Man Down

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Man Down"
סינגל בביצוע ריהאנה
מתוך האלבום Loud
יצא לאור 3 במאי 2011
פורמט הורדה דיגיטלית
הוקלט 2010
סוגה רגאיי
שפה אנגלית
אורך 4:28
חברת תקליטים דאף ג'אם • SRP
כתיבה שאמה ג'וסף, ט'רון ט'ומס, שונטל
הפקה שאמה ג'וסף, קוק הארל
כרונולוגיית סינגלים של ריהאנה
"S&M"
(2011)
"Man Down"
(2011)
"California King Bed"
(2011)

Man Downעברית: אדם נפגע) הוא שיר של הזמרת הברבדית ריהאנה מתוך אלבומה החמישי Loud. השיר יצא כסינגל החמישי מהאלבום ב-3 במאי 2011. הוא נכתב על ידי שאם ג'וזף, ההרכב רוק סיטי והזמרת שונטל והופק על ידי ג'וזף, קוק הארל, ובובי קמפבל. השיר נכתב במרץ 2010 במסגרת מחנה כתיבה שארגנו חברת התקליטים של ריהאנה על מנת לבחור שירים לאלבומה החמישי. שאם ג'וזף שיזמה את כתיבת השיר כתבה אותו בהשראת שירו "I Shot the Sheriff" של בוב מארלי. השיר נבחר בסופו של דבר ביחד עם עוד 10 שירים מתוך 200 שירים שנכתבו במחנה הכתיבה. מבחינה לירית השיר מדבר על אישה שרוצחת גבר בירי ומתחרטת על מעשיה לאחר שהיא נמצאת במנוסה מהמשטרה. מבחינה מוזיקלית השיר הוא שיר רגאיי בשילוב מוזיקת ראגה ומוזיקה אלקטרונית.

הקליפ לשיר יצא ב-1 ביוני של אותה שנה ובוים על ידי אנתוני מנדלר אשר ביים את מרבית הקליפים של הזמרת. הקליפ עורר סערה רבה בעקבות כך שבקליפ ריהאנה יורה למוות בגבר שאנס אותה. הקליפ עורר את זעמם של וועדות הורים בטלוויזיה, ארגונים נגד אלימות ואימהות ברחבי העולם מכיוון שהקליפ לטענתם מציג אלימות כפתרון לבעיות והתמודדויות עם סיטואציות קשות. אך השחקנית גבריאל יוניון שהייתה קורבן לאונס דווקא שיבחה את הקליפ. ריהאנה ביצעה את השיר בשלושת סיבובי ההופעות האחרונים שלה (לבינתיים סיבוב ההופעות Anti World Tour). השיר לא זכה להצלחה רבה בעולם והגיע בין היתר למקום ה-59 בלבד בארצות הברית אך הגיע למקום ה-9 במצעד שירי ה-R&B והיפ-הופ אם כי השיר הגיע למעמד פלטינה כפולה במדינה. גם בצרפת השיר זכה להצלחה כאשר שהה 5 שבועות במקום הראשון וגם בבלגיה ובהולנד הצליח כאשר הגיע שם ל-3 המוקמות הראשונים.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2010 חברת התקליטים של ריהאנה דאף ג'אם הקימו מחנה כתיבה על מנת ליצור שירים חדשים לאלבום. הם שכרו כל אולפן הקלטות אפשרי בלוס אנג'לס בשביל מטרה זו. ריי דניאלס המנהל של הצמד רוק סיטי נכח במהלך המפגשים וקבע כי חברת התקליטים תזכור 10 אולפני הקלטות למשך שבועיים במחיר של 25 אלף דולר ליום. לטענתו הוא גילה שיש "הרבה שירים ללא מוזיקה" וגם "הרבה מוזיקה ללא מילים".

