יער קומפיין

נפוליאון בונפרטה בציד ביער קומפיין (ציור שמן מאת קרל ורנה, 1811)
עמוד שלטי דרכים ביער

יער קומפייןצרפתית: Forêt de Compiègne) הוא יער בחבל או-דה-פראנס שבצרפת. הוא ממוקם ליד העיר קומפיין, כ-60 קילומטרים מצפון לפריז.

גאוגרפיה ומאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שטחו של היער הוא עגול בקירוב והוא משתרע על פני שטח של כ-144 קילומטרים מרובעים. גובה שטחו מעל פני הים הוא 30 עד 148 מטר. בצפונו ובמערבו הוא סמוך לנהרות האואז והאין (Aisne). בצפון-מערב מגיע היער אל שולי העיר קומפיין, ובגבול ביניהם ניצבת טירת קומפיין, אשר שימשה כטירה מלכותית במאה השמונה עשרה ובראשית המאה התשע עשרה. דרך נופית - Avenue de Beaux Monts (מילולית: שדירת ההרים היפים) - משתרעת ממנה אל תוך היער.

היער ידוע בנופים המרשימים המצויים בו. פני הקרקע בו הם מגוונים – גבעות, נקיקים, עמקים ומישורים. מיני העצים העיקריים הצומחים בו הם אלון, אשור ואלה לבנה. ביער משגשגים מרבדי פרחים רבים ומצויים בו אגמים קטנים, פלגים וזרמי מים רבים. מינים רבים של בעלי חיים מתקיימים בתוך היער ובהם איילים, ארנבות וחזירי בר. בשל כל אלה שימש היער במשך מאות שנים כאתר נחשב למסעות ציד עבור כל מלכי צרפת.

ביער משתרעים מאות דרכים ושבילים באורך כולל של כ-960 קילומטרים. שלטי דרך מסוגננים ניצבים ברוב צומתי הדרכים ביער.

היער הוא אתר תיירות פופולרי, במיוחד לפעילויות של רכיבה על אופניים ורכיבה על סוסים. בשוליי האתר נמצא שאטו דה פיירפונדס.

היסטוריה של היער[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימות ראיות לקיומו של היער למן שלהי ימי האימפריה הרומית, וכן נמצאו בו ראיות למגורי אדם בשטחו למן תקופת הפרהיסטוריה. נמצאו בו מבנים מן התקופה הרומית-גאלית, ובשוליו המזרחיים והדרומיים עוברת דרך רומית. בימי המלחמות הגאליות נחל יוליוס קיסר ניצחון בשטח היער כאשר הביס שם את אחד השבטים הגאליים הגדולים. ממצאים ארכאולוגיים רבים שאותרו בשטח היער מוצגים במוזיאון שבטירת קומפיין.

היער שימש כאתר ציד כבר עבור המלכים הפרנקיים הראשונים. המלך קלוטאר הגדול הקים בו במאה השביעית ארמון מגורים קטן. בשנת 715 התחולל ביער קרב בין ממלכת אוסטרזיה לבין השושלת המרובינגית.

במאה השש עשרה נפרצו ביער בפקודת המלך פרנסואה הראשון שמונה דרכים סלולות, המתלכדות כולן בנקודה אחת, הקרויה מאז באר המלך (Puits du Roi).

נפוליאון בונפרטה חנך ביער את שדירת ההרים היפים. קודם למהפכה התעשייתית שימשו עצי היער תעשיית עץ משגשגת שהתקיימה ביישובים שבשוליו.

בימי הקיסרות השנייה חידש נפוליאון השלישי את מעמדו של היער כאתר ציד, והתקיימו בו גם מסיבות וקבלות פנים מפוארות ומופעי תיאטרון.

חתימת הסכמי שביתת הנשק, 1918 ו-1940[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-11 בנובמבר 1918 נחתם בקרון הרכבת של קומפיין שחנה בלב היער הסכם שביתת הנשק בין גרמניה לבין מעצמות ההסכמה במלחמת העולם הראשונה. הקרון נבנה ב-1913 ושימש במקור כקרון מסעדה. היער נבחר לאתר לשיחות שביתת הנשק על ידי המרשל פוש במטרה לשמור על חשאיותן ולהסתירן מעיני העיתונאים וכן על מנת למנוע הפגנות של אזרחים מקומיים נגד המשלחת הגרמנית. המשלחת הגרמנית הובאה למקום בקרון רכבת שהיה שייך בשעתו לנפוליאון השלישי (תזכורת לתבוסת צרפת לפרוסיה במלחמת 1870) וקושט בסמלים המזכירים את תפארת האימפריה הצרפתית.

במלחמת העולם השנייה, ב-22 ביוני 1940, נחתם באתר הסכם שביתת הנשק בין גרמניה הנאצית לבין צרפת לאחר תבוסת האחרונה במערכה על צרפת. הפיהרר אדולף היטלר הורה על חתימת ההסכם באותו אתר ובאותו קרון רכבת ששימש לכך ב-1918 על מנת לנקום בצרפתים על ההשפלה שנגרמה לגרמניה בשל ההסכם הראשון.

אנדרטת קרחת היער של שביתת הנשק[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום ניצבת אנדרטה בקרחת היער בה נחתמו שני הסכמי שביתת הנשק (49°25′38″N 2°54′23″E / 49.427279°N 2.906474°E / 49.427279; 2.906474). היא כוללת לוח זיכרון לחתימת הסכם 1918, הניצב בנקודה בה עמד קרון הרכבת שבו נחתמו ההסכמים. הלוח המקורי נהרס על ידי הנאצים והוקם מחדש לאחר מלחמת העולם השנייה. בקרבתה ניצבים פסל של מרשל פוש וכן אנדרטת אלזס-לורן, הכוללת את חרב בעלות הברית הנעוצה בגופו של הנשר האימפריאלי הגרמני. במוזיאון שבמקום מוצג העתק של קרון הרכבת בו נחתמו שני הסכמי שביתת הנשק (הקרון המקורי הועבר במהלך המלחמה לגרמניה ונהרס שם - לא ידוע אם במתכוון).


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יער קומפיין בוויקישיתוף