דארן כריס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דארן כריס
Darren Criss
כריס בפריימירה של סדרת הטלוויזיה "מלכות הצעקה" ב-2015
כריס בפריימירה של סדרת הטלוויזיה "מלכות הצעקה" ב-2015
לידה 5 בפברואר 1987 (בן 37)
סן פרנסיסקו
שם לידה דארן אוורט כריס
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1997 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת מישיגן, תיכון סנט איגניישוס עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק שחקן, זמר, משורר, מוזיקאי, מלחין
סוגה מוזיקת פופ עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג קול בריטון
שפה מועדפת ספרדית, אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה ויולה, פסנתר, צ'לו, מנדולינה, מפוחית, תופים, גיטרה
חברת תקליטים סוני מיוזיק עריכת הנתון בוויקינתונים
שיתופי פעולה בולטים Team StarKid
מספר צאצאים 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס אמי (2018)
פרס גלובוס הזהב (2018)
פרס גילדת שחקני המסך (2018)
darrencriss.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דארן אוורט כריסאנגלית: Darren Everett Criss; נולד ב-5 בפברואר 1987) הוא שחקן, מדבב, זמר, משורר, מוזיקאי, מלחין, אישיות אינטרנטית ואחד ממייסדי "סטארקיד הפקות" אמריקאי, זוכה פרס גלובוס הזהב. הוא שיחק את הארי פוטר במחזמר המוזיקלי "מחזמר מאוד פוטרי" ו"המשך מאוד פוטרי", ואת בליין אנדרסון, נער הומוסקסואל שהצטרף בעונה השנייה לתוכנית הטלוויזיה "glee". בינואר 2012 כריס שיחק במשך שלושה שבועות בתפקיד הראשי של ג'יי פיירפונט פינץ' בהפקה מחודשת של המחזמר הוותיק "איך להצליח בעסקים מבלי להתאמץ" בברודוויי. באפריל עד מאי 2015 שיחק תפקיד ראשי במחזמר "הדוויג והשארית העצבנית" בברודוויי. ב-2018 כיכב כריס בסדרה "הרצח של ורסצ'ה: סיפור פשע אמריקאי", העונה השנייה של הסדרה "סיפור פשע אמריקאי". כריס גילם את דמותו של הרוצח אנדרו קונאנן. תפקיד זה זיכה אותו בשלושה פרסים נחשבים; פרס אמי, פרס גלובוס הזהב ופרס גילדת שחקני המסך.

תחילת חייו וחינוכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

כריס נולד בסן פרנסיסקו לאם ממוצא פיליפיני ואב ממוצא אירי. הוא למד בבית הספר "סטיוארט" לבנים ובבית הספר התיכון "סיינט איגניישס". ב-2009 סיים את לימודיו לתואר באומנויות הבמה באוניברסיטת מישיגן.

כריס הוא כנר בעל הכשרה קלאסית אשר החל לנגן בגיל חמש. כריס הוא אוטודידקט ולמד לבדו לנגן על גיטרה, פסנתר, צ'לו, מנדולינה, מפוחית ותופים. הוא ניגן בתופים בלהקה של אחיו, צ'אק, עד שצ'אק עבר לגור בעיר ניו יורק כדי לפתח את הקריירה המוזיקלית שלו ולהקים להקת אינדי עצמאית.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

כריס הופיע על הבמה בצורה מקצועית לראשונה בגיל 10, בהפקה של "הירח של רחוב 42" מ-1997, שבה הופיע בתפקיד קסיארו. בשנה לאחר מכן, שיחק כריס את מורו באותה חברת הפקות של ריצ'רד רודגארס וסטפן סומפאן במחזמר "האם אני שומע ולס?", ולאחר מכן שיחק את בורגרד קלהון ב"מוקף בנערות" 1999.

כריס הוא חבר פעיל ובעלים של חלק מקבוצת סטארקיד, חברת תיאטרון שהוקמה על ידי סטודנטים מאוניברסיטת מישיגן. תפקידיו בהפקות של החברה כללו את "הארי פוטר" במחזמר המפורסם ביוטיוב "מחזמר מאוד פוטרי", "המשךמאוד פוטרי" ו"שנת סיום פוטרית מאוד" (אשר מבוססים על סדרת הספרים המפורסמת של ג'יי קיי רולינג).

