טסלה (חברה) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
מ שחזור לגרסה 27184452 מ־13:38, 2 בפברואר 2020 מאת EranBot
שורה 4: שורה 4:
|סוג=[[חברה ציבורית]]
|סוג=[[חברה ציבורית]]
|משרד ראשי=[[פאלו אלטו]], [[קליפורניה]], [[ארצות הברית]]
|משרד ראשי=[[פאלו אלטו]], [[קליפורניה]], [[ארצות הברית]]
|מייסדים=[[אילן מוסק]]<br>מרטין אברהארד{{ש}}מארק טארפנינג<br>ג'יי.בי. שטראובל{{ש}}איאן רייט
|מייסדים=[[אילון מאסק]]<br>מרטין אברהארד{{ש}}מארק טארפנינג<br>ג'יי.בי. שטראובל{{ש}}איאן רייט
|שליטה בחברה=[[אילן מוסק]]
|שליטה בחברה=[[אילון מאסק]]
|בעלות=[[אילון מאסק]] (27%)<br>[[טויוטה]] (0.27%)<br>[[דיימלר א.ג]] (0.14%)
|בעלות=[[אילון מאסק]] (27%)<br>[[טויוטה]] (0.27%)<br>[[דיימלר א.ג]] (0.14%)
|מוצרים עיקריים=[[רכב חשמלי מונע מצבר|מכוניות חשמליות]]<br>מערכות הנעה חשמליות
|מוצרים עיקריים=[[רכב חשמלי מונע מצבר|מכוניות חשמליות]]<br>מערכות הנעה חשמליות

גרסה מ־14:08, 3 בפברואר 2020

טסלה
נתונים כלליים
סוג חברה ציבורית
בורסה
מייסדים אילון מאסק
מרטין אברהארד
מארק טארפנינג
ג'יי.בי. שטראובל
איאן רייט
תקופת הפעילות 2003–הווה (כ־21 שנים)
חברות בנות
מיקום המטה אוסטין עריכת הנתון בוויקינתונים
משרד ראשי פאלו אלטו, קליפורניה, ארצות הברית
שליטה בחברה אילון מאסק
בעלות אילון מאסק (27%)
טויוטה (0.27%)
דיימלר א.ג (0.14%)
ענפי תעשייה תעשיית הרכב, solar industry, battery industry עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצרים עיקריים מכוניות חשמליות
מערכות הנעה חשמליות
הכנסות 21,461,268 מיליון דולר (2018)
רווח תפעולי 8,891,000,000 דולר אמריקאי (נכון ל־2023) עריכת הנתון בוויקינתונים
רווח 827,091- מיליון (2018)
הון עצמי 6,040,000 מיליון דולר
יו"ר Robyn Denholm עריכת הנתון בוויקינתונים
מנכ"ל אילון מאסק עריכת הנתון בוויקינתונים
עובדים 45,000 (ינואר 2019)[1]
 
Tesla
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טסלהאנגלית: Tesla; לשעבר טסלה מוטורס) היא חברה אמריקאית העוסקת בייצור כלי רכב המבוססים על הנעה חשמלית, ופיתוח טכנולוגיות של אנרגיה נקיה. החברה נוסדה על ידי היזם האמריקאי-דרום אפריקאי אילון מאסק. שם החברה הוא מחווה לממציא ניקולה טסלה.

היסטוריה

הקמת החברה

שורשי החברה נעוצים בניסיון של שתי קבוצות במקביל לייצר גרסה מסחרית לאבטיפוס של מכונית חשמלית שהציגה חברה אמריקנית בשם AC Propulsion. קבוצה אחת נוהלה על ידי היזם האמריקני אילון מאסק והקבוצה השנייה בראשות מרטין אברהארד(אנ'). בעקבות הצעת נשיא AC Propulsion שהשניים ישתפו פעולה, הוקמה ב-2003 טסלה מוטורס כשמאסק שימש כיו"ר ומעצב ראשי ואברהארד שימש כמנכ"ל. במסגרת סבבי גיוס הכספים עבור החברה שימש מאסק כמשקיע ראשוני מרכזי, עם השקעה של 7.5 מיליון דולר וגיוס נוסף של 13 מיליון דולר.

