יום חבר העמים הבריטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דגלי מדינות חבר העמים מעטרים את מנזר ווסטמינסטר לרגל יום חבר העמים הבריטי בשנת 2009.

יום חבר העמיםאנגלית: Commonwealth Day) הוא יום חג הנחוג מדי שנה ברחבי חבר העמים הבריטי, אף שאין מדובר ביום חופש רשמי במרבית מדינות חבר העמים, ואין אירועים רבים המציינים אותו. יום חבר העמים נחוג ביום שני השני של חודש מרץ.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורו של "יום חבר העמים הבריטי" ב"יום האימפריה" (Empire Day) - מיסודה של קלמנטינה טרנהולם, אשר נחוג בבית ספר קנדיים בפרובינציית אונטריו החל משנת 1898. יום זה נחוג ביום הלימודים שקדם ל-24 במאי – יום הולדתה של המלכה ויקטוריה. במהלך השנים גדלה פופולריות החג והוא הגיע לאנגליה בשנת 1904 ביוזמת רג'ינלד ברבאזון, הלורד ה-12 של מית'.

לאחר מותה של המלכה ויקטוריה בשנת 1901 הפך יום הולדתה לאירוע שנתי לזכרה. היום נחוג באמצעות זיקוקים או מדורות. בשנת 1958 שונה שמו של "יום האימפריה" ל"יום חבר העמים".

שינוי מועד יום חבר העמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1973 האגודה המלכותית של חבר העמים הבריטי שלחה מכתב לראש ממשלת קנדה באותה עת, פייר טרודו, והציעה כי יום חבר העמים יחול בכל רחבי חבר העמים באותו יום. במכתב, ביקשה האגודה כי הנושא יידון במפגש ראשי מדינות חבר העמים שנערך באוטווה באותה שנה. הנושא נדון לבסוף רק בשנת 1975 והוסכם כי מזכירות חבר העמים הבריטי תבחר מועד. בפגישה שנערכה בקנברה בשנת 1979 נבחר יום שני, השני בחודש מרץ.

טקסים ואירועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אין ברחבי חבר העמים הבריטי טקסים אחידים המציינים את היום. בממלכה המאוחדת מצוין היום בטקס דתי שנערך במנזר וסטמינסטר בנוכחות המלכה אליזבת השנייה ראש חבר העמים הבריטי, המזכיר הכללי של חבר העמים הבריטי, והנציב העליון של חבר העמים הבריטי. לאחר הטקס נושאת המלכה נאום המשודר ברחבי חבר העמים הבריטי. בשנה בה נערכים משחקי חבר העמים הבריטי (אחת לארבע שנים), מתחילה המלכה את מרוץ השליחים המלכותי בחזית ארמון בקינגהאם - מרוץ שיסתיים בטקסי הפתיחה של המשחקים.

בקנדה נוהגים להניף ביום זה על בנייני הממשל הפדרלי ברחבי המדינה את היוניון ג'ק לצד דגל קנדה[1].

בסקוטלנד מונף ביום זה על בניין הפרלמנט הסקוטי דגל חבר העמים הבריטי.

בשנת 2006 נשאה אליזבת השנייה את הנאום שלה מקתדרלת אנדרו הקדוש, בסידני שבדרום ויילס החדשה באוסטרליה, ומשחקי חבר העמים נערכו באותה שנה במלבורן.

בבליז ובגיברלטר יום חבר העמים הוא חג לאומי רשמי ויום חופש במקומות העבודה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]