שיחה:משה דיין

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה הוצע בעבר כמועמד להכללה ברשימת הערכים המומלצים
ערך זה הוצע בעבר כמועמד להכללה ברשימת הערכים המומלצים
דיוןתקציר הערך
ערך זה הוא נושאו של קטע "הידעת?" המופיע בתבנית:הידעת? 1 בנובמבר - סדרה 2
ערך זה הוא נושאו של קטע "הידעת?" המופיע בתבנית:הידעת? 1 בנובמבר - סדרה 2
ערך זה הוא נושאו של קטע "הידעת?" המופיע בתבנית:הידעת? 171
ערך זה הוא נושאו של קטע "הידעת?" המופיע בתבנית:הידעת? 171

מצאתי שמוגזם לקשור לו חלוציות בתחום השחיתות השלטונית, מאידך גיסא אפשר להשתמש בשם המפורש "שוד עתיקות" שיוחס לו ושחמק מלתת את הדין עליו. גימפל תם 18:04, 28 מרץ 2004 (UTC)

ממשלת האחדות ההיא נקראה "ממשלת הליכוד הלאומי", אין לשנות את שמה. את המשפט הבוטה, לטעמך, כתבתי לאחר שגייסתי את מלוא האיפוק שיכולתי לגייס. עם זאת, איני רואה אסון בהורדתו, די במשפטים שלפניו ולאחריו. דוד שי 22:21, 5 מאי 2005 (UTC)

לדוד, תודה על התיקונים וההערות. אשמח אם תוסיף משפט על כך שוועדת אגרנט פטרה אותו מאחריות למחדל במלחמת יום כיפור, אולם הדבר גרם לביקורת רבה בציבור. אבינעם 07:10, 6 מאי 2005 (UTC)
הוספתי. דוד שי 12:50, 6 מאי 2005 (UTC)

בקשת עזרה לויקיציטוט[עריכת קוד מקור]

זכור לי הציטוט שלו (אם איני טועה) שהולך בערך כך: "מי שלא היה בכלא צבאי לא היה בצבא". עד כמה אני מדייק? עידן ד 15:41, 21 אוגוסט 2005 (UTC)

הערך מעניין מאוד, אך גדול מדי. הוא שוקל יותר מ-80K. לדעתי צריך לפצל למספר מאמרי משנה, לפחות שניים - קריירה צבאית וקריירה פוליטית. גילגמש שיחה 17:49, 25 אוגוסט 2005 (UTC)

האיש הוא איש אחד, וחשוב להגישו לקורא כמקשה אחת. המשקל אינו מפריע לאיש ואף לא למכונה. דוד שי 18:07, 25 אוגוסט 2005 (UTC)
גם אלכסנדר הגדול הוא איש אחד, וללא ספק גדול וחשוב לאין שיעור ממר דיין, זה לא הפריע לו להתפצל. אני לא מדבר על פיצול שימחק קטעים מהטקסט וישאיר בו חורים. לדעתי, צריך לתמצת את המאמר ולהעביר את החלקים הנוכחיים למאמרי משנה יפים, בני 20 - 30 K. זה לא יפגע בקורא, אלא להפך, יקל עליו. גילגמש שיחה 18:09, 25 אוגוסט 2005 (UTC)
ויכוח זה ימיו כימי המרד הגדול. כרגע ערך זה הוא הארוך ביותר בויקי העברית (עד שאתחיל לעבוד על הערך רוני דואני). בויקי האנגלית כמאה ערכים שמשקלם מעל 100K. הערך הגדול ביותר בויקי הגרמנית הוא "הסטוריה של פולין" שאורכו כ-236K. משה דיין שווה במשקלו לערך "סופרמן" בויקי האנגלית ולערך "דמויות מהסימפסונים" בויקי הגרמנית. אם זה לא מפריע להם, למה שזה יפריע לנו? מי שרוצה לקרוא בחלקים, שיקרא בחלקים. לא חייבים לקרוא הכל ביחד. למה לפצל? כל פיצול יהיה מלאכותי ויפגע, לדעתי בערך. אלמוג
טוב, שישאר. גילגמש שיחה 19:06, 25 אוגוסט 2005 (UTC)
בכל אופן, למי שהערך גדול מדי בשבילו, הנה גרסה מקוצרת: "משה דיין היה מה זה תותח", כל השאר זה ירידה לפרטים. דוד שי 19:50, 25 אוגוסט 2005 (UTC)
אם ככה אתה חושב, אולי תעזור לי קצת לקצר ולאזן את הערך? יעקב בויקי 17:18, 19 יוני 2006 (IDT)
{-: גילגמש שיחה
  • "בפברואר 1947 נקרא על ידי הרמטכ"ל יעקב דורי" - האין זה מוקדם מדי לקרוא לדורי רמטכ"ל?
  • "במהלך מבצע דני כבש במבצע אישי נועז" - מה אישי במבצע זה, הוא עמד בראש גדוד.
  • "עוד בינואר 1955 פשטו חיילי צה"ל על עזה" - יש לי רושם שהכוונה לחץ שחור, שנערך בסוף פברואר.
  • "מצרי אילת"? - ידועים בשם מצרי טיראן. דוד שי 20:51, 25 אוגוסט 2005 (UTC)
  • דורי מונה לראש המטה הכללי של ההגנה עוד בשנת 1939, ולאחר שקם צה"ל היה לרמטכ"ל הראשון של צה"ל.
  • מעללי דיין בלוד וברמלה היו אכן "מבצע אישי נועז" והביטוי "עמד בראש הכוחות" קיבל משמעות מילולית.
  • נכון. המדובר ב"חץ שחור" שנערך בסוף פברואר.
  • בקשר למצרי טיראן כנראה שזו תוצאה של שימוש במקור עתיק, עם עברית בן גוריונית משהו.
  • כמו כן יש לשנות את מועד הבחירות לכנסת הרביעית מ-1958 ל-1959. הייתי עושה זאת בעצמי אבל שמתי לב לכך שאתה עובד על הערך. אלמוג 20:56, 25 אוגוסט 2005 (UTC)
הכל תוקן אלמוג 03:28, 26 אוגוסט 2005 (UTC)

