FTX (חברה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אף טי אקס
FTX
נתונים כלליים
מייסדים סם בנקמן-פריד
תקופת הפעילות מאי 2019 – נובמבר 2022 (כ־3 שנים ו־26 שבועות)
מיקום המטה נסאו, ניו פרובידנס, איי הבהאמה
מוצרים עיקריים מטבעות מבוזרים, אסימונים חסרי תחליף
מנכ"ל סם בנקמן-פריד
 
https://ftx.com/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אף טי אקסאנגלית: FTX) היא בורסה למטבעות מבוזרים[1] הרשומה באנטיגואה וברבודה ומבוססת באיי הבהאמה[2][3]. היא נוסדה ב-2019 בידי היזם סם בנקמן-פריד, ובראשית שנות ה-20 של המאה ה-21 רשמה נפח מסחר שנתי של יותר מטריליון דולרים עם מעל למיליון לקוחות[4][5], אולם לאחר שנקלעה לחובות כלכליים קשים הכריזה על פשיטת רגל בנובמבר 2022[6].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צעדים ראשונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברה נוסדה במאי 2019 בידי היזם סם בנקמן-פריד ושותפו גארי ואנג כבורסה למטבעות מבוזרים בהונג קונג. בחודשים הראשונים להשקתה זכתה להצלחה רבה והחלה להרחיב את תחומי פעילויותיה בסין, זאת בעקבות הצהרתו של הנשיא שי ג'ינפינג בנובמבר אותה שנה כי ”אנו מוכרחים להתייחס לבלוקצ'יין בתור פריצת דרך חשובה עבור חדשנות עצמאית של טכנולוגיות ליבה”[7].

הכרזת ג'ינפינג הציתה גל מחודש של התלהבות כלפי עולם הבלוקצ'יין ברחבי סין, אשר נודעה בשל יחסה העוין לתחום ושלל הצעדים המשפטיים והחוקתיים שנקטה שהובילו להטלת חרם מוחלט עליו החל מ-2017[8]. מספר ימים לאחר ההצהרה השיקה החברה מדד מסחרי חדש של שמונה מטבעות מבוזרים הידועים היטב בקרב סוחרים סינים, וכן מסחר בחוזים עתידיים עבור חלקם[9].

מספר חודשים קודם לכן השיקה החברה גם מדד של חוזים עתידיים עבור "מטבעות חרא", כלומר מטבעות מבוזרים בעלי שווי שוק נמוך במיוחד. המדד הכיל כחמישים ושמונה מטבעות שונים שחלקם החלו לתפוס תאוצה בשנים הבאות, ביניהם וייבס וננו[10].

בראשית חודש נובמבר אותה שנה נתבעה אף טי אקס בידי חברה זרה ולא מוכרת הקרויה "הפחתת מניפולציות של ביטקוין" או בראשי התיבות שלה "BMA", המייצגים את הביטוי "Bitcoin Manipulation Abatement". לטענתה, השתמשה אף טי אקס בפלטפורמת בורסת הנגזרים שלה בכדי לבצע מניפולציות שוק ולהשפיע על מחירו של מטבע הביטקוין. התביעה נדחתה כעבור חודש[11][12].

לקראת סוף השנה גייסה החברה השקעה כספית מבורסת בינאנס כחלק משותפות עסקית אסטרטגית עליה חתמו שתיהן. סכום ההשקעה המדויק לא פורסם, אולם נודע כי בינאנס רכשה מספר אחוזים מסך ההון העצמי של אף טי אקס, וכן חוזים עתידיים מסוג פוזיציות לונג עבור מטבע התשתית של החברה, FTT. אף טי אקס, מנגד, הסכימה לסייע בפיתוח מוצריה של שותפתה, ובנקמן-פריד אמר כי, ”ההשקעה תעזור להאיץ את קצב צמיחתה של אף טי אקס עם תמיכה וייעוץ אסטרטגי מידי בינאנס, בזמן שהחברה תמשיך עם פעילויותיה העצמאיות”[13][14].

בורסה עולמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאור התאוצה שצבר עולם הבלוקצ'יין ובייחוד מטבע הביטקוין בשנים 20202021, החלה אף טי אקס להפוך בהדרגתיות לאחת הבורסות המובילות ביותר בתחום באותה העת, לצד שחקניות עולמיות אחרות כגון בינאנס וקוינבייס. בראשית 2020 הודיעה החברה על פתיחת מסחר באופציות של ביטקוין[15] וכן במטבע יציב המגובה בזהב שהשיקה חברת פקסוס טראסט (אנ')[16]. בפברואר השיקה מטבע המכונה "טראמפ" על שם נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, אשר נודע בסלידתו כלפי מטבעות מבוזרים. לדברי החברה, ”המטבע ינסוק לשווי של דולר אחד אם דונלד טראמפ ינצח בבחירות הנשיאותיות של ארצות הברית ב-2020, ואם לא אז הוא יצנח לאפס”[17]. בהמשך הושק גם מטבע על שם ג'ו ביידן[18].

לא חלף זמן רב בטרם ביקשה החברה לקבל הערכה אמיתית אודות שוויה, ובשלהי חודש פברואר הודיעה על השקת מכירה של מטבע המכונה FTX_Equity אשר ייצג אחוז מסוים מתוך הונה העצמי, בניסיון להפוך לגוף בשווי מיליארד דולרים. המכירה יועדה עבור משקיעים שהתחייבו לספק מאתיים וחמישים אלף דולרים לפחות, כאשר כל אחד מהמטבעות נמכר בתמורה לשני דולרים בכסף פיאט או במטבעות מבוזרים מסוג ביטקוין, אתריום ואסימון הבית של החברה FTT[19].

בשלהי חודש פברואר רשמה החברה שיאי מסחר חדשים בחוזים העתידיים של מטבע האתריום, עם נפח מסחר יומי של כ-245 מיליון דולרים, על אף שערכו של המטבע צנח באותה העת בכ-10 אחוזים. הישגים אלו הופיעו בתום מגמת עלייה ארוכה שכללה מסחר בשווי עשרות עד מאות מיליוני דולרים מדי יום[20].

