משתמש:גיברס/History of the Jews in Antwerp

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בית כנסת הולנדי באנטוורפן
פנים בית הכנסת אייזנמן

הקהילה היהודית באנטוורפן, בבלגיה קיימת לפחות שמונה מאות שנה. נכון לשנת 2019 הקהילה היהודית באנטוורפן מונה כ- 18,000 איש. [1]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלדווין הרביעי, רוזן פלנדריה, הזמין את יעקב בנו של הרב יקותיאל ושלושים יהודים נוספים להתיישב בפלנדריה בשנת 1023. לא ידוע במדויק האם והיכן הם התיישבו.

עדות רשמית לקיומה של הקהילה באנטוורפן, היא הוראת הנרי השלישי, הדוכס של ברבנט ומרגרבה מאנטוורפן, משנת 1261 כי יש לגרש את יהודי ברבנט מכיוון שכולם נחשבים כ"סוכנים".

באמצע המאה ה -14, ג'ון השלישי, דוכס ברבנט, ניהל מערכה אנטי-יהודית מסיבית בבריסל ובלובן.

קבוצה חדשה של מהגרים יהודים החלה להתיישב באנטוורפן בראשית המאה ה-16, כשהעיר הפכה למקלט בטוח יחסית ליהודי קריפטו שנמלטו מהרדיפות והגירושים בחצי האי האיברי. נוכחות נמרצת לעיתים קרובות נשמרה במשך המאה וחצי שלאחר מכן, אף שהיהודים לא הורשו לרכוש אזרחות ורדיפות היו נפוצות.

רק ב 1794 ועם בוא המהפכה הצרפתית יכלו יהודים להתיישב בחופשיות באנטוורפן לראשונה. הקהילה היהודית הנוכחית באנטוורפן הוקמה רשמית בשנת 1816, אז חיו בעיר כמאה יהודים. זו, הקהילה הראשונה שהוכרה כחוק, נודעה בשם הקהילה היהודית (Communauté Israelite). התפילות הציבוריות היהודיות הראשונות התקיימו בביתו הפרטי של מויס קרין, לאחר שקיבלו את אישור רשויות העיר. יהודי אנטוורפן רכשו את בית הקברות בשנת 1828. באנטוורפן חיו 151 יהודים בשנת 1829.

במהלך מלחמת העולם השנייה 65% מיהודי העיר נספו בשואה (לעומת 35% בלבד מיהודי בריסל). ב- 14 באפריל 1941 התרחש מה שנקרא "הפוגרום באנטוורפן" כאשר כ -200 חסידי הלהקה הלאומית וואלאונד ("האיחוד הלאומי הפלמי"), פולקסוורוורינג ("ההגנה העממית"), הליגה האנטי-יהודית ואנטי-פרו-נאצי אחר -קבוצות שמיות שרפו שני בתי כנסת ברחוב האוסטן, ריסקו את חלונות החנויות בבעלות יהודית, פגעו בסמלים דתיים והציקו לאוכלוסייה היהודית. [2] בחודשים מאי-ספטמבר 1942 נלקחו לעבודות כפייה בצפון צרפת כ- 1500 גברים יהודים מאנטוורפן ובנו את "החומה האטלנטית" עבור ארגון טוד . מסוף יולי עד נובמבר 1942, בשלוש הזדמנויות שונות, ריכזו יהודים באנטוורפן על ידי הגרמנים בשיתוף המשטרה המקומית. מקהילה של כ- 35,000 יהודים באנטוורפן לפני המלחמה, נותרו כ- 15,000 בעיר לאחר 1945.

מתנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקהילה היהודית באנטוורפן מונה כ- 18,000 חברים. מרבית התושבים המזהים עצמם כיהודים שייכים לקהילות מסורתיות או אורתודוכסיות, אם כי רמות התרגול הדתי שונות. באופן מסורתי, החרדים או החרדים נוטים לחיות מרוכזים במרכז העיר באזור קרוב לתחנת הרכבת המרכזית באנטוורפן . שכונה זו מכונה לעיתים גם "אנטוורפן היהודית" ( Dutch ). האטרקציה העיקרית שלה היא קרבתו לבורסת היהלומים, שבה בימים קודמים עבד חלק גדול מהקהילה. זה גם המקום בו שוכנים בתי הספר היהודיים, חנויות המזון הכשר והמתקנים היהודיים הכלליים.

