סאמר חאג' יחיא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סאמר חאג' יחיא
سامر حاج يحيى
לידה 28 בספטמבר 1969 (בן 54)
טייבה, ישראל
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים כפר שמריהו, ישראל
פעילות בולטת יו"ר דירקטוריון בנק לאומי
השכלה
  • דוקטורט בכלכלה (PhD), MIT, התמחות במאקרו-כלכלה ובאקונומטריקה פיננסית
  • תואר שני במנהל עסקים (MBA), בהצטיינות יתרה, עם תזה, האוניברסיטה העברית
  • תואר שני בכלכלה (MA), בהצטיינות, עם תזה, האוניברסיטה העברית
  • תואר ראשון במשפטים (LLB), האוניברסיטה העברית
  • דיפלומה לתואר מתקדם בביקורת ובחשבונאות, אוניברסיטת תל אביב
  • בוגר תואר ראשון בחשבונאות וכלכלה (BA), בהצטיינות, האוניברסיטה העברית
מעסיק בנק לאומי
השקפה דתית אסלאם עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרסי המרצה המצטיין מהאוניברסיטאות הרווארד, רייכמן, והעברית
  • מלגת Fulbright/IASP, פרס געתון של בנק ישראל, קרן ג'ורג' שולץ של MIT, ומלגת בן-פורת של האוניברסיטה העברית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סאמר חאג' יחיאערבית: سامر حاج يحيى, באנגלית: Samer Haj-Yehia; נולד ב-28 בספטמבר 1969) הוא בנקאי ואיש עסקים, יושב ראש פעיל של דירקטוריון בנק לאומי בשנים 20192023 ומרצה באוניברסיטת רייכמן.

ד"ר חאג' יחיא הוא יו"ר דירקטוריון ממוצא ערבי היחיד אי-פעם בחברה ציבורית ישראלית בכלל, ובמערכת הבנקאית הישראלית בפרט. קודם לכן כיהן כדירקטור בבנק לאומי – הדירקטור הראשון ממוצא ערבי בחברה ציבורית בישראל. כמו כן, הוא היו"ר הצעיר ביותר של בנק לאומי. בעת כהונתו רשם הבנק גידול בתוצאות העסקיות והפך לחברה בעלת שווי השוק הגדול ביותר במדינה.[1]

טרם מינויו כיו"ר בנק לאומי, שימש כחבר פעיל בדירקטוריונים של חברות ותיקות ומובילות בענפים שונים, וכיהן בתפקידים בכירים בגופים ציבוריים ובוועדות ציבוריות. כמו כן, פעיל חאג' יחיא חברתית וציבורית במגוון רחב של מגזרים וקהילות בחברה הישראלית בשורה של מיזמים ועמותות. בשנת 2014 שב ארצה משהות בת כ-20 שנים בארצות הברית, בה פיתח קריירה אקדמית ועסקית בשוקי ההון.

ילדות ונעורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חאג' יחיא הוא בן למשפחה ותיקה ומבוססת בטייבה במשולש.[2] משפחת חאג' יחיא מתגוררת במקום מאות שנים, ומונה כיום כ-10,000 נפש. אבי המשפחה, חסן קאק חאג' יחיא, טמון בבית הקברות של המשפחה בטייבה. המצודה שבנה לפני כ-300 שנה משמשת כמוזיאון לתולדות העיר.

סאמר חאג' יחיא הוא בנם השני של פאתינה, אשת ציבור, מורה ומפקחת לשעבר במשרד החינוך, ושל ד"ר מוחמד חאג' יחיא שהיה קצין מבחן ארצי לנוער, דוקטור לקרימינולוגיה, בין הראשונים שהיה בעל תואר מתקדם זה בעירו טייבה, והיה במחזור הראשון של ערבי ישראל ללמוד באוניברסיטה העברית.[2] האב, ולפניו הסב חאג' סלים, היו מעורבים בפעילות ציבורית במגזר הערבי בארץ.