בשנת 2005 חתמה החברה חוזה ייצור עם קבוצת לוטוס הבריטית, שיצרה עבורה את רוב רכיבי דגם המכונית הראשון של החברה, למעט רכיבי המנוע החשמלי. דגם זה, שכונה רודסטר, היה מכונית ספורט שדמה לדגם לוטוס אליז וחלק איתו רכיבים שונים, אף שלוטוס ייצרה חלקים אחרים עבור הרודסטר של טסלה באופן בלעדי. דגם הרודסטר היה הרכב הראשון שתוכנן לשימוש עם סוללת ליתיום-יון שסיפקה לו טווח נסיעה של כ-320 קילומטר לכל טעינה. שילדת הרכב יוצרה מסיבי פחמן המספקים קשיחות גבוהה במשקל נמוך וביצועי התאוצה מ-0 ל-100 קילומטר לשעה עמדו על 3.7 שניות.

רודסטר ופיתוח מנועים חשמליים

ב-2008 החלה החברה למכור באופן סדיר את דגם הרודסטר ועד ינואר 2009 מכרה 147 מכוניות. הדגם שווק במחיר בסיס של 109 אלף דולר. ב-2009 גייסה טסלה משאבים נוספים ואף זכתה להלוואות בריבית נמוכה של 465 מיליון דולר ממשרד האנרגיה האמריקני. באותה שנה אף דווח שחברת דיימלר הגרמנית, בעלת השליטה במרצדס-בנץ, רכשה כעשרה אחוזים מחברת טסלה. השקעות אלו שימשו לקידום התכנון של דגם חדש של מכונית סדאן שכונה מודל S. דגם זה יועד להימכר במחצית המחיר של דגם הרודסטר ומהווה חלק מחזונו של מאסק לקדם את ייצורם של כלי רכב חשמליים לקהל הרחב, בניגוד לדגם הרודסטר היוקרתי שיוצר עבור פלח צרכנים מצומצם ונועד לסייע בקידום הפיתוח של המנועים החשמליים.

ביוני 2010 יצאה טסלה בהנפקה ראשונה בבורסת נאסד"ק. הייתה זו ההנפקה הראשונה של יצרן רכב אמריקני מאז ההנפקה של פורד בשנת 1956. עד מרץ 2012 מכרה טסלה כ-2,250 יחידות מדגם רודסטר. באותה עת היא הפסיקה לקבל הזמנות לדגם זה ולא תמשיך כנראה את ייצורו, עם סיום החוזה עם קבוצת לוטוס.

ב-16 בנובמבר 2017 במהלך אירוע חשיפת הטסלה סמי הפתיע אילון את הקהל כאשר מתוך המשאית יצא אב הטיפוס של הדגם החדש של הטסלה רודסטר.

יבוא לישראל

כרגע אין רכבי טסלה בבעלות פרטית בישראל, . טסלה הקימה חברה ב-18 בנובמבר 2019 בשם טסלה מוטורס ישראל בע"מ. החברה צפויה להתחיל למכור את רכביה בתחילת 2020.

בחודש ינואר 2020 מספר מצומצם של רכבי טסלה הובא לארץ על ידי החברה ועבר תהליך רישוי ישראלי .

טסלה מודל S

דגמי מודל S החלו להימסר ביוני 2012, לאחר שהתקבלו כ-6,500 הזמנות מראש. הם מיוצרים במפעל טסלה בקליפורניה שהוקם על בסיס מפעל ששימש בעבר מיזם משותף של טויוטה וג'נרל מוטורס.

דגם מכונית הסדאן היוקרתית, טסלה S, זכה לביקורות טובות בעיתונות הרכב ולדירוג בטיחות גבוה. בעקבות ההצלחה הראשונית בשיווק דגם זה עלתה מניית החברה בבורסת נאסד״ק במאות אחוזים בשנת 2013. במקביל החלה טסלה לפרוס רשת של נקודות הטענה ברחבי ארצות הברית ואירופה.

ב-9 באוקטובר 2014, הודיעה החברה על דגם P85D, דגם זה מהווה שדרוג לטסלה S ובכלל זה, התקנת שני מנועים במקום אחד, שילוב של "בקרת שיוט מסתגלת" הנשענת על מצלמות, מכ"ם וחיישני אולטרה-סאונד ואופציה לשני סוגי בטריה (הנבדלים זה מזה בעיקר, בקיבול ובהתאם, מאפשרים טווחי נסיעה שונים באותם תנאי דרך והתנהגות נהג).

"בקרת השיוט המסתגלת" כוללת יכולת שמירת מהירות, יכולת לקרוא שלטים של "מהירות מרבית מותרת" ועדכון אוטומטי של מהירות היעד, שמירת מרחק ממכוניות ומעבר נתיבים על ידי הפעלה של איתות הצד בלבד, באופן אוטומטי. בעדכון גרסה שיצא בינואר 2016 למערכת ההפעלה של רכבי טסלה, נוספו אפשרויות של נהיגה ללא נהג ובכלל זה חנייה ויציאה מחנייה כשהנהג מחוץ לרכב.[2]

לפי נתוני היצרן, דגם זה מאיץ ממצב עמידה למהירות של 60 מייל יבשתי לשעה ב-3.2 שניות - האצה המתאימה לרכבי ספורט עוצמתיים יותר מאשר לרכב מנהלים.