"סיים את לימודי המשפטים באוניברסיטת תל אביב" - האמנם? בתחילת 1958 פרש מצה"ל, וב-1959 התמנה לשר החקלאות. האפשרויות:

  • שנה וחצי הספיקה לו כדי לסיים לימודי משפטים,
  • למד גם בעת שירותו הצבאי או בעת כהונתו כשר החקלאות
  • לא סיים.

מה האפשרות הנכונה? דוד שי 21:08, 26 אוגוסט 2005 (UTC)

גם אני תהיתי בשאלה זו בדיוק. המקור שלי כותב "סיים לימודי משפטים ולמד מדעי הרוח וכו'..." מקורות אחרים מספרים רק על לימודיו באונ' העברית. אוריד את הפיסקה בעניין לימודי המשפטים, למרות שנראה לי שיש בה מן האמת. אלמוג 04:04, 27 אוגוסט 2005 (UTC)

איך לכתוב ביוגרפיה אנציקלופדית?[עריכת קוד מקור]

גודלו של הערך משה דיין הוא 89KB, גודל שהופך אותו לערך הארוך ביותר בוויקיפדיה העברית. האם פירוש הדבר שהערך ארוך מדי? האם, כפי שכתב עמית, "הערך סובל מפירוט יתר ואינו מתמקד כיאות בנקודות החשובות". לטעמי הערך אינו ארוך מדי, ומתמקד במקומות הנכונים.

משה דיין הוא דמות יוצאת דופן. פעילותו בתקופת חיים קצרה יחסית של 66 שנה, נגעה ברבים מהצמתים שפגשה מדינת ישראל בתקופה זו. מתן תיאור הולם לכל אחד מתחומי פעילותו (בהגנה, במלחמת העצמאות, כרמטכ"ל, וכו') מצריך ערך רחב היקף. הקסם המיוחד של ערך זה, שהופך אותו לטעמי לערך הביוגרפי היפה ביותר שיש בוויקיפדיה, הוא שיש בו סיפור, שבו מקבל הקורא תמונה מלאה של האיש ושל האתגרים שבפניהם עמד. אודות פרופ' יעקב טלמון מסופר שבהיותו סטודנט מתחיל פנה למרצה המלומד שהתעכב בשקדנות בלתי-נלאית על הפרטים: "אדוני תסלח לי, אנחנו לומדים כאן היסטוריה או אוספים בולים?" לצערי ערכי ביוגרפיה רבים בוויקיפדיה נראים כמו אוסף בולים: שלל פרטים (נולד, מונה, התפטר, זז, מת) ללא רוח חיים שמקשרת ביניהם. הביוגרפיה שלפנינו בפירוש אינה אוסף בולים אלא היא היסטוריה במיטבה. הפרטים מתחברים לתמונה כוללת, שבה מוצג דיין על רקע התקופה שבה פעל. כיוון שאורכו של הערך הטריד אותי (מעט, לא יותר מדי) קראתי אותו קריאה נוספת, במטרה אחת בלבד: לראות מה אני יכול למחוק ממנו. לא מצאתי שלל רב: אינני מוצא בערך שומן מיותר - לכל משפט ולכל פסקה יש מטרה ראויה, ואי אפשר לסלקם בלי לפגוע באיכות הערך. דוד שי 21:35, 26 אוגוסט 2005 (UTC)

לא צריך למחוק, אך כן צריך להעביר חלק ניכר מהמידע לערכי משנה תוך כדי יצירת תקציר בערך הראשי למידע שיועבר לערכי המשנה. גילגמש שיחה 21:43, 26 אוגוסט 2005 (UTC)
אינני מסכים לכך. האיש הוא איש אחד, ופיצולו לערכי משנה הוא נזק בלבד. שים לב שהערך מקיים דיאלוג עם ערכים רבים - העסק הביש, מלחמת ששת הימים, מלחמת יום הכיפורים ועוד. כל אחד מערכים אלה הוא ערך רחב יריעה, והביוגרפיה של דיין מתמקדת רק בחלקו המובהק בארועים אלה, ובקיצור נמרץ (כן, בקיצור נמרץ, הרי, למשל, אפשר לכתוב ערך שלם, של 89KB, על משה דיין במלחמת יום הכיפורים). דוד שי 21:57, 26 אוגוסט 2005 (UTC)
אין ספק שאפשר. אבל הטענה שלך לא נכונה מעיקרה. גם מדינה היא מדינה אחת, ובכל זאת אנחנו מפצלים את המאמר מראש למאמרי משנה. אני לא משאיר לרגע חורים בערך. כל המידע יכתב, אך בתמצות. נניח 30 - 40 K והיתר יכתב בדפי משנה. אני לא חושב שיש כאן פגיעה כלשהי. והראיה - פיצלתי את הערך אלכס' הגדול שכתבתי. בכלל, כל הפיצולים שעשינו עד כה רק היטיבו עם המאמרים. לא ברורה לי הרתיעה שלך מהפיצול. גילגמש שיחה 22:03, 26 אוגוסט 2005 (UTC)
מה שמטריד אותי זה לאו דוקא האורך. הנקודה היא שתלמיד שיקרא את הערך מהר מאוד ילך לאיבוד, וטענותי הן כלליות, אם כי כאן ניתן להדגים אותן היטב:

