ריצ'רד צ'מברלין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריצ'רד צ'מברלין
Richard Chamberlain
ריצ'רד צ'מברלין, 1982
ריצ'רד צ'מברלין, 1982
לידה 31 במרץ 1934 (בן 90)
בוורלי הילס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה George Richard Chamberlain עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1960
מקום לימודים
  • תיכון בוורלי הילס
  • מכללת פומונה עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג וסלי איור (19751976) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה שלושה פרסי גלובוס הזהב
http://www.richardchamberlain.net
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ורג' ריצ'רד צ'מברליןאנגלית: George Richard Chamberlain; נולד ב-31 במרץ 1934) הוא שחקן קולנוע, טלוויזיה ותיאטרון וזמר אמריקאי. הוא זכה בשלושה פרסי גלובוס הזהב על תפקידיו בסדרת הדרמה "ד"ר קילדר" (1961–1966) ובמיני-סדרות שוגון" (1980) ו"ציפורים מתות בסתר" (1983).

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'מברלין נולד בבוורלי הילס לאלסה ווינפרד ולצ'ארלס אקסיום צ'מברלין. למד ב"תיכון בוורלי הילס" וב"מכללת פומונה" ולאחר מכן שירת במשך 16 חודשים כפקיד בצבא ארצות הברית והוצב בקוריאה הדרומית.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'מברלין זכה למעמד של אליל נוער בתחילת שנות ה-60 של המאה ה-20 כשהופיע בסדרת הטלוויזיה "ד"ר קילדר" בתפקיד הרופא הצעיר ד"ר ג'יימס קילדר. זכה על התפקיד בפרס גלובוס הזהב לכוכב הטלוויזיה הטוב ביותר בשנת 1963. באותה הקטגוריה היה מועמד לפרס גם על תפקידו בסדרת הדרמה "יובל המאה" בתור הצייד הסקוטי אלכסנדר מקאיג.

בשנת 1975 הופיע בתפקיד כמלח אדמונד דנטס בעיבוד הטלוויזיוני לספר המפורסם "הרוזן ממונטה כריסטו", על הופעתו היה מועמד לפרס אמי. ב-1977 שיחק בתפקיד הראשי בעיבוד הטלוויזיוני לרומן "האיש במסכת הברזל"[1].

צ'מברלין זכה בפרס גלובוס הזהב לשחקן הטוב ביותר בסדרת דרמה בשנת 1981 על תפקידו בתור הנווט ג'ון בלאקת'ורן במיני סדרה המבוססת על הרומן "שוגון". צ'מברלין זכה בפרס גלובוס הזהב השלישי שלו בשנת 1984, בקטגוריית השחקן הטוב ביותר במיני סדרה על הופעתו בתפקיד הכומר הקתולי ראלף דה-בריקאסאר בעיבוד הטלוויזיוני לרומן "ציפורים מתות בסתר". הסדרה בכיכובו זכתה בארבעה פרסי גלובוס הזהב ובשישה פרסי אמי והייתה לנצפית ביותר בהיסטוריה בארצות הברית אחרי הסדרה "שורשים".

בשנת 1986 היה צ'מברלין מועמד לפרס גלובוס הזהב ובפעם הרביעית לפרס אמי על הופעתו בסרט השואה "ולנברג: סיפורו של גיבור" בתפקיד חסיד אומות העולם השוודי הנערץ ראול ולנברג.

בשנת 1988 צ'מברלין היה הראשון לגלם את הסוכן החשאי הנרדף ג'ייסון בורן בעיבוד הראשון למותחן הריגול "זהות כפולה". הועמד על הופעתו בסרט בפעם השישית לפרס גלובוס הזהב.

בשנת 2010 שיחק צ'מברלין בעונה החמישית של סדרת הדרמה "אחים ואחיות" בתפקיד ג'ונתן ביירולד, האקס של מנהל הכספים סול הולדן (רון ריפקין).

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'מברלין קיבל את תפקידו הגדול הראשון בשנת 1963 בסרט הדרמה "דמדומים של כבוד". בשנת 1970 פרץ צ'מברלין לתודעה בהוליווד בזכות תפקיד המלחין הרוסי פיוטר איליץ' צ'ייקובסקי שגילם בדרמה המוזיקלית של קן ראסל "צ'ייקובסקי". ב-1972 הופיע בתפקיד הלורד ביירון בדרמה הבריטית "ליידי קרוליין לאמב". ב-1973 שיחק בתור המוסקטר ארמיס בעיבודו המצליח של הבמאי ריצ'רד לסטר לרומן ההרפתקאות "שלושת המוסקטרים", צ'מברלין חזר על התפקיד גם בשני סרטי ההמשך "ארבעת המוסקטרים" ו"שובם של המוסקטרים".

ב-1974 השתתף בסרט האסונות "המגדל הלוהט" בתפקיד רוג'ר סימונס מהנדס החשמל של בניין הזכוכית רב הקומות. ב-1976 שיחק צ'מברלין בפנטזיה המוזיקלית "סנדל הזכוכית והורד" המבוססת על האגדה "סינדרלה" בתפקיד הנסיך אדווארד. בסרט ביטא צ'מברלין גם יכולת השירה שלו כאשר שר שישה שירים מתוך הסרט לצידה של השחקנית האירית ג'מה קרייבן. בסרט זה שחקה גם אווה ראובר שטיינר. ב-1977 היה צ'מברלין מועמד לפרס שחקן השנה באוסטרליה על תפקידו בסרטו השלישי של פיטר ויר "הגל האחרון", בו שיחק בתור עורך הדין דייוויד ברטון. ב-1978 הופיע בסרט האסונות "הנחיל".

בשנות ה-80 שיחק בהפקתם המוצלחת של מנחם גולן ויורם גלובוס "מכרות המלך שלמה" בתפקיד צייד האוצרות אלן קווטרמן ובסרט ההמשך שבא בעקבות "אלן קווטרמן ועיר הזהב האבודה".

בשנת 2007 שיחק בקומדיה "אני מכריז עליכם צ'אק ולארי" ובדרמת האגרוף האירית "כוח וכבוד".

בשנת 2018 השתתף בסרט האימה האנתולוגי "Nightmare Cinema"; אשר בוים על ידי מספר במאים.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'מברלין הוצא מהארון בשנת 1989 בגיל 55, אך רק בשנת 2003 הצהיר על היותו הומו. ניהל מערכות יחסים עם קצרה השחקן וסלי איור וארוכה יותר עם השחקן- תסריטאי מרטין ראבט, אותו הכיר על סט הסרט "אלן קווטרמן ועיר הזהב האבודה".

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריצ'רד צ'מברלין ויוני המנחם בעת צילום הסרט מכרות המלך שלמה

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ריצ'רד צ'מברלין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]