שאם ג'וזף שהייתה ידועה בזכות עבודתה המקצועית הועסקה כאחת מהכתובות במחנה. מנהלה של שאם עבד באותה תקופה בדאף ג'אם מה שהוביל לשיבוצה כחלק מהצוות שעבד על שירי האלבום. הוא הסביר כי מצא טיסה ללוס אנג'לס והחל לעבוד על מוזיקה ברגע שהגיע וכי "אין לו מה להפסיד אלא רק להרוויח". ההשראה שלו הייתה החזון של ריהאנה בביצוע שירים בעלי אופן קריבי בהופעות שלה מכיוון שהרגישה שלא חקרה את מוזיקת האיים הקריביים מאז אלבום הבכורה שלה.

הקלטה והפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי ריי דניאלס מנהלם האישי של הצד רוק סיטי הם לא הכירו את המוזיקה ההודו מערבית והקאריבית שנוצרה במהלך המחנה. שאם ג'וזף ניגנה להם מוזיקה בסגנון הזה משם בא הרעיון שלהם לכתוב את Man Down. ובכך שאם ורוק סיטי כתבו את מילות השיר בתוך 12 דקות. בריאיון ל-MTV רוק סיטי אמרו שהם כתבו שיר בהשארת השיר "I Shot the Sheriff" שלמעשה השיר בעצם הוא השיר של מארלי מנקודת מבט נשית "ושמתקשרת למקורות הקריביים של ריהאנה באופן שנשמע אותנטי". הזמרת שונטל אשר הייתה חלק מכתיבת השיר סיפרה כי ריהאנה פנתה אליה במהלך סיבוב ההופעות האחרון שלה וביקשה ממנה להיות מעורבת בשיר וסיפרה כי היא הייתה נוכחת באולפן שהיא כתבה את חלקה בשיר. שונטל סיפרה כי אחד מההופעות של ריהאנה בסיבוב ההופעות שלה גרמו לה ללכת מיד לאולפן ולעבוד. בסופו של דבר במחנה נכתבו 200 שירים שמתוכן נבחרו 11 בלבד ביניהם Man Down. בספטמבר 2010 שאם סיפרה שריהאנה התקשרה אליה ואמרה שהיא מעוניינת לכלול את השיר באלבום שלה.

ריהאנה תיארה מאוחר יותר את הרגש שהיא רצתה להביע כ"גנגסטרית" וסיפרה כיצד תרבות הרגאיי השפיעה עליה מבחינה מוזיקלית. "אני סופר מושפעת מהרגאיי וזה חלק ממני מאז שנולדתי, אני גדלתי בלהקשיב לזה וזה מאוד היה מרגש עבורי לקחת את השיר הזה עם המילים האלו." העבודה על שהיר הייתה עוד בזמן סיבוב ההופעות של ריהאנה Last Girl on Earth Tour. דמו של השיר הוקלט על ידי קארי קלארק בכפר בלוס אנג'לס. קוק הארל היה המפיק הווקאלי של ריהאנה ביחד עם ג'וש גודווין ומרקוס טובאר באולפני ווסטלייק, גם בלוס אנג'לס. בובי קמפבל סייע בהפקה והקלטות קוליות. המיקסינג לשיר נעשה על ידי מני מרוקין באולפני Larrabee Sound Studios בלוס אנג'לס בסיוע של אריק מדריד וכריסטיאן פלטה.

הסכום שהושקע במחנה הכתיבה היה כ-200 אלף דולר, ממוצע של כ-18 אלף דולר עבור על שיר באלבום. מחנה הכתיבה כלל סך הכל 40 כותבים ומפיקים. ריי דניאלס ציין כי רוק סיטי קיבלו 15 אלף דולר עבור השתתפותם בייצור השיר ושאם ג'וזף קיבלה 20 אלף דולר. הוא ציין כי "לקבל 12 דקות של השראה זה דבר יקר גם לפני שאתה לוקח בחשבון את השכר עבור כותבי השירים." בסך הכל עלות ייצור השיר היה 53 אלף דולר עוד לפני שריהאנה נכנסה לאולפן עם מפיק ווקאלי (שתפקידו להסביר לזמרים איך לשיר על מנת להפיק את הצליל הנכון). אף על פי שמקבה רידיק לא שימש כמפיק ווקאלי בשיר ריי דניאלס ציין אותו כהשראה לתהליך. ריי דניאלס סיפר כי עלות של מפיק ווקאלי לשיר נעה בין 10,000 דולר ל-15,000 דולר והחלק האחרון של השיר הוא ערבול הצלילים שגם התשלום עבורו הוא דומה. בסך הכל ייצור השיר הגיע לעלות של 78 אלף דולר ובתוספת של שיווק וקידום מכירות העלויות הגיעו ל-1,078,000 דולר.