חאג' יחיא קיבל את חינוכו המוקדם בטייבה, והשלים את לימודיו התיכוניים בפנימייה קתולית של בית הספר סנט ג'וזף ("אל-מוטראן") בנצרת.[2] עם סיום לימודיו התיכוניים, הוא בחר בשנת מעבר (gap year) לעבודה והתנדבות, צעד שלא היה שכיח בחברה הערבית. הוא עיבד שטח חקלאי ועבד ברצפת הייצור במפעל עלית (לימים כיהן כדירקטור חיצוני פעיל וכיושב ראש ועדת הדוחות הכספיים של קבוצת שטראוס, הכוללת את עלית). בהיעדר מסגרת התנדבותית בחברה הערבית, בחר להתנדב בקיבוץ רמת השופט, שם נהג על טרקטור כדי לחלק כביסה לבתי הילדים, ועבד כפועל מן השורה במנסרה, בלול, ובמפעל "פוליגל". בעת כהונתו כיו"ר לאומי, חאג' יחיא "סגר מעגל" כאשר בנק לאומי עשה אקזיט עם מכירת אחזקותיו במפעל.

קריירה אקדמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקביל ללימודיו באוניברסיטה העברית שימש חאג' יחיא כעוזר מחקר לפרופ' ג'ושוע אנגריסט (לימים פרופ' ב-MIT וחתן פרס נובל לכלכלה), ועוזר הוראה לפרופ' דוד לבהרי ולפרופ' יוסף זעירא. בד בבד שימש כיועץ החוג לכלכלה, כמרצה מצטיין וכחוקר במכון פאלק. מאמרו "מדיניות שער החליפין של בנק ישראל, 1992-1985",[3] זיכה אותו בפרס געתון של בנק ישראל למחקר האמפירי המצטיין[4] על ישראל ובמענק ממכון פאלק.

בהמלצת מרציו החליט חאג' יחיא בשנת 1996 להמשיך ללימודי דוקטורט בכלכלה בארצות הברית, אחרי שהתחיל במסלול ישיר באוניברסיטה העברית. הוא התקבל למחלקה לכלכלה ב-MIT, זכה למענקים ממנה ומקרן Fulbright/IASP, והשלים את הדוקטורט במאקרו-כלכלה ובאקונומטריקה פיננסית. בהמשך הוא גם הרצה בנושאי כלכלה ואקונומטריקה ב-MIT ובאוניברסיטת הרווארד, וזכה בפרס המרצה המצטיין.

מאז חזרתו לישראל בשנת 2014, חאג' יחיא מלמד באוניברסיטת רייכמן וזכה במסגרתה לתעודת המרצה המצטיין. בנוסף היה שותף להקמת המרכז למדיניות כלכלית של החברה הערבית[5] והתוכנית לתואר שני בכלכלה פיננסית (MAFE).

פעילות עסקית[עריכת קוד מקור | עריכה]

חאג' יחיא החל את הקריירה העסקית שלו כמתמחה במשרד עורכי הדין "הרצוג, פוקס, נאמן ושות'".[2] לאחר מכן התמחה ושימש כמנהל במשרד רואי החשבון דלויט Deloitte בתל אביב. מילוי משרות אלו, במשרדי עריכת דין וראיית חשבון מהמובילים בישראל, נחשב באותן שנים כפריצת דרך עבור ערבי-ישראלי.

בהמשך טיפח חאג' יחיא קריירה עסקית בארצות הברית, ואשר במהלכה התמחה בחדשנות פיננסית-טכנולוגית (פינטק), בהנדסה פיננסית, ובהשקעות ומסחר בשוקי ההון. הוא כיהן כסגן נשיא להנדסה פיננסית בקרן ההשקעות האמריקנית Fidelity, כאסטרטג מסחר גלובלי ב-GMO, וכיועץ כלכלי-פיננסי ומומחה לבתי משפט בתביעות בתחום הפיננסי בעלות פרופיל גבוה ב-Analysis Group.

ב-2014, לאחר שובו של חאג' יחיא לישראל, הוא החל להרצות בתחומי מנהל עסקים וכלכלה באוניברסיטת רייכמן. במקביל התמנה לדירקטור בבנק לאומי, דח"צ בקבוצת שטראוס (שימש גם כיו"ר ועדת דוחות כספיים וּועדת ביקורת), דירקטור בחברת ביג מרכזי קניות, חבר במועצה להשכלה גבוהה (ויו"ר ועדת ביקורת),[6] וכן כיועץ ליזמים ולדירקטוריונים של חברות סטארט-אפ.

כאשר נקלע המרכז הרפואי הדסה למשבר הפיננסי הקשה בתולדותיו, מונה חאג' יחיא על ידי נשות הדסה, הבעלים של המרכז, ליו"ר ועדת הביקורת והדוחות הכספיים של הדסה. תפקידו כלל הובלת הפיקוח על יישום תכנית ההבראה. ב-2019 יצא המרכז הרפואי בהצלחה מתוכנית ההבראה.

