משתמשת:Esternit/שי עגנון - תשעת הכרכים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תשעת הכרכים של ש"י עגנון מכילים את כל היצירות שפרסם הסופר בחייו. בשנת 1953 יצאה בהוצאת שוקן סידרה בת שבעה כרכים של כתבי ש"י עגנון. שבעת הכרכים נשאו, לצד שמם, את כותרת המשנה "כל סיפוריו של שמואל יוסף עגנון". עגנון עצמו הוא שערך וסידר את הכרכים לפי טעמו, לאחר שעשה שינויים אחרונים, הן בסדר היצירות בכרכים והן ביצירות עצמן. היתה זו מעין חתימת קודקס. עד אז נהג עגנון ללטש חלק מיצירותיו ולשפרן שוב ושוב, והן התפרסמו בשינויים / קלים אלו / בכל פרסום של קובץ חדש. אולם עם פרסום סדרת 1953 נתקבעו היצירות במתכונתן הסופית.

שבעה כרכים פורסמו ב-1953: הכנסת כלה, אלו ואלו, על כפות המנעול, אורח נטה ללון, תמול שלשום, סמוך ונראה, ועד הנה.

כרך שמיני, ימים נוראים, נוסף לסידרה. זוהי אנתולוגיה של מנהגי חגים ומועדים, שעגנון ליקט וערך. אמנם, הסופר כלל באנתולוגיה גם רשימות אישיות משלו.

כרך תשיעי, האש והעצים, פורסם ב-1962. / בלחצו של גרשום שוקן התקין עגנון כרך נוסף לסידרה, קובץ סיפורים שפורסם ב-1962 בשם האש והעצים.

הסדרה בת תשעת הכרכים (מאז 1962) יצאה בפורמט קטן ובכריכה קשה, וזכתה להצלחה גדולה והדפסות רבות.

לאחר מותו של עגנון התפרסמו יצירות נוספות שהושלמו, בעיקר על ידי בתו, אמונה ירון, ביניהן הרומנים שירה ובחנותו של מר לובלין.

בשנת 1998 יצאה בהוצאת שוקן מהדורה חדשה של תשעת הכרכים בפורמט גדול יותר ובכריכה רכה. כך מופצת הסידרה עד היום (2022). את הכרכים הקטנים של המהדורה הקודמת ניתן להשיג רק בחנויות יד שניה.

תמונה מהאתר של שוקן, והכתובת של התמונה.

https://www.schocken.co.il/NetisUtils/srvrutil_getImg.aspx?unitId=545

ואלה כרכי הסדרה:


