Where Have You Been

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Where Have You Been"
סינגל בביצוע ריהאנה
מתוך האלבום Talk That Talk
יצא לאור 8 במאי 2012
פורמט תקליטורהורדה דיגיטלית
הוקלט 2011-12
סוגה דאנס-פופהאוס • טכנו
שפה אנגלית
אורך 4:02
חברת תקליטים דאף ג'אם • SRP
כתיבה אסתר דין, קלווין האריס
הפקה ד"ר לוק, סירקט, קלווין האריס
כרונולוגיית סינגלים של ריהאנה
"Birthday Cake"
(2012)
"Where Have You Been"
(2012)
"Cockiness (Love It)"
(2012)

Where Have You Been עברית: איפה היית) הוא הסינגל החמישי של הזמרת ריהאנה מאלבומה השישי, Talk That Talk. השיר יצא כסינגל ב-8 במאי 2012. הוא נכתב על ידי אסתר דין, ג'ף מאק, ד"ר לוק, הנרי "סירקט" וולטר וקלווין האריס והופק על ידי השלושה האחרונים ביחד עם קוק הארל. השיר הוא שיר דאנס-פופ וטכנו האוס אשר מושפע ממוזיקת טראנס, R&B, אלקטרו והיפ-הופ. הוא מכיל ברקע שילובים של סינתסייזרים חזקים. מבחינה לירית השיר מושפע משירו של ג'ף מאק "I've Been Everywhere" ומדבר על אישה שמחפשת אחר בן זוג שהבטיח להיות בשבילה ולרצות אותה מבחינה מינית.

השיר זכה לביקורות חיוביות ממבקרי המוזיקה אשר השוו את השיר לשירים "We Found Love" ו-"Talk That Talk" מהאלבום אשר גם הם זכו לביקורות חיוביות. השיר זכה להצלחה רבה בעולם כאשר הגיע למקום ה-5 בארצות הברית והפך לשיר ה-22 של ריהאנה להגיע לעשירייה הפותחת במדינה. בנוסף הוא גם הגיע למקום הראשון במצעד שירי הדאנס של המדינה וגם במצעד שירי הדאנס של בריטניה ובנוסף גם הגיע למקום ה-3 במצעד שירי הפופ של ארצות הברית. בנוסף השיר הגיע לחמישייה הפותחת גם ב-דנמרק, צרפת, צ'כיה, ישראל, ניו זילנד ובריטניה ונכנס לעשירייה הפותחת של עשרים מדינות ביניהם אוסטרליה, בלגיה, ונורווגיה.

הקליפ לשיר בוים על ידי דייב מאיירס ומציג את הזמרת במגוון תחפושות ומיקומים תוך התייחסות למילים של השיר. בקליפ ריהאנה מוצגת כזוחל מים עירום למחצה, במדבר מצרי, בצריף אפריקאי, ומנתבת את דרכו של שיווה ההינדי עם ידיים מרובות. הקליפ זכה לביקורות חיוביות בעיקר על הניסיון של ריהאנה לבצע כוריאוגרפיה מורכבת יותר. על מנת לקדם את שיר ביצעה אותו בתוכנית SNL ובסיום העונה ה-11 של אמריקן איידול. השיר היה מועמד בשנת 2013 לפרס גראמי בקטגוריית ביצוע הסולו הטוב ביותר בשיר פופ.

הקלטה והפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר נכתב על ידי ג'ף מאק, אסתר דין, ד"ר לוק, קלווין האריס והנרי "סירקט" וולטר והופק ותוכנת על ידי השלושה האחרונים שגם היו אחראים על המכשור ששימש להכנת השיר. דין, וולטר, ד"ר לוק והאריס היו גם אחראים על כתיבה והפקת שירים נוספים מהאלבום כמו להיט הענק "We Found Love" והשיר "You da One". השיר של ג'ף מאק "I've Been Everywhere" היה ההשראה לכתיבת השיר.

השיר הוקלט על ידי קוק הארל ומרקוס טובר באולפני "Eightysevenfourteen" בלוס אנג'לס קליפורניה ובאולפני "Eyeknowasecret" בברנטווד קליפורניה. השניים גם היו המהנדסים הווקאלים של השיר וסייעו לג'ניפר רוזלס בנושא. המהנדסים הכלליים של השיר היו אוברי "ביג ג'יוס" דליין וקלינט גיבס בעוד סרבן גנה היה אחראי על הערבול של השיר.