"בין המלחמות היה דיין נתון, כרוב החברה הישראלית, בדעה כי הערבים לא יעזו לתקוף את ישראל, וכי אם אכן יעשו כן, אין להם כל סיכוי להצליח בכך, שכן עוצמתו האדירה של צה"ל, ומרחבי השטחים שכבש בגולן ובסיני, יעמדו לצידה של ישראל, ויגרמו להכרעה מהירה שתסתיים בנצחון נוסח מלחמת ששת הימים. גישה זו הביאה ליהירות ולשאננות, הן בחברה הישראלית כולה, והן אצל דיין באופן אישי. הערצת הגיבורים שחש לו הציבור הישראלי, הביאה לראייה שגויה של המציאות. הציבור הישראלי נהנה מכלכלה פורחת, מעוצמה צבאית, ומפירות השליטה בחבלי הארץ החדשים. תופעות שחיתות והתעשרות מהירה נפוצו, במיוחד אצל בוני הביצורים בקו בר לב. הכשל העיקרי שהוביל למלחמת יום הכיפורים לא היה כשל מודיעיני או צבאי, כי אם כישלון התפיסה המחשבתית שאותה סימל באישיותו משה דיין."

נכון כי שמו של דיין מופיע שלוש פעמים בפיסקה זו, אך רוב המידע המופיע בה הוא חומר רקע בלבד. האם לא רצוי לתמצת זאת במשפט: "לאחר מלחמת ששת הימים החזיק דיין בדעה כי הערבים לא יעזו לתקוף את ישראל."? הנה יצרנו לינק למאמר שאינו מאמר משנה, ושאמור לתת את חומר הרקע במלואו, ולא רק טעימה ממנו כפי שנתן כאן אלמוג? (טעימה - אבל כזו שמבלבלת מאוד את הקורא, לדעתי).

"לפני הבחירות לכנסת התשיעית, במאי 1977, היה דיין למועמד מבוקש ומחוזר על ידי שתי המפלגות הגדולות. יצחק רבין איבד את כל האשראי הציבורי הרב שניתן לו עם הקמת הממשלה, ולפני הבחירות (בטרם נחשף עניין חשבון הדולרים שהביא להתפטרותו) עמד בראשה של מפלגה מובסת ומפולגת, ששובל של פרשיות שחיתות נסרח אחריה. מנחם בגין היה זקוק לדיין, אשר עדיין שמר על הילה של מדינאי בכיר, ואדם המקובל במסדרונות השלטון בוושינגטון, על מנת למתן את התדמית הקיצונית שרדפה אותו עוד מימי דוד בן גוריון. דיין עמד במשא ומתן עם בגין, אשר התפוצץ בשל כך שבגין סירב לדרישתו להצהיר כי כל עוד עומדת ישראל במשא ומתן עם ארצות ערב על הסכמי שלום, לא תוחל הריבונות הישראלית על השטחים או על חלק מהם. דיין התמודד לבחירות אלו מטעם המערך ונבחר לכנסת."

כל זה שייך לערך העצמאי הבחירות לכנסת התשיעית, ולמרבית התדהמה לא מופיע שם! הפיסקה הזאת מדברתעל רבין, על המערך, על בגין - ומכילה מעט מאוד על דיין.
לדעתי, צריך לנצל נכון את "זריזותה" של הויקי על ידי הפניה מושכלת למאמר רקע (עצמאיים), לינקים רלוונטיים וגם למאמרי משנה, אם כי עם מאמרי משנה אני חושב שיש לנהוג בדחילו ורחימו: משה דיין, עם כל הכבוד, אינו מצדיק כאלה. עמית 07:29, 27 אוגוסט 2005 (UTC)
באשר לשני הקטעים שמביא עמית, שניהם דוגמה טובה למה הערך צריך להיות מפורט. הקישור לקונספציה הוא במקום, ואם הערך "הקונספציה" היה כולל את המידע שיש בפיסקה הייתי עושה אותו בעצמי. אבל הקונספציה מתמקד במישור המודיעיני והצבאי, ולא במישור הפוליטי, ובתחושות הציבור, ואינו מתייחס לשאננות והיהירות שליוו את הציבור ואת דיין באותם הימים. כך הוא גם לגבי המו"מ לפני הבחירות לכנסת התשיעית. מידע זה מיותר בערך "הבחירות לכנסת התשיעית" מכיוון שהמו"מ לא נשא פרי, ולא הייתה לו השפעה של ממש על הבחירות. מצד שני, בערך "משה דיין" ראוי להדגיש כי כשלוש שנים לאחר מלחמת יום כיפור הייתה לאיש רהביליטציה מסויימת בציבור, שאיפשרה לו להמשיך ולרוץ בבחירות, ואף להיות מחוזר על ידי מספר מפלגות.
אני עצמי שאלתי את עצמי איך אפשר לקצר. אפשר להשמיט ציטוטים, ואפשר להוריד פה ושם פסקות מידע (כגון בפיסקה הראשונה תאריך מותו של משה ברסקי, או העובדה הפיקנטית שדיין למד בתיכון המיועד לבנות). ואז ניוותר עם ערך של 50 - 70KB, שיהיה מעניין פחות, ונותן פחות מידע. וכל זאת למה?
זאת באשר לפירוט היתר. עמית כתב "אינו מתמקד בנקודות החשובות". אשמח לשמוע מה לדעתו של עמית הן הנקודות החשובות שהוחסרו, לנסות להתמקד בהן, ולנסות לשפר את הערך. שום דבר שאני כותב אינו קדוש, ואני חושב שערך שאני מביא לפני הקהילה הויקיפדית הוא אך בסיס לעבודה עתידית של אחרים. ולדוד - תודה על הגיבוי ועל הפירגון. אלמוג 07:41, 27 אוגוסט 2005 (UTC)
  1. לא טענתי שלא ציינת את הנקודות החשובות, אלא שלא התמקדת בהן: הן "נעלמות" בתוך המלל וזאת הבעיה העיקרית עם פירוט יתר.
  2. לגבי טענתך על הקונספציה: לשיטתנו, אם חסר פן בערך קיים, רצוי מאוד להשלים אותו. זה עוד פחות טוב אם המידע מופיע בערך על משה דיין ולא על הקונספציה. הקורא הסביר, לאחר שיקרא את דבריך במשה דיין יחפש את ההרחבה המתבקשת בנושא בערך "קונספציה", ולא ימצא. לא טוב.
  3. אם, כדבריך, "ראוי להדגיש כי כשלוש שנים לאחר מלחמת יום כיפור הייתה לאיש רהביליטציה מסויימת בציבור", אז למה לא הדגשת זאת? זאת מסקנה שיש להסיק מתוך פסקה מאוד ארוכה ומפותלת, והיא כלל אינה טרוויאלית. מבחן בוזגלו ההפוך: אם אני לא ראיתי את זה, גם בוזגלו לא יראה את זה (וסליחה על ההיבריס המשתמע ממשפט זה). עמית 10:19, 27 אוגוסט 2005 (UTC)