הכרך תוכן הכרך
הכרך תוכן הכרך
כרך ראשון: הכנסת כלה רומן. שני החלקים בכרך אחד.
כרך שני: אלו ואלו קובץ סיפורים: הנדח / והיה העקוב למישור / תכריך של סיפורים: אגדת הסופר, מעלות ומורדות, יתום ואלמנה, מן השמים, עם פטירת הצדיק, גר צדק, כיבוד אב, קול האם, שלש אחיות, הנגר והתרנגול, כפורים / באהל ביתי: הדרשה, ש"ס של בית זקני ז"ל, מקטרתו של זקני עליו השלום, הילדה המתה, מנעלים, שכר שתיקה, צפורי, סיפור נאה של סידור תפילתי, שני זוגות, המטפחת, ביער ובעיר, עפר ארץ ישראל, ולא נכשל, חוש הריח, על אבן אחת, עם לבי / דורות עולמים: יששכר וזבולון, מנוחה, בני שמואל, כדויד חשבו להם כלי שיר, מפני מה לא הניחו את מורנו הגאון רבי ישראל איסרליין ליכנס לגן עדן מיד לפטירתו, דמעות, אחוזת קבר, תחילת שימושו של השרף, בעל הריחים והטוחן, האדומים החמים, קינוח סעודה, העצה, סייעתא דשמיא / סיפורים של שבת: שבתי, הפרוטה, כנגד אותם שקובעים ישיבות של שחוק וקלות ראש / פולין: סיפורי אגדות: קדומות, משומרים לבוקר, גשם, מחולת המוות או הנאהבים והנעימים, הלב והעינים, בית הכנסת הגדול, במצולות, חבית של רבי יוחנן, על השחיטה, מעשה העז, נפלאות שמש בית המדרש הישן, חרב דוביש, אור תורה, מעגלי צדק, מעשה עזריאל משה שומר הספרים, מעשה המשולח מארץ הקדושה ת"ו / סיפורים נאים של ארץ ישראל: עגונות, מעשה רבי גדיאל התינוק, רבי כתריאל שליח ציבור, כהן אמת, מעשה רבי יוסף או תורה לשמה, ברית אהבה, לבב אנוש, המנין, אבני המקום, תחת העץ, ההדלקה, השנים הטובות, עינינו הרואות, מאויב לאוהב / בלבב ימים.
כרך שלישי: על כפות המנעול קובץ סיפורים: בדמי ימיה / סיפור פשוט / בנערינו ובזקנינו / גבעת החול / לילות / סיפורים קטנים:אחות / עובדיה בעל מום / חופת דודים / פנים אחרות / הרופא וגרושתו.
כרך רביעי: אורח נטה ללון רומן.
כרך חמישי: תמול שלשום רומן.
כרך שישי: סמוך ונראה קובץ סיפורים: שני תלמידי חכמים שהיו בעירנו / אצל חמדת / בין שתי ערים / האדונית והרוכל / ספר המעשים: לבית אבא, אל הרופא, האבטובוס האחרון, התעודה, הנרות, ידידות, על התורה, פי שנים, פת שלימה, האבות והבנים, הבית, מדירה לדירה, השיר אשר הושר, קשרי קשרים, הפקר, התזמורת, טלית אחרת, הפנים לפנים, בדרך, המכתב / פרקים של ספר המדינה: פתיחה לספר המדינה, פרק אחד - החוטפים, פרק שני - שלום עולמים, פרק שלישי - קליפת תפוח זהב, פרק רביעי – על המסים / פתיחה לקדיש: אחרי מטתם של הרוגי ארץ ישראל.
כרך שביעי: עד הנה קובץ סיפורים: עד הנה / עם כניסת היום / תהילה / לילה מן הלילות / שבועת אמונים / ותרב חכמת שלמה / המלבוש / פרנהיים / אבי השור / עידו ועינם.
כרך שמיני: האש והעצים קובץ סיפורים: לפי הצער השכר / קורות בתינו / מעוז ומחסה / סיפורים נאים של ר' ישראל בעש"ט: מה גרם לו לבעל שם טוב שנתפרסם בעולם, גילןי אליהו, על המתנגדים הראשונים, תורתו של המגיד הגדול, שלוש שבועות, כוכבי שמים, דמעות, בלתי לה' לבדו, אתרוגו של אותו צדיק, אל תבקש לעצמך יותר ממה שנותנים לך, בינו לבין קונו, למען שמו, זה בזה, הנהגת העולם, הכוס / סטרעטין: אברהם אבי אברהם, מפני פחד ה', שר התורה, הקבר הנעלם, משום ביטול תורה, השותפים, בת זקונים, כבוד הבריות, דין רשע, מחכי קץ, עם אדם מישראל / האשה והחיצונים / ספר תכלית המעשים: בקרונין של רכבת, אהבת ישראל, יסורי הדעת, עם שבשדות / בני עירי: עיני לאה, מלאך המות והשוחט / עם עצמי: האתרוג, הסימן / עד עולם / התנצלות.
כרך תשיעי: ימים נוראים "ספר מנהגות ומדרשות לימי הרחמים והסליחות, לראש השנה וליום הכיפורים ולימים שבינתיים" (לקוח מעטיפת הספר. תיאור שכתב עגנון).