מספר חודשים בלבד לאחר שבורסת בינאנס השקיעה בחברת אף טי אקס ומסרה כי תשלב בממשק האינטרנטי שלה כמה ממוצריה, הודיעה החברה ב-30 במרץ כי תסיר חלק מאפשרויות המסחר בנגזרים אותם שילבה בפלטפורמה שלה: ”הסיבה העיקרית להסרתם היא שגילינו כי משתמשים רבים אינם מבינים אותם. אפילו עם אזהרות שקופצות על המסך בכל פעם, אנשים עדיין לא קוראים אותן. מאחר והם חלק מהמטבעות הפופולריים ביותר זה יהיה רע לעסקים להסירם. לא בחירה קלה. אבל.. הגנת הלקוחות מגיעה קודם”[21].

ארנת אף טי אקס, אצטדיון הבית של קבוצת מיאמי היט שאת הזכויות לשמו רכשה החברה לתקופה בת תשע עשרה שנים בעסקת ענק בשווי של כ-135 מיליון דולרים.

מעט לפני אמצע השנה, בחודש מאי, הודיעה אף טי אקס על כוונתה להקים שלוחה עסקית בארצות הברית, ובנוסף חשפה כי תשלב מסחר עם מינוף בפלטפורמה שלה. לדברי בנקמן-פריד, ”האקוסיסטם של עולם הקריפטו, כדבר שלם, זקוק לתחרות למשך זמן-מה, ואנחנו נרגשים שביכולתנו להציע נזילות לספרי ההזמנות, מלא מוצרים חדשים, מסחר עם מינוף עבור לקוחות מוסמכים, ופיתוח תוצר בארצות הברית”[22].

מאוחר יותר באותו החודש השיקה החברה אמצעי מסחר חדש בשם "חוזים עתידיים של שיעור גיבוב", כלומר הנחת פוזיציות על רמת הקושי העתידית של כריית בלוק אחד על גבי הבלוקצ'יין של מטבע הביטקוין[23]. אית'ן ורה, המנכ"ל והמייסד-שותף של בריכת הכרייה "לוקסור טכנולוגיות", אמר כי אינו מאמין שהחוזים החדשים יהיו כלים פיננסיים מוצלחים, היות שקושי הגיבוב הוא רק אחד הגורמים שמרכיבים את התשלום הסופי שהכורים מקבלים עבור עבודתם[24].

על רקע צמיחתו של פרוטוקול הבלוקצ'יין קומפאונד באותה העת, אשר התחרה על השליטה בעולם המימון המבוזר (אנ') כנגד הארגון האוטונומי מייקרדאו, החליטה אף טי אקס להתחיל לסחור במטבע התשתית COMP ובמטבע היציב cUSDT (השקול לטתר, ומגובה בידי הדולר האמריקאי) של הפרוטוקול[25].

נפח המסחר החודשי של אף טי אקס החל לצנוח בחודש יוני, לאחר מגמת עלייה ממושכת שהחלה בינואר אותה שנה עם פסגה כספית של כ-44 מיליון דולר, ושיא של כ-2.4 מיליארד דולר במרץ. על אף הירידה הפתאומית רשמה החברה נסיקה בנפח הפוזיציות של החוזים העתידים, אף יותר משל בורסת ביטמקס, אשר נחשבה למובילה במסחר עתידים באותה העת[26].

כעבור מספר ימים החלו להתפרסם ביקורות שונות אודות השירותים החדשניים של החברה, אשר תוארו בתור ”שוקים מתוחכמים שמעט סוחרים משתמשים בהם”. באותה העת הציעה החברה מסחר בחוזים עתידיים עבור 115 מטבעות מבוזרים שונים, אולם דו"חות תקופתיים מהחודשים הקודמים הראו כי כל הכלים הפיננסיים הללו לא היו אחראיים ליותר מארבעה אחוזים של הנפח המסחרי הכולל של הבורסה, וכי ריכוז המסחר הגבוה ביותר הגיע מהמטבעות הקלאסיים ביטקוין ואתריום[27].

החברה הודיעה על כוונתה להשיק את פרויקט סירום על גבי פלטפורמת הבלוקצ'יין של סולנה ב-27 ביולי, מעין פרוטוקול המאפשר ללקוחות בעלי רקע עסקי או טכני לפתח זירות מסחר של מטבעות ונכסים דיגיטליים בעלי זמן עסקאות קצר ועמלות מופחתות. כמו כן פתחה שוקי מסחר עבור מטבע התשתית של סולנה בפלטפורמה האינטרנטית שלה[28]. המהלך, כך טענה החברה, עשוי היה לפתור את בעיות הביזור והסילומיות אשר ממנה סבלה באותה העת רשת הבלוקצ'יין של אתריום[29]. באופן מקביל, שבר מדד "מטבעות החרא" של החברה שיאים חדשים, עם כחמישים מטבעות מבוזרים בעלי שווי שוק נמוך בתוכו, ושווי-שיא של כ-1,065 דולרים[30].

איש העסקים וכוכב תוכנית הטלוויזיה "הכרישים" קווין אולירי חתם על הסכם שותפות עם החברה והפך לשגריר מטעמה באוגוסט 2020.

בחודש אוגוסט הכריזה החברה על השקת מדד חוזים עתידיים חדש עבור מאה בריכות הנזילות הגדולות ביותר על פלטפורמת יוניסוואפ, הבורסה המבוזרת הגדולה ביותר דאז. בנקמן-פריד ענה לשאלות שעלו אודות הצעד החדש ואמר כי ”ראינו דרישה רבה מצד הלקוחות לקבל חשיפה לתחום רחב היריעה של מוצרי מימון מבוזר”, וכמו כן הסביר את החלטתו לגשר על הפער בין שיטת הבורסה המסורתית, לפיה פעלה אף טי אקס, לבין שיטת הבורסה המבוזרת, לפיה פעלה יוניסוואפ, באמירתו, ”חשיפה למאה שוקים חדשים מבלי לשלם את מחיר עמלות הגז מאה פעמים”[31].