הרכב מוזיקלי ולירי[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר הוא שיר דאנס-פופ, טכנו ודאנס אשר משלב אלמנטים של R&B, טראנס והיפ-הופ. בנוסף השיר הכיל שילוב של סינתסייזרים חזקים ובס חזק. מבחינה לירית ריהאנה שרה בשיר על רצונה למצוא אדם שיוכל לספק אותה ולרצות אותה בכל דרך אפשרית. השיר נמשך במשך 4:03 דקות והוא מורכב מסולם C מינור בקצב של 128 ביטים לדקה. הוא עוקב אחר התקדמות אקורד Cm-A ♭-Cm-A עם חתימת זמן של 4/4. טווח קולה של ריהאנה בשיר משתרע על פני אוקטבה אחת מן הוסלם הנמוך ביותר בשיר (B♭3) אל הסולם הגבוה ביותר (C5).

הצלחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צפון אמריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארצות הברית השיר הופיע לראשונה במקום ה-65 עם שחרורו של האלבום עם מכירות של 39 אלף עותקים. עם שחרורו כסינגל השיר נכנס שוב למצעד הפעם למקום ה-78. חודשיים לאחר שחרור הגיע למקום ה-5 במצעד שם נשאר במשך שבוע נוסף ובכך הפך לשיר ה-22 של הזמרת שנכנס לעשירייה הפותחת במדינה מה שהפת אותה לאמן הרביעי בהיסטוריה שהכניס הכי הרבה שירים לעשירייה הפותחת במצעד אחרי ג'נט ג'קסון, מריה קארי ומדונה. ריהאנה היא גם האמן שהצליח להכניס הכי הרבה שירים לעשירייה הפותחת בזמן הקצר ביותר כאשר הצליחה להכניס את כל 22 השירים בתוך 7 שנים בלבד.

במצעד השירים הדיגיטליים הופיע לראשונה במקום ה-65 גם עם מכירות של 39 אלף עותקים. לאחר מכן נכנס שוב למצעד גם כן למקום ה-78 ולאחר חודש משחרורו כבר הגיע למקום ה-5 במצעד אשר נשאר שם גם בשבוע שלאחר מכן ובכך הפך לשיר ה-26 של ריהאנה שנכנס לעשירייה הפותחת של המצעד ובכך שברה את השיא של ליל ויין בתור האמן שהצליח להכניס הכי הרבה שירים לעשירייה הפותחת של מצעד זה. במצעד שירי המסוגרים השיר נכנס בשיאו למקום ה-20. במצעד שירי הדאנס הצליח השיר להגיע למקום הראשון כחודש לאחר שחרורו מה שהופך אותה לאמן השלישי ביחד עם ביונסה שהצליח להכניס הכי הרבה שירים למקום הראשון במצעד זה. בנוסף השיר גם הגיע למקום ה-12 במצעד השירים הלטינים ולמקום ה-4 במצעדי שירי הפופ הלטיני.

במצעד שירי הרדיו השיר הופיע לראשונה במקום ה-64. חודש לאחר יציאתו הגיע למקום ה-9 במצעד עם עלייה של 17% בקהל השומעים כאשר השיר צבר 64 מיליון מאזינים בשבוע זה מה שהפך את ריהאנה לאמן עם הכי הרבה שירים שהגיעו לעשירייה הפותחת במצעד זה (19 שירים) כאשר היא שוברת את השיא של ליל ויין. במצעד שירי ההיפ-הופ וה-R&B השיר הגיע למקום ה-56 בלבד אך במצעד שירי הפופ הגיע למקום ה-3. בנוסף השיר גם הגיע למקום ה-5 במצעד שירי הקיץ ולמקום ה-32 במצעד השירים הטרופיים. ביולי 2015 אושר כי השיר הגיע למעמד של פלטינה מרובעת בארצות הברית בלבד.

אוקיאניה ואירופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם צאת האלבום השיר נכנס לראשונה באוסטרליה למקום ה-46. עם שחרורו כסינגל נכנס מחדש למצעד הפעם למקום ה-25 ולאחר 6 שבועות הגיע למיקום השיא שלו, המקום השישי. בסופו של דבר השיר הגיע למעמד פלטינה כפולה במדינה. בניו זילנד השיר הגיע לראשונה למקום ה-19 כחודש לפני יציאת השיר כסינגל ומאוחר יותר הגיע למקום ה-4 שם שהה שבועיים רצופים. בסופו של דבר השיר הגיע למעמד פלטינה במדינה.