katuv sheleachar pziato chazar lemishko benahalal.ledaati adain lo haia lo meshek sham. ana bidku.

הוספתי שתי תמונות, אני לא בטוח שמקומן בערך. אם מישהו חושב שזה לא בסדר, אפשר להוריד אותן ללא נקיפות מצפון. יש לי גם תמונה שלו מהעלייה לחניתה, וגם אותה אני יכול להעלות. אחיה פ. 12:17, 10 אוקטובר 2005 (UTC)

יש סיבה מדוע העצומה למען דיין לראשות הממשלה נקראת פטיציה?

שונה ל"עצומה". ערןב 23:15, 4 פברואר 2006 (UTC)

ירשה את אוסף העתיקות ומכרה אותו עבור מליון דולר[עריכת קוד מקור]

הסרתי פיסקה לפיה רחל דיין ירשה את אוסף העתיקות הגנובות ומכרה אותו למוזיאון ישראל עבור מליון דולר. שלושה טעמים - א. סימוכין. להזכירכם, רחל דיין חיה וקיימת, וכך גם עורכי דינה. ב. המדובר בפרט טריוויה שרבים כמוהו, ואין סיבה להוסיפו. גם כך הערך ארוך ביותר. ג. אם כבר מקום פריט המידע הוא בערך "רחל דיין" שטרם נכתב. אלמוג 13:45, 19 יוני 2006 (IDT)

פסקת אבנרי[עריכת קוד מקור]

באופן דומה הוסרה פיסקה לפיה מאשים אורי אבנרי את דיין כי לאחר שפירסם עליו ביקורת בעיתונו, שלח הלה חיילים ששברו את ידו בטוריה. המדובר בפריט שגם אם הוא נכון, הרי שאין מקומו בערך. הפריט שוכן לבטח בערך אורי אבנרי, ואינו "מצונזר". הערך משה דיין הוא ארוך, רווי בפריטים, ופריט זה הינו שולי, ומפר את האיזון שבערך. אלמוג 13:51, 19 יוני 2006 (IDT)


1) לגבי שוד העתיקות: זו עובדה ידועה ולא חסר לה סימוכין. האוסף נמכר למוזיאון ישראל במליון דולר, אני זוכר זאת (ומתפלא על דיוק הזיכרון).

http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtSR.jhtml?itemNo=481886&objNo=57593&returnParam=Y

2) מה כתוב בערך על אבנרי לא מעניין. הסיכויים שהמעוניין בחומר על דיין ילחץ על דפים המקושרים לכאן ויגיע דווקא לאבנרי אינם גבוהים.

3) הקוראים על משה דיין צריכים לדעת מי היה האיש אשר סימל במשך שנים רבות את הישראלי. אני אישית רואה קשר ישיר ומובהק בין האסונות שפגעו בחברה הישראלית מלחמת יום כיפור לבין ההתנהגות של האיש.

4) אם צפוף בערך אפשר להוריד כמה דברים לא רלוונטיים. יעקב בויקי 14:14, 19 יוני 2006 (IDT)

במחשבה שנייה ניתן להשיב את שתי הפיסקאות לערך. ב"פיסקת אבנרי" ראוי להדגיש כי המדובר בגירסתו של אבנרי בלבד. אלמוג 15:35, 19 יוני 2006 (IDT)


ערך מורחב[עריכת קוד מקור]

אני מציע להוציא את הקטע על הרמטכלות לערך מורחב. יש תומכים? מתנגדים? יעקב בויקי 15:27, 19 יוני 2006 (IDT)

כן. אני מתנגד. הערך כרגע מצוי באיזון די עדין מבחינת אורכו והיחס בין הנושאים השונים. הוצאת הרמטכלות לערך מורחב תחייב הוצאת נושאים אחרים לערך מורחב, ואין לדבר סוף. איני רואה אירועים משמעותיים בתקופת הרמטכלות שלא נסקרו בערך. אלמוג 15:35, 19 יוני 2006 (IDT)
גם אני מתנגד, כמו אלמוג. pacmanשיחה 12:02, 22 יוני 2006 (IDT)

ערך מומלץ?[עריכת קוד מקור]

---רציתי להגיד שקראתי את הערך והוא מצויין! למה הוא לא זכה להיות ערך מומלץ??