בשנים האחרונות רבים מהדור הצעיר של היהודים החילונים התרחקו ממרכז העיר הצפוף. יש כבר גם קטנה אך יציבה צמיחה של קהילות לווין האורתודוקסית בפרברים כגון Edegem, Wilrijk ו Brasschaat . זה עלול לגרום לקהילה באנטוורפן להיראות חרדית באופן מוחלט למתבונן באכזריות. אחרי העיר ניו יורק, לונדון ופריז, אנטוורפן היא אחת הקהילות הגדולות של היהודים החרדים מחוץ לישראל.

בתוך הקהילה הדתית האשכנזית הבולטות ישנן שתי מועצות דתיות, המכונות קהילות; ומועצה ספרדית קטנה:

  • The Israëlitische Gemeente van Antwerpen שומר הדס ; בעיקר מכוון לקהילה האורתודוכסית המודרנית. בראשו מוביל הרב הראשי דוד משה ליברמן. מועצה זו תומכת גם בערכי הציונות הדתית ושומרת על עמדה פרו-ישראלית בענייני הקהילה.
  • קהילת מאצ'יק הדס האורתודוכסית התמצאה בעיקר כלפי הקהילה החרדית החרדית .
  • הקהילה הדתית הספרדית ספרדית (Portuguees Israëlitische Gemeenschap van Antwerpen).

הרב חיים קרייסווירט ז"ל, היה רבה הראשי של קהילת מחצ'י הדס במשך שנים רבות והיה נחשב לרבים כמלומד תלמוד. הוא נפטר בשנת 2003 והוחלף על ידי הרב רובינשטיין מישראל, שנפטר חודשים ספורים לאחר שהיה מועמד לתפקיד. מאז דצמבר 2010 מילא את התפקיד הרב אהרון שיף . הרב שיף, ממשיכו של הרב הגדול הנוכחי מבעלזא (שושלת חסידית), הרב יששכר דב רוקח, הוא בנאום ישיבת ארלאו בירושלים והיה בעבר רב בית הכנסת המקומי באלכסנדר.

הבדל מהותי בין שני ארגונים אלה ניכר בהתאמה של שומרי הדס לתורת הציונות הדתית, שאותה דוחה מחזיקי הדס.

יהודים חסידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יהודים חסידים מהווים כארבעים אחוז מיהודי אנטוורפן. [1] תנועות חסידיות המיוצגות באנטוורפן כוללות:

תנועת פשבורסק היא התנועה החסידית היחידה המוכרת באנטוורפן. האדמו"ר מפשבורסק, הרב לייביש לייזר, גר באנטוורפן, כמו גם קודמיו. חסידי פשבורסר גרים בעיקר באנטוורפן, בלונדון ובמנצ'סטר ; בחגים יהודיים רבים באים לאנטוורפן לראות את הרבי שלהם.

ישנם גם אדמו"רים חסידייים אחרים באנטוורפן, כולל אדמו"ר מספינקא ואדמו"ר מזמייגרדר. לקבוצות אלה יש מורדים גם במקומות אחרים.

לא-חסידי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אף על פי שהיהודים לא התיישרו לקבוצה חסידית כלשהי, ככל הנראה, הם אינם גדולים בהרבה מהחסידים, יש להם נוכחות משמעותית. שלושת בתי הכנסת הגדולים באנטוורפן, המוכרים באופן מקומי בכתובותיהם, ואן דן נסטלי ושכונת Bouwmeesterstraat (בתמונה למעלה) של בתי הכנסת Shomre Hadass ו- Oostenstraat, אינם מיושרים לשום תנועה חסידית.

יש קהילה יהודית ליטאית קטנה. יתר על כן, ישנם ארגונים של יהודים גרוזינים, בית כנסת ספרדי וארגונים יהודיים לא דתיים .

עירוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו בערים אחרות עם קהילות יהודיות גדולות, אנטוורפן מוקפת חוט המכונה " עירוב " (איירו בהולנדית). בניגוד לערובים בעיר ניו יורק או בערים גדולות אחרות, העירוב באנטוורפן מקיף את כל מרכז העיר. נוכחותה של עירוב זה מאפשרת ליהודים לפרש את העיר כבית גדול אחד, ומקלה על הימנעות מהפרת תקנות שבת שבתוכה. ניתן למצוא את החוט המהווה את העירוב קרוב לסינגל בגובה 6 מטרים, ובכניסה לרובע היהלומים. [3]

בתי ספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברחבי המחוז היהודי נמצאים מספר בתי ספר יהודיים (95% מהילדים היהודים באנטוורפן זוכים לחינוך דתי). שלושת בתי הספר היהודיים העיקריים באנטוורפן הם יסוד התורה של הדס מצ'סיקה, ובתי הספר יבנה ותחכמוני של השומרה הדס.