השקעות ענק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראת אמצע שנת 2020 רכשה אף טי אקס את אפליקציית המובייל בלוקפוליו בעסקת ענק בשווי של כ-150 מיליון דולרים. האפליקציה נועדה לספק מידע מקוון וחדשות בזמן אמת אודות שוק הקריפטו, ורכישתה נחשבה לצעד אסטרטגי וחשוב מבחינתה של אף טי אקס, מאחר שקהל לקוחותיה הורכב בעיקר מסוחרים מקצועיים[32][33].

כעבור מספר חודשים החלה האפליקציה להציע למשתמשיה מסחר מקוון במניות ובמטבעות מבוזרים ללא גביית עמלות[34], זאת בניסיון לנצל את עומס תנועות המסחר שהצטברו בעקבות תהליך שורט סקוויז של מניות חברת גיימסטופ אשר התבצע בידי קבוצת משתמשים מקהילת רדיט הקרויה וולסטריטבטס (אנ'), במה שנודע מאוחר יותר בשם השורט סקוויז של גיימסטופ (אנ'). זמן-מה קודם לכן השיקה אף טי אקס מדד חדש של מניות בהן התמקדה הקבוצה, אשר הכילה גם מטבעות מבוזרים שונים כגון דוז'קוין ומטבע התשתית של החברה FTT[35].

החברה נאלצה לפרסם התנצלות רשמית בחודש פברואר[36] לאחר שאחד החשבונות באפליקציה שהיה אמור לפרסם איתותים אודות עליות וירידות במחירי המטבעות החל לשלוח הודעות בעלות תוכן גזעני. בציוץ שפורסם בטוויטר כתבו נציגי החברה כי ”אנחנו מצטערים נורא על ההודעות הפוגעניות שפורסמו היום”[37], ובנקמן-פריד הבטיח כי ”נעניק עשרה דולרים לכל משתמש בלוקפוליו, וגם לאלו אשר יירשמו בהמשך השבוע”[38].

במהלך חודש מרץ הודיעה אף טי אקס על הקמת גשר חדש בין זירת המסחר שלה לבין פייפל, אשר נועד לאפשר הקמת תנועות כספיות בצורה מיידית דרך חשבונות הלקוחות ובאמצעות שימוש במערכת התשלומים החדשה[39]. בנקמן-פריד ציין כי הלקוחות יוכלו להפקיד מעתה והלאה ”כמעט כל סוג של מטבעות מבוזרים, פחות או יותר”[40].

בהמשך אותו החודש החלו להתעורר שמועות אודות שיחות שהתקיימו בין אף טי אקס לבין נציגי מחוז מיאמי-דייד בפלורידה, ארצות הברית, אודות רכישת זכויות השם של אצטדיון הכדורסל המארח את קבוצת מיאמי היט[41]. ב-24 במרץ פורסם לראשונה כי החברה רכשה את הזכויות לתקופה בת תשע עשרה שנים בעסקת ענק בשווי של כ-135 מיליון דולרים והפכה בכך לנותנת החסות המסחרית המרכזית שלה. שמה של הארנה שונה לאחר מכן באופן רשמי לארנת FTX[42][43].

מגמת ההצלחה עליה עלתה החברה לא פסקה בזאת, וביולי חצתה את רף ההשקעות הגבוה ביותר שנאסף אי פעם בעולם הקריפטו עד לאותה העת, לאחר שגייסה סכום בגובה של כ-900 מיליון דולרים מידי שישים משקיעים שונים, וביניהם גופים בולטים כגון סופטבנק, סקויה קפיטל ות'ירד פוינט מנג'מנט[44][45]. בחודשים הבאים מכרה בורסת בינאנס את מניותיה של אף טי אקס חזרה לבנקמן-פריד[46], אשר אמר בתגובה כי ”אני חושב שקיימים כמה הבדלים בין איך שאנו מנהלים את עסקינו”[47].

שחקן הפוטבול טום בריידי (מימין) ואשתו הדוגמנית ג'יזל בונדשן (משמאל) חתמו על שותפות עם אף טי אקס ב-2021.

עסקאות הענק של החברה המשיכו לעורר כותרות, וב-4 ביוני הכריזה אף טי אקס על השלמת עסקה נוספת עם טים סולומיד (אנ'), ארגון מקצועי לספורט אלקטרוני, אשר כללה רכישה של זכויות השם שלה לתקופה בת עשר שנים תמורת כ-210 מיליון דולרים[48]. הקבוצה שינתה את שמה באופן רשמי ל"טים סולומיד FTX" והודיעה כי תרכוש מטבעות קריפטו מסוג FTT בשווי של כמיליון דולרים ואף תפיץ מטבעות מבוזרים בין לקוחותיה[49].

מאוחר יותר באותו החודש הכריזה אף טי אקס על הקמת שותפות חדשה עם ליגת הבייסבול האמריקאית מייג'ור ליג בייסבול[50]. כחלק מהעסקה בין השתיים הוסכם כי לוגו החברה יופיע על גבי חולצות כל השופטים במהלך משחקים ואירועים פומביים אחרים[51].

לאחר מספר ימים בלבד, ב-29 ביוני, חתם שחקן הפוטבול הבכיר מליגת הפוטבול הלאומית של ארצות הברית, טום בריידי, יחד עם עם אשתו, דוגמנית העל ג'יזל בונדשן, על עסקת שותפות שפרטיה המדויקים לא פורסמו, אף שנודע כי השניים קיבלו אחוזים מסוימים מסך ההון העצמי של החברה, בנוסף לכך שבריידי מונה לשגריר ובונדשן מונתה ליועצת לענייני סביבה ויוזמות חברתיות מטעם הבורסה[52].

איש העסקים וכוכב סדרת הטלוויזיה הכרישים קווין אולירי (אנ') חתם בחודש אוגוסט על הסכם עם החברה, אשר מינה אותו לתפקיד שגריר מטעמה, וכן לאחד מדובריה הרשמיים. בתמורה ביקש להשתכר במטבעות מבוזרים, אשר אוחסנו על פלטפורמת המסחר של אף טי אקס. כאשר נשאל לפשר השותפות, אמר כי על אף שמשקיעים רבים מתקשים לקבל החלטות בנוגע להשקעות בקריפטו, הוא איננו שונה: ”אני רוצה להגביר את חשיפתי לקריפטו אבל באותה העת להישאר נאמן לצווים האישיים שלי”[53].