כי חושבים שהוא ארוך ומפורט מדי. אלמוג 20:07, 21 באוגוסט 2006 (IDT)[תגובה]
אז מה עושים בנידון? יואבי2 21:42, 21 באוגוסט 2006 (IDT)[תגובה]
חלפו מאז כמה חודשים. נסה להעלות אותו שוב אם אתה רוצה. אני מחשיב אותו לאחד הערכים הטובים והמושקעים שכתבתי, אבל ההצבעה בפעם הקודמת הייתה די סוערת. לא יקרה כלום אם הוא לא יהיה מומלץ, למרות שאשמח לראות אותו ברשימה. אלמוג 21:44, 21 באוגוסט 2006 (IDT)[תגובה]
אני אעלה אותו - הייתה שם הצעה לחלק את הערך כמו שעשו בערך של היטלר, אך למעשה קרה דבר הפוך והערך של היטלר אוחד לערך אחד. עברו הרבה במים בשנה הזאת. אסף 21:45, 21 באוגוסט 2006 (IDT).[תגובה]
אפשר אולי לשקול לקצץ בקטע שעוסק בדיין במלחמת יום כיפורים ולהעביר את רובו לערך מורחב. יואבי2 21:52, 21 באוגוסט 2006 (IDT)[תגובה]

הצעת הוספה למומלצים[עריכת קוד מקור]

הועבר מויקיפדיה:ערכים מומלצים/הוספה למומלצים 20:40, 31 באוגוסט 2006 (IDT)

ערך מצויין, כהרגלו של אלמוג. ניתן לראות דיון קודם כאן מלפני שנה - היו תלונות על האורך של הערך (שאישית אני לא מסכים איתן) ואף היו שהציעו לחלק את הערך כפי שנעשה בערך של היטלר. מאז עברו הרבה מים בנהר, ולפי דעתי המגמה התהפכה וניתן לראות לדוגמא שדווקא הערך של היטלר אוחד לערך אחד במקום לשלושה. בכל מקרה, כדאי לקרוא את הדיון הקודם לפני שמצביעים. אסף 21:53, 21 באוגוסט 2006 (IDT).[תגובה]

הוסף

שלום. לפי אתר הכנסת הוא נולד ב-20 במאי. יש לך מקור נוסף שמראה אחרת? ‏סקרלטשיחה 18:08, 23 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]

שלום רב,

גם ספרו של שבתאי טבת "משה דיין" (עמ' 11) וגם האוטוביוגרפיה של משה דיין, הנושאת את שמו (עמ' 22 בגירסה האנגלית), מציינים את ה4 למאי כיום הולדתו. ניסיתי, ללא הצלחה, לשנות את תאריך הלידה בטבלה. אודה לכל עזרה בנושא. 18:53, 23 בפברואר 2007 (IST)

שלום אמיקו. גם אני נתקלתי בתופעה משונה זו כשכתבתי את הערך. לכן טרחתי והגעתי לנהלל, שם בדקתי את תאריך הלידה הכתוב על המצבה, מתוך ההנחה שלפחות המשפחה הקרובה שהקימה את המצבה יודעת את התאריך הנכון. הממצא הוא חד משמעי - 20 במאי. תודה על הנסיון לתקן ולעדכן, ואשמח לראות תרומות נוספות. אלמוג 19:01, 23 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]

זה לא הכל, חברה.[עריכת קוד מקור]

ערך ארוך, אבל לא אין פסקה על איך הוא איבד עין (וזה הדבר שהכי אפיין אותו)

לא קראת, כנראה, וזה אפילו די בהתחלה. בתור עונש אני לא אגלה לך איפה, כדי שאוכל לדעת שקראת לפחות את חמש הפיסקאות הראשונות בערך. קילגור טראוט 21:38, 18 באפריל 2007 (IDT)[תגובה]

דגל טורקיה מה קשור?????????[עריכת קוד מקור]

שרשום דגניה ישראל מופיע ליד זה דגל טורקיה מה קשור??????????????? Almg (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

ככל הנראה דיין נולד בזמן שהטורקים שלטו בארץ ישראל.--Shefshef - שיחה 17:06, 10 ביוני 2008 (IDT)[תגובה]

תמונת משה דיין[עריכת קוד מקור]

אותה התמונה מופיעה בשתי תבניות. זה בסדר? חזרתי - שיחה 21:57, 13 בפברואר 2009 (IST)[תגובה]

ביטלתי את המופע השני. דוד שי - שיחה 23:04, 13 בפברואר 2009 (IST)[תגובה]

"היום הזה"[עריכת קוד מקור]

חסר מידע על העיתון שמשה דיין הוציא במשך תקופה "היום הזה". תומר - שיחה 14:01, 27 ביוני 2009 (IDT)[תגובה]

כמדומני שהוא היה העורך ולא המו"ל או הבעלים
לפי האמור כאן מוזי וורטהים היה הבעלים. שנילישיחה 14:03, 27 ביוני 2009 (IDT)[תגובה]

תאריך לידתו של משה דיין[עריכת קוד מקור]