הרכב מוזיקלי ואינטרפרטציה לירית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבחינה מוזיקלית השיר הוא בלדת רגאיי העוסקת ברצח אשר מכיל השראה מהאיים הקריביים ושילוב של מוזיקת ראגה ומוזיקה אלקטרונית. השיר נכתב בסולם של C מינור עם קצב של 77 ביטים לדקה. קולה של ריהאנה בשיר משתרע על פני יותר מחצי אוקטבה, מ-F3 ועד E♭5. מבחינה לירית השיר מתאר את ריהאנה כחבורה הנמלטת מהמשטרה לאחר שרצחה אדם ומתחרטת על מעשיה ומתוודה בפני אימה. המבטא הקאריבי של ריהאנה בשיר הולך ומתחזק כאשר היא שרה את הגשר.

מספר מבקרי מוזיקה חשבו כי השיר קשור לבן זוגה לשעבר של ריהאנה כריס בראון אשר כשנתיים קודם לכן הכה אותה למוות ואיים להרוג אותה. בעקבות כך מספר מבקרי מוזיקה חשבו שהשיר נכתב בהשארת המקרה הזה, שהשיר הוא למעשה כביכול "אזהרה" כלפי בראון או סוג של "איום מריר כלפיו". אך בכל מקרה הנושא האלים של השיר עורר סערה רבה בעולם דבר אשר שאם ג'וזף, אחת מכותבות השיר הגיבה עליו: "אני לא חושבת שזה הגיוני [הסערה שמעוררת השיר], אני חושבת שזה בגלל המשפט "I just shot a man down". זה מאוד צבוע עבור הורים לצאת כנגד השיר בתקשורת בגלל האלימות שלו בזמן שאותם הורים מותירים לילדים שלהם לצפות בסרטים ותוכניות שיש בהם אלימות או רומזים לאלימות אז לא אכפת לי שהם יכעסו. הבעיה מספר אחת שקיימת למעשה היא שאישה מרגישה שהיא רוצה לירות באדם שאנס אותה אז זה לא בסדר. מדובר ברגש אמיתי מאוד והוא קיים על בסיס יומי. אני חושבת שהעניין יצא מפרופורציה, אבל אנשים נהנים לגנות, ואותם אנשים שהביעו מחמאה בתקשורת על האלימות שבשיר אז עכשיו יש להם קול והם "מומחים" והם יכולים לדבר עבור אותם קבוצה אל שנים [שעברו אונס]."

הצלחה מסחרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר הגיע לראשונה למקום ה-94 בארצות הברית, ובשיאו הגיע למקום ה-59. לאחר 14 שבועות השיר יצא מהמצעד. במצעד שירי ה-R&B וההיפ-הופ השיר הגיע למקום ה-9 ונשאר שבועיים במקום זה ו-19 שבועות במצעד עצמו. במצעד סוף השנה של מצעד ה-R&B וההיפ-הופ השיר דורג במקום ה-47. במצעד השמעות הרדיו של שירי ה-R&B וההיפ-הופ השיר הגיע למקום ה-56 ולמרום ה-20 במצעד ההורדות הדיגיטליות של שירי ה-R&B וההיפ-הופ. במצעד הרשמי של הרדיו השיר הגיע למקום ה-40. למרות ההצלחה הפושרת שלו בארצות הברית הוא הגיע למעמד פלטינה כפולה עם מכירות של 2 מיליון עותקים. בקנדה גם לא זכה להצלחה כאשר הגיע למקום ה-92.

