פורטל:להט"ב/תרבות/ספורט/אוסף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
1

אורנה אוסטפלד היא כדורסלנית עבר ומאמנת קבוצת הכדורסל אלקטרה רמת השרון מאז 1987.

אוסטפלד נקלעה לא אחת לעימותים עם אוהדי אליצור רמלה, ועם ראש עיריית רמלה, יואל לביא. אוהדי רמלה נוהגים לשיר שירי נאצה נגד אוסטפלד, המתייחסים בין היתר להיותה לסבית מוצהרת, ובמקרה אחד, לאחר שלביא ציין כי הוא "נהנה מהשירה שלהם", הגישה נגדו הנהלת רמת השרון תלונה במשטרה.

בנוסף, ההנהלה הגישה תביעה כנגד רשת שוקן, בעלת המקומון "העיר", העורך אורי שאלתיאל והכתבת עוז שפירא על הוצאת לשון הרע בכתבה שפרסמה בעיתון על הקבוצה. העיתון חויב לשלם פיצוי בסך 300,000 ש"ח על תיאורי זימה חסרי שחר בכותרות שיש בהם לבזות את שחקניות הקבוצה.

עריכה | תבנית | שיחה
2

ג'סטין פשנו (1961 - 1998) היה כדורגלן בליגה האנגלית הבכירה, השחקן הבריטי הראשון ממוצא אפריקאי שמחירו עלה על מיליון פאונד.

בשנת 1990 התוודה בריאיון עיתונאי על נטיותיו המיניות. בכך היה לשחקן הכדורגל הראשון בעולם מהליגה הבכירה, והיחיד עד כה, ש"יצא מהארון" כגבר הומו. המחיר האישי ששילם פשנו על צעד זה היה כבד. הוא הוקע על ידי סביבתו ואף על ידי משפחתו. בעיני הקהילה האפרו-בריטית הוא הפך מאדם שנחשב לסמל הצלחה, לאחד שהמיט חרפה על הקהילה. מכריו בעולם הספורט התנערו ממנו בטענה שאין מקום להומוסקסואליות בכדורגל. בנוסף, סבל קשות מהקהל שנהג עוד קודם לכן ללעוג לצבע עורו, וכעת גם לנטיותיו המיניות.

בשל המהומה שהתעוררה חדל פשנו לשחק בליגה הבכירה באנגליה, ובשנת 1995 עבר לארצות הברית. בשנת 1998 התלונן נגדו נער אמריקאי בן 17 על תקיפה מינית. פשנו נחקר במשטרה, וטען שהמדובר בניסיון סחיטה, אולם הוא לא המתין להתפתחות החקירה, ומחשש שייעצר חזר לאנגליה. הוא התאבד בתלייה במוסך נטוש בלונדון. במכתב שהשאיר טען שוב לחפותו. לאחר מותו של פשנו נודע שהמשטרה החליטה לסגור את התיק נגדו מחוסר ראיות.

עריכה | תבנית | שיחה
3
גרג לוגניס

גרג לוגניס הוא קופץ למים אולימפי אמריקני, שזכה בארבע מדליות זהב אולימפיות באולימפיאדות לוס אנג'לס (1984) וסיאול (1988) וחמש מדליות זהב משלוש אליפויות עולם בשחייה (1978, 1982 ו-1986). הוא נחשב לאחד מגדולי הקופצים למים בכל הזמנים.

לוגניס זכור לא רק בזכות הישגיו הספורטיביים, אלא גם בגלל תקרית שארעה לו בסיאול. תוך כדי קפיצה בתחרות ה-3 מ', פגע ראשו של לוגניס בקרש הקפיצה וגרם לו לדמם. לוגניס ידע בשלב זה, שהוא נושא את נגיף האיידס, אך הדבר לא היה ידוע בציבור ובהחלטה שנויה במחלוקת (בדיעבד), הוא לא גילה זאת לרופאים שטיפלו בו בבריכת הקפיצות ולקופצים האחרים.

ב-1994 יצא לוגניס מהארון והשתתף במשחקים הגאים בניו יורק. שנה לאחר מכן, ב-1995, הוא גילה ברבים שהוא נושא את הנגיף, ושהוא ידע זאת מאז ראשית 1988. השערורייה שפרצה גרמה לכך שכל נותני החסות שלו נטשו אותו, פרט לחברת ספידו שהמשיכה לתמוך בו גם מאז.

עריכה | תבנית | שיחה
4
המשלחת הישראלית למשחקים הגאים, 1998

המשחקים הגאים, (באנגלית: גיי גיימס), או בשמם הלא פורמלי אולימפיאדת הגייז, הוא אירוע ספורטיבי ותרבותי בינלאומי, המתקיים אחת לארבע שנים, ומאורגן עבור גברים ונשים המזהים עצמם כלהט"ב. המשחקים הגאים הראשונים התקיימו בשנת 1982 בסן פרנסיסקו ונוסדו על ידי ד"ר טום ואדל, ומתקיימים מאז אחת לארבע שנים.