תאריך הלידה הנכון של משה דיין הוא כ' באייר תרע"ה, 4 במאי 1915. אבנר פלק 

בספרו "משה דיין האיש והאגדה, ביוגרפיה פסיכואנאליטית" (הוצאת כנה 1985) דן באריכות בסוגית שני התאריכים (עמודים 41-42 ,157-158). התאריך "לקוח מתוך מכתב של דבורה אל בנה משה שנכתב בחיפה ביום הולדתו ה-11. המכתב נושא את התאריך כ' באייר תרפ"ו 4.5.1926 ודבורה נזכרה בו כי גם לפני 11 שנה, ביום הולדתו של משה, היה יום שלישי, כ' באייר"' "בנובמבר 1948 נערך מיפקד אוכלוסין ראשון ומשה מסר את התאריך 20.5.1915 ותאריך זה הוא שנרשם במירשם התושבים ובכל התעודות והמסמכים, מאז ואילך" באנציקלופדיה לחלוצי הישוב של דוד תדהר הופיע תאריך הלידה הנכון 4.5.1915 התאריך הנכון התפרסם גם בביוגרפיה של שבתי טבת. פלק מביא שתי הסברים: יתכן שכ' באייר התחלף לו עם 20 במאי אולם סביר יותר שמשה דיין, שבדרך כלל דייק מאד בתאריכים, שינה בכוונה את תאריך לידתו מסיבות פסיכולוגיות – ראה הסבר מפורט בע' 159

      • יש להוסיף את ספרו של פלק לקריאה נוספת.

יצחק שטרקמן

מעניין, אבל יותר מדי ספקולטיבי מכדי להכנס לערך, ומקומו של הדיון הזה הוא אכן דף השיחה. למעשה יש לנו מקור שהוא מכתבה של האם, ומקור נוסף שהוא מה שמסר דיין עצמו למרשם האוכלוסין שהוא "התאריך הרשמי" החקוק גם על מצבתו (בדקתי). לו היה מדובר בביוגרפיה מקיפה, היה מקום לדיון באריכות. כאשר יש "תאריך רשמי" ו"תאריך לא רשמי" יש לתת לקורא את התאריך הרשמי. ניתן להוסיף הערה כי ישנם מקורות, כביוגרפיה של שבתי טבת, הנוקבים בתאריך 4.5.1915, וכך אעשה, כי זה לא הפעם הראשונה שהדבר עולה. אלמוג * הפורטל החמוד והמאמי 18:36, 29 באוקטובר 2009 (IST)[תגובה]
מתאים להידעת? שנילישיחה 23:59, 29 באוקטובר 2009 (IST)[תגובה]
לא כל כך מתאים כל עוד איננו מכירים את הספר ולא קראנו את הדיון שבו מדובר.אלמוג * הפורטל החמוד והמאמי 01:48, 30 באוקטובר 2009 (IST)[תגובה]

מה כל כך ספקולטיבי פה? יש לנו מקור ברור ואמין. הבחירה אינה בין "תאריך רשמי" ו"תאריך לא רשמי" אלא בין "תאריך אמיתי" ו"תאריך לא אמיתי". ויקיפדיה חייבת למסור את המידע האמין ביותר, אפילו אם הוא נוגד למסמכים הרשמיים. הכיתוב על המצבה אינו אסמכתא. ראו גם לגבי שי עגנון שהציג את תאריך לידתו כתשעה באב תרמ"ח אף שידוע שנולד ביח באב תרמ"ז, ונכון עשה מחבר הערך שהביא את התאריך האמיתי אף שבשטר מופיעה שנה לא נכונה. שבתי טבת גם מספר לנו כי חבלי הלידה של דבורה החלו ב 2 במאי. יצחק שטרקמן

לגבי התנהלותו במלחמת יום כיפור[עריכת קוד מקור]

נפתלי לאו- לביא (אחיו של הרב "מאיר ישראל לאו") שהיה בזמן מלחמת יו"כ דוברו של משה דיין והיה צמוד אליו, מספר ממקור ראשון על התנהלותו של דיין בתקופה זו בצורה אחרת לגמרי מהדרך בה תיארו זאת בערך, רציתי לדעת על סמך איזה מקור נאמר דברים חריפים אלו נגדו. אם לא יביאו מקור הדברים, אראה לעצמי זכות לשנות עפ"י הכתוב בספר כעדות ממקור ראשון, אינני מתכוון לאמירות שיפוטיות אלא על עובדות יבשות.

בביוגרפיה של יגאל אלון של אניטה שפירא מוצג מבצע הגבורה של ארוע שגנב את ההצגה אך לא היתה לו השפעה על כיבוד לוד. עדירל - שיחה 10:31, 17 בינואר 2010 (IST)[תגובה]

שמעתי סיפור מצויין, לפיה כשקבעו את סף הראיה הנדרשת לרשיון נהיגה, קבעו את זה לפי הראיה של משה דיין] כך שדיין יוכל לנהוג. kotz - שיחה 23:21, 17 בינואר 2010 (IST)[תגובה]

אולי כדאי להחליף את התמונה שבערך. (נכתב על-ידי בני בן ב-21:36, 30 בינואר 2010)

נשמח לעשות זאת כאשר תמצא תמונה טובה יותר. יש לך תמונה כלשהי להציע? בברכה, Ldorfman - שיחה 01:20, 31 בינואר 2010 (IST)[תגובה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