עם שחרורו של האלבום השיר הצליח להיכנס גם למצעד הבריטי, למקום ה-61 ולמקום ה-8 במצעד שירי הדאנס הבריטי. עם שחרור הקליפ השיר נכנס מחדש לשני המצעדים האלה כאשר נכנס למקום ה-21 במצעד הרשמי ולמקום ה-3 במצעד הדאנס. בשבוע שלאחר מכן היא עלתה למקום ה-8 במצעד הרשמי והגיע למקום הראשון במצעד שירי הדאנס מה שהפך לשיר השלישי שלה לעשות זאת ולשנה השלישית ברצף בה הצליחה לעשות זאת. עד שנת 2012 השיר מכר 422 אלף עותקים במדינה. בצרפת השיר הגיע למקום השני ועד שנת 2012 הגיע למכירות של 104,500 עותקים במדינה (מעמד פלטינה). בשאר אירופה גם השיר זכה להצלחה רבה כאשר הגיע לעשירייה הראשונה בדנמרק, בלגיה, צרפת, יוון, הונגריה, נורווגיה ואירלנד.

בסך הכל השיר מכר בכל העולם כ-4.7 מיליון עותקים.

קליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקליפ צולם במהלך 3 ימים בין ה-7–9 במרץ 2012 בלוס אנג'לס קליפורניה ובוים על ידי דייב מאיירס. ביום הראשון לצילומי הקליפ ריהאנה העלתה תמונה מתוך סט הצילומים וכתבה "Where have you been all my life?". במהלך הקליפ ריהאנה ביצעה כוריאוגרפיה של נדין "היי-האט" ראפין שעבדה עם ריהאנה בעבר בהופעותיה בטקסי הגראמי וטקס הפרסים הבריטי. על מנת לקדם את הקליפ ריהאנה העלתה מספר תמונות מתוך סט הצילומים לחשבון הפייסבוק שלה ואף גם טיזר מתוך הקליפ. יום למחרת היא גם העלתה סרטון מאחורי הקלעים של חזרות על הריקוד של הקליפ ביחד עם קטעים מתוך סט הצילומים עצמו.

מהלך הקליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקונספט של הקליפ הוא להראות את ריהאנה במקומות שונים כמחפשת אחר בן זוגה. הקליפ מתחיל עם זרימה של מים אשר נראה באזור של ביצה וראשה של ריהאנה מתרומם מתוך המים. לאחר מכן היא מתרוממת לאט לאט מן המים ותגלה כיצור זוחל כאשר במקביל היא נראית בסצנה אחרת בה היא מכסה את שדיה ואוחזת בשוט. בסצנה הבאה נראית ריהאנה במדבר רוקדת עם קבוצה של גברים שכולם לובשים תלבושות שבטיות. ריהאנה עצמה לובשת תלבושת של זברה.

כאשר הבית השני מתחיל היא נראית ביחד עם קבוצה של רקדניות בבקתה אפריקאית בה הן רוקדות זו לצד זו. כאשר מתחיל הפזמון השני נראית סצנה נוספת שלה בה היא יושבת בתוך קן של ציפורים ובמקביל היא רוקדת עם קבוצה של רקדנים מאחורי מסך עשן. בבית האחד לפני האחרון נראית ריהאנה מכוונת את דרכו של האל שיווה בזרועות רבות ולאחר מכן בסצנת הסיום נראית ריהאנה חוזרת בחזרה שוב למים מהם יצאה קודם לכן.

ביקורות והצלחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביממה הראשונה לצאתו קליפ צבר 4.93 מיליון צפיות מה שהפך אותו לקליפ הנצפה ביותר ביממה הראשונה ליציאתו אי פעם. הוא קיבל ביקורות חיוביות מהמבקרים שנתנו דגש בעיקר על הכוריאוגרפיה המורכבת שביצעה בשיר. קאיה מקארצ'י מ"The Huffington Post" כתבה: "הזמרת בדרך כלל לא עושה כוריאוגרפיות מורכבות וזה מעניין לראות אותה הולכת בדרכן של בריטני ספירס וכריסטינה אגילרה." אמנדה דובינס מ-"New York Magazine" ציינה "שריהאנה אמנם לא ביונסה או בריטני ספירס שמדובר בכוריאוגרפיות מורכבות אבל היא בהחלט כובשת את הרחבה".

