ימים מושלמים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ימים מושלמים
Perfect Days
בימוי וים ונדרס עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי קוג'י יאקושו, וים ונדרס עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה טוני פרושהאמר עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים קוג'י יאקושו
טוקיו אמוטו
אריסה נקאנו
אוי ימאדה
יומי אסו
סאיורי אישיקאווה
טומוקאזו מיורא
מין טנאקה
צילום Franz Lustig עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה יפן, גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Cirko Film, Haut et Court עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 25 במאי 2023 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 123 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט יפנית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים פרס פסטיבל קאן לשחקן הטוב ביותר (קוג'י יאקושו) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.perfectdays-movie.jp
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ימים מושלמים (באנגלית: Perfect Days) הוא סרט דרמה משנת 2023 בבימויו של וים ונדרס לפי תסריט שנכתב על ידי ונדרס וטאקומה טקאסאקי.[1] סרט קופרודוקציה בין יפן לגרמניה, עוקב אחר חיי השגרה של היראיאמה (קוג'י יאקושו), מנקה שירותים ציבוריים בטוקיו.[2]

ימים מושלמים הוקרן בבכורה ב-23 במאי 2023 בפסטיבל קאן ה-76, שם התמודד על דקל הזהב וזכה בפרס חבר השופטים ובפרס השחקן הטוב ביותר לקוג'י יאקושו. הוא היה מועמד לסרט העלילתי הבינלאומי הטוב ביותר בטקס האוסקר ה-96, והפך לסרט הראשון שלא בוים על ידי יוצר יפני שהיה מועמד בתור סרט יפני.[3]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היראיאמה עובד כמנקה שירותים ציבוריים במחוז שיבויה היוקרתי של טוקיו, מול ביתו הצנוע בשכונה הממוקמת מזרחית לנהר סומידה. הוא חוזר על חייו המובנים, הטקסיים מדי יום, החל עם עלות השחר. את זמנו הפנוי הוא מקדיש לתשוקתו למוזיקה, לה הוא מאזין בטנדר שלו לעבודה ובחזרה, ולספרים שלו, אותם הוא קורא כל ערב לפני השינה. הוא קורא סיפורים מאת ויליאם פוקנר ופטרישיה הייסמית', ואת החיבורים של איה קודה. חלומותיו מוצגים ברצפים אימפרסיוניסטיים מרצדים בסוף כל יום.

היראיאמה גם מאוד אוהב עצים ומבלה זמן בגינון ובצילום שלהם. הוא אוכל כריך כל יום בצל מתחת לעצים בשטח של מקדש ומצלם את הענפים והעלים שלהם. הגאווה שלו בעבודתו ניכרת ביסודיות ובדיוק שלה. העוזר הצעיר של היראמה, טאקאשי, מאחר לעיתים קרובות, רועש ולא יסודי. יום אחד, אישה צעירה בשם איה עוצרת ליד השירותים הציבוריים שטאקאשי מנקה, אז הוא ממהר לסיים. הוא מנסה לעזוב עם איה, אבל האופנוע שלו לא מתניע, אז הוא משכנע את היראיאמה לתת לו להשתמש בטנדר שלו.

כשאיה אומרת שטאקאשי יכול להישאר איתה כשהיא עובדת בבר בנות, הוא מתלונן בקול שהוא שבור. ללא ידיעת היראיאמה, טאקאשי מחליק קלטת של פטי סמית' של היראיאמה לתוך התיק של איה. טאקאשי משכנע את היראיאמה להיכנס לחנות כדי להעריך כמה מהקלטות שלו שוות. כשטאקאשי מגלה עד כמה הם יקרי ערך, הוא מפציר בהיראיאמה למכור, אבל היראיאמה מסרב ונותן לו קצת מזומן כדי שיוכל לצאת עם איה. כשנגמר הדלק להיראיאמה בדרך הביתה, הוא נאלץ למכור קסטה תמורת כסף דלק. היראיאמה מתחיל משחק איקס עיגול עם זר לאחר שמצא פיסת נייר שהושארה מוסתרת בשירותים. המשחק ממשיך במהלך הסרט. הוא מחליף מבטים חשאיים עם אישה תמהונית שאוכלת ארוחת צהריים על ספסל לידו.