אין חולק על כך שהערך מצויין, אך חסרות כאן הערות שוליים שיבססו קביעות הדורשות ביסוס. למשל: "אנשים כאריאל שרון אף דנו, בינם ובין עצמם, על החלפת השלטון בכוח". זה משפט שעלול לגרור גם תביעת דיבה. מה מקורו? גם משפט כמו "ברור כי טלפון מסוג זה לא הגיע" דורש הסבר (למה לא הגיע טלפון כזה? למה זה ברור?). ועוד דוגמא: "הוא (בר לב) גויס לסייע, לאחר שכבר שימש בתפקיד שר המסחר והתעשייה, ונתמנה למפקד חזית הדרום, מעל ראשו של שמואל גונן (גורודיש) שתפקודו היה לקוי". הקביעה שתפקודו היה לקוי היא נושא לאין ספור ויכוחים ודיונים, שדורשים ביסוס רציני יותר, ולפחות מן ההגינות להסביר מדוע היה תפקודו גרוע. חוץ מזה, זה ערך מרתק. קלונימוס - שיחה 14:19, 31 בינואר 2010 (IST)[תגובה]

האמירה על החלפת השלטון בכוח אכן אינה מוצלחת, והסרתי אותה. לגבי גורודיש, די במה שאמרה עליו ועדת אגרנט. הייתי רוצה לשמוע, אם אפשר, על קביעות נוספות הדורשות ביסוס. אלמוג 19:01, 18 במאי 2010 (IDT)[תגובה]

"היום הזה" או "היום"[עריכת קוד מקור]

אנונימי שינה את שם העיתון שדיין ערך ל"היום הזה" ושוחזר. אולם נראה שצדק [1] Dangling Reference - שיחה 15:26, 18 במאי 2010 (IDT)[תגובה]

יתירה מזז, על פי זה [2] היה עיתון שפעל לזמן קצר בשם "היום", לאחר יצירת גח"ל ב-1965, כך שהטענה לגבי דיין יכולה להטעות מאוד. Dangling Reference - שיחה 16:07, 18 במאי 2010 (IDT)[תגובה]
אני מתנצל בפני האלמוני על זיכרוני הבוגדני. דוד שי - שיחה 18:55, 18 במאי 2010 (IDT)[תגובה]

עדכון הערך[עריכת קוד מקור]

עדכנתי היום קישורים פנימיים לערכים רבים שנכתבו מאז כתיבת הערך. גילגמש שיחה 09:46, 25 בספטמבר 2011 (IDT)[תגובה]

יוסי שריד הוא קרוב משפחתה של יעל דיין

מחיקת פסקה בטענת חוסר נייטרליות[עריכת קוד מקור]

משתמש:Nivkorkos מחק את הפסקה: "דיין נחשב בעיני רבים לדמות מהידועות ביותר שהצמיח הציבור הישראלי. כאדם שנחשב לבעל חוש הומור, חריף ויודע ספר. הוא נחשב כמי שמעולם לא היסס להביע את דעתו, גם כשזו נגדה את האינטרס האישי או הפוליטי שלו, או כשסתרה דעה קודמת. דיין נחשב לפרגמטיסט המנתח את המצב בצורה ריאלית ומנסה להתאים עצמו למציאות המשתנה. ידועה לרבים אמרתו "רק חמור אינו משנה את דעתו"." וטען כי עתה ניתן להסיר את תבנית השכתוב שהוצבה בטענת ביקורת על לשון ספרותית ולא אנציקלופדית הנגועה בחוסר נייטרליות.
לדעתי, מחיקת הפסקה היא טעות. היא מתארת בצורה מדויקת את דיין. יש גם את המשפט "דיין הואשם על ידי חבריו באופורטוניזם והמעבר שלו, כמי שבמשך כל חייו השתייך לתנועת העבודה, אל שורות הליכוד, נחשב על ידי תומכי המערך כחציית קווים בלתי נסלחת." גם הוא ללא אסמכתאות וגם הוא לא נייטרלי. אי אפשר לבנות מאמר רק על אסמכתאות. הרי על דיין אפשר למצוא דעות בקשת של 180 מעלות. על כל אסמכתא שיביאו, אפשר להביא אסמכתא על מישהו שאמר עליו את ההפך. אז מה שייצא לנו בסוף זה מאמר מאוזן ופוליטיקלי קורקט שיהיה כתוב בו: ראובן אמר עליו א' ושמעון אמר עליו ב' ולוי אמר עליו ג'. עדיף שתשאר תבנית השכתוב ושישארו דברי הטעם.אודי - שיחה 22:51, 23 באפריל 2018 (IDT)[תגובה]

אני חושב שתבנית השכתוב, שהוצבה בטענה שהפסקה לא מאוזנת, התכוונה בעיקר למשפט שמחקתי. כל השאר ממש לא נראה כמו כתיבה לא מאוזנת, לכן לדעתי תבנית השכתוב אינה נחוצה. ניב - שיחה 13:49, 24 באפריל 2018 (IDT)[תגובה]
את המשפט ה"לא נייטרלי" כתב גל אמיר באוגוסט 2005. באוגוסט 2017 הניח משתמש:אלי גודין תבנית שכתוב. במשך 12 שנים אלפי קוראים ועורכים לא חשבו שיש בעיה עם המשפט הנ"ל. עכשיו, בגלל דעה של איש אחד, אנחנו אמורים למחוק פסקה שלמה?אודי - שיחה 14:06, 24 באפריל 2018 (IDT)[תגובה]
בקהילה שלנו, לפעמים בגלל דעה אחת יוצאים לעשרות הצבעות מחיקה והצבעות מחלוקת. ולא ידעתי שגל אמיר כתב את המשפט. ניב - שיחה 14:41, 24 באפריל 2018 (IDT)[תגובה]
על זה נאמר המשפט המתחיל במילים אבן אחת. יש לי דברים אחרים לעשות חוץ מפתיחת הצבעות מחיקה ומחלוקת. שאו ברכה.אודי - שיחה 15:04, 25 באפריל 2018 (IDT)[תגובה]