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביקורות על השיר היו חיוביות. אנדי קלמן מ-Allmusic כתב כי "השיר הזה ביחד עם השיר We Found Love משרתים היטב את החלק של הדאנס באלבום". גרג קוט משיקגו טריבריון כינה את השיר כ"מלהיב" והשווה אותו ל-We Found Love. רנדל רוברטס מלוס אנג'לס טיימס גם ציין את הדמיון בינו לבין We Found Love ואף כתב "כי אף שיר לא יישמע כ"אלקטריק דייזי קרניבל" כמו השירים האלה".

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים
מדינה מצעד מיקום שיא
אוסטריה Ö3 אוסטריה טופ 40‏ 20[1]
אוסטרליה מצעד הסינגלים האוסטרלי 6
איסלנד הפלייליסט 13
איטליה מצעד הסינגלים האיטלקי 23[2]
אירלנד מצעד הסינגלים האירי 8
ארצות הברית בילבורד הוט 100 5
מצעד 40 השירים למבוגרים 20
מצעד שירי הדאנס קלאב 1
מצעד שירי ה-R&B/היפ הופ 56
בולגריה BAMP 3
ברזיל טופ 100 ברזיל 37
בריטניה מצעד הסינגלים הבריטי 6
גרמניה GfK – טופ 100 17[3]
דנמרק היטליסטן 4[4]
הולנד מצעד 40 הסינגלים ההולנדיים 15
הונגריה Rádiós Top 40 2
הונדורס Honduras Top 50 4
ולוניה אולטראטופ 40 6
ונצואלה רקורד ריפורט 2
יוון IFPI Greece 5
יפן יפן הוט 100 21
ישראל מדיה פורסט ישראל 2
לבנון מצעד 20 העליונים הרשמי של לבנון 4
מקסיקו טופ 100 – מקסיקו 1
נורווגיה VG-lista 8[5]
ניו זילנד המצעד הניו זילנדי הרשמי 4[6]
סלובקיה ČNS IFPI 16
ספרד PROMUSICAE 16[7]
סקוטלנד מצעד הסינגלים הסקוטי 4
פורטוגל מצעד הסינגלים הפורטוגזי 4[8]
פינלנד המצעדים הפיניים הרשמיים 13[9]
פלנדריה אולטראטופ 50 9
צ'כיה ČNS IFPI 5
צרפת SNEP 2[10]
קוריאה הדרומית סירקל צ'ארט 24
קנדה קנדה הוט 100 5
שוודיה סוורייטופליסטן 27[11]
שווייץ המצעד השווייצרי 15

מצעדי סוף שנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

2012[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצעד מיקום
אוסטרליה[12] 53
בלגיה (פלנדריה)[13] 39
Belgium בלגיה (ולוניה)[14] 25
קנדה[15] 26
דנמרק[16] 29
צרפת[17] 23
יוון[18] 41
הונגריה[19] 28
הונגריה (מצעד הדאנס)[20] 33
ישראל 6
לבנון[21] 5
הולנד (Dutch Top 40)[22] 48
הולנד (Single Top 100)[23] 55
ניו זילנד[24] 25
פולין[25] 9
ספרד[26] 47
שוודיה[27] 51
בריטניה 32
ארצות הברית[28] 21
ארצות הברית (מצעד הדאנס)[29] 5
ארצות הברית (המצעד הלטיני)[30] 43
ארצות הברית (מצעד שירי הפופ מיינסטרים)[31] 16
ונצואלה[32] 12

מעמדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקום תארים מכירות
אוסטרליה פלטינה x3 210,000
בלגיה זהב 15,000
דנמרק פלטינה 30,000
גרמניה זהב 150,000
איטליה פלטינה 30,000
מקסיקו פלטינה 60,000
בריטניה פלטינה 600,000 (SPS)
ארצות הברית פלטינה 4× 4,000,000

היסטוריית יציאות לאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדינה תאריך פורמט
ארצות הברית 8 במאי 2012 רדיו מיינסטרים
22 במאי 2012[33] רמיקסים להורדה דיגיטלית
איטליה 21 במאי 2012
בריטניה[34] 27 במאי 2012
גרמניה[35][36] 25 במאי 2012 דיסק, רמיקסים להורדה דיגיטלית
ארצות הברית[37] 28 במאי 2012 רדיו עכשווי למבוגרים
19 ביוני 2012 רמיקס של קלווין האריס