לפי נתוני החברה, עד ינואר 2014, היא סיפקה מעל 25,000 מכוניות מדגם S.[3]

בספטמבר 2015 פתחה החברה מפעל ייצור שני בעיר טילבורך שבהולנד, במטרה לייצר את רכבי החברה עבור השוק האירופאי.[4] בחודש אוקטובר באותה שנה הודיע מאסק על כוונתה של טסלה להתחיל ייצור של רכבי החברה בסין בתוך שנתיים, מתוך מטרה להוזיל את עלויות הייצור בשליש ולהגדיל את נפח המכירות במדינה.[5]

באפריל 2017 עשתה החברה ריקול לשני שלישים מהרכבים שייצרה ב-2016 בשל בעיה בבלם החנייה האלקטרוני.[6]

פריצות דרך במודל העסקי של החברה

החברה נכנסה לשוק הרכב במודל של ייצור מעט כלי רכב, לפלח השוק העליון באמצעות דגם ה"רואדסטאר". ההצמדות לייצור הכמויות הקטנות אפשרה לה למשל, פטור ממבחני ריסוק שאינו נדרש עד לכמות מכירות של 500 כלי רכב בשנה, בארצות הברית.

בשלבים מוקדמים יחסית, החברה נכנסה לשיתופי פעולה עם יצרניות רכב מוכרות - הן להסכמים שבהם החברות הוותיקות הן קבלני משנה עבורה והן להסכמים שבמסגרתם היא ספקית של מרכיבים במערכת ההנעה החשמלית של חברות אחרות.

"טסלה" היא חברת הרכב היחידה שמוכרת לצרכני הקצה, לאו דווקא דרך "דילרים". מרכיב זה של המודל העסקי נמצא במחלוקת במספר מדינות בארצות הברית ואולם נראה כי רוב המדינות מקבלות את העובדה שמדובר במגמה שהן לא יוכלו לעצור ובהתאם, הן משנות את החקיקה המקומית כדי לאפשר זאת.

דרך נוספת שבאמצעותה מצליחה החברה להוזיל את עלות הרכבים היא (כפי שעושה חברת ספייסאקס בבעלותו של מאסק) באמצעות ייצור עצמי של כ-80% מחלקי הרכב, כך שהחברה חוסכת לעצמה את עלויות התיווך וההתאמה.

לדברי מנכ"ל החברה, החברה רואה לעצמה ערך בקידום נושא הרכבים החשמליים בכלל. ביוני 2014 הודיע בצעד מפתיע אילון מאסק, כי החברה מאשרת "לכל מי שרוצה" בעולם, לעשות שימוש בפטנטים שלה והחברה מתחייבת שלא לתבוע.[7] לא מוכר שצעד כזה בוצע אי-פעם על ידי תאגיד מסחרי, למטרות רווח, בסדר גודל שכזה. לדברי מאסק, הצעד נועד לקדם את המעבר לרכבים חשמליים בכל העולם - מעבר שאמור לצמצם את כמות המזהמים באוויר, לצמצם את פליטת גזי החממה, להקטין את התלות בדלקים פוסיליים ואת התלות הפוליטית במדינות שבשטחן יש מרבצי נפט גדולים.

החברה נכנסה גם לעסקי תחנות הטעינה ונכון לנובמבר 2014, היו לה 132 תחנות בצפון אמריקה, 99 באירופה ו-37 באסיה ואוסטרליה. לפי פרסומים שונים, פרישת התחנות בארצות הברית מאפשרת נסיעה "מחוף לחוף".