בצרפת השיר כן זכה להצלחה, הוא פתח במקום ה-65 ולאחר 5 שבועות הגיע למקום הראשון, שם שהה 5 שבועות ולאחר מכן שהה במקום השני 3 שבועות נוספים (שבוע לפני שעלה למקום הראשון גם שהה במקום השני). הוא שהה במצעד מיוני 2011 עד מאי 2012 ונכנס מחדש 3 שבועות לאחר מכן והופיע במצעד באופן סדיר גם בשנת 2013. סך הכל בילה במצעד 73 שבועות. בבריטניה השיר נכנס לראשונה למצעד הבריטי רק ב-2015, שם הגיע בשיאו למקום ה-54 ושהה 11 שבועות במצעד הבריטי. במצעד ה-R&B הבריטי השיר הגיע למקום ה-15 בשיאו ושהה 18 שבועות במצעד ה-40 הפותחים. בבלגיה, פלנדריה השיר הגיע למקום ה-3 ולמקום השני בולוניה והגיע למעמד זהב במדינה. באיטליה השיר הגיע למקום ה-8 אך לאחר שבוע בלבד נשאר מהמצעד, אם כי ב-2014 הוא הגיע באופן רשמי למעמד פלטינה במדינה.

וידאו קליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע והרכב[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנתוני מנדלר אשר ביים את מרבית הקליפים של ריהאנה ביים את הקליפ הזה. הקליפ צולם באפריל 2011 בחוף הצפוני של ג'מייקה. ריהאנה סיפרה כי לקליפ יש "מסר חזק עבור בנות כמוני". ב-1 במאי ריהאנה חשפה תמונות מתוך סט הצילומים של הקליפ וכחודש לאחר מכן ב-31 במאי הקליפ הוקרן לראשונה בתוכנית 106 & Park. בריאיון לחדשות MTV אמר במאי הקליפ כי "בקליפ יש נרטיב חזק ויזואלית" וכי "המעריצים יכולים לצפות למשהו דרמטי, מזעזע, אינטנסיבי, רגשי, מרומם ומאיר."

הקליפ נפתח בסצנה בו נראית ריהאנה יורה בחשאי באדם והורגת אותו. לאחר מכן הקליפ חוזר אחורה בזמן ובו מראים את האירועים אשר קדמו לירי. במהלך אירועים אלה נראית ריהאנה שהיא נכנסת למועדון שם היא פוגשת גבר, רוקדת ומפלרטטת איתו אך באיזה שהוא שלב היא מחליטה לדחות אותו והיא יוצאת מהמועדון. לאחר מכן שהיא יוצאת הוא עוקב אחריה ולאחר מכן תוקף אותה ומותיר אותה ברחוב שהיא על הרצפה בוכה. הקליפ נגמר בכך שהיא נראית רצה לעבר דירתה ומוציאה אקדח מהמגירה שלה, אותו אקדח ששימש לאחר מכן לביצוע הרצח.

ניתוח וביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסופרת ג'נל הובסון ניתחה את הקליפ בספרה "Body as Evidence: Mediating Race, Globalizing Gender" וכינתה אותו כ"מאתגר את הפוסטמודרניזם של הרחקת זהות פוליטית ואת האמונה ההזויה של השתקפות הפוסט-גזעיות והפוסט-פמיניזם בעידן המודרני." בפרק שכותרתו "גילויי ההתנגדות של נשים שחורות לאלימות מינית". בפרק זה המשיכה להתייחס גם לתקרית עם כריס בראון ועל כך שריהאנה החליטה לדבר על זה בפעם הראשונה רק 9 חודשים לאחר המקרה. בנוסף גם השוותה את הקליפ לקליפים אחרים של ריהאנה כמו "S&M", "We Found Love", "Hard" ו-"Russian Roulette" שגם הם עסקו בנושאים של אלימות וגם השוותה אותו לקליפ לשיר "Love the Way You Lie" של אמינם בו ריהאנה מתארחת.