חאג' יחיא נוהג להרצות בכנסים עסקיים בינלאומיים, כגון ב-AEA בארצות הברית, ב-WEF בשוויץ, ב-STEP בישראל, ב-SMYE בצרפת, ב-COP27 במצרים, וב-ADFW & Milken Institute באיחוד האמירויות. כמו כן הרצה בסעודיה ב-2022 כיו"ר בנק לאומי במסגרת כנס ההשקעות הגדול במזרח התיכון FII-6, והיה לדובר ונציג תאגיד ישראלי ראשון בממלכה. הוא אף חבר בפורום הכלכלי העולמי (WEF), ובפורום הבינלאומי "קהילת יושבי הראש" (CoC).

בנק לאומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

חאג' יחיא הועמד לבחירה כחבר בדירקטוריון בנק לאומי בפני ועדה ציבורית בראשות שופטת בית המשפט העליון בדימוס, ונבחר באוגוסט 2014 באסיפה הכללית של בעלי המניות, בה זכה בכ-98% מהקולות – נתון ייחודי בהצבעות מסוג זה.

כדירקטור בלאומי, לקח חלק פעיל בוועדות אשראי, אסטרטגיה, השקעות, תשקיפים, ניהול סיכונים, בנקאות דיגיטלית, בוועדה ליישום המלצות, ובוועדת שטרום להגברת התחרות במערכת הבנקאית.[6] כמו כן כיהן כחבר בוועדה הבלתי תלויה לטיפול בפרשת חקירת המס בארצות הברית, ואשר חייבה, בין השאר, באופן תקדימי, מנהלים בכירים לשעבר להחזיר בונוסים כספיים שקיבלו מהבנק.

ב-28 ביוני 2019 נבחר חאג' יחיא בבחירה חשאית על ידי הדירקטורים ליושב ראש דירקטוריון בנק לאומי.[6] הבחירה נעשתה בסבב אחד, בו זכה למרב הקולות, תוך שהוא גובר על שלושה מועמדים נוספים. בהתאם לרגולציה בישראל, לפיה בהיעדר גרעין שליטה בבנק לאומי יכול דירקטור לכהן עד תשע שנים ברצף, נקצבה כהונתו כיו"ר הדירקטוריון עד סוף אוקטובר 2023, למשך כארבע שנים וחצי.

בחירתו של חאג' יחיא, בגיל 49, לתפקיד הבכיר הפכה אותו ליו"ר הצעיר ביותר בתולדות הבנק, ולאזרח הערבי-ישראלי הראשון שהתמנה לתפקיד יושב ראש של חברה ציבורית בישראל בכלל, ובבנק לאומי בפרט. עם בחירתו אמר יו"ר הסוכנות היהודית דאז, יצחק הרצוג: ”בתקופה שבה רוחות גזענות והדרה נושבות, יש פה סיפור גדול של הצלחה, של אדם שבזכות כישוריו נכנס לתפקיד שיכול לשמש מודל חשוב מאוד לחברה הישראלית”.

פרשנים כלכליים בתקשורת הישראלית הדגישו עם בחירתו ש”חאג' יחיא נבחר לא משום שהוא ערבי ('העדפה מתקנת') אלא משום שהוא הטוב ביותר, וישראל השלימה השבוע פרק חשוב בהתבגרותה”, וכי ”בחירתו מסמלת לרבים כי השמיים הם הגבול, וכי בעלי כישרון, התמדה ותעוזה יכולים להגיע הכי רחוק שאפשר ללא קשר למוצאם, דתם, או מקום מגוריהם”.[7]

חאג' יחיא היה יו"ר פעיל בלאומי, ובתקופת כהונתו רשם הבנק צמיחה עסקית בכל קווי העסקים, שבחלקם הכפיל את נתח השוק, בחדשנות טכנולוגית ובשיתופי פעולה עם הפינטקים, לצד תנופה בפעילות החברתית והסביבתית. במוקד התרבות הארגונית הציב הבנק את השאיפה למצוינות, למובילות עסקית ולתגמול הוגן בהתאם לתרומה לעמידה ביעדים. צעדים אלו ואחרים הביאו את לאומי להכפיל את הרווח הנקי והרווחיות, להיות הבנק המוביל והיעיל בישראל (ואחד היעילים בעולם), ולהפוך לחברה עם שווי השוק הגבוה ביותר במדינה. נתונים אלו הושגו חרף אתגרים גדולים שטלטלו את הכלכלה ואת המערכת הבנקאית בארץ ובעולם, לרבות מגפת הקורונה, עליית האינפלציה והריבית, המלחמה באוקראינה והיעדר היציבות הפוליטית בישראל.