כעבור מספר ימים רכשה החברה את זכויות השם של אצטדיון הפוטבול באוניברסיטת קליפורניה בברקלי אשר נודע עד לאותה העת בתור אצטדיון ההנצחה של קליפורניה (אנ'), למשך עשר שנים ובתמורה ל-17.5 מיליון דולרים. שמו של האצטדיון שונה באופן רשמי ל"מגרש אף טי אקס באצטדיון ההנצחה של קליפורניה"[54].

בחודש ספטמבר הכריזה החברה על הקמת שותפות ארוכת טווח עם קבוצתה של מרצדס-בנץ בטורניר פורמולה 1. החוזה בין השניים קבע כי הנהגים לואיס המילטון וולטרי בוטאס ילבשו מדים העוטים את לוגו החברה[55].

מעבר לחוף מבטחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

על רקע החמרת הצעדים הרגולטוריים כנגד תעשיית הקריפטו ברחבי העולם ובסין בפרט, החליטה החברה להעביר את כל פעילויותיה לאיי הבהמאה בספטמבר 2021[2]. ב-20 אותו החודש הודיעה כי שלוחתה המקומית, "FTX Digital Markets", קיבלה אישור רגולטורי להפעלת עסק לנכסים דיגיטליים מידי הרשויות, ומינתה את ריאן סלאם למנהלה. בראיון לסוכנות החדשות בלומברג אמר בנקמן-פריד כי ”איי הבהאמה היו אחת המדינות הראשונות שהחליטו להימנע מאסדרה כוללנית עבור מטבעות מבוזרים, דבר שנראה בעינינו כחשוב במיוחד עבור המרחב המקצועי, וכסימן מאוד חיובי”[56].

לאחר פשיטת הרגל של החברה והתפטרותו של סם בנקמן-פריד, מונה ג'ון ג'יי. ריי השלישי לתפקיד המנכ"ל הפנוי במטרה לאתר את נכסיה הנותרים של החברה ותשלום חובות העתק שצברה. בתמונה נראה ריי בעודו מעיד בפני ועדת בית הנבחרים לשירותים פיננסיים בארצות הברית אודות מצבה של החברה ב-13 בדצמבר 2022.

בראשית שנת 2022 הכריזה החברה על הקמת קרן הון סיכון בשם "FTX Trading Ltd" בשווי של כ-2 מיליארד דולר[57]. לדברי נציגיה, נועדה הקרן להקל על השקעות בחברות הזנק הנמצאות בעולם הקריפטו, החל בסכומים של כ-100 אלף דולרים וכלה במאות מיליוני דולרים[58].

כעבור מספר ימים הוערכה החברה בשווי חדש של כ-32 מיליארד דולרים[59], ובנוסף הודיעה כי גייסה כ-400 מיליון דולרים במהלך סבב המימון השלישי שערכה בתשעת החודשים האחרונים, אשר לדבריה נועד לסייע בהרחבת פעילותה של החברה בעולם וכן בהשגת רישיונות מסחר נוספים לשוקים חדשים[60].

בחודש פברואר החליטה החברה להקים מחלקה חדשה בין שורותיה אשר נועדה להתמקד בעולם הגיימינג, ובייחוד במשחקים מבוססי טכנולוגיית בלוקצ'יין (אנ')[61]. אחד מתפקידי השלוחה החדשה היה לספק שירות לחברות מהתחום שביקשו להנפיק מטבעות מבוזרים ואסימונים חסרי תחליף, ולגשר על הפער בין מוצרי הבלוקצ'יין לבין המשחקים[62].

באחת מעסקאותיה הגדולות ביותר, חתמה אף טי אקס על הסכם עם חברת הלוואות הקריפטו בלוקפי בחודש מרץ אותה שנה[63], בו הסכימה לספק לה אשראי בגובה של עד כ-400 מיליון דולרים, ובנוסף קיבלה התחייבות כי תוכל לרכוש את החברה תמורת סכום שלא צוין, אך עד תקרה מקסימלית של כ-240 מיליון דולרים, למרות שמספר מקורות הציעו כי הוא עשוי להיות נמוך מכך ולהגיע אף לכ-15 מיליון דולרים בלבד[64].

קריסת החברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך שנים נתפשה החברה כאחת הבורסות היציבות והאמינות ביותר בתעשיית הקריפטו העולמית, עד לנובמבר 2022, אז נקלעה למשבר כלכלי קשה. אתר החדשות קוינדסק (אנ') חשף ב-2 בנובמבר כי אחת משותפותיה של הבורסה, חברת אלמידה ריסרץ' (אנ') אשר נוסדה גם היא בידי בנקמן-פריד, החזיקה כמות גדולה במיוחד של נכסיה במטבעות התשתית של הבורסה, FTT. חשיפה זו הצביעה על כך שהדיווחים הפיננסיים של החברה היו הלכה למעשה שקריים, מכיוון שחלק ניכר מאחזקותיה הושקעו בזירת המסחר של עצמה באמצעות חברת-בת[65].

הידיעה המרעישה גרמה לטלטלות בשוקי הקריפטו שהובילו לנפילה של יותר מ-12 אחוזים בערכו של מטבע הביטקוין, אשר הגיע לשווי הנמוך ביותר שלו מזה שנתיים, כ-16 אלף דולרים[66]. הגורם העיקרי לירידה היה הכרזתה של בורסת בינאנס, אשר הודיעה מיד לאחר החשיפה כי תמכור את כל אחזקותיה באף טי אקס ובכך גרמה לקריסת מחיר המנייה של החברה[67].

החדשות הטילו צל של חוסר ביטחון והיסטריה על פני השוק, ורבים מלקוחות החברה החלו לנסות למשוך את כספם בחזרה. לאור צרותיה הכלכליות לא הצליחה אף טי אקס לעמוד בעומס הדרישות המרובות, ונאלצה לחסום את הרשאות המשיכה מפלטפורמת המסחר שלה לאלתר, ואף החלה להעביר חלק מנכסיה לארנקים קריפוטגרפיים קרים[68]. הגבלות אלו הגיעו גם לשלוחתה של החברה בארצות הברית[69].

