משתמש:בן נחום/מחאות כנגד בית המשפט העליון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מחאת החרדים 1999[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הפגנת החרדים נגד בית המשפט העליון (1999)

בג"צ עמנואל 2010[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – בג"ץ בית הספר בעמנואל#עצרות מחאה

המחאה נגד הנשיאה 2017-2018[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחאה נגד נשיאת בית משפט העליון ב-2017-2018 היא סדרת הפגנות שבועיות המתנהלת החל מ-26 באוגוסט 2017[1] מדי מוצאי שבת, בסמוך לביתה של נשיאת בית משפט העליון, מרים נאור בשכונת רחביה שבירושלים ומשלב מסוים - בסמוך לביתה של המיועדת להחליפה השופטת אסתר חיות. בהפגנות השתתפו מאות איש, בהם תושבי דרום תל אביב, פעילי תנועת אם תרצו ותומכים נוספים מרחבי ישראל[2].

המחאה החלה בשל הטענה שבג"ץ מתמהמה במתן פסיקה בעתירה שהוגשה נגד חוק המסתננים, ובכך גורם להארכת צו הביניים שמנע מממשלת ישראל להוציא את המסתננים מישראל. ההפגנות המשיכו כמחאה על פסק הדין, שנתפס בעיני המפגינים כמסרס את יכולת הממשלה להיאבק בהסתננות[3][4].

ההפגנות נערכות ללא רישיון, אך בידיעת המשטרה שהקצתה מתחם לקיום ההפגנות ואף מאבטחת אותם[5]. מארגני המחאה הצהירו כי את הלגיטימציה להפגין מול בית נשיאת בית המשפט העליון, קיבלו בעקבות החלטת בג"ץ להתיר הפגנות מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה[6].

תיאור המחאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההפגנות מול ביתה של מרים נאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-26 באוגוסט 2017 החל קיומן של הפגנות שבועיות מול ביתה של מרים נאור בירושלים. לטענת המפגינים בג"ץ מסרס את יכולתה של הממשלה לגרש מסתננים למדינה שלישית. ההפגנה הראשונה, שהחלה כמחאה על שבג"ץ מתמהמה במתן פסיקה על חוק המסתננים ובכך מונע בפועל מממשלת ישראל להוציאם מישראל, התקיימה תחת הכותרת ”עינוי דין זה לא נאור” כפרפרזה לשמה של מרים נאור[7].

לאחר פסיקתו של בית המשפט שלא ניתן להעביר מסתננים למדינה שלישית ללא הסכמתם[8]. המשיכו ההפגנות כמחאה על שלטענתם "בית המשפט העליון מעדיף את זכויות האדם של המסתננים, על פני זכויות האדם והאזרח של הישראלים תושבי דרום תל אביב"[9]. המפגינים אספו פסולת ומזרקים משומשים מרחובות דרום תל אביב, והשאירו אותם בפתח ביתה של הנשיאה בצירוף מכתב בו הביעו את תסכולם מהמצב בפתח ביתם בדרום תל אביב[10].

ההפגנות מאורגנות[11] על ידי שפי פז[12] והחזית לשחרור דרום תל אביב. בהפגנות משתתפים מאות אנשים, בהם תושבי דרום תל אביב, פעילי תנועת אם תרצו ותומכים מרחבי הארץ[13].

המשנה לראש עיריית ירושלים, דב קלמנוביץ', השתתף במחאה אמר כי "הגיע הזמן שבגץ יבין את מצוקות העם היהודי שקודמות למצוקות המסתננים והפלסטינים"[14].

מנכ"ל תנועת אם תרצו, מתן פלג, שהשתתף גם הוא במחאה אמר כי "תושבי דרום תל אביב הם קורבן לבעיה עמוקה בהרבה של אקטיביזם משפטי בלתי מרוסן, לכן תנועת 'אם תרצו' תמשיך לעמוד לצד תושבי דרום תל אביב במאבקם הצודק"[15].

פסל הזהב של מרים נאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

כחלק מהמחאה[16], ב-31 באוגוסט 2017 שלושה ימים לאחר פסק הדין של נאור שמנע מהממשלה להעביר מסתננים למדינה שלישית בניגוד לרצונם, הציבו פעילי "דרך חיים" ותנועת "העיר העברית למען תושבי דרום ת"א"[17] פסל מוזהב[18] בצלמה של הנשיאה מרים נאור מול בית משפט העליון כמחאה נגד "דיקטטורת בג"ץ" שלטענתם מעקרת את יכולת הממשלה להוציא את המסתננים מישראל[19] הפסל הוסר לאחר מספר שעות בידי עובדי עיריית ירושלים.

מאי גולן התראיינה באותו היום והסבירה את הנימוק להצבת הפסל: ”כמו בכל דיקטטורה חשבנו שגם בישראל ראוי שיעמוד פסל של השליט ברחובה של עיר... לכן החלטנו יחד: ארגון ״דרך חיים״ ועמותת העיר העברית, שמן הראוי להעמיד את פסל הזהב של מי שהחליטה שרק היא תנהל את המדינה הזאת בפועל - נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור... הגיע הזמן להוציא את המסתננים מתוכנו ולא לתת לפסל הזהב להמשיך ולשלוט בנו.”[20]

חוקרי משטרת ישראל ואנשי הזיהוי הפלילי פתחו בחקירה ועצרו לזמן קצר את מציבי הפסל ואת הצלם שפעל מטעמם. פעולת המשטרה זכתה לביקורת בין השאר גם מהשר לביטחון פנים הממונה עליה, גלעד ארדן, שאמר כי ”הדיווחים על 'חקירת המשטרה' בנוגע להצבת הפסל ליד בית המשפט העליון אכן מצריכים הסבר מטעם המשטרה איזו עבירה נחקרת שם בדיוק ומה נבדק. לא כל מיצג מחאה מצדיק חקירה ובטח לא מיצג שאינו קורא לאלימות או ממחיש פעולה אלימה.”[21]

הפגנות מול ביתה של אסתר חיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-7 באוקטובר 2017 ערכו תושבי דרום תל אביב הפגנה מול ביתה של השופטת אסתר חיות, המיועדת להחליף את נאור כנשיאת בית המשפט העליון.