אוכלוסיית יסוד התורה - בית יעקב מורכבת בעיקר מתלמידים מרקע חסידי, חרדי ואורתודוקסי. היא מספקת הדרכה בלימודים דתיים כמו גם חילוניים: התלמידים עוקבים אחר תכנית לימודים כפולה החל בגן / גן, דרך בית הספר היסודי ובית הספר העל יסודי. הוא הוקם בשנת 1903, והוא העתיק ביותר מבתי הספר היהודיים באנטוורפן ואוכלוסיית התלמידים היהודית הגבוהה ביותר בו. התלמידים מחונכים בהתאם לערכי היהדות האורתודוכסית וממלאים את הדרישות החינוכיות של משרד החינוך הבלגי. אוכלוסיית הסטודנטים מופרדת לפי מין; סטודנטים גברים לומדים ב- Yesode Hatora ותלמידות לומדות בבית יעקב. בהתאם לאידיאולוגיה הדתית המעטה ערך מועט על הלמידה החילונית, בית הספר מרתיע באופן פעיל את החינוך להשכלה גבוהה חילונית.

בית הספר יבנה מיושר עם התנועה הציונית הדתית. בדומה ליסוד התורה / בית יעקב, בית הספר יבנה עוקב אחר תוכנית לימודים כפולה המורכבת מלימודי דת וחילון. התלמידים מחונכים בהתאם לערכי הציונות הדתית וממלאים את הדרישות החינוכיות של משרד החינוך הבלגי. בית הספר אינו מעורב; תלמידים גברים לומדים בישיבה תיכונית ונקבות באולפנה לבנות. על פי הערכות, 98% מתלמידי יבנה עולים בדרך כלל לישראל (המכונים בדרך כלל בקהילות היהודיות "עושים עלייה ") תוך שנה מסיום הלימודים בבית הספר העל יסודי. בשנים האחרונות הושגו שיפורים מרחיקי לכת בתכנית הלימודים החילונית. ההוראה הדתית עומדת גם בסטנדרטים גבוהים ותכנית לימודים מפותחת.

תחכמוני הוא בית ספר משותף לחינוך מלא, המושך אליו תלמידים מרקע יהודי חילוני ובעיקר משפחות מודרניות-אורתודוכסיות. רמת ההכנה הגבוהה שלה בעברית והרצינית לבחינה הירושלמית (בכינה ירושלים) שניהלה הסוכנות היהודית והאוניברסיטה העברית בירושלים הופכת אותה לאחד ממוסדות החינוך היהודיים הטובים ביותר באירופה. מרבית הבוגרים לומדים לימודי אוניברסיטה לאחר סיום לימודיהם התיכוניים ורבים מבלים בשנה בישראל. תחכמוני הוקמה בשנת 1920 על ידי הרב משה אביגדור עמיאל, ציוניסט דתי מתון. חזונו של חינוך יהודי חזק יחד עם חינוך חילוני טוב הוא עדיין חלק מתרבות תחכמוני.

בנוסף ישנם כמה כללים בהם גברים נשואים יכולים להמשיך בלימודים. ישיבת עץ חיים החרדית המפורסמת, בה לומדים מאות בחורים מרחבי העולם, ממוקם כיום במחוז וילרייך, לאחר שהיה בעבר בעיירות הפרברים באנטוורפן, ראשית הייד ואז קפלן.