היא נתנה כדוגמה את הסצנה מהקליפ של S&M בו נראית ריהאנה קשורה בחבלים והציגה אותה "כקורבן" בדומה לקליפ של Man Down. אך בניגוד לקליפ של S&M לטענתה של הסופרת בקליפ ל-Man Down ריהאנה "דוחה את עמדת הקורבן" בכך שהיא יורה בו. היא התייחסה גם לעובדה שהקליפ צולם בג'מייקה המקום בו אקדח היה סממן בסצנת הדאנס הול של שנות ה-90 כהבעת זעם מצד אישה. הובסון הגיעה למסקנה שריהאנה מגינה על הפגיעות שלה ומתנגדת לדימוי של האישה השחורה שעברה התעללות, שנראית באדישות בחברה. לטענת הובסון הפרולוג מייצג את ריהאנה כ"פאם פאטאל" כהת עור, שהנרטיב מסביר את מניעיה לרצח ומעורר את הצופה להזדהות איתה, משום שהיא רקדה באופן פרובוקטיבי עם גבר במועדון שכתוצאה מכך נאנסה. היא המשיכה להסביר כי ריהאנה מזמינה את הקהל לשקול מה פירושו של צדק על ידי "הצבעה של אקדח מילולי ולירי בנושא". בק ביין מהבלוג "Idolator" תיאר את הקליפ "כמדהים וויזואלית" ואילו הסופרת מטרו לי אן כינתה אותו כ"מזעזע". ת'רון תומאס אחד מכותביי השיר חשב ש"הקליפ היה תיאטרלי מאוד וריהאנה שיחקה את התפקיד שלה מצוין". הוא המשיך לומר כי אילו היה הווידאו היה ייצוג לירי מדויק, הנרטיב היה יותר "גרפי".

מחלוקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועצת הטלוויזיה להורים (PTC) מתחה ביקורת על ריהאנה, על הצגתה של "רצח מחושב" בקליפ, וטענה שרצח אינו דבר צודק גם אם מדובר ברצח אנס. הם טענו כי לסרטון יש השפעה מאוד חזקה על בנות ונשים ושהשפעה זו עלולה להיות שלילית ובנוסף טענו כי אם כריס בראון היה מוציא קליפ בו הוא היה רוצח אישה העולם היה מזועזע אך לריהאנה כביכול מותר להוציא קליפ שכזה. ג'וליאן אסקובדו שפרד ממגזין "AlterNet" לא הסכימה עם דבריי המועצה מכיוון שלטענתה המועצה לא גינתה את הקליפ לשיר "Monster" של קניה ווסט בו נראות נשים מתות תקועות בתקרה ואת ווסט מחזיק ראש כרות. בנוסף היא הוסיפה כי גם הקליפ לשיר "Love the Way You Lie" של אמינם וריהאנה עצמם לא זכה לביקורות אף על פי שכולל אלימות במשפחה. דוברת של אמהות נגד אלימות ביקרה את ריהאנה על כך שלא הציגה פתרון, במקום לעודד את הנוער הפגיע, שאונס הוא מציאות עבור אנשים רבים. הבמאי אנתוני מנדלר התייחס למחלוקת בריאיון ל"הוליווד ריפורטר", באומרו כי הראייה עוררה את התגובה שהתכוון לה, וכי היא מדגישה נושא שעדיין טאבו בחברה המודרנית. הוא נזכר בגדול בתקופה שבה אמנים כמו מדונה הוציאו קטעי וידאו שנויים במחלוקת, וציינו כי קטעי וידאו עכשוויים כבר לא מתמודדים עם נושאים טאבו לעיתים תכופות.

ריהאנה הגיבה לביקורת של PTC בטוויטר, ואמרה כי ההורים לא צריכים לצפות ממנה לחנך את ילדיהם וכי "נושאים רגישים" לא צריכים להיות מוסתרים מילדים אחרת הם לא ילמדו איך להסתגל בחברה, וכי היא מעצימה מתעללים אפילו יותר מכך שילדים מתביישים לדבר על אונס. היא הצהירה כי היא לא "הורה" של אף אחד ושלזמרים יש את חופש הביטוי והחופש ליצור אומנות. בריאיון ל-BET, ריהאנה הסבירה מדוע אונס שימש כנושא לדחוף את הסיפור קדימה בסרטון למרות המילים שלא הזכירו אונס: "בשביל להפוך את השיר לקליפ, היינו צריכים לחזור אחורה ולראות לה זה קרה, ברור שהיא לא רוצחת בדם קר, זה היה צריך להיות משהו כל כך פוגע, והחלטנו לחזור חזרה לעניין הרציני מאוד הזה שאנשים מפחדים להתייחס אליו, בייחוד אם אתה קורבן בתרחיש הזה".

