חסדאי קרשקש – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הסרת קטגוריה:ילידי 1340 באמצעות HotCat
מ הגהה
שורה 29: שורה 29:
}}
}}


רבי '''חסדאי (בר' אברהם) קְרֶשְׁקַשׁ''' (נהגה: קְרֶסְקַס, ב[[ראשי תיבות]]: '''רח"ק'''; [[ה'ק']], [[1340]] בקירוב, [[ברצלונה]] – אחרי [[ה'ק"ע]], [[1410]], [[סרגוסה]]) היה [[רב]], [[פילוסוף]] ומנהיג [[יהודי]] בתקופת [[הראשונים]]. תלמידו של [[הר"ן]]. שם לעצמו למטרה להגן על יהודים ב[[הפולמוס היהודי-נוצרי|פולמוס הפילוסופי היהודי-נוצרי]] ונחשב לאחד מחשובי [[פילוסופיה|הפילוסופים]] וה[[תאולוגיה|תאולוגים]]. מהראשונים שהטילו ספק בקביעותיה של [[פילוסופיה יוונית|הפילוסופיה היוונית]] ובייחוד זו של [[אריסטו]].
רבי '''חסדאי (בר' אברהם) קְרֶשְׂקַשׂ''' (נהגה: קְרֶסְקַס, ב[[ראשי תיבות]]: '''רח"ק'''; [[ה'ק']], [[1340]] בקירוב, [[ברצלונה]] – אחרי [[ה'ק"ע]], [[1410]], [[סרגוסה]]) היה [[רב]], [[פילוסוף]] ומנהיג [[יהודי]] בתקופת [[הראשונים]]. תלמידו של [[הר"ן]]. שם לעצמו למטרה להגן על יהודים ב[[הפולמוס היהודי-נוצרי|פולמוס הפילוסופי היהודי-נוצרי]] ונחשב לאחד מחשובי [[פילוסופיה|הפילוסופים]] וה[[תאולוגיה|תאולוגים]]. מהראשונים שהטילו ספק בקביעותיה של [[פילוסופיה יוונית|הפילוסופיה היוונית]] ובייחוד זו של [[אריסטו]].


כאחד ממובילי [[הפולמוס היהודי-נוצרי]] (מצד היהודים) בדורו, העמקתו בפילוסופיה נבעה (לפחות בחלקה) מהצורך להבין את טענותיהם ולהיות בקיא בדרכי מחשבתם, וכך כתב בהקדמת ספרו שהקדיש לנושא זה "ספר ביטול עיקרי הנוצרים" אשר נועד לשמש את המתפלמסים היהודים גם אחריו:
כאחד ממובילי [[הפולמוס היהודי-נוצרי]] (מצד היהודים) בדורו, העמקתו בפילוסופיה נבעה (לפחות בחלקה) מהצורך להבין את טענותיהם ולהיות בקיא בדרכי מחשבתם, וכך כתב בהקדמת ספרו שהקדיש לנושא זה "ספר ביטול עיקרי הנוצרים" אשר נועד לשמש את המתפלמסים היהודים גם אחריו:

גרסה מ־12:46, 10 ביולי 2020


שגיאות פרמטריות בתבנית:אישיות רבנית

פרמטרים ריקים [ תקופת פעילות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

רבי חסדאי קרשקש
Hasdai Cresques
לידה 1340 בערך
בסביבות ה'ק'
ברצלונה, נסיכות קטלוניה, כתר אראגון עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה אחרי 1410
אחרי ה'ק"ע
סרגוסה, ממלכת אראגון, כתר אראגון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה כתר אראגון עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות ?–1410 עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות רבני ספרד, ראשונים
תחומי עיסוק פילוסופיה, אמונה, השקפה
רבותיו ר"ן
תלמידיו רבי יוסף אלבו, רבי יוסף חביבא
חיבוריו "אור השם", "ספר ביטול עיקרי הנוצרים", "דרשת הפסח"
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רבי חסדאי (בר' אברהם) קְרֶשְׂקַשׂ (נהגה: קְרֶסְקַס, בראשי תיבות: רח"ק; ה'ק', 1340 בקירוב, ברצלונה – אחרי ה'ק"ע, 1410, סרגוסה) היה רב, פילוסוף ומנהיג יהודי בתקופת הראשונים. תלמידו של הר"ן. שם לעצמו למטרה להגן על יהודים בפולמוס הפילוסופי היהודי-נוצרי ונחשב לאחד מחשובי הפילוסופים והתאולוגים. מהראשונים שהטילו ספק בקביעותיה של הפילוסופיה היוונית ובייחוד זו של אריסטו.