בימים הבאים חתמה בינאנס על מכתב כוונות בו הצהירה כי תרכוש את אף טי אקס תוך כדי עריכת בדיקת נאותות, אולם משכה את הצעתה כעבור יום לאחר שמספר דיווחים מידי רגולטורים אמריקאים הצביעו על חשד למעילה בכספי הלקוחות[70]. בשל כך, הגישה אף טי אקס בקשה רשמית לפשיטת רגל ב-11 בנובמבר, ובנקמן-פריד התפטר מתפקידו כמנכ"ל[71].

בעקבות התפטרותו של בנקמן-פריד מונה ג'ון ג'יי. ריי השלישי לתפקיד מנכ"ל החברה, ונועד לשמש בתור מפרקה על ידי איסוף כל נכסיה הנותרים לצורך תשלום החובות שצברה. בהצהרה שמסר הלה לבית המשפט הודיע כי בהתאם לרישומי החברה, הלוותה חברת הבת של אף טי אקס, אלמידה ריסרץ', כמיליארד דולרים לבנקמן-פריד ויותר מחמש מאות מיליון דולרים למייסד המשנה של אף טי אקס, נישאד סינג, ב-30 בספטמבר אותה שנה[72].

בתגובה למטלת פירוק החברה שהוטלה עליו טען המנכ"ל החדש, אשר סייע בעבר בהליכי פשיטת הרגל של חברות מפורסמות כגון אנרון, נורטל, ואחרות, כי ”לכל אורך הקריירה שלי מעולם לא ראיתי כזה כישלון תאגידי של ניהול אמצעים לקוי, וכזה חוסר של מידע פיננסי אמין, כפי שמסתמן כאן”[73]. כאשר העיד בפני ועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים (אנ') אמר בפשטות כי ”לא קיימת שום מערכת של תיעוד או שמירת מסמכים, תרתי משמע” בנוסף לכך שהחברה השתמשה בתוכנת מחשב פשוטה עבור מחלקת הנהלת החשבונות שלה, אשר החזיקה במיליארדי דולרים[74].

לבקשתה של ארצות הברית נעצר בנקמן-פריד באיי הבהאמה באשמת "עבירות פיננסיות"[75]. על אף שרמז תחילה כי ינסה להילחם בהאשמות שהועלו נגדו, הסכים לבסוף להיעתר לבקשת ההסגרה שהוצאה על שמו[76], וב-21 בדצמבר הוסגר לידי ארצות הברית[77]. בהמשך שוחרר בערבות בגובה של כ-250 מיליון דולרים אשר שולמה בידי הוריו, כאשר תנאי שחרורו קבעו כי חל עליו איסור לעזוב את ביתם[78].

אקוסיסטם[עריכת קוד מקור | עריכה]