בתי כנסת רבים, בתי ספר, ארגוני צדקה וקבוצות חברתיות דואגים לסביבה. רוב היהודים המתגוררים באנטוורפן הם רב-לשוניים ומתקשרים במגוון שפות. יידיש, צרפתית, עברית, אנגלית וגרמנית הם כולם דיבורים רבים בקרב חברי הקהילה, כמו גם הולנדית . הקהילה היהודית באנטוורפן לא אימצה מייד את השפה ההולנדית המדוברת במקום כשפתם המדוברת. במקום זאת, בשורה עם האנשים איתם עבדו בסחר ביהלומים, הם דיברו צרפתית, שפת המסחר באנטוורפן עד לאחר מלחמת העולם השנייה. בשנים האחרונות אנגלית קיבלה את עצמה כשפה הנבחרת, ואילו אכיפה מחמירה של תקנות השפה המקומית מבטיחה שכל הילדים דוברים הולנדית. השימוש בשפה בקהילה היהודית באנטוורפן הוא נושא מורכב: בעוד שלחברים בקהילה יש ידע הוגן בשפות שונות, קיים חוסר אחידות בכל הקשור לתקשורת ודיון אפקטיביים בשפה משותפת.

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקהילה היהודית באנטוורפן שמרה על נוכחות חזקה ופעילה בסחר היהלומים המקומי. לאחר מלחמת העולם השנייה התיישבו באנטוורפן ניצולים יהודים מבלגיה, כמו גם אחרים ממזרח אירופה, והקימו נתח משפיע ומצליח ביותר בעסקי היהלומים. בין אם דרך משרדי סחר יהלומים שהוקמו, חיתוך ומלטשות מפעלים, ובין אם כמתווכים ביהלומים, יהודי אנטוורפן ביססו עצמם כאנשי עסקים וכנשים מוכשרים.

אולם במהלך העשור האחרון, חלק גדול מסחר היהלומים הסיטוני השתלט על ידי הקהילה ההודית ג'יין. עם גישה נוחה למרכזי ייצור בהודו, שבהם עלויות הייצור זולות משמעותית, איבדה הקהילה היהודית חלק מהשפעתה בכל הנוגע לסחר ביהלומים. עם זאת, עסק היהלומים נותר מקצוע נפוץ המשותף לרוב חברי הקהילה היהודית.

The future of Antwerp's Jewish community is uncertain, with a record number of Jews opting for residence in Israel and to a lesser extent in the United States and the United Kingdom. [citation needed]

פרסומי קהילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ג'ודס אקטואל הוא מגזין חודשי בבעלות משפחתית ומופעל על ידי המנכ"ל טרי דייווידס והעורך המנהל מייקל זאבי פרייליך.
  • קהילטנו, שפורסם מדי שבוע בהוצאת "שומר הדס" בהולנדית, מכיל קטעים על חלק השבוע, כולל חדשות הקהילה.
  • שבת בשבתו, שיצא לאור מדי שבוע בהוצאת מחצ'קי הדס, בעברית וביידיש. עובדי בית הכנסת בשירותי השבת בדרך כלל עוברים בדיקה.
  • למען טיידה, עלון אלקטרוני שבועי ביידיש שנכתב על ידי פנחס קורנפלד, מורכב בעיקר מתוכן מערכת.

אוכל ומסעדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש מגוון מסעדות כשרות הנמצאות באזור היהודי באנטוורפן ובסביבתה, כולל מסעדה כשרה צמחונית בשם בני פלאפל, מסעדה חלבית בשם Mama Mia, פיצריה בשם Time Out, מסעדת סטייקים כשרה בשם Lama Lo, מסעדה סינית כשרה בלגונה הכחולה . של ריבי והופיס.

אנטישמיות במאה ה -21[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך נובמבר 2013 בלבד נרשמו שישה תקריות אנטישמיות ברחבי אנטוורפן. אלה כוללים מרדף אחר ילדים יהודים והתקפה של אישה יהודייה זקנה. כל האירועים בוצעו על ידי גברים ממוצא מזרח תיכון או צפון אפריקה. [4]

ראה גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 The Jewish Community of Antwerp, Belgium - The Museum of the Jewish People at Beit Hatfutsot
  2. ^ Kallis, Aristotle (2009). Genocide and Fascism: The Eliminationist Drive in Fascist Europe. Routledge. p. 280.
  3. ^ Antwerp's Eruv/ Antwerp Retrieved 25 January 2013.
  4. ^ "Harassment against Jews". antisemitism.org.il. נבדק ב-2019-10-18.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Vanden Daelen, V. "יהודי אנטוורפן וסחר היהלומים: יהודים מעצבים יהלומים או יהלומים המעצבים יהודים." קונגרס ההיסטוריה הכלכלית הבינלאומית XIV בהלסינקי, פינלנד. 2006.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[קטגוריה:אנטוורפן: היסטוריה]] [[קטגוריה:דפים עם תרגומים שלא נסקרו]]