כאחד ממובילי הפולמוס היהודי-נוצרי (מצד היהודים) בדורו, העמקתו בפילוסופיה נבעה (לפחות בחלקה) מהצורך להבין את טענותיהם ולהיות בקיא בדרכי מחשבתם, וכך כתב בהקדמת ספרו שהקדיש לנושא זה "ספר ביטול עיקרי הנוצרים" אשר נועד לשמש את המתפלמסים היהודים גם אחריו:

...מפני שכוונת המאמר היא כי להניח הספקות והביטולים לאמונת הנוצרים ראוי להבין תחלה כוונתם בעיקריהם, ולצייר אמתתם לפי דעתם אשר עליהם הריב והמצה...

הקדמת ספר ביטול עיקרי הנוצרים (תרגמו מספרדית לעברית רבי יוסף בן שם טוב בשנת ה'רי"א)

קורות חיים

רח"ק נולד בברצלונה, לר' אברהם בן ר' חסדאי קרשקש (הזקן)[1], שהיה רב ספרדי ומורו של רבי יצחק בר ששת. את עיקר תורתו למד רח"ק מר' ניסים בן ראובן (הר"ן), שבבית מדרשו עסקו גם בפילוסופיה, ושם גם הכיר את ר' יצחק בר ששת - הריב"ש, שהיה לידידו. עם תלמידיו של רח"ק נמנה ר' יוסף אלבו, מחבר ספר העיקרים. קרשקש היה למנהיג בקרב יהדות ספרד ולתלמיד חכם שיהודים רבים שלחו אליו שאלות בהלכה ובמדיניות.

בשנת ה'קמ"ג (1383) עמד קרשקש במרכז משא ומתן עם מלך קטלוניה פדרו הרביעי בנוגע לזכויות היהודים, ולאחר מכן, כאשר התקרב יותר למלך חואן הראשון, קיבל את התואר "קרוב לבית המלכות".

למרות מעמדו של רח"ק ומעמדם של הר"ן והריב"ש, שלושתם נאסרו עם כמה מראשי הקהילה בברצלונה בשנת ה'קכ"ז (1378) בעקבות עלילת שקר. אירוע חמור זה היה סימן לבאות. בשנת ה'קנ"א (1391) התחוללו בספרד פרעות הקרויות גזירות קנ"א ובהן נהרג בנו היחיד של רח"ק ונגזרו גזרות שמד על יהודי ספרד. קרשקש תיאר את המאורעות באיגרת ששלח לקהילת אביניון:

"רבים קידשו שם שמיים ובתוכם גם בני יחידי, חתן בן כ' שנה, שה תמים העליתיו לעולה, אני אצדיק עלי הדין ואתנחם לטוב חלקו"

נספח לספר שבט יהודה

.


תקופת חייו של הרב חסדאי קרשקש על ציר הזמן
ציר הזמןתקופת הזוגותתנאיםאמוראיםסבוראיםגאוניםראשוניםאחרונים
ציר הזמן


הפילוסופיה של קרשקש

הפילוסופיה של רבי חסדאי קרשקש, כמו של שאר הפילוסופים בזמנו, היא בעיקרה פילוסופיה דתית. הוא עסק רבות בתחום ההכרה האנושית, בבעיית היחס בין דטרמיניזם ובחירה וכן ביחס שבין אמונה וחופש רצון. בכתביו ניכרת עמקות פילוסופית וחירות מחשבתית. חיבורו המרכזי הוא הספר אור השם. בתחילה רצה רח"ק לכתוב אותו במתכונת של משנה תורה לרמב"ם, והקטעים שכתב (או שתכנן לכתוב) היו אמורים להיות כנגד הלכות יסודי התורה לרמב"ם, אך כנראה שהדבר לא עלה בידו והוא לא השלים את חיבורו.

אפיסטמולוגיה - רח"ק טען שאין לעסוק בהכרת האל ובתאולוגיה לפני שעוסקים בהכרה עצמה. דבריו מזכירים את קביעותיו של הפילוסוף עמנואל קאנט - נולד שלוש מאות שנה לאחר פטירת רח"ק - שאמר שאין לעסוק בהכרת העולם (אונטולוגיה = חקר היש) לפני שחוקרים כיצד תופסת ההכרה האנושית את היש.

