ויקיפדיה:ויקיפד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קהילת ויקיפדיה
"ויקיפד"

"ויקיפד" הוא הכינוי לאדם הכותב ועורך תכנים שונים בוויקיפדיה.

פעילויות

ויקיפדיה היא מיזם רחב היקף, וככל מיזם של הוצאה לאור בהיקף כזה, נדרשת קשת רחבה של פעילויות ומיומנויות כדי להביאו לאיכות ראויה. פעולות עיקריות של הוויקיפדים הן:

  • כתיבת ערכים: זו פעילות הליבה של ויקיפדיה, והיא כוללת כתיבה של ערכים חדשים והרחבה של ערכים קיימים.
  • הוספת תמונות: תמונות נוצרות על ידי הוויקיפדים (באמצעות מצלמה, סורק, תוכנה גרפית וכך הלאה), או נלקחות מויקישיתוף - מאגר התמונות המשותף לכל מיזמי קרן ויקימדיה.
  • עריכה טכנית: למדיה-ויקי, התשתית הטכנית של ויקיפדיה, שפת סימון משלה. לא הכל בקיאים בכל רזיה של שפת סימון זו, ולכן נדרשת עריכה המשפרת את האיכות הטכנית של הערכים.
  • עריכה לשונית ועריכה עניינית.
  • סיווג: שיוך ערכים לקטגוריות, לשם ניווט קל בוויקיפדיה.
  • יצירת תבניות ושילובן בערכים.
  • בקרת שינויים אחרונים לשם איתור השחתות ועריכות הדורשות שיפור.
  • ייעוץ לשוני: פתרון סוגיות לשוניות שאין להן מענה פשוט.
  • השתתפות בדיוני תוכן: דיונים על התוכן הראוי לערך נערכים בדפי השיחה, ותורמים תרומה חשובה לאיכותו של הערך.
  • השתתפות בהצבעות, לשם הכרעה בנושאים השנויים במחלוקת בקרב הוויקיפדים, כגון זכות קיומו של ערך מסוים.
  • השתתפות בדיוני מדיניות, הנערכים בדרך כלל במזנון ובפרלמנט.
  • הפעלת בוטים: בוט ההחלפות עוסק בהאחדה לשונית של ויקיפדיה, לפי החלטות כתיב ותעתיק שמתקבלות על ידי קהילת הכותבים. בוטים נוספים עוסקים בפעולות תחזוקה אחרות.
  • סיוע טכני: התשתית הטכנית משותפת לכל מיזמי קרן ויקימדיה, אך נדרשות התאמות שלה לכל שפה.
  • קשר עם קרן ויקימדיה: ויקיפדיה העברית זוכה לאוטונומיה נרחבת, אך נזקקת לעיתים לקשר עם קרן ויקימדיה, לשם ציות למדיניות שנקבעה בקרן ולמטרות נוספות.

הוויקיפדים השונים מוצאים את תחומי העניין הקרובים ללבם, מתוך מגוון פעילויות אלה, ועוסקים בהם.

כל הפעילויות הללו דורשות מהוויקיפד מידה מסוימת של אוריינות דיגיטלית. יש לזכור שוויקיפדיה היא מיזם שיתופי, ולכן ויקיפד שאינו בקי בפעולות הדורשות ידע מתקדם, בכלי ויקיפדיה או בכלי האינטרנט, יכול להשאיר משימות אלה למי שבקי בהן, ולהתמקד במשימות התואמות את יכולתו. במידת הצורך ניתן לפנות בבקשה לסיוע, באמצעות שלל דפי ויקיפדיה:ייעוץ או בפנייה ישירה לוויקיפד שרכש מוניטין בתחום מסוים.

מי כותב את ויקיפדיה?

את וויקיפדיה כל אחד יכול לערוך. ויקיפד הוא כל מי שתורם למאמץ המשותף בה.

כל הוויקיפדים שווים ודעתם נחשבת באותה מידה, בין אם בביצוע עריכות, בדיונים העוסקים בערכים, או בקביעת מדיניות. במקרה של מחלוקת שלא ניתן היה ליישב אותה בדיון, החלטות עשויות להתקבל באמצעות הצבעה שמשתתפיה מוגבלים באופן המינימלי ביותר למניעת הטיה או שימוש לרעה.

משתמש לא־רשום

משתמש שלא נרשם במערכת קרוי גם משתמש אנונימי. גם משתמש אנונימי יכול לקרוא ערכים ולערוך אותם. כל עריכה של משתמש אנונימי מחויבת ב"תצוגה מקדימה" לפני שמירת העריכה. משתמש אנונימי אינו יכול להעלות תמונות לוויקיפדיה. ערכים מסוימים, המועדים להשחתה, מוגנים לעיתים מפני עריכה של משתמשים אנונימים.