איה משיגה את היראיאמה כדי להחזיר את קלטת פטי סמית'. היא מבקשת לנגן את זה בטנדר שלו בפעם האחרונה, ואז נותנת לו נשיקת תודה על הלחי, ומשאירה אותו בהול. ביום החופשי שלו, היראיאמה מכבס את הכביסה שלו, לוקח את הסרט עם תמונות העץ שלו לפיתוח, מנקה את דירתו, קונה ספר חדש וסועד במסעדה שבה הבעלים חולקים איתו רכילות. ניקו, אחייניתו של היראיאמה, מופיעה ללא הודעה מוקדמת, לאחר שברחה מבית אחותו המנוכרת העשירה קייקו. הוא נותן לניקו ללוות אותו לעבודה במהלך היומיים הבאים. השניים מצלמים את העצים בפארק ורוכבים יחד על אופניים. בסופו של דבר, קייקו באה לאסוף את ניקו במכונית עם נהג.

קייקו אומרת לו שהדמנציה של אביהם החמירה ושואלת האם היראיאמה יבקר אותו בבית האבות שבו הוא גר. היא אומרת שהוא כבר לא מזהה כלום ולא יתנהג כפי שהתנהג קודם. היראיאמה מסרב בצער אבל מחבק את אחותו לשלום. לפני שהיא עוזבת, היא שואלת אותו אם הוא באמת מנקה שירותים למחייתו, והוא אומר שכן. כשהם נוסעים, היראיאמה מתחיל לבכות. למחרת, טאקאשי מתפטר מבלי לתת הודעה מוקדמת, ומשאיר את היראיאמה לכסות את המשמרת שלו. מאוחר יותר, כאשר היראיאמה הולך למסעדה הרגילה שלו, הוא פותח את הדלת ורואה את בעלת המסעדה מחבקת גבר. היראיאמה ממהר, קונה סיגריות ושלושה פחיות בירה לצרוך על גדת נהר סמוכה. האיש שהיראיאמה ראה במסעדה מתקרב ומבקש ממנו סיגריה.

האיש אומר לו שבעלת המסעדה היא גרושתו שאותה לא ראה שבע שנים, ושהיא פתחה את המסעדה שלה שנה לאחר שהתגרשה ממנו. הוא אומר שהוא ביקר אותה כדי להשכין שלום לפני שהוא מת מסרטן, ואמר להיראיאמה לשמור עליה. היראיאמה מקלה את מצב הרוח בכך שהוא מציע לו משקה ומזמין אותו לשחק "תופסת צל", ובסופו של דבר הם נפרדים. למחרת בבוקר, היראיאמה מתחיל שבוע עבודה נוסף. כשהוא נוהג בטנדר שלו ומאזין לנינה סימון שרה את השיר "Feeling Good", מגוון רגשות עוצמתיים שוטף את פניו.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • היראיאמה (קוג'י יאקושו)
  • טקאשי (טוקיו אמוטו)
  • ניקו (אריסה נקאנו)
  • איה (אוי ימאדה)
  • קייקו (יומי אסו)
  • מאמא (סאיורי אישיקאווה)
  • טומויאמה (טומוקאזו מיורא)
  • הומלס (מין טנאקה)
  • לקוח בחנות קלטות (וים ונדרס)

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אסלת טוקיו, יויוגי-החימן היה אחד ממקומות הצילומים
שירותים של טוקיו, פארק המיני יו-יוגי פוקמאצ'י יש קירות שהופכים אטומים כשהם מופעלים
יו-יוגי האצ'ימן-גו היה מיקום הצילומים בו היראיאמה לוקח את הפסקת הצהריים שלו