רח"ק ביקר את תורות ההכרה של אפלטון, של אריסטו ושל כל הפילוסופים שנמשכו אחרי שיטותיהם. בהבחנות העיקריות של תורתו בתורת ההכרה הוא טען, כמו קאנט:

"אין המושאים הנמצאים מושגים כפי טבעם - של הנמצאים - אלא כפי טבע המשיג"

אור השם מאמר ב, כלל ה, פרק ג

דטרמיניזם ובחירה חופשית - רח"ק התחבט רבות בשאלת חופש הבחירה של האדם, ולא הכריע חד משמעית כרמב"ם על ברירות הבחירה החופשית. רח"ק בספרו "אור השם" הסיק שתי מסקנות אפשרויות בנוגע לשאלה זו. אפשרות ראשונה היא שאין בחירה חופשית כלל, והמילה "ובחרת" מתייחסת לתחושת האדם כי בחירתו חופשית, ותובעת מעשה רצוני שהאדם חש שהוא בחירה חופשית, אף על פי שלמעשה אינו חופשי בבחירתו. לפי אפשרות זו פירש רח"ק ששכר ועונש אינם תגמול הבא לאדם עקב בחירתו, אלא כורח מציאותי הנגרם כתוצאה מהחטא לפי הבריאה האלקית. האפשרות השנייה היא שהבחירה של האדם היא מוחלטת, אלא שהמושאים נמצאים לפי טבע המשיג, ולכן אינסוף האפשרויות שבידי האדם כלולות במחשבה האלוהית האחת האינסופית. רח"ק מסכם את שיטתו בסוגיה זו בדברי המשנה מפרקי אבות "הכל צפוי והרשות נתונה", ובזה הוא חושף - חרף נועזותו המחשבתית - את קרבתו ונאמנותו הבסיסית לגישת התורה וחז"ל שהאדם הוא חופשי מיסודו.

רח"ק כתב שהתשובה היא חסד שהאל מאציל על האדם.

הרח"ק, כמו הרמב"ם, התייחס אל האסטרולוגיה בפקפוק, אך לא שלל אותה לחלוטין כפי ששלל אותה הרמב"ם.

הפולמוס נגד הנצרות

רח"ק כתב בספרדית ספר בשם "ביטול עיקרי דת הנוצרים", בו הוא מונה את עיקרי יסודות האמונה הנוצרית ומערער עליהם בנימוקים פילוסופיים שונים. חיבור קצר זה נחשב לאחד הספרים החשובים בוויכוח עם התאולוגיה הנוצרית.

טיעוניו של רח"ק נעשים תוך כדי עיון בברית החדשה אותה הוא סותר באמצעים לוגיים ובהצבעה על סתירות הקיימות בתוכה. לדוגמה:

" לדברי הנוצרים הבן - ישו - הנולד מהאב - האל - דומה לאביו. אם כן האב גם כן נולד; ואם האב נולד הוא עלול ומסובב והוא מצוי גם כן מזולתו ואינו מחויב המציאות. וכן נאמר ברוח הקדש, אם הרוח נאצל מהאב והבן ודומה להם, אם כן גם האב נאצל, ואם כן אינו מחויב המציאות...

ביטול עיקרי הדת הנוצרית

השפעת הגותו

חיבורו העיקרי של קרשקש, אור השם, השפיע על ההגות הפילוסופית היהודית, ובייחוד על חסידי משנתו של הרמב"ם כרשב"ץ וכרבי יצחק אברבנאל, שהתפלמסו איתו על שיטתו המבקרת את משנת הרמב"ם.

רח"ק השפיע רבות על הוגים שבאו אחריו. חוקרים הצביעו על הקשר ההדוק בין התפיסה הדטרמיניסטית של רח"ק לבין זו הנמצאת בכתביו של שפינוזה וכן על ההשפעה של תורת התארים הדומה אצל שניהם.[2] בקרב ההיסטוריונים של המדע יש הטוענים שאייזק ניוטון הושפע מהספר אור השם.[דרוש מקור]

ספריו

  • אור השם
  • ספר ביטול עיקרי הנוצרים
  • דרשת הפסח

ספרו "אור השם"

ערך מורחב – אור השם

הספר, שכתיבתו הסתיימה ב-1410, היה חיבורו העיקרי של ר' חסדאי שהקנה לו שם בספרות הפילוסופית. הוא תוכנן להוות חלק ראשון מחיבור כללי יותר שייקרא "נר אלוהים"; ספר זה היה אמור לכלול את מצוות התורה בסיבותיהן לפי חומר נושאיהן, ביאור של המצוות וציון ההקשרים שלהן לתלמוד. תוכנית זו לא יצאה לפועל.

פתיחת רחוב קרשקש, ירושלים

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

כתביו

עליו

הערות שוליים

  1. ^ כך הוא עצמו כתב בהקדמתו לספרו אור השם: "אני חסדאי, בן אברהם, בן חסדאי, בן יהודה, בן חסדאי".
  2. ^ ר' חסדאי קרשקש מאת זאב הרוי, הוצאת זלמן שז"ר, 2010