במהלך 2014, החברה הודיעה על הקמת ה"גיגה-פקטורי" מפעל הסוללות הגדול בעולם בשיתוף עם פנסוניק, עבור הרכבים שלה. הקמת מפעל כזה מהווה השקעה עצומה בסיכון גבוה מכיוון שתחום ייצור הסוללות ידוע כתחום קשה המחייב תהליכי ייצור ובקרה קפדניים. סוללות יוני-ליתיום הן אתגר טכנולוגי גדול בפני עצמו. ל"טסלה" אירעו לפחות שלושה אירועים של שריפת רכב מתוצרתם, ככל הנראה, בין השאר, על רקע הידלקות של הסוללה (נכון לאוקטובר 2014). בספטמבר 2014, החברה הודיעה כי בחרה למקם את המפעל, "גיגה פקטורי" במדינת נבדה שבארצות הברית והמפעל צפוי לכלול טכנולוגיות חדשניות רבות.[8]

ב-1 במאי 2015 חשפה החברה את פאוורוול - סוללות לבתים ועסקים קטנים. סוללת הליתיום-יון נועדה לאחסון אנרגיה לצורך שימוש בזמן עומס, מתן גיבוי וצריכה של אנרגיה סולארית שנאגרה בסוללה. מערכת הסוללות היא חלק מהתוכניות של טסלה להתרחב אל תחומים נוספים מלבד ייצור מכוניות חשמליות.[9][10]

בסוף 2016 נכנסה לשוק הדיור וקנתה את חברת סולאר-סיטי.

בספטמבר 2018 הגיע מאסק לפשרה עם הוועדה לניירות ערך ולבורסות (SEC) בעקבות תביעה על הטעיית משקיעים, אחרי שפרסם בטוויטר על כוונה להפוך את טסלה לחברת פרטית ואחר כך חזר בו. במסגרת הפשרה יפרוש מאסק מתפקידו כיו"ר טסלה וישלם קנס של 20 מיליון דולר, והחברה תשלם קנס דומה ותמנה שני דח"צים חדשים.[11]

בדצמבר 2018 פורסם כי טסלה שוקלת לרכוש חלק מפסי הייצור של GM (ג'נרל מוטורס) אותם היא מתכננת לסגור, זאת כדי לעמוד בביקוש הגובר והולך למכוניות החברה.[12]

שווי החברה

ב-2006 גייסה החברה 40 מיליון דולר ממספר יזמים, ביניהם מייסדי גוגל לארי פייג' וסרגיי ברין. ב-2008 סיים אברהארד את תפקידו כמנכ"ל החברה והוחלף ביזם זאב דרורי, ישראלי לשעבר. במקביל למשבר הכלכלי העולמי ב-2008 סבלה החברה מקצב הוצאות גבוה בטרם החלו הכנסות משמעותיות, ונאלצה לפטר עשרה אחוזים מכוח העבודה שלה. לאחר כשנה בתפקיד הועבר דרורי לתפקיד הסמנכ"ל ומאסק הפך ליו"ר ומנכ"ל החברה במקביל. דרורי עזב לאחר מספר חודשים.

ב-2 בינואר 2019 נחתך שווי החברה בכמעט 4 מיליארד דולר, זאת בעקבות הודעת החברה בה נמסר ללקוחותיה מספר נמוך מהצפוי של דגמי מודל 3 ברבעון הרביעי ובעקבות הודעתה על הורדה של 2,000 דולר במחירי כל אחד מדגמיה - מודל 3, מודל S ומודל X - כדי לסייע לקונים בארצות הברית לקבל זיכוי מס פדרלי בסך 3,750 דולרים בלבד במהלך ששת החודשים הקרובים.[13]

ב-18 בינואר 2019 הודיע מאסק על קיצוץ של 7% ממצבת כח העובדים שלה.[14] קיצוצים אלה מתרחשים על רקע צעדים שונים לצמצום עלויות שהחברה ביצעה לאחרונה במטרה לשפר את מצבה הפיננסי וכדי לזרז את ייצור המכוניות מהדגם החדש, Model 3.[15] בעקבות הודעת המנכ"ל צנחה מניית החברה בוול סטריט ב-13%, בעקבות נפילת המניה נחתך שווי השוק של טסלה בכ-7.8 מיליארד דולר.[16]

ב-6 באוגוסט 2019 פרסם משקיע הערך אבישי ברקוביץ ניתוח על חברת טסלה באתר ביזפורטל בו הראה כי טסלה סובלת ממלאי כלי רכב שאינו נמכר, טכנולוגיית הסוללות של טסלה מיושנת והחברה מנסה להסתיר פרטים מהותיים. אותו ניתוח טען כי השווי של טסלה עומד על מקסימום של 18.2 מיליארד דולר ועלול להיות 0 ובפועל להגיע לחדלות פירעון.[17]

דגמי המכוניות

Model S

ערך מורחב – טסלה Model S
טסלה החלה ביצור ה-Model S סדאן ב-2012 ולשלוח ללקוחות קמעוניים ביוני 2012

מכונית היוקרה של החברה.

Model X

ערך מורחב – טסלה Model X
קונספט ה-Model X הוצג בהות'ורן, קליפורניה

רכב פנאי-שטח.