מיד לאחר שהוקלו אמצעי הזהירות של מגפת הקורונה, ונדרס הוזמן לטוקיו על ידי קוג'י ינאי לצפות בפרויקט טוקיו טואלט, פרויקט שבו עוצבו מחדש שירותים ציבוריים יפניים ב-17 מקומות ברחבי שיבויה בעזרת 16 יוצרים שהוזמנו מרחבי העולם. ונדרס הוזמן להסתכל על הייחודיות של כל אחד מהמתקנים הללו. בהתחלה, המפיקים דמיינו שונדרס יפיק סרט קצר או סדרה של סרטים קצרים על המתקנים, אבל הוא בחר בסרט עלילתי, כאשר התסריטאי השותף טאקומה טקאסאקי הסביר שהתפיסה של דמותו של היראיאמה הרגישה כמו טריטוריה חדשה עבורם.[4][5] הסרט מופק על ידי Master Mind Limited (יפן) ו-Spoon Inc. (יפן) בשיתוף עם Wenders Images (גרמניה).[6][7]

הסרט צולם במשך 17 ימים בטוקיו.[8]

הסגנון של הסרט לוקח השראה מהסגנון של הבמאי היפני יסוג'ירו אוזו. הגישה המינימליסטית לסיפור סיפורים, ההתמקדות בחיים הרגילים ויחס הגובה-רוחב של 4:3 של הסרט הם כולם משויכים לאוזו.[9][10] כמו כן, השם היראיאמה מגיע משם דמות נפוץ בסרטיו של אוזו (סיפור טוקיו, אחר צהריים סתווי).[11]

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוזיקה שהיראיאמה מאזין לה עם הקלטות שלו היא מוטיב מרכזי בסרט.[12] בתיאור הדרך שבה היראיאמה בוחר את המוזיקה לה הוא מאזין, אמר ונדרס: "אולי הוא נאחז בעבר. אבל הוא נצמד קצת גם בצעירותו והוא אוהב את המוזיקה הזו. הוא בוחר בבוקר בדיוק למה הוא הולך להקשיב לאותו יום וזה לא אקראי." ונדרס תיאר את לו ריד כ"קול אדיר בסרט".

שיר אמן שָׁנָה
" בית השמש העולה " החיות 1964
" עיניים כחולות חיוורות " המחתרת הקטיפה 1969
" (יושב על) המזח של המפרץ " אוטיס רדינג 1968
" רדונדו ביץ '" פטי סמית' 1975
" (Walkin' Thru The) העיר המנומנמת " האבנים המתגלגלות 1964
" יום מושלם " לו ריד 1972
" אוי סקאנה " סאצ'יקו קאננובו 1972
" צהריים שמשי " הסטיות 1966
"בית השמש העולה" (גרסה יפנית) מאקי אסאקאווה 1972
" ילדה חומת עיניים " ואן מוריסון 1967
" מרגישה טוב " נינה סימון 1965
"יום מושלם" (גרסת קומורבי) פטריק ווטסון 2024

הוצאת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ימים מושלמים נבחר להתחרות על דקל הזהב בפסטיבל קאן 2023,[13] שם נערכה הבכורה העולמית ב-25 במאי. [14] הוא הוזמן גם לפסטיבל הסרטים ה-27 של לימה באזור השבחים, שם הוא הוקרן ב-11 באוגוסט 2023.[15] הקרנות עוקבות נערכו בפסטיבל הסרטים הבינלאומי של טורונטו 2023 ובפסטיבל הקולנוע של ניו יורק 2023.[16]

המכירות העולמיות טופלו על ידי The Match Factory,[6] כאשר Neon היו אחראיים להפצת הסרט בארצות הברית, -Mubi הפיצו את הסרט בבריטניה, אירלנד, טורקיה ואמריקה הלטינית.[17]