יחידת התשתית של הפלטפורמה נקראת "אסימון FTX" והיא מטבע מבוזר שהסיומת שלו היא FTT. עד לפשיטת הרגל של החברה נסחר המטבע במרבית הבורסות המובילות ושימושו העיקרי היה עבור גביית עמלות וצבירת ריבית על גבי פלטפורמת המסחר שלו. כמות המטבעות המקסימלית היא 352,170,015, אם כי היא צפויה להצטמצם לחצי בשל שריפת מטבעות מכוונת הנעשית באופן הדרגתי עם כל העמלות הנצברות בידי החברה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקיפדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתרי אינטרנט[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשתות חברתיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסמכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ העסקה של אף טי אקס מעניקה למוסדות גישה חדשה לשוקי הקריפטו, בלומברג, ג'ואנה אוסינגר, פורסם במקור ב-13 ביולי 2021, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  2. ^ 1 2 בורסת הקריפטו אף טי אקס של בנקמן-פריד עוזבת את הונג קונג לטובת איי הבהאמה, בלומברג, ג'ואנה אוסינגר, פורסם במקור ב-24 בספטמבר 2021, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  3. ^ בורסת הקריפטו אף טי אקס הוערכה בכ-18 מיליארד דולרים במהלך סיבוב גיוס כספים, וול סטריט ג'ורנל, אלכסנדר אוסיפוביץ', פורסם במקור ב-20 ביולי 2021, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  4. ^ הכנסות וסטטיסטיקות של אף טי אקס, ביזנס אוף אפס, דייוויד קורי, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  5. ^ הערכת נפח המסחר של חברת הקריפטו אף טי אקס מטפסת ל-18 מיליארד דולר לאחר הערכה של 900 מיליון, רויטרס, פורסם במקור ב-20 ביולי 2021, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  6. ^ משבר הקריפטו נמשך, להלן החדשות האחרונות על קריסתה של אף טי אקס, רשת חדשות בכבלים, דיקשה מדהוק, פורסם במקור ב-14 בנובמבר 2022, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  7. ^ הנשיא שי אומר כי סין צריכה לנצל את ההזדמנות ולאמץ את הבלוקצ'יין, קוינדסק (אנ'), ויליאם פוקסלי, פורסם במקור ב-25 באוקטובר 2019, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  8. ^ הבנק המרכזי של סין מוציא אזהרות לכמה בורסות ביטקוין מובילות, קוינדסק, פיט ריזו, פורסם במקור ב-6 בינואר 2017, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  9. ^ אף טי אקס משיקה מסחר בחוזים עתידיים במדד של שמונה מטבעות מבוזרים סיניים לאחר הצהרת הבלוקצ'יין של שי, קוינדסק, דניאל פלמר, פורסם במקור ב-29 באוקטובר 2019, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  10. ^ בורסת קריפטו משיקה מדד חוזים עתידיים עבור מטבעות-חרא בניסיון להציע דרכים חדשות להקים פוזיציות שורט למטבעות חלופיים, קוינדסק, ויליאם פוקסלי, פורסם במקור ב-1 באוגוסט 2019, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  11. ^ חברת הפחתת מניפולציות של ביטקוין נגד אף טי אקס, אלמידה ריסרץ', סמואל בנקמן-פריד, גארי ואנג, אנדי קרוגהן, קונסטנס ואנג, דארן ונג, וקרוליין אליסון, בית המשפט המחוזי של צפון קליפורניה, מחלקת סן פרנסיסקו, תמליל כתב תביעה, פורסם במקור ב-2 בנובמבר 2019, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  12. ^ חברה מסתורית מגישה תביעה חדשה נגד מכירת המטבע של ריפל בשווי 1.1 מיליארד דולרים, קוינדסק, פדי בייקר, פורסם במקור ב-5 במאי 2020, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  13. ^ בינאנס קונה חלק קטן מבורסת נגזרי הקריפטו אף טי אקס, בלומברג, אולגה קריף, פורסם במקור ב-20 בדצמבר 2019, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  14. ^ בינאנס משקיעה סכום לא ידוע בפלטפורמת נגזרי הקריפטו אף טי אקס, קוינדסק, ויליאם פוקסלי, פורסם במקור ב-20 בדצמבר 2019, אורכב מהמקור ב-8 ביולי 2022. (באנגלית)
  15. ^ קבוצת בורסת המסחר של שיקגו העלתה להעביר את אופציות הביטקוין שלה, ומתחרה כעת באינטרקונטיננטל אקסצ'יינג, קוינדסק, פדי בייקר, פורסם במקור ב-13 בינואר 2020, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  16. ^ החוזים העתידיים של מטבע הזהב של פקסוס נסחרים כעת בבורסה של אף טי אקס, קוינדסק, סבסטיאן סינקלייר, פורסם במקור ב-14 בינואר 2020, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  17. ^ מטבע טראמפ החדש מצביע על סיכויים של שישים ושניים אחוזים לבחירתו מחדש של נשיא ארצות הברית, קוינדסק, ברדלי קיאון, פורסם במקור ב-7 בפברואר 2020, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  18. ^ אף טי אקס מעלה את מחיר החוזים העתידיים של טראמפ בזמן שהמחיר מצביע על סיכויים נמוכים לניצחון בבחירות, קוינדסק, סבסטיאן סינקלייר, פורסם במקור ב-30 באוקטובר 2020, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  19. ^ בורסת אף טי אקס המגובה בידי בינאנס מחפשת הערכה בשווי מיליארד דולרים במכירת הון עצמי של אסימונים, קוינדסק, פדי בייקר, פורסם במקור ב-25 בפברואר 2020, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  20. ^ נפח המסחר בחוזים עתידיים של אתר רשמו שיאים חדשים באף טי אקס, קוינדסק, אומקר גודבול, פורסם במקור ב-27 בפברואר 2020, אורכב מהמקור ב-22 בספטמבר 2022. (באנגלית)