Model 3

ערך מורחב – טסלה Model 3

המכונית שהציגה טסלה באפריל 2016, מכונית משפחתית במחיר של החל מ-35,000$. אספקת המכוניות החלה באמצע 2017, עם צבר הזמנות של כחצי מיליון מכוניות.[18] כ-300 אלף מכוניות נמכרו תוך פחות מ-48 שעות מההשקה הרשמית.

Model Y

מכונית הפנאי החדשה של טסלה שהוצגה בשנת 2019.

TESLA SEMI

ערך מורחב – TESLA SEMI

משאית סמיטריילר חשמלית עם יכולות אוטונומיות שתצא לשוק על פי דברי מאסק בשנת 2020

Tesla Roadster 2020

טסלה רודסטר, 2010.

מכונית ספורט חשמלית אשר מתיימרת להיות המכונית הכי מהירה בעולם, הוכרזה בשנת 2017 בחודש נובמבר. וצפויה להימכר בשנת 2020. היא עושה 0-97Km/h ב-1.9 שניות.

Tesla Cybertruck 2021

טנדר כל-חשמלי העתיד להיות בשוק הרכבים ב-2021. למכונית זו שלושה דגמים אשר טווח נסיעתם נע בין 400 ל-800 קילומטרים.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טסלה בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ ראיון עם אילון מאסק 4:59 ואילך, 5 בנובמבר 2014, באתר YouTube
  2. ^ עדכון גרסה: רכבי טסלה יוכלו לנסוע גם ללא נוכחות נהג ברכב, באתר גאדג'טי, 10 בינואר 2016
  3. ^ How Many Tesla Model S Electric Cars Have Been Built So Far?, באתר Green Car Reports, ינואר 2014
  4. ^ תומר הדר, חשמל מתפשט: טסלה תייצר גם מחוץ לארצות הברית, כלכליסט, 29 בספטמבר 2015
  5. ^ מאסק: טסלה צפויה להתחיל לייצר בסין תוך שנתיים, כלכליסט, 23 באוקטובר 2015
  6. ^ "ריקול גדול לטסלה: קוראת לתיקון 53 אלף מכוניות בשל פגם בבלם החניה". TheMarker. נבדק ב-2017-04-22.
  7. ^ בנה מכונית חשמלית משלך: טסלה לא תתבע יצרנים שיעשו שימוש בפטנטים שלה, weshare, יוני 2014
  8. ^ Nevada Selected As Official Site for Tesla Battery Gigafactory, ספטמבר 2014
  9. ^ אתר למנויים בלבד רויטרס, אחרי שחישמל את המכוניות, אילון מאסק רוצה לחשמל את הבתים, באתר TheMarker‏, 1 במאי 2015
  10. ^ אתר למנויים בלבד בלומברג, מהפכני יותר מאייפון, מכניס יותר מויאגרה? השקת הסוללה של טסלה בדרכה לעשות היסטוריה, באתר TheMarker‏, 12 במאי 2015
  11. ^ מאסק ו-SEC בפשרה: יפרוש מתפקיד יו"ר טסלה וישלם קנס, באתר גלובס, 30 בספטמבר 2018
  12. ^ הלל פוסק, GM מתכווצת וסוגרת פסי ייצור? טסלה תרכוש אותם, באתר ynet, 9 בדצמבר 2018
  13. ^ שירות גלובס, ‏טסלה חותכת את מחיר הרכבים החשמליים; סיפקה רבעון מאכזב לסוף 2018, באתר גלובס
  14. ^ אתר למנויים בלבד סוכנויות הידיעות, מאסק הודיע על קיצוץ של 7% מעובדי טסלה, באתר TheMarker‏, 18 בינואר 2019
  15. ^ אתר למנויים בלבד סוכנויות הידיעות, צעד גדול בדרך לרווחיות: קצב ייצור המכוניות של טסלה שובר שיאים, באתר TheMarker‏, 2 באוקטובר 2018
  16. ^ אתר למנויים בלבד צוות גלובל, וול סטריט נסגרה בעליות; שווי טסלה נחתך ב-8 מיליארד דולר, באתר TheMarker‏, 19 בינואר 2019
  17. ^ אבישי ברקוביץ, משקיעי טסלה חיים בסרט, באתר Bizportal, ‏6/8/2019
  18. ^ האתגר של טסלה: לספק חצי מיליון מכוניות מודל 3 שהוזמנו מראש, באתר גלובס, 29 ביולי 2017
    ניר בן זקן, טסלה מודל 3 - 30 לקוחות ראשונים קיבלו מפתח, באתר ynet, 29 ביולי 2017