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיתונאית עירית לינור הביעה תמיכה במפגינים: "באתי לעמוד עם הצודקים" ואמרה ביחס לתושבי דרום תל אביב: "לא התרשמתי שיש להם אג'נדה של צדק כללי או סיסמאות פוטוגניות... הם פשוט משלמים יום יום את מחיר ההתכתשות בין מדינת ישראל הריבונית, שחושבת משום מה שיש לה זכות לקבוע מדיניות הגירה כמו כל מדינה ריבונית אחרת; לבין ארגוני זכויות אדם ממומנים היטב, חלקם על ידי מדינות זרות, שמגישים עתירה אחר עתירה לבג"ץ כדי לבטל ולשנות את מדיניות ההגירה של ישראל"[5].

הסופרת גלית דיסטל-אטבריאן הביעה גם היא תמיכה: "מדובר באחת ההפגנות הכי מוצדקות שהיו אי פעם במדינת ישראל... ההפגנה הייתה למען כל הנשים שסובלות כבר שנים מעול המסתננים"[5].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ עדי רוזנברג, תושבי דרום ת"א הפגינו מחוץ לבית נשיאת העליון, באתר ynet, 26 באוגוסט 2017
  2. ^ נטעאל בנדל, תושבי דרום ת"א מפגינים מול ביתה של נשיאת ביהמ"ש העליון, באתר nrg, ‏26 באוגוסט 2017
  3. ^ נטעאל בנדל, בג"ץ הכריע: המדינה תוכל לגרש מסתננים למדינה שלישית, באתר nrg‏, 28 באוגוסט 2017
  4. ^ שפי פז, התרגיל של בג"ץ: התיר להרחיק מסתננים - ופסל את האמצעים, באתר ישראל היום, 28 באוגוסט 2017.
  5. ^ 1 2 3 גלעד צוויק, ההפגנה ליד ביתה של נאור: "אין שופטים בירושלים, יש מסתננים בדרום ת"א", באתר מידה, 27 באוגוסט 2017.
  6. ^ מלכה רדוזקוביץ', ‏תושבים בדרום ת"א מתכננים להפגין: 'מוצ"ש אצל מרים נאור', באתר גלובס, 22 באוגוסט 2017.
  7. ^ ישי פורת ואלישע בן קימון, פסל זהב של מרים נאור הוצב מול העליון והוסר, באתר ynet, 31 באוגוסט 2017.
  8. ^ נטעאל בנדל, אסף גולן ושירית אביטן כהן, פעילי דרום ת"א ל-360: "שופטי בג"ץ מתנהלים כמו סניף של מרצ", באתר nrg‏, 28 באוגוסט 2017
  9. ^ בת אל בנימין, מאות מפגינים מול ביתה של נשיאת העליון, באתר ערוץ 20, 9 בספטמבר 2017.
  10. ^ nrg חדשות, עשרות מפגינים מול בית השופטת נאור ברחביה, באתר nrg‏, 9 בספטמבר 2017.
  11. ^ ThemeFuse, עוצרים את עריצות הבג״ץ • מוצ״ש אצל אסתר חיות - תושבי דרום ת"א חוזרים להפגין, באתר www.south-tlv.co.il
  12. ^ חיים טוויל, מובילת ההפגנה נגד מרים נאור: "על כל מסתנן שיוצא נולדים שני ילדים", באתר חרדים10, ‏27 באוגוסט 2017
  13. ^ נטעאל בנדל, תושבי דרום ת"א מפגינים מול ביתה של נשיאת ביהמ"ש העליון, באתר nrg‏, 26 באוגוסט 2017
  14. ^ [1]
  15. ^ 1בת אל בנימין, מאות מפגינים מול ביתה של נשיאת העליון, באתר ערוץ 20, 9 בספטמבר 2017.
  16. ^ יוסי אלי ועקיבא נוביק, מציב פסל הזהב של נאור לחדשות 10: "הצבנו אותו בלילה בהשראת פסל נתניהו", באתר nana10‏, 31 באוגוסט 2017.
  17. ^ נטעאל בנדל, מציבי פסלה של נאור: "נגד הדיקטטורה של בג"ץ", באתר nrg, ‏31 באוגוסט 2017.
  18. ^ nrg חדשות, תיעוד: כך הוצב פסלה של נאור מול ביהמ"ש העליון, באתר nrg, ‏4 בספטמבר 2017.
  19. ^ ישי פורת, מציב הפסל של נשיאת העליון: "יש פה דיקטטורה של בג"ץ", באתר ynet, 31 באוגוסט 2017.
  20. ^ דניאל הרץ, ‏פסל הזהב של נאור - קמפיין נגד "דיקטטורת בג"ץ", באתר כיכר השבת, 31 באוגוסט 2017.
  21. ^ ישי פורת ואלישע בן קימון, פסל זהב של מרים נאור הוצב מול העליון והוסר, באתר ynet, 31 באוגוסט 2017.