הסרט הופץ בגרמניה ב-21 בדצמבר 2023 על ידי DCM, וביפן ב-22 בדצמבר על ידי Bitters End.[18] הסרט יצא לאקרנים בארצות הברית ב-7 בפברואר 2024.[19]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Bradshaw, Peter (25 במאי 2023). "Perfect Days review – Wim Wenders explores a quiet life in Tokyo". The Guardian. ארכיון מ-23 באוקטובר 2023. נבדק ב-27 במאי 2023. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ Breitenbach, Dagmar (12 במאי 2022). "Tokyo's public toilets inspire Wim Wenders". DW. ארכיון מ-29 בנובמבר 2023. נבדק ב-19 באפריל 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "出品を希望する方へ│米国アカデミー賞│一般社団法人日本映画製作者連盟" (ביפנית). Motion Picture Producers Association of Japan. ארכיון מ-5 באוגוסט 2023. נבדק ב-4 בספטמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Manelis, Michele (11 ביוני 2023). ""Perfect Days": Portrait of a Simple Man in a Tokyo Story by Wim Wenders". Golden Globe Awards. ארכיון מ-5 בדצמבר 2023. נבדק ב-5 בדצמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Yukinori, Hashino (14 ביולי 2023). "The Tokyo Toilet Project Makes a Splash in Shibuya and Cannes". Nippon.com. ארכיון מ-5 בדצמבר 2023. נבדק ב-5 בדצמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ 1 2 Wiseman, Andreas (14 באפריל 2023). "The Match Factory To Handle Wim Wenders' Tokyo-Set Cannes Competition Entry 'Perfect Days', Film Details & First-Look Revealed". Deadline Hollywood. ארכיון מ-18 באפריל 2023. נבדק ב-19 באפריל 2023. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ "Perfect Days". Cannes Film Festival. ארכיון מ-16 באוקטובר 2023. נבדק ב-6 במאי 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Thorpe, Vanessa (18 במאי 2023). "Wim Wenders: cinema today 'makes me nauseous'". The Guardian. ארכיון מ-5 ביולי 2023. נבדק ב-5 ביולי 2023. {{cite news}}: (עזרה)
  9. ^ Shields, Chris (7 בפברואר 2024). "Another Little Fleeting Moment: Wim Wenders on Perfects Days". Screen Slate. נבדק ב-11 במרץ 2024. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ "'Perfect Days' Director Wim Wenders and Koji Yakusho on Toilets and Tranquility (Exclusive)". A.Frame. 8 בפברואר 2024. נבדק ב-11 במרץ 2024. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "Wim Wenders and Yakusho Kōji Take Film to the Toilet with "Perfect Days"". nippon.com (באנגלית). 8 בפברואר 2024. נבדק ב-12 במרץ 2024. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ Lewis, Ffion (21 בפברואר 2024). "Patrick Watson unveils "Perfect Day (Komorebi Version)" a solo piano cover of Lou Reed's cult song". Secret City Records. נבדק ב-26 בפברואר 2024. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ "The films of the Official Selection 2023" (Press release). Cannes Film Festival. 13 באפריל 2023. אורכב מ-המקור ב-1 ביוני 2023. נבדק ב-18 באפריל 2023. {{cite press release}}: (עזרה)
  14. ^ "The Screenings Guide of the 76th Festival de Cannes". Cannes Film Festival. 10 במאי 2023. ארכיון מ-10 במאי 2023. נבדק ב-10 במאי 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  15. ^ "Perfect Days" (בספרדית). Lima Film Festival. ארכיון מ-10 באוגוסט 2023. נבדק ב-9 באוגוסט 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  16. ^ Lattanzio, Ryan (10 באוגוסט 2023). "TIFF 2023 Centerpiece Program Showcases Aki Kaurismäki, Wim Wenders, Agnieszka Holland, and More". IndieWire. ארכיון מ-21 באוגוסט 2023. נבדק ב-12 באוגוסט 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  17. ^ Ntim, Zac (31 במאי 2023). "Wim Wenders' Cannes Competition Title 'Perfect Days' Sells Out For The Match Factory". Deadline Hollywood. ארכיון מ-10 באוגוסט 2023. נבדק ב-9 באוגוסט 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  18. ^ Rosser, Michael (30 באוגוסט 2023). "'Perfect Days', 'Godzilla Minus One' to booked Tokyo film festival 2023". Screen Daily. ארכיון מ-30 באוגוסט 2023. נבדק ב-6 בספטמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  19. ^ Goldsmith, Jill (9 בפברואר 2024). "Oscar-Nominated 'Perfect Days', 'The Taste Of Things', 'The Monk And The Gun' & The Ennio Morricone Doc That Almost Disappeared – Specialty Preview". Deadline Hollywood. נבדק ב-12 בפברואר 2024. {{cite web}}: (עזרה)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ימים מושלמים בוויקישיתוף