שגיא כהן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שגיא כהן
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 8 בפברואר 1960 (בן 64)
נתניה, ישראל ישראלישראל
מדינה ישראלישראל ישראל
השכלה דוקטור להיסטוריה של המדע
עיסוק היסטוריון
פרשן כדורגל
מבקר מסעדות
מעסיק ערוץ הספורט
הארץ
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שגיא כהן (נולד ב-8 בפברואר 1960) הוא עיתונאי ישראלי. ידוע בעיקר כפרשן הכדורגל הבכיר של ערוץ הספורט וכמבקר המסעדות של עיתון "הארץ".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שגיא כהן נולד בנתניה ולמד בבתי הספר איתמר וטשרניחובסקי. בין השנים 1970 ל-1978 שיחק כשוער בקבוצות הילדים, הנערים והנוער של מכבי נתניה. קריירת המשחק שלו הגיעה לשיאה בחורף 1975 כאשר זומן לנבחרת הנערים של ישראל, שאומנה באותה עת על ידי עמנואל "מונדק" שפר, ובמסגרתה שיחק משחק אחד.[1] ב-1978 עם גיוסו לצה"ל התנדב ליחידה מובחרת בחיל הים, אך הודח והשלים את שירותו במסגרת מודיעין חיל האוויר ויחידה 8200.[דרוש מקור]

כהן החל את לימודיו באוניברסיטת תל אביב בספטמבר 1981 בחוגים להיסטוריה ולפילוסופיה. בעקבות כך, החל בלימודיו במסלול הישיר לדוקטורט במסגרת "המכון להיסטוריה ולפילוסופיה של המדעים והרעיונות" (לימים: "המכון להיסטוריה ולפילוסופיה של המדעים והרעיונות ע"ש כהן") בהדרכת פרופ' יהודה אלקנה. עבודת המחקר שלו נכתבה לסירוגין בתל אביב ובקיימברידג', שם שהה בקינג'ס קולג' והונחה על ידי פרופ' סיימון שייפר (אנ'). נושא עבודת המחקר שלו היה "חואן לואיס ויוס והמהפכה ההומניסטית בפילוסופית הטבע". בשנת 1996 הוענק לו התואר ד"ר לפילוסופיה מטעם אוניברסיטת תל אביב.

כהן החל ללמד באוניברסיטת תל אביב בשנת הלימודים 1984/5, ולימד בה עד שנת הלימודים 1999/2000.[2] בין השאר לימד קורס מבוא שנתי בהיסטוריה אינטלקטואלית של אירופה, שיעורים מתקדמים בהיסטוריה של המדע בעת העתיקה ובימי הביניים, קורסים בחשיבה היסטורית וסמינרים.

כחלק מעיסוקו כד"ר להיסטוריה של המדע, גילה התעניינות במינים שונים של רכיכות, יצר קשר עם חוקרים, ושיתף איתם פעולה במיון מינים שונים של צדפות. כאות תודה, צוות מדענים שגילה מין חדש של צדפה באוקיינוס השקט ליד הפיליפינים, החליט לקרוא לה על על שמו של כהן בשם "טוקטונה שגיאכהני" (Tucetona saggiecoheni).[3][4]

קריירה עיתונאית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1988, לאחר שחזר משהות קצרה באוניברסיטת ברקלי שבקליפורניה, החל כהן לכתוב טורים על פוטבול אמריקאי במדור הספורט של העיתון "חדשות". זמן קצר אחר כך הצטרף למדור הספורט של עיתון "העיר", אותו ערך באותה עת איל חלפון, והחל לכתוב בו על נושא זה. ב-1990, לקראת אליפות העולם בכדורגל שנערכה באיטליה, מונה לפרשן הכדורגל של עיתון "העיר". כהן שימש כפרשן הכדורגל של "העיר" עד 1996, ואז הצטרף לעיתון "מעריב". כהן שימש כפרשן הכדורגל של מעריב עד שנת 2006, ובנוסף לטורי פרשנות במדור הספורט, אותו ערכו באותן שנים רז זמצקי ואחריו אביב הברון, כתב גם במוסף הספורט של העיתון, "אקשן".

ב-1993 החל לכתוב טורים על אוכל במדור האוכל של "העיר". שנתיים מאוחר יותר הוצע לו לשמש כמבקר המסעדות של "העיר" והוא שימש בתפקיד זה עד עזיבתו לעיתון "מעריב" ב-1996. ב"מעריב" החל לכתוב טורי ביקורת מסעדות במוסף "תרבות". בנוסף, כתב באותו מוסף גם טורי ביקורת תרבות כלליים וייסד בו את התחרות קצרת הימים "היה זה לילה קודר וסוער", שהייתה תחרות על משפט הפתיחה הבנאלי ביותר לסיפור.

ב-2003 החל לכתוב במעריב טור ביקורת מסעדות שבועי שפורסם במוסף "סוף שבוע", אותו ערך באותה עת אביב הברון. ב-2007 עבר טור ביקורת המסעדות השבועי שלו למוסף "סגנון" אותו ערכה ליסה פרץ. בשנת 2009 עזב את מעריב והצטרף לעיתון הארץ. החל מ-2010 הוא משמש כמבקר המסעדות של "הארץ", ומפרסם במוסף "גלריה" טור ביקורת שבועי על מסעדות בארץ ובעולם.