משה דיין סוקר מסדר כבוד בבה"ד 1. 1955[עריכת קוד מקור]

התמונה צולמה בירושלים - ברקע 3 בנייני הממשלה בגבעת רם (היום קריית ב"ג) Urieladiv - שיחה 09:41, 22 ביוני 2019 (IDT)[תגובה]

תודה, נערך כך שיכיל את המידע.אודי - שיחה 09:52, 22 ביוני 2019 (IDT)[תגובה]

דיווח שאורכב ב-21 באוקטובר 2020[עריכת קוד מקור]

דיווח מהדף ויקיפדיה:דיווח על טעויות

מצב טיפול: לא טעות

משה דיין מת ב15/10 לא ב16/10

הוא מת בליל שבת, 16 באוקטובר 1981, בערך בשעה 20:15. הוספתי אסמכתא בערך, והנה עוד אחת. דוד שי - שיחה 14:16, 20 באוקטובר 2020 (IDT)[תגובה]

הורדה לדרגת אלוף (?)[עריכת קוד מקור]

ד"ר מרדכי נאור פירסם: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=2814274665493044&id=100007316141861 האם ייתכן מצב שהרמטכ"ל, שדרגתו רב-אלוף, יֵרד בדרגתו לאחר סיום תפקידו? התשובה המתקבלת על הדעת היא – לא, ובכל זאת היה מקרה אחד שרמטכ"ל מכהן, שתכנן את פרישתו, הוא עצמו הציע שלאחר סיום תפקידו תוענק לו דרגת אלוף. הרמטכ"ל האמור הוא משה דיין, מי שכיהן בתפקיד ראש המטה הכללי של צה"ל במשך ארבע שנים וכמעט חודשיים (מ-6 בדצמבר 1953 עד 29 בינואר 1958). דיין חשב לפרוש מתפקיד הרמטכ"ל כבר לאחר מלחמת סיני (מבצע "קדש"), ובנאום בפני הסגל הבכיר של צה"ל במרץ 1957, אמר: "אני מניח שתקופת הרמטכ"לות צריכה להיות מוגבלת - שלוש או ארבע שנים. זה זמן מספיק לצה"ל כדי להחזיק רמטכ"ל זה או אחר. הייתי רוצה לשרת בצבא לפי הסכמה של עקומה יורדת, בדרגת אלוף. בשלב זה אין לי כל היסוסים לרדת לדרגת אלוף... אלה התוכניות שלי היום". בתחילת 1958 היה דיין נחוש לסיים את כהונתו כרמטכ"ל ומשנבחר לו מחליף – אלוף חיים לסקוב – לחץ על ראש הממשלה ושר הביטחון לקיים את טקס החילופים. בן-גוריון ניסה להשתמט, אמר ששום דבר לא בוער ובכלל, עליו להביא את אישור החילופים לממשלה ו"היא יכולה להחליט נגד", כדבריו. דיין ביטל דברים אלה מכל וכל בארבע מילים: "היא לא תחליט נגד". ב-23 בינואר נפגשו בן-גוריון ודיין לשם סיכום נושא חילופי הרמטכ"לים. בספר זיכרונותיו "אבני דרך" כתב דיין על "הורדתו" לדרגת אלוף: "בזמנו הצעתי הצעה שהתקבלה. כאשר רמטכ"ל מסיים את תפקידו יהיו לפניו שתי דרכים: לעזוב את הצבא ולהישאר בדרגת רב-אלוף, או להישאר בצבא, ואז הוא יורד לדרגת אלוף. אני מבכר להישאר בצבא, לרדת לדרגת אלוף ולהמשיך לשרת בצבא". בן-גוריון נתן את הסכמתו לכך, וסיכם: "הצעתי היא שמי שהיה רמטכ"ל, ומשום כך קיבל תואר רב-אלוף, כאשר הוא חדל להיות רמטכ"ל ויוצא לחיים האזרחיים, נשאר בדרגת רב-אלוף. אבל אם הוא נקרא לשרת הצבא – כחייל במילואים או בצבא הקבע – דרגתו היא אלוף". הוכחה שהדבר התבצע אפשר לראות בתמונה המצורפת. היא צולמה פחות משלושה חודשים לאחר סיום רמטכ"לותו של משה דיין, בעת טקס חגיגי של קבלת אות ההגנה בהשתתפות אלפי חברי הארגון, שנערך באיצטדיון האוניברסיטה בירושלים ביום העצמאות תשי"ח-1958. היה זה במסגרת חגיגות העשור למדינה ודוד בן-גוריון העניק את האות לארבעת הרמטכ"לים הראשונים: יעקב דורי, יגאל ידין, מרדכי מקלף ומשה דיין. רק דיין הופיע במדים ונראות בבירור דרגות האלוף שלו. הצלם: משה פרידן, לע"מ. ואולם, משה דיין היה הרמטכ"ל הראשון והאחרון שהנוהל הזה של "הורדה בדרגה" חל עליו. הוא המשיך לשרת בצה"ל בעת לימודיו באוניברסיטה העברית ומאוחר יותר שב ונשא את דרגות הרב-אלוף במיל'.

מעניין. הגיוני מבחינת דרך המחשבה, אך קשה לביצוע. אני גם לא חושב שישנן הרבה פעמים שרמטכ"ל לשעבר שימש בתפקיד צבאי אמיתי לאחר סיום כהונתו. המקרה היחיד שעולה לי כרגע, הוא חיים ברלב במלחמת יום הכיפורים כמפקד חזית הדרום.אודי - שיחה 12:30, 6 במאי 2021 (IDT)[תגובה]