  21. ^ בינאנס מסירה את מטבעות המינוף מפני שמשתמשיה לא קוראים אזהרות, קוינדסק, פדי בייקר, פורסם במקור ב-30 במרץ 2020, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  22. ^ הראשון שזז: זרועותיה של בינאנס בארצות הברית, אף טי אקס פותחת במסחר עם מינוף, אבל כנראה לא פי מאה, קוינדסק, אומקר גודבול, זאק ואל, פורסם במקור ב-6 במאי 2020, אורכב מהמקור ב-12 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  23. ^ פוזיציות לונג ושורט בקריפטו: נגזרי כרייה מצביעים על תחכום שהולך וגדל, קוינדסק, נואל אצ'סון, פורסם במקור ב-18 במאי 2020, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  24. ^ פוזיציות לונג ושורט בקריפטו: מעגלי חדשנות, קרנות סיכון של קריפטו, ומשקיעי מוסדות, קוינדסק, נואל אצ'סון, פורסם במקור ב-25 במאי 2020, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  25. ^ אף טי אקס פותחת במסחר נגזרים של קומפאונד בכדי לעמוד בקצב ההתלהבות של המימון המבוזר, קוינדסק, בריידי דייל, פורסם במקור ב-18 ביוני 2020, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  26. ^ נזילות החוזים העתידיים של הביטקוין בבורסת אף טי אקס מטפסת כנגד המובילה בתחום, ביטמקס, קוינדסק, אומקר גודבול, פורסם במקור ב-22 בינואר 2020, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  27. ^ אף טי אקס בונה הרבה שוקים מתוחכמים שמעט סוחרים משתמשים בהם, קוינדסק, זאק ואל, פורסם במקור ב-24 ביוני 2020, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  28. ^ אף טי אקס בוחרת בסולנה עבור סירום: בורסת נגזרים מבוזרת בעלת מהירות גבוהה ונטולת משמורת, מדיום, אנטולי יאקובנקו, פורסם במקור ב-27 ביולי 2020, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  29. ^ אף טי אקס מתכוונת להשיק בורסה מבוזרת וסילומית תוך שבועות, קוינדסק, פדי בייקר, פורסם במקור ב-27 ביולי 2020, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  30. ^ מדד הקריפטו הוולגרי (המתחרז עם ביטקוין) שובר שיא חדש, קוינדסק, זאק ואל, פורסם במקור ב-13 ביולי 2020, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  31. ^ אף טי אקס משיקה מדד עתידיים של יונסוואפ כדי לענות על הדרישה הצומחת עבור גישה למימון מבוזר, קוינדסק, זאק ואל, פורסם במקור ב-24 באוגוסט 2020, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  32. ^ עסקתה של בורסת אף טי אקס בשווי של כ-150 מיליון דולרים עבור אפליקציית המובייל הראשונה בלוקפוליו היא משחק מכירה מסחרי, קוינדסק, זאק ואל, פורסם במקור ב-26 באוגוסט 2020, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  33. ^ בורסת הקריפטו אף טי אקס רוכשת את תוכנת מעקב הפורטפוליו בלוקפוליו, טכקראנץ', רומיין דילט, פורסם במקור ב-26 באוגוסט 2020, אורכב מהמקור ב-26 באוגוסט 2020. (באנגלית)
  34. ^ אפליקציית הפורטפוליו בלוקפוליו מוסיפה מסחר בקריפטו ומניות בעקבות הדרמה של גיימסטופ, קוינדסק, סבסטיאן סינקלייר, פורסם במקור ב-29 בינואר 2021, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  35. ^ אף טי אקס משיקה מדד חוזים עתידיים של וולסטריטבטס בניסיון לנצל את תנועות ההשקעה, קוינדסק, סבסטיאן סינקלייר, פורסם במקור ב-29 בינואר 2021, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  36. ^ בלוקפוליו מפרסמת התנצלות לאחר שתוכן גזעני פורסם באפליקציית הפורטפוליו, קוינדסק, טנזיל אקטר, פורסם במקור ב-9 בפברואר 2021, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  37. ^ אנחנו מצטערים נורא, טוויטר, אפליקציית אף טי אקס, פורסם במקור ב-9 בפברואר 2021, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  38. ^ עשרה דולרים בחינם, טוויטר, סם בנקמן-פריד, פורסם במקור ב-9 בפברואר 2021, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  39. ^ פלטפורמת נגזרי הקריפטו אף טי אקס תומכת כעת בהפקדות דרך פייפל, קוינדסק, טנזיל אקטר, פורסם במקור ב-2 במרץ 2021, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  40. ^ ניתן לקבל כעת הפקדות של פיאט על אף טי אקס, טוויטר, סם בנקמן-פריד, פורסם במקור ב-2 במרץ 2021, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  41. ^ אף טי אקס מנהלת שיחות אודות מתן חסות לארנת התאחדות הכדורסל הלאומית של מיאמי היט: דיווח, קוינדסק, ניקהילש דה, פורסם במקור ב-13 במרץ 2021, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  42. ^ זה רשמי! ביתה של היט ייקרא מעתה והלאה אף טי אקס ארנה, חדשות מערכת השידור קולומביה, פורסם במקור ב-26 במרץ 2021, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  43. ^ בורסת הקריפטו אפ טי אקס מבטיחה את זכויות השם עבור ארנת מיאמי היט תמורת 135 מיליון דולרים, קוינדסק, ג'יימי קראולי, פורסם במקור ב-24 במרץ 2021, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  44. ^ בורסת הקריפטון אף טי אקס מבטחת גיבוי מקרנות הון סיכון ומקרנות גידור, פייננשל טיימס, מיילס קרופה, פורסם במקור ב-20 ביולי 2021, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  45. ^ חברת הקריפטו אף טי אקס הוערכה בכ-18 מיליארד דולר בידי סופטבנק, ריביט משקיעים, בלומברג, ג'ואנה אוסינגר, פורסם במקור ב-20 ביולי 2021, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  46. ^ מדוע מכרה בורסת בינאנס את חלקה באף טי אקס?, פורצ'ן, לוסינדה שן, פורסם במקור ב-21 ביולי 2021, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  47. ^ סם בנקמן-פריד: למה קניתי את מניותיה של אף טי אקס חזרה מבינאנס, דקריפט, אדריאנה המקאר, פורסם במקור ב-22 ביולי 2021, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  48. ^ קבוצת מקצועית לספורט אלקטרוני הולכת לקבל כ-210 מיליון דולרים כדי לשנות את שמה, הניו יורק טיימס, קלן בראונינג, פורסם במקור ב-4 ביוני 2021, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  49. ^ אף טי אקס רוכשת את זכויות השם של ארגון הספורט האלקטרוני טים סולומיד בעסקה בשווי של כ-210 מיליון דולרים, קוינדסק, ג'יימי קראולי, פורסם במקור ב-4 ביוני 2021, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  50. ^ מייג'ור ליג בייסבול ובורסת הקריפטו אף טי אקס הופכות לשותפות, מייג'ור ליג בייסבול, פורסם במקור ב-23 ביוני 2021, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  51. ^ אף טי אקס מכה עם עסקת חסות נוספת עבור מייג'ור ליג בייסבול, השופטים ילבשו חולצות העוטות את הלוגו של בורסת הקריפטו, קוינדסק, זאק סיווארד, פורסם במקור ב-23 ביוני 2021, אורכב מהמקור ב-9 בספטמבר 2021. (באנגלית)