ערוץ הספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

כהן החל את עבודתו בערוץ הספורט באוקטובר 1989 כשזה עדיין נקרא "שידורי הניסיון של ערוץ הספורט בכבלים". תפקידו הראשון בערוץ היה פרשן פוטבול אמריקאי. שנה מאוחר יותר, כשהערוץ הפך רשמית ל"ערוץ הספורט" החל לשמש כפרשן גם במשחקי כדורגל. ב-1994 החל לשמש כפרשן, לצד השדר רמי וייץ, במשחק השני בחשיבותו בכל מחזור ליגה שתקצירו שודר במוצאי שבת. זו הייתה ראשיתה של שותפות ארוכת שנים, בין וייץ כשדר לכהן כפרשן, שנמשכה עד 2012 ובמהלכה שידרו בצוותא משחקי ליגה, משחקים מליגת האלופות, משחקים מהליגה הספרדית ומשחקים של נבחרת ישראל ונבחרות אחרות.

באותה שנה החל גם לשמש כפרשן, וכאחד העורכים, בתוכנית המגזין "גול וחצי". זו הייתה תוכנית התוכן הייעודית הראשונה של ערוץ הספורט שהוקדשה לניתוחים מקצועיים של משחקי כדורגל ולצידו של כהן נטלו בה חלק גם אלי אוחנה ורמי וייץ. ב-1996 החל לשמש כפרשן בשידורי ערוץ הספורט ממשחקי ליגת האלופות של אופ"א. במהלך השנים שימש כפרשן בלמעלה מ-600 משחקים מליגת האלופות ובכללם במשחקה הראשון של קבוצה ישראלית בשלב הבתים של ליגת האלופות, הפסדה של מכבי חיפה 5:2 למנצ'סטר יונייטד באולד טראפורד בספטמבר 2002, ולמעלה מ-20 משחקי גמר.

ב-1997, ביוזמת איל אופנהיים, שהיה עורכה הראשון, ערוץ הספורט החל לשדר את התוכנית "אולפן ליגת האלופות". בעונתה הראשונה, עונת 1997/98, השתתפו בתוכנית מודי בר און כמגיש וכהן כפרשן. בסיום אותה עונה "אולפן ליגת האלופות" זכה בתואר אולפן מעטפת המשחקים המצטיין מטעם אופ"א. ב-1998 ערוץ הספורט החל לשדר מהדורה יומית של "חדשות הספורט". כהן היה הפרשן במהדורה הראשונה של התוכנית, לצד המגיש הראשון שלה, מיכה פרידמן, והוא משמש כפרשן הכדורגל של חדשות הספורט עד היום (נכון ל-2021). במהלך השנים כהן שימש כפרשן בשורת תוכניות אולפן אחרות של ערוץ הספורט ובהן "משחק השבת", "הרכב ראשון" (2001/2) ו"מועדון כדורגל FC".

אופי הפרשנות שלו גרר אחריו מחלוקות. אוהדיו טענו שהוא "פרשן הכדורגל הרהוט ביותר על המסכים" (אודי טרלו, עוד מסך, ידיעות אחרונות, 12/8/99); "מעשיר את חווית הצפייה" (ערן הדס "כאילו פרשנות", ידיעות אחרונות 13/5/2001); "מנתח מהלכים כמו מבקר תרבות" (שי גולדן, גולדן איי, ידיעות אחרונות, 6/12/2002) וכי בניגוד לפרשנים רבים אחרים הוא "לא מספר לצופה את מה שעיניו רואות ממילא בטלוויזיה" (רוגל אלפר, "טלוויזיה", הארץ, 4/11/99). מבקריו טענו לעומת זאת שהוא מסבך משחק פשוט, מצביע על שיטה וכוונה במשחק הנשלט על ידי כאוס ומזל ובכלל: "עושה אינטלקטואליזציה לשפיץ של הנעל" (אלון עידן, "בעין המתבונן" הארץ, 5/2/2021).

בפברואר 2021 אמר בתוכנית חדשות הספורט בערוץ הספורט ביחס לשחקן הפועל באר שבע, ז'וזואה פשקיירה, אשר הורשע בגין יריקה על שחקן יריב במהלך משחק, "אולי גם לו יש סעיף בחוזה שמחייב אותו להתאים עצמו לתרבות המקומית". היו מי שבחרו לתאר את הדברים כביזוי כלפי תושבי הדרום[5], אך כהן טען שהתכוון לכלל התרבות במדינת ישראל.

כהן נשוי.

מספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ישראל רוזנבלט, "היורשים הצעירים", מעריב, 1975
  2. ^ לשנות הלימודים תשמ"ה, תשמ"ו, תשמ"ז ראה ידיעון הפקולטה להנדסה. לכל שאר השנים ראה ידיעון הפקולטה למדעי הרוח.
  3. ^ דף המין Tucetona saggiecoheni באתר MolluscaBase
  4. ^ אתר למנויים בלבד צפריר רינת, מין חדש של צדפה נקרא על שם מבקר המסעדות שגיא כהן, באתר הארץ, 19 בפברואר 2015
  5. ^ ארנולד נטייב, שדר ערוץ הספורט קוטל את תושבי באר שבע, שלא נשארו חייבים. אלונה ברקת: "תתבייש, גזענות 2021", באתר אייס, 3 בפברואר 2021
    יניב טוכמן, בבאר שבע דורשים להעניש את שגיא כהן: "זו גזענות", הפרשן הגיב: "התכוונתי לכולנו", באתר וואלה! ספורט, ‏3 בפברואר 2021