בעקבות החתימה על הסכמי אברהם לשלום בספטמבר 2020, ארגנו חאג' יחיא ומנכ"ל הבנק חנן פרידמן משלחת ראשונה של אנשי עסקים בכירים מישראל שיצאה לביקור היסטורי באיחוד האמירויות. חודשיים לאחר מכן ארגן בנק לאומי את הכנס העסקי הישראלי-אמירתי הראשון, והוביל משלחת עסקית של בכירי המשק בישראל לדובאי. בהמשך, במאי 2021, הובילו חאג' יחיא ופרידמן משלחת עסקית לבחריין, שנפגשה עם בכירי הממשל והמשק, וביקרה בבית כנסת בן כמאה שנה שנפתח לרגל האירוע. במהלך כל אחד מהאירועים לעיל, נאם חאג' יחיא בפני חברי המשלחת ואנשי עסקים מקומיים בשלוש שפות – עברית, ערבית ואנגלית, וביטא אופטימיות ביחס לעתיד האזור. חאג' יחיא המשיך לפעול לחיזוק הקשרים הכלכליים, העסקיים, והחברתיים עם מדינות החתומות על הסכמי אברהם ומדינות ערביות ומוסלמיות נוספות, לרבות חתימה על הסכמים לשיתוף פעולה, השתתפות בכנסים, וקבלת פניהן של משלחות בארץ.

פעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילותו הציבורית של חאג' יחיא כוללת התנדבות בעמותות במגוון מגזריה של החברה הישראלית, כמו גם עשייה במסגרת ועדות ציבוריות וממשלתיות. כך למשל, הוא כיהן בוועדת האיתור למנהל רשות החברות הממשלתית, בוועדת האיתור למנהל רשות הפיתוח הכלכלי באוכלוסיית המיעוטים, בוועדת השיפוט מטעם המל"ג / ות"ת לבחירת מוסד אקדמי ביישוב ערבי, וכן בוועדה לבחירת מקבלי אות הנשיא להתנדבות.

במהלך המהומות שפרצו בישראל בימי מבצע שומר החומות, במאי 2021, קרא חאג' יחיא לרגיעה, בנאום מיוחד עם מנכ"ל הבנק, חנן פרידמן: ”זו העת להיזכר במצפן הערכי של כולנו – מצפן של סובלנות, התחשבות באחר, נתינה ושלום... בואו נחשוב על הילדים שלנו, על העתיד שלנו, במקום החשוב הזה לכולנו... הביחד שלנו הוא שיאפשר לנו לצלוח גם את המשבר הזה”.[8]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חאג' יחיא נשוי לעדן, בוגרת אוניברסיטת Wellesley בארה"ב בתחום מדעי בלשנות וקוגניטיביות, שלה גם תעודת הוראה באנגלית ותואר שני בחינוך M.Teach. הם מתגוררים בכפר שמריהו, ולהם ארבעה בנים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סאמר חאג' יחיא בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ עדן ספיר, לאומי עקף את נייס והפך לחברה הגדולה בבורסה, באתר ביזפורטל‏, 12 בספטמבר 2023
  2. ^ 1 2 3 4 אמיר בן-דוד, חמש תחנות במסע של יו"ר בנק לאומי הנכנס, באתר זמן ישראל, 8 ביולי 2019
  3. ^ סאמר חאג' יחיא, מדיניות שער החליפין של בנק ישראל, 1985-1992, באתר ספריות האוניברסיטה העברית בירושלים, ‏1993
  4. ^ רשימת הזוכים בפרס געתון, באתר המכון למחקר כלכלי בישראל ע"ש מוריס פאלק
  5. ^ המרכז למדיניות כלכלית של החברה הערבית, באתר אוניברסיטת רייכמן
  6. ^ 1 2 3 אתר למנויים בלבד מיכאל רוכוורגר, סאמר חאג' יחיא - היו"ר החדש של לאומי, באתר TheMarker‏, 30 ביוני 2019
  7. ^ אתר למנויים בלבד דני גל, האחריות על קידום הערבים - גם של המעסיקים וגם של העובדים, באתר TheMarker‏, 3 ביולי 2019
  8. ^ הצהרת יו"ר ומנכ"ל בנק לאומי, באתר פייסבוק בנק לאומי, ‏13 במאי 2021