כריס קולפר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כריס קולפר
Chris Colfer
אנגליה אוגוסט 2013
אנגליה אוגוסט 2013
לידה 27 במאי 1990 (בן 33)
קלוביס, קליפורניה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-2009
עיסוק שחקן, זמר, סופר, תסריטאי, מפיק
מקום לימודים Clovis East High School עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס גלובוס הזהב לשחקן המשנה - סדרה, מיני סדרה או סרט טלוויזיה (2011) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כריסטופר פול "כריס" קולפראנגלית: Christopher Paul "Chris" Colfer; נולד ב-27 במאי 1990) הוא שחקן, זמר וסופר אמריקאי, מוכר בעיקר בזכות תפקידו בתור קורט האמל בסדרה המוזיקלית "Glee"; עבורו זכה בפרס גלובוס הזהב לשנת 2010 והיה מועמד לשני פרסי אמי.

באפריל 2011 קולפר נכנס לרשימת מאה האנשים המשפיעים ביותר של מגזין טיים.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולפר נולד בקלוביס, קליפורניה ולמד ב"תיכון מזרח קלוביס". בשעות הפנאי נהג קולפר לכתוב ולביים מחזות. כשקולפר היה בתיכון המורים מנעו ממנו את האפשרות לשיר את השיר "Defying Gravity" מהמחזמר "מרשעת" כיוון שהשיר מבוצע בדרך כלל בידי נשים. חוויה זו הפכה אחר כך לעלילת משנה לדמות קורט האמל אותו הוא משחק בסדרה "Glee".

קולפר הוא הומוסקסואל ופועל למען זכויות להט"ב. בריאיון ל-"Access Hollywood" סיפר שהוריו קיבלו אותו, אך לעיתים קרובות היה קורבן להתעללויות בבית הספר, אשר בעקבותן נאלץ לעבור לחינוך ביתי בכיתות ז' ו-ח'. כשלמד בתיכון, היה חבר במועדונים רבים, בהם מועדון הדיבייט, מועדון הדרמה ומועדון הספרות.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2009 הגיע קולפר לאודישנים של הסדרה "Glee" להיבחן לתפקיד ארטי אברמס, גיטריסט הלהקה הנכה, מבלי שהיה לו ניסיון קודם. הוא לא קיבל את התפקיד, אולם תסריטאי התוכנית ריאן מרפי שהתלהב מיכולותיו, עיצב לקולפר דמות מיוחדת עבורו - חבר המקהלה ההומוסקסואל קורט האמל. את הדמות ביסס התסריטאי, הומוסקסואל בעצמו, על חוויותיו האישיות בתור תלמיד תיכון.

עם הפרסום הרב והביקורות הטובות שקבלה התוכנית, האמל הפך לאחת הדמויות המרכזיות והאהודות ביותר בסדרה. קולפר רשם לזכותו הישג מרשים בשנת 2010 כשזכה בפרס גלובוס הזהב לשחקן המשנה הטוב ביותר בסדרת טלוויזיה על תפקידו בסדרה. קולפר זכה פעמיים בפרס People's Choice Awards לשחקן הטוב ביותר בסדרת קומדיה, בשנים 2012 ו-2013. בנוסף, הוא זכה בפרס גילדת שחקני המסך ב-2010.

קולפר יצא יחד עם שחקני הסדרה "Glee" לשני סיבובי הופעות "Glee Live" בצפון אמריקה ובממלכה המאוחדת, במהלכם ביצעו שירים בולטים מן התוכנית. הוא דיבב את הדמות של קורט האמל בפרק מיוחד על "Glee" ב"מופע של קליבלנד", וכן השתתף בסדרת הריאליטי "Glee Project". במאי 2014 הצטלם לתפקיד אורח בסדרה הקומית "שוות בקליבלנד" כבנה של הדמות ויקטוריה צ'ייס.

משחק וכתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגיל צעיר הצטרף קולפר אל התיאטרון הקהילתי בעירו, והשתתף במחזות "סיפור הפרברים", "A Christmas Story" ו"צלילי המוסיקה", שבו גם גילם דמות בשם קורט.

כשלמד בתיכון, כתב, ביים וכיכב קולפר בגרסה משלו למחזה "סוויני טוד", שבה כל התפקידים היו מהמין ההפוך, וקרא לה "שירלי טוד".

קולפר כתב, הפיק וכיכב בסרט "מוכה ברק", אשר יצא לאקרנים בקיץ 2012 והוציא לאחר מכן ספר בשם "Struck by Lightning: The Carson Phillips Journal" אשר מבוסס על הסרט.

ב-2012 פרסם קולפר ספר ילדים בשם "ארץ האגדות: קסם המשאלה"[1], שיצא לאור בעברית על ידי הוצאת אריה ניר. בהמשך כתב קולפר עוד חמישה ספרים בסדרת "ארץ האגדות", המגוללת את סיפורם של אח ואחות תאומים אשר מגיעים אל ארץ בדיונית שבה הם נפגשים עם סיפורי האגדות המוכרים. הספר הראשון הגיע עד מהרה למקום הראשון ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס. קולפר מעיד כי התחיל לעבוד על הספר מגיל שש. ביוני 2017 הוכרז כי חברת ההפקה פוקס המאה ה-20 מפתחת עיבוד קולנועי לספר הראשון שקולפר יביים ויכתוב את תסריטו.

ב-2012 השתתף קולפר במחזה "8" ובו גילם בחור שמעיד בדיון משפטי על זכויות להט"ב כי נאלץ לעבור טיפול המרה בצעירותו. הדמות מבוססת על סיפור אמיתי.

ב-2015 הוציא קולפר ספר בשם "The Curvy Tree" ("העץ המפותל") אשר מבוסס על אחד מסיפורי האגדות שסיפר לו אביו.

ב-2017 הוציא קולפר את הספר "Stranger than Fanfaction", סיפור על חמישה צעירים שמתמודדים עם אתגרים חברתיים ייחודיים. הספר תורגם בשנת 2018 ויצא לאור בשם "מוזר יותר מפאנפיק".

נכון לספטמבר 2021, כתב קולפר 18 ספרים, שישה מתוכם מסדרת "ארץ האגדות".

ב-2019 הוציא קולפר סדרת ספרים חדשה "A Tale of Magic"-סיפור של קסם. הסיפור מתקיים בעולם ארץ האגדות ויהווה מעין ספין אוף לסדרה "ארץ האגדות". הספר הראשון בסדרה, "סיפור של קסם", יצא לאור באנגלית באוקטובר 2019, ותורגם לעברית ב-2020. ספרה השני של הסדרה, "סיפור של כשף", יצא בעברית ב-2021 וספרה השלישי של הסדרה, "סיפור של לחש", יצא בעברית ב-2022.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סרט תפקיד הערות
2010 מרמדיוק כלב דרמה #2 דיבוב
2012 מוכה ברק קרסון פיליפס גם תסריטאי ומפיק בפועל
2016 פשוט נהדרת: הסרט כריסטופר
TBA The Potters אשר פוטר דיבוב

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סדרה תפקיד הערות
2009 - 2015 Glee קורט האמל תפקיד ראשי (6 עונות); 121 פרקים
2011 המופע של קליבלנד דיבוב; פרק: "How Do You Solve a Problem Like Roberta?"
2014, 2015 שוות בקליבלנד טוני צ'ייס 2 פרקים
2021 - 2022 רידלי ג'ונס קוזי דיבוב; 4 פרקים

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כריס קולפר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]