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מידע על Where Have You Been, באתר המצעד האוסטרי, ארכיון
  2. ^ מידע על Where Have You Been, באתר המצעד האיטלקי, ארכיון
  3. ^ מידע על Where Have You Been, באתר המצעד הגרמני
  4. ^ מידע על Where Have You Been, באתר מצעד דנמרק
  5. ^ מידע על Where Have You Been, באתר המצעד הנורווגי
  6. ^ מידע על Where Have You Been, באתר המצעד של ניו זילנד
  7. ^ מידע על Where Have You Been, באתר המצעד הספרדי
  8. ^ מידע על Where Have You Been, באתר המצעד הפורטוגזי, ארכיון
  9. ^ מידע על Where Have You Been, באתר המצעד הפיני
  10. ^ מידע על Where Have You Been, באתר המצעד הצרפתי, ארכיון
  11. ^ מידע על Where Have You Been, באתר המצעד השוודי
  12. ^ "ARIA Charts - End Of Year Charts - Top 100 Singles 2012". ARIA. נבדק ב-2013-01-08.
  13. ^ "Annual 2012 - Singles". Ultratop.be. נבדק ב-2012-12-24.
  14. ^ "Annual 2012 - Singles". Ultratop.be. נבדק ב-2012-12-24.
  15. ^ "Best of 2012 - Canadian Hot 100 Songs". Billboard. נבדק ב-2012-12-14.
  16. ^ "Track Top 50 - 2012". IFPI. נבדק ב-2013-03-01.
  17. ^ "Classement Singles - année 2012" (PDF). SNEP. אורכב מ-המקור (PDF) ב-2014-03-09. נבדק ב-2013-02-14.
  18. ^ Kanellopoulos, Dimitris (4 בינואר 2013). "TOP 100 RADIO AIRPLAY ΓΙΑ ΤΟ 2012" (ביוונית). E-tetradio.gr. אורכב מ-המקור ב-2013-02-09. נבדק ב-6 בינואר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  19. ^ "MAHASZ Rádiós TOP 100 2012" (בהונגרית). Mahasz. נבדק ב-18 בינואר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  20. ^ "MAHASZ Dance TOP 100 - 2012" (בהונגרית). Mahasz. נבדק ב-18 בינואר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  21. ^ "Lebanese Top 20 Year End chart Plays - December 30, 2012". 2012-12-30.
  22. ^ http://www.top40.nl/pdf/top100/top100-2012.pdf
  23. ^ "Jaaroverzichten 2012". dutchcharts.nl. נבדק ב-2012-12-28.
  24. ^ "End Of Year Chart 2012 - Singles". nztop40. נבדק ב-2012-12-30.
  25. ^ "TOP digital utworów - 2012". ZPAV. נבדק ב-2013-03-22. {{cite web}}: Check |url= value (עזרה)
  26. ^ "Top 50 Canciones Anual 2012" (PDF). Promuiscae.es. נבדק ב-2013-01-15.
  27. ^ "Årslista Singlar - År 2012". sverigetopplistan. אורכב מ-המקור ב-2013-05-24. נבדק ב-2013-01-17.
  28. ^ "Best of 2012 - Hot 100 Songs". Billboard. נבדק ב-2012-12-14.
  29. ^ "Best of 2012 - Hot Dance Club Play Songs". Billboard. נבדק ב-2012-12-14.
  30. ^ "Best of 2012 - Latin Songs". Billboard. נבדק ב-2012-12-14.
  31. ^ "Best of 2012 - Pop Songs". Billboard. נבדק ב-2012-12-14.
  32. ^ "Record Report Resumen Anual 2012" (בספרדית). Record Report. 28 בינואר 2013. אורכב מ-המקור ב-2013-01-01. נבדק ב-2018-07-14. {{cite web}}: (עזרה)
  33. ^ "Where Have You Been: Rihanna: MP3 Downloads". Amazon.com. נבדק ב-2012-05-12.
  34. ^ "Where Have You Been: Rihanna: Amazon.co.uk: MP3 Downloads". Amazon.com. נבדק ב-2012-06-15.
  35. ^ "Where Have You Been (2-Track): Rihanna: Amazon.de: Musik". Amazon.com. 2009-09-09. נבדק ב-2012-06-15.
  36. ^ "Where Have You Been: Rihanna: Amazon.de: MP3-Downloads". Amazon.com. 1970-01-01. נבדק ב-2012-05-12.
  37. ^ "Hot/Modern/AC Future Releases |". Allaccess.com. נבדק ב-2012-05-12.