השחקנית גבריאל יוניון שהיא הייתה קורבן לאונס גם הביעה תמיכה בקליפ בחשבון הטוויטר שלה. היא כינתה את הבחירה של ריהאנה בקליפ כ"אמיצה" אף על פי שהיא לא הסכימה לגישה של "עין תחת עין" וכי הדמות בשיר בכל זאת יכלה לבחור אחרת. היא המשיכה ואמרה כי כל קורבן אונס או מצב של ניצולים הוא מצב ייחודי, ולכולם יש מושג כיצד יש לשרת את הצדק. היא הודתה כי היא בעצמה ניסתה לירות באנס שלה, אבל החמיצה, וכי היא הבינה מאז כי ביצוע רצח כצורה של צדק לעצמה לא היה עושה את המצב טוב יותר. היא המשיכה לומר כי בעוד "זה מובן" לרצות להרוג אנס, אלא אם כן הוא בהגנה עצמית אז זה לא מומלץ.

הופעות חיות וגרסאות כיסוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריהאנה כללה את השיר בשניים מסיבובי ההופעות שלה: Loud Tour ו-Diamonds World Tour ובמהלך פסטיבל BBC Radio 1's Hackney Weekend. הזמרת ליאונה לואיס ביצעה גרסת כיסוי לשיר כחלק ממחרוזת עם השיר שלה מ-2008 "Better in Time" במהלך הופעתה ב-BBC Radio 1's Live Lounge ובמהלך סיבוב ההופעות שלה Glassheart Tour היא ביצעה מאש-אפ של השיר.

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים
מדינה מצעד מיקום שיא
איטליה מצעד הסינגלים האיטלקי 8
ארצות הברית בילבורד הוט 100 59
Billboard Hot R&B/Hip-Hop Songs 9
בריטניה מצעד הסינגלים הבריטי 54
הולנד מצעד 40 הסינגלים ההולנדיים 3
הונגריה Rádiós Top 40 11
ולוניה אולטראטופ 40 3
לוקסמבורג בילבורד 10
נורווגיה VG-lista 17
פולין ZPAV 4
פורטוגל מצעד הסינגלים הפורטוגזי 3
פלנדריה אולטראטופ 50 2
צ'כיה ČNS IFPI 19
צרפת SNEP 1
קוריאה הדרומית סירקל צ'ארט 54
קנדה קנדה הוט 100 92
שוודיה סוורייטופליסטן 35
שווייץ המצעד השווייצרי 1

2012[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדינה
מיקום
צרפת 77

2013[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדינה
מיקום
צרפת 162

מצעדי סוף שנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

2011[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדינה מיקום
צרפת[1] 9
הונגריה (רדיו) 73
שוודיה[2] 73
שווייץ[3] 50
ארצות הברית (מצעד ה-R&B/היפ-הופ) 47

2012[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדינה מיקום
צרפת[4] 175

מעמדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדינה תואר עותקים
בלגיה זהב 15,000
איטליה פלטינה 30,000
שוודיה פלטינה 2× 80,000
שווייץ זהב 15,000
בריטניה כסף (SPS) 200,000
ארצות הברית פלטינה 2× 2,000,000

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Classement des 100 premiers Singles" (PDF). Syndicat National de l'Édition Phonographique. נבדק ב-3 ביוני 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Årslista Singlar – År 2011". Sverigetopplistan. אורכב מ-המקור ב-9 בינואר 2015. נבדק ב-3 ביוני 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Schweizer Jahreshitparade 2011". hitparade.ch. נבדק ב-3 ביוני 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Classement des 200 premiers Singles Fusionnés par GfK année 2012" (PDF). Syndicat National de l'Édition Phonographique. נבדק ב-3 ביוני 2015. {{cite web}}: (עזרה)