עד שנת 1998 לא יצאה מישראל נבחרת מסודרת כלשהי. בתחרויות עצמן השתתפו ספורטאים ישראלים בודדים באופן פרטי. בשנת 1998, לראשונה בתולדות מדינת ישראל יצאה נבחרת בת 39 ספורטאים וספורטאיות להשתתף באירוע, במימון עצמי. הנבחרת כונתה "גלית" ("Gay And Lesbian Israel Team"). הנבחרת השתתפה בענפי ספורט רבים וזכתה בשמונה מדליות (4 זהב, 3 כסף, 1 ארד). הבמאי רן קוצר צילם סרט תעודה על המשלחת "משחקים עליזים" שיצא לאקרנים בשנת 1999.

עריכה | תבנית | שיחה
5

מתיו מיצ'ם הוא קופץ למים אוסטרלי, שזכה במדליית הזהב בקפיצה מגובה של 10 מ' באולימפיאדת בייג'ינג (2008). מיצ'ם, השיג את הניקוד הגבוה ביותר בהיסטוריה עבור קפיצה בודדת.

בשנת 2008 התראיין מיצ'ם לעיתון "סידני מורנינג הראלד" ויצא מהארון. בכך, היה להומו האוסטרלי הראשון המייצג את אוסטרליה במשחקים האולימפיים כשנטייתו המינית כהומו גלויה. ככל הנראה, מיצ'ם היה ההומו המוצהר היחיד מבין הספורטאים הגברים שהשתתפו באולימפיאדת בייג'ינג. רשת NBC האמריקנית, ששידרה את משחקי האולימפיאדה, בחרה להתעלם ממשפחתו של מיצ'ם - האם ובן הזוג - בעוד היא מתמקדת במשפחות של ספורטאים אחרים בתחרויות. לאחר תלונות רבות על כך בפני הנהלת הרשת, התנצל נשיא השידורים האולימפיים של NBC על ההתעלמות.

מספר חודשים לאחר האולימפיאדה, בחודש מרץ 2009, צעד מיצ'ם בראש מצעד ההמרדי גרא ההומו-לסבי של סידני, כשמדליית הזהב האולימפית שלו, מבייג'ינג מונחת על צווארו.

עריכה | תבנית | שיחה
6

בילי ג'ין קינג היא טניסאית אמריקאית הנחשבת לאחת הטניסאיות הטובות ביותר אי פעם, ולאחת הנשים המצטיינות בספורט בכלל. הרקורד שלה בוימבלדון, תחרות הטניס היוקרתית ביותר, עומד על מספר שיא של 20 זכיות (שיא זה משותף לה ולמרטינה נברטילובה).

קינג ניהלה מערכת יחסים אינטימית עם מזכירתה מרילין ברנט בהיותה נשואה. במאי 1981 ברנט הגישה נגדה תביעת ממון ובכך הפכה קינג לספורטאית המקצוענית הראשונה הבולטת שהיא לסבית מחוץ לארון. היא רצתה לפרוש מטניס מקצועני אך לא יכלה להרשות לעצמה בגלל התביעה.

קינג התגרשה מבעלה בשנת 1987. בשנת 2007 היא אמרה "זה היה לי קשה מאוד, כשהוצאתי מהארון. כל אחד צריך לעשות את זה בזמן שלו. 50% מהגייז יודעים על עצמם כבר בגיל 13 ואילו אני הייתי בחמישים האחוזים האחרים. לא הייתי מתחתנת עם לארי לו הייתי יודעת. לא הייתי עושה לו את זה. הייתי לגמרי מאוהבת בלארי בגיל 21 כשהתחתנו".

עריכה | תבנית | שיחה
7

גארת' תומאס הוא שחקן רוגבי מקצוען מוויילס. בדרך כלל הוא משחק בתפקיד של מאסף (FullBack), שחקן כנף (Wing) או קשר (Center). הוא מדורג במקום ה-9 בעולם בכל הזמנים בכמות הטריי שקבע.

בדצמבר 2009 הודיע תומאס בציבור שהוא הומו. "אני לא רוצה להיזכר בציבור כשחקן הרוגבי ההומו, אלא כשחקן רוגבי, ובראש ובראשונה אני גבר." בראיון ל-BBC תומאס אמר שהוא מקווה שהיציאה מהארון שלו תעזור לנערים הומואים המשחקים רוגבי להרגיש חופשי לצאת מהארון ועדיין להיחשב כשחקני רוגבי הומואים מוכשרים.

תומאס הוא שחקן הרוגבי הפעיל הראשון במסגרת הרוגבי יוניון שיצא מהארון. לפי ספורטס אילוסטרייטד תומאס הינו הספורטאי המקצועני היחידי בעולם כיום, המשחק בקבוצת ספורט כלשהי שהוא הומו מוצהר.

עריכה | תבנית | שיחה
8

מרטינה נברטילובה היא אחת מהטניסאיות הטובות ביותר בהיסטוריה. היא ייצגה את מולדתה צ'כוסלובקיה ולאחר מכן את ארצות הברית אליה ערקה ב-1975. היא דורגה במקום הראשון בעולם ומחזיקה בשיאים רבים של טניס הנשים, ובראשם זכייתה ב-167 טורנירים ליחידות, יותר מכל אישה אחרת.