כל עריכה של משתמש אנונימי מזוהה על ידי כתובת ה־IP של המשתמש, דבר העלול להיחשב לפגיעה בפרטיות, ולכן כינוי זה אינו מדויק, ובמובן מסוים משתמש רשום אולי אנונימי יותר מלא־רשום: למעשה בכך נחשף על משתמש אנונימי יותר מידע מאשר אילו היה נרשם, משום שכתובת IP מזהה את ספק שירותי האינטרנט של המשתמש, ולעיתים את הארגון שממנו פעל. בנוסף, מאחר שכתובת IP עשויה להיות משותפת למשתמשים שונים (באותו זמן או על פני טווח זמן), ומאחר שמשתמש אינטרנט עשוי להחליף כתובת IP מעת לעת, לא ניתן לזהות משתמשים אנונימיים כראוי, ולפיכך הם אינם יכולים להשתתף בהצבעות, ובדרך־כלל יבטחו בהם פחות מבמשתמשים אחרים כיוון שלא ניתן לזהותם. לפיכך מומלץ מאוד שמשתמש המעוניין לתרום למיזם באופן קבוע יירשם אליו.

למידע נוסף, ראו "למה ליצור חשבון?".

משתמש רשום

משתמש רשום הוא משתמש שנרשם למערכת ויקיפדיה. הרישום אינו דורש כל פרט מזהה, ולכן במובן זה גם משתמש רשום יכול לבחור להישאר אנונימי מאחורי כינוי מתאים. בכל אופן, רצוי לתת בעת הרישום כתובת דואר אלקטרוני, שגם היא לא תיחשף לאיש, אך תאפשר משלוח דואר אלקטרוני למשתמש דרך המערכת ותסייע במקרים שבהם נדרש שחזור סיסמה.

משתמשים שנרשמו במערכת מקבלים שם משתמש כפי שבחרו, וסיסמה. הם יכולים להתחבר לחשבונם מכל מחשב עם גישה לאינטרנט. הרישום מקל על הוויקיפדים האחרים להכיר את המשתמשים, ליצור איתם קשר, ולעבוד איתם במשותף. עבודתם עשויה להיות מוערכת יותר על ידי הוויקיפדים האחרים, שכעת ידעו שכולה מגיעה מאותו תורם. בנוסף, הרישום תורם לפרטיות המשתמשים, כיוון שכתובת ה־IP שלהם כבר אינה חשופה אלא לאחר בדיקה המתבצעת בנסיבות חריגות.

למשתמש רשום הרשאות עריכה מורחבות מעט לעומת אלו של משתמש אנונימי: באפשרותם להעלות תמונות לוויקיפדיה, לשלוח הודעות דואר אלקטרוני למשתמשים אחרים, להגדיר רשימת מעקב, ולהגדיר את עריכותיהם כשינויים משניים כשצריך.

משתמשים רשומים יכולים לשנות את שמם (להעביר) של דפים ולערוך דפים מוגנים חלקית ולהשתתף בהצבעות אך רק אם הם בעלי ותק של 30 ימים, ולהם 100 עריכות לפחות במרחב השם הראשי או במרחבים המשיקים לו (כלומר עריכות דפי שיחה, שיחות תמונות, שיחות קטגוריות, שיחות תבניות, דפי מדיניות וכדומה אינן נספרות) במהלך 90 הימים שקדמו לתחילת ההצבעה. כל קול שווה למשנהו, אלא אם כן ברור שמדובר בבובת קש או טרול.

הרשאות טכניות

משתמשים שונים מקבלים הרשאות טכניות שונות. יש להדגיש שההרשאות הללו אינן משנות את סמכותם בענייני תוכן במערכת, אלא אך ורק את יכולתם לערוך דפים ולבצע פעולות שונות באתר, הנסמכת על אמון בשיקול דעתם ונסיונם. לתת־ההרשאות השונות לפי סוג המשתמש ראו מיוחד:רשימת הרשאות לקבוצה.

משתמש ותיק

ערך מורחב – ויקיפדיה:משתמש ותיק

משתמש ותיק הוא משתמש שצבר מעט ניסיון וערך בעקביות בסיסית מעבר לרף מסוים.

ביכולתו לבצע מספר פעולות בסיסיות המוגבלות מחשש לשימוש לרעה, כמו העברת דפים, עריכת דפים מוגנים־חלקית, והעלאת קבצים.

בדוק עריכות

ערך מורחב – ויקיפדיה:בדוק עריכות אוטומטית

בדוק עריכות הוא משתמש שעריכותיו מסומנות (למנטרים) כבדוקות, למשתמש בדוק עריכות הרשאות מורחבות מעט לעומת משתמש ותיק: באפשרותו לערוך דפים מוגנים ולצפות במספר העוקבים המדויק גם בדפים שעוקבים אחריהם פחות משלושים משתמשים רשומים.

הרשאה זו ניתנת ומוסרת על ידי מפעילי המערכת.