  52. ^ טום בריידי וג'יזל בונדשן מקבלים אחוזים בהונה העצמי של חברת הקריפטו אף טי אקס, בלובמרג, וילדנה חריק, פורסם במקור ב-29 ביוני 2021, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  53. ^ כוכב הכרישים קווין אולירי יקבל תשלומים בקריפטו עבור משרתו כדוברה של חברת אף טי אקס בראשותו של סם בנקמן-פריד, ביזנס אינסיידר, שליני נגארג'אן, פורסם במקור ב-11 באוגוסט 2021, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  54. ^ בורסת הקריפטו אף טי אקס רוכשת את זכויות השם עבור אצטדיון ההנצחה של קליפורניה, בלומברג, ג'ואנה אוסינגר, וילדנה חריק, פורסם במקור ב-23 באוגוסט 2021, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  55. ^ בורסת הקריפטו אף טי אקס מצטרפת לשותפות חדשה עם קבוצת הפורמולה 1 של מרצדס, הרחוב, לוק קונווי, פורסם במקור ב-23 בספטמבר 2021, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  56. ^ אף טי אקס מעבירה את המטה שלה מהונג קונג לאיי הבהאמה, קוינדסק, נלסון ואנג, פורסם במקור ב-24 בספטמבר 2021, אורכב מהמקור ב-27 בנובמבר 2021. (באנגלית)
  57. ^ בורסת הקריפטו אף טי אקס מקימה קרן הון סיכון בשווי של כ-2 מיליארד דולר, וול סטריט ג'ורנל, יוליה צ'רנובה, פורסם במקור ב-14 בינואר 2022, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  58. ^ בורסת הקריפטו אף טי אקס מקימה קרן בשווי של כ-2 מיליארד דולרים כדי להשקיע בחברות הזנק של קריפטו, קוינדסק, ברנדי בטס, שלדון ריבאק, פורסם במקור ב-14 בינואר 2022, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  59. ^ בורסת הקריפטו אף טי אקס משיגה הערכה חדשה של כ-32 מיליארד דולרים על אף הפחד משוק הדובים, ערוץ החדשות והעסקים לצרכן, ריאן בראון, פורסם במקור ב-31 בינואר 2022, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  60. ^ אף טי אקס מגיעה להערכה של כ-32 מיליארד דולרים עם סבב מימון של כ-400 מיליון דולרים, קוינדסק, ג'יימי קראולי, פורסם במקור ב-31 בינואר 2022, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  61. ^ אף טי אקס תיכנס לעולם הגיימינג על רקע התגובות החריפות כנגד פלישת הקריפטו לתחום, בלומברג, אמילי ניקול, פורסם במקור ב-21 בפברואר 2021, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  62. ^ מחלקת הגיימינג החדשה של אף טי אקס עומדת בפני קרב קשה בניסיון לשכנע גיימרים לקנות אסימונים חסרי תחליף, זי. די. נט, מייקל גריפו, פורסם במקור ב-21 בפברואר 2022, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  63. ^ אף טי אקס נכנסת להסכם לקניית בלוקפי, פורבס, דרק סול, פורסם במקור ב-1 ביולי 2022, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  64. ^ אף טי אקס תוכל לקנות את בלוקפי תמורת 15 מיליון דולרים בלבד – או הרבה יותר אם מלוות הקריפטו תשיג את מטרותיה הגדולות, קוינדסק, טרייסי ואנג, פורסם במקור ב-22 באוגוסט 2022, אורכב מהמקור ב-10 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  65. ^ כמה משלוחות אימפריית הקריפטו של סם בנקמן פריד מופיעות בצורה מטושטשת על דו"ח המאזן של הטיטאנית אלמידה, קוינדסק, איאן אליסון, פורסם במקור ב-2 בנובמבר 2022, אורכב מהמקור ב-17 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  66. ^ ביטקוין נופל לנקודה הנמוכה ביותר מזה שנתיים לאחר שבינאנס נוטשת את עסקת אף טי אקס, ערוץ החדשות והעסקים לצרכן, טנאיה מכיל, פורסם במקור ב-9 בנובמבר 2022, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  67. ^ בינאנס תמכור את שארית אחזקותיה באף טי אקס בעוד המנכ"לית של אלמידה מגנה על מצבה הפיננסי של החברה, קוינדסק, טרייסי ואנג, אוליבר נייט, פורסם במקור ב-6 בנובמבר 2022, אורכב מהמקור ב-14 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  68. ^ אף טי אקס אומרת כי היא מסירה את הרשאות המסחר והמשיכה, ומעבירה את נכסיה הדיגיטליים לארנק קר לאחר שעלה חשד לפריצת סייבר בה נגנבו כ-477 מיליון דולרים, ערוץ החדשות והעסקים לצרכן, מקנזי סיגאלוס, פורסם במקור ב-12 בנובמבר 2022, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  69. ^ שלוחתה של אף טי אקס בארצות הברית מקפיאה את משיכות הקריפטו, ומוסיפה כאוס להליכי פשיטת הרגל, קוינדסק, דני נלסון, ניקהילש דה, פורסם במקור ב-11 בנובמבר 2022, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  70. ^ בינאנס פורשת מעסקת ההצלה של אף טי אקס, ומשאירה את בורסת הקריפטו על סף קריסה, ערוץ החדשות והעסקים לצרכן, קייט רוני, מקנזי סיגאלוס, פורסם במקור ב-9 בנובמבר 2022, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  71. ^ סם בנקמן פריד מתפטר מתפקידו המנכ"ל אף טי אקס בזמן שבורסת הקריפטו מגישה בקשה לפשיטת רגל, ערוץ החדשות והעסקים לצרכן, מקנזי סיגאלוס, פורסם במקור ב-11 בנובמבר 2022, אורכב מהמקור ב-19 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  72. ^ דוח חדש חושף כי אף טי אקס השתמשה בכספי החברה על מנת לממן בתים חדשים עבור חלק מעובדיה, ערוץ החדשות והעסקים לצרכן, רוהן גוסוואמי, פורסם במקור ב-17 בנובמבר 2022, אורכב מהמקור ב-19 בפברואר 2023. (באנגלית)
  73. ^ המנכ"ל החדש של אף טי אקס חושף את הכאוס שהשאיר בנקמן-פריד אחריו, בלומברג, פורסם במקור ב-17 בנובמבר 2022, אורכב מהמקור ב-19 בפברואר 2023. (באנגלית)
  74. ^ לא קיימת שום מערכת של תיעוד או שמירת מסמכים, תרתי משמע: המנכ"ל החדש של אף טי אקס נדהם, וושינגטון די. סי. לועגת לסם בנקמן-פריד על כך שהשתמש בקוויקבוקס, פורצ'ן, גלן גמבוה, וויל דניאל, פורסם במקור ב-13 בדצמבר 2022, אורכב מהמקור ב-19 בפברואר 2023. (באנגלית)
  75. ^ סם בנקמן פריד: מייסד אף טי אקס נעצר באיי הבהאמה, תאגיד השידור הבריטי, פורסם במקור ב-13 בדצמבר 2022, אורכב מהמקור ב-19 בפברואר 2023. (באנגלית)
  76. ^ סם בנקמן-פריד מוכן לבקשת ההסגרה שלו לארצות הברית, הניו יורק טיימס, רויסטון ג'ונס ג'וניור, דייוויד יפה בלאני, רוב קופלנד, מת'יו גולדסטין, פורסם במקור ב-21 בדצמבר 2022, אורכב מהמקור ב-19 בפברואר 2023. (באנגלית)
  77. ^ התובע הכללי של איי הבהאמה: סם בנקמן-פריד יוסגר לארצות הברית הערב, רשת חדשות בכבלים, קארה סקאנל, פטריק אופמן, אליסון מוראו, פורסם במקור ב-21 בדצמבר 2022, אורכב מהמקור ב-19 בפברואר 2023. (באנגלית)
  78. ^ סם בנקמן-פריד שוחרר בערבות מוגבלת בגובה של כ-250 מיליון דולרים, הניו יורק טיימס, בנג'מין וייזר, מת'יו גולדסטין, דייוויד יפה בלאני, פורסם במקור ב-22 בדצמבר 2022, אורכב מהמקור ב-19 בפברואר 2023. (באנגלית)