נברטילובה יצאה מהארון כלסבית בשנת 1981, לאחר שקיבלה אזרחות אמריקאית. בתחילת שנות ה-80 היא ניהלה מערכת יחסים עם סופרת אמריקאית ופעילה למען זכויות להט"ב, ריטה מיי בראון. בשנים 1984 - 1991 היא הייתה בקשר זוגי עם הסופרת ג'ודי נלסון. לאחר פרידתן הגישה נלסון תביעת מזונות נגד נברטילובה אף על פי שלא היו נשואות.

נברטילובה ידועה כפעילה למען זכויות הלהט"ב. בשנת 1998 בטקס הפתיחה של המשחקים הגאים שנערכו באמסטרדם, היא נשאה נאום מוקלט שהוקרן על מסכי הענק באצטדיון. בשנת 2006 בטקס הפתיחה של האאוטגיימס העולמי הראשון, שנערך במונטריאול, מארק טוקסברי והיא קראו את הצהרת מונטריאול, העוסקת בזכויות הלהט"ב.

ב-7 באפריל 2010 הודיעה נברטילובה כי אובחנה כחולה בסרטן השד.

עריכה | תבנית | שיחה
9

מארק טוקסברי הוא שחיין עבר מקנדה. זכה במדליית זהב אולימפית במשחה 100 מטר גב באולימפיאדת ברצלונה.

בשנת 1998 הודיע טוקסברי בריאיון בתקשורת שהוא הומוסקסואל. הוא היה הספורטאי הקנדי הראשון שיצא מהארון ביוזמתו. בעקבות ההודעה הוא הפסיד שישה חוזים גדולים כדובר, בטענה שהוא "הומוסקסואל יותר מידי חופשי".

לאחר מכן, הפך טוקסברי לתומך נלהב במאבק לזכויות הלהט"ב בקנדה ובעולם כולו.

ב 16 במאי 2003 הוא הצטרף לוועד המנהל של האאוטגיימס העולמי הראשון שנערך במונטריאול ומונה לעוזר נשיא.

עריכה | תבנית | שיחה
10

ברוס הייז הוא שחיין אמריקאי לשעבר, אלוף אולימפי ושיאן עולם שהתמחה במשחים ל-200 מטר ול-400 מטר חופשי. היה לספורטאי האמריקאי הראשון, בעל מדליית זהב אולימפית, שהצהיר בתוכנית טלוויזיה על נטייתו ההומוסקסואלית.

בשנת 1990 השתתף הייז לראשונה במשחקים הגאים שנערכו בוונקובר, קנדה ובשנת 1992 יצא מהארון באופן פומבי ומתוקשר כשהתראיין לתוכנית הטלוויזיה הלילית "חדשות העולם" של ABC אצל דיק שאפ. הוא שימש כדובר המשחקים הגאים שנערכו בניו יורק בשנת 1994. בתחרות עצמה קבע הייז 5 שיאי עולם למאסטרס (בריכה של 25 מטר) לגילאי 30-34 והיה לשחיין הראשון שיורד מגבול 4 דקות ב-400 מטר חופשי. בשנת 1994 הוא נבחר על ידי העיתון Out לאחד מ-100 ההומואים והלסביות המשפיעים באמריקה. בשנת 2002 זכה להיות חבר במועדון שגרירי המשחקים הגאים.

עריכה | תבנית | שיחה
11

פטר קארלסון (‏17 בפברואר 1966 - 11 במרץ 1995) היה שחקן הוקי קרח מקצועי שוודי.

ב-11 במרץ 1995 כאשר חזר קארלסון מבילוי, הוא נתקל בגלוח ראש נאצי בן 19 שתקף אותו על רקע הומופובי. הנער דקר אותו בסכין 64 פעמים, והרג אותו במקום. קארלסון היה בן 29 במותו.

במשפטו טען התוקף כי קארלסון ניסה "להתחיל" עמו. הוא נשלח לשמונה שנות מאסר בגין הריגה. ההרשעה הכעיסה פעילים שוודים למען זכויות להט"ב שטענו כי ההרשעה צריכה הייתה להיות בגין רצח. פרשת הרצח של קארלסון סוקרה ברחבה בכלי התקשורת בשוודיה, וחברי קבוצת ההוקי שלו ארגנו צעדת מחאה לזכרו שבה השתתפו יותר מ-2,000 איש.

עריכה | תבנית | שיחה
12

איאן רוברטס (נולד ב-31 ביולי 1965) הוא שחקן רוגבי מקצוען מאוסטרליה בשנות ה-80 וה-90 ושחקן נבחרת הרוגבי של אוסטרליה בשנים 1994-1990.

בשנת 1995 יצא רוברטס מהארון ובכך היה לשחקן הרוגבי הראשון בעולם ולספורטאי אוסטרלי בכיר הראשון שהוא הומו גלוי.

בשנת 1997 יצא לאור ספר אודותיו, "לגלות", שניכתב על ידי פול פרימן.

עריכה | תבנית | שיחה
13 אנדראס קריגר עריכה | תבנית | שיחה
14 אוטו פלצר עריכה | תבנית | שיחה