מנטר

ערך מורחב – ויקיפדיה:מנטר

מנטרים הם משתמשים העוסקים בניטור (מעקב אחר) השינויים האחרונים בוויקיפדיה העברית. לשם כך, הוחלט לתת להם כלים מסוימים שנועדו לסייע להם במלאכת הניטור. הרשאת מנטר ניתנת ומוסרת על ידי מפעילי מערכת.

עריכות המנטרים מסומנות אוטומטית כ"בדוקות".

עורך תבניות

ערך מורחב – ויקיפדיה:עורך תבניות

עורך תבניות הוא משתמש שניתנו לו הרשאות מורחבות המאפשרות לו לערוך דפים מוגנים ברמת "הגנת תבנית".

הרשאה זו מקבלים משתמשים ותיקים ומנוסים, ההרשאה ניתנת ומוסרת על ידי מפעילי המערכת, יש לבקש הרשאה זו בבקשות להרשאת עורך תבניות.

עורך ממשק

ערך מורחב – ויקיפדיה:עורך ממשק

עורך ממשק הוא משתמש שניתנו לו הרשאות לערוך את הודעות המערכת של ממשק המשתמש של ויקיפדיה, וכן לטפל במסנני ההשחתות

הרשאה זו מקבלים משתמשים ותיקים ומנוסים, ההרשאה ניתנת ומוסרת על ידי בירוקרטים, יש לבקש הרשאה זו בבקשות להרשאת עורך ממשק.

מפעיל מערכת

ערך מורחב – ויקיפדיה:מפעיל מערכת

מפעיל מערכת (לא לבלבל עם: "מנהלי מערכת" להלן) הוא משתמש שניתנו לו הרשאות מורחבות המאפשרות לו להתמודד עם השחתות של דפים במערכת. משתמש בעל הרשאה זו יכול למחוק דפים מהשרת, לשחזר דפים שנמחקו או לצפות בהם מחוקים, לנעול דפים מעריכה, לחסום משתמשים וכדומה. הרשאה זו מקבלים משתמשים ותיקים ומנוסים, המכירים היטב את הנפשות הפועלות ואת הכללים. ההרשאה ניתנת על ידי בירוקרט ומוסרת על ידי דיילים, לאחר הבעת תמיכה או התנגדות של משתמשים שונים בדף מפעיל נולד.

בירוקרט

ערך מורחב – ויקיפדיה:בירוקרט

בירוקרט הוא משתמש שניתנו לו האפשרויות למנות משתמש רגיל למפעיל מערכת ולבירוקרט, ולמנות ולהדיח בוטים. כמו כן רשאי הבירוקרט לכפות את עצמו כבורר בעת ויכוח בין ויקיפדים, רק הוא רשאי להורות על חסימה של משתמש ותיק, וכן מוקנות לו מספר סמכויות בנוגע לבדיקת כתובות IP. כמו כן, כל הבירוקרטים הם גם מפעילי מערכת, ובשל כך מקבלים גם את הרשאותיהם,

הרשאה זו ניתנת על ידי בירוקרט ומוסרת על ידי דיילים.

משתמש לא יכהן במקביל כבודק וכבירוקרט.

בודק

ערך מורחב – ויקיפדיה:בודק

בודק הוא משתמש שניתנה לו ההרשאה לבדוק את כתובת ה־IP של משתמשים רשומים. בדיקה זו מבוצעת אך ורק במקרה של השחתות חמורות ומתמשכות, במטרה לבדוק האם משתמשים הם זהים, או לאפשר תלונה אצל ספק האינטרנט. זוהי פעולה רגישה מאוד, והיא מתבצעת אך ורק במסגרת נהלים מוגדרים.

הרשאה זו ניתנת ומוסרת על ידי דיילים.

משתמש לא יכהן במקביל כבודק וכבירוקרט.

דייל

ערך מורחב – ויקיפדיה:דייל

דייל הוא משתמש המסוגל למנות משתמשים שונים, ואף את עצמו, לכל הרשאה שירצה בכל מיזם שירצה. דיילים הם היחידים המסוגלים להדיח מפעיל מערכת או בירוקרט, למנות או להדיח בודק, וכדומה. בדרך כלל פונים אליהם במקרים של הצבעות ביטול הרשאה שהתקבלו, וכדומה.

מפתח

ערך מורחב – m:System administrators

המפתחים, המכונים גם "מנהלי מערכת", מפקחים על מערכת מדיה־ויקי המפעילה את ויקיפדיה, ועל השרתים עליהם פועלים אתרי הוויקי השונים שבבעלות קרן ויקימדיה, בהם ויקיפדיה. הם יכולים לבצע שינויים בתוכנה, לשנות את הגדרות המערכת של האתרים, וכדומה. כל המפתחים חברים בקבוצת ההרשאות הגלובלית המכונה "מנהל מערכת", ומורשים לערוך את כל הרשאות המשתמש שלהם ושל משתמשים אחרים, בכל אתרי קרן ויקימדיה.

ניתן לפנות למפתחים באמצעות מערכת פבריקטור או באמצעות ערוצי IRC.

ראו גם

קישורים חיצוניים