פורטל:הארי פוטר/נושא נבחר/תגובה דתית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בספרי הארי פוטר קיים עיסוק נרחב בכישוף ובקסמים, בתורת הנסתר, בגזענות, ובמוות. נושאים אלה, המצויים בפולמוס נרחב ועתיק יומין בקרב דתות רבות ברחבי העולם, זכו לתגובה נרחבת מאנשי דת יהודים, נוצריים ומוסלמים.

בארצות הברית טענו אנשים רבים בזכות איסור הכנסת הספרים לבתי ספר בגין טיעונים משפטיים שונים, בין היתר על בסיס הטיעון שדת הכישוף ויקה היא דת המוכרת על ידי הממשל, ולפיכך התרת הכנסת הספרים לבתי ספר ציבוריים תגרום להפרת עקרון הפרדת הדת מהמדינה. במשך השנים נעשו ניסיונות שונים ברחבי ארצות הברית להגביל את הגישה או את המכירה של הספרים על בסיס טיעונים בעלי אופי דתי. ביקורת שלילית על הספרים נמתחה גם מצד אחד ממגרשי השדים הרשמיים בדיוקסיה של רומא, האב גבריאל אמורת, אשר טען כי בספרים מצויה נוכחותו של השטן וכי לשווא יש בהם הבחנה (שלשיטתו כלל לא קיימת) בין קסם לבן וטוב לבין קסם שחור ורע. באנגליה, לדוגמה, החליט הדיקן של קתדרלת קנטרברי לאסור על השימוש במקום כאתר צילום לסצנות המתרחשות בבית הספר הוגוורטס, וטען כי אין זה ראוי שכנסייה נוצרית תשמש לקידום דימויים פגניים. מנגד, הדיקן של קתדרלת גלוסטר הסכים לצילומי הסרטים בשטח הקתדרלה שבניהולו, וטען כי מדובר בספרים חיוביים. גם ג'ורג' קארי, מי שכיהן בין 1991 ל-2002 בתפקיד הארכיבישוף מקנטרברי, שיבח את הספרים וטען כי הם עוסקים בצורה רצינית בסוגיות מוסריות מהותיות.

מלומדים מוסלמים אחדים טענו כי הספרים סותרים את עקרונות האסלאם, ובאינטרנט אף פורסמו מספר פתוות מטעם אימאמים, השוללות את קריאת הספרים. ההתנגדות לספרים הגיעה לשיא של הסלמה כאשר משטרת קראצ'י שבפקיסטן חשפה באוגוסט 2007 מזימה לפוצץ מכונית תופת בסמוך למרכז קניות שבו הייתה אמורה להתחיל מכירת הספר השביעי בסדרה. הכנסת הספרים לבתי ספר פרטיים באיחוד האמירויות הערביות נאסרה, ובתקשורת שבבעלות המדינה באיראן נמתחה עליהם גם כן ביקורת.

רבנים אחדים טענו כי הספרים מייצגים היטב את כוחות הטוב, והרב יונתן זקס, הרב הראשי של חבר העמים הבריטי, טען כי הספרים השיבו על כנה את "ממלכת הילדות", וזאת בשעה שהם נכתבו בחברה שבה אנשים מתבגרים במהירות רבה מדי.

התגובות לביקורות של אנשי הדת התבססו על מספר טיעונים עיקריים. נציגי דת הוויקה ואנשים שחקרו את מנהגי הדת טענו כי הכישוף הקיים בעקרונות הדת נובע מישויות אלוהיות, בניגוד לכישוף בספרים הנובע אך ורק מאנשים בשר ודם, כך שכל בסיס הטיעון של המתנגדים הינו שגוי. תומכי הסדרה טענו כי הקסם בספרים הינו בעל דמיון קלוש ביותר לאלמנטים של תורת הנסתר האסורים על פי הדתות השונות, ולמעשה הוא בעל דמיון רב לסיפורי פיות כגון סינדרלה ושלגיה או לעבודותיהם של ק.ס. לואיס וטולקין, שהם שני סופרים שנודעו בכתיבת נובלות פנטזיה עם מסרים חבויים בעלי נגיעה לנצרות. במשך השנים נטען כי לא רק שהספרים נמנעים מלקדם אמונה כלשהי, הם כתובים בצורה כזאת שבה נמנע העיסוק בדת כלשהי לחלוטין. למעשה, האזכורים היחידים בספרים למנהגים דתיים הם חגיגות חג המולד וחג הפסחא, ואיש הדת שהספיד בהלווייתו של אלבוס דמבלדור ולאחר מכן נכח בחתונה של ביל ויזלי ופלר דלאקור. מאידך, ג'יי קיי רולינג, מחברת הספרים, הגדירה את עצמה כנוצריה מאמינה, ובביקורות שנכתבו על הספר השביעי והאחרון צוינו המסרים הנוצריים הרבים שנכללו בספר.

לאחר יציאתו לאור של הספר השביעי סיפרה רולינג כי תמיד ראתה בדמבלדור הומוסקסואל, ונתנה את האות לוויכוח נוקב. ביל אוריילי מפוקס ניוז כינה אותה פרובוקטורית בתגובה לכך, וסוכנות הידיעות הקתולית "זניט" האשימה את רולינג בבגידה בקוראיה בכך שחשפה את הנטייה המינית של דמבלדור, וטענה כי רולינג היא האשה העשירה ביותר באנגליה בשל כך שבספרים שלה אין תעמולה פוליטית, חברתית או מוסרית. מספר אנשי דת נוצרים טענו כי אמירתה של רולינג סייעה להם לשכנע אחרים בהתנגדותם להכנסת הספרים לכנסיות על מנת להדגים את ערכי הנצרות כיוון שרולינג החדירה לספרים ערכים הנוגדים את המסר התנ"כי.