet, 5 בדצמבר 2023
  6. ^ ראה להלן בפרק "דמויות משנה".
  7. ^ מכבית וחנאל, באתר תיאטרון בית ליסין
  8. ^ 1 2 חנאל ומכבית- חוג קוסמות, נבדק ב-2024-02-05
  9. ^ חנאל ומכבית- לילה של דרמה והחלטות קשות, נבדק ב-2024-02-05
  10. ^ מכבית וחנאל - כשהגוזלות מגיעות לגיל מצוות, נבדק ב-2024-02-05
  11. ^ חנאל ומכבית- יום הורים, נבדק ב-2024-02-05
  12. ^ חנאל ומכבית - YouTube, באתר www.youtube.com
  13. ^ כשמכבית עייפה משידוכים ופתחה שליש גן עדן.., נבדק ב-2024-02-05
  14. ^ קומדי סטאר | אושרית סרוסי: מכבית וחננאל בממ"ד, נבדק ב-2024-02-05