בינואר 2011 שיחק כריס במשך שלושה שבועות בתפקיד הראשי של ג'יי פיירפונט פינץ' במחזמר "איך להצליח בעסקים מבלי להתאמץ" בברודוויי. זה היה התפקיד הראשון של כריס על במות ברודוויי ובמסגרת העבודה עליו הוא גם פגש לראשונה את קודמו בתפקיד הראשי, דניאל רדקליף, ששיחק את הארי פוטר בסדרת הסרטים עליה נכתבו הפארודיות המוזיקליות שבזכותן התפרסם כריס.

ב-2015 גילם דארן את הדוויג בהצגה "הדוויג והשארית העצבנית" שעלתה בברודוויי.

עוד ב-2015, ייסד את "פסטיבל אלסי", פסטיבל מוזיקת תיאטרון הכולל להיטי ברודוויי. הפסטיבל נערך בסנטרל פארק, ניו יורק, מדי שנה.

באפריל 2020 היה אמור להופיע בברודוויי עם המחזה "אמריקן באפלו" פרי עטו של דייוויד מאמט, אך ההפקה נדחתה בשל מגפת הקורונה. עם זאת, ההפקה עלתה לבסוף ב-22 במרץ 2022 ורצה עד 10 ביולי 2022.

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריירת הטלוויזיה המוקדמת שלו התחילה בתפקיד בסדרות הטלוויזיה "איסטוויק" ו"מקרה קר".

ב-9 בנובמבר 2010, הצטרף כריס לעונה השנייה של הסדרה "Glee" בתור בליין אנדרסון, תלמיד הומוסקסואל מבית הספר היריב, אקדמיית דלטון וזמר ראשי של מועדון הזמר של דלטון "הוורבלרז". בעונה השלישית הוא קודם לשחקן ראשי. כריס משחק את החבר של הדמות הראשית קורט האמל, המגולמת על ידי כריס קולפר. היוצר של "גלי" ראיין מרפי אמר,

"לדארן יש השפעה עצומה... הוא בערך הפך להיות המדריך הרוחני של קורט החתיך ההורס ואז אולי הפך למושא אהבתו - מכיוון שקורט היה צריך לעזוב את בית ספרו הישן בגלל בריונות ועבר לאקדמיה לבנים בלבד וסוף סוף מתקבל בחברה משום שבבית הספר הזה יש מדיניות של אפס סובלנות לבריונות. אז קורט ממש מעריץ אותו ומכבד אותו. הוא משחק מישהו שהוא גדול בשנה מהדמות של כריס, קורט, אז הוא המקצוען המבוגר".

דארן השתתף כאורח במספר פרקים בסדרת הריאליטי פרויקט גלי. ב-2013, השתתף במספר פרקים בסדרה "טיפול אונליין" ("Web Therapy") לצידם של ליסה קודרו, מיי ויטמן ועוד שחקנים רבים אחרים; וכן בסרט תיעודי מוזיקלי אודות סטיבן סונדהיים, "Six by Sondheim", לצידם של אמריקה פררה, ג'רמי ג'ורדן, כוכב הסדרה סמאש, לורה אוסנס וסונדהיים עצמו. בנוסף, דובב דמות בפרק אחד בסדרה "המופע של קליבלנד". כיום, דארן מדבב את סיידסווייפ בגרסה האנגלית של הסדרה "רובוטריקים בהסוואה".

ב-5 באוגוסט 2015, פורסם שדארן ישתתף בתפקיד חוזר בדמותו של ג'סטין היפסטר, גבר שמתארח בבית המלון עם בת זוגו, ועושה למנהלת בית המלון, דמותה של בייטס את המוות; בעונה החמישית של "אימה אמריקאית": בית המלון. [1][2]

ב-7 בדצמבר 2016, כריס הינחה שידור חי ברשת NBC שליווה את המחזמר היירספריי לייב!.

בשנת 2018 הופיע בתפקיד אנדרו קונאנן ב-"הרצח של ורסצ'ה" - העונה השנייה של סדרת הטלוויזיה האמריקאית "סיפור פשע אמריקאי", ועל תפקידו בסדרה זכה באותה שנה בפרס אמי,[3] בפרס גלובוס הזהב ובפרס גילדת שחקני המסך.

בשנת 2020 כיכב כריס במיני-סדרה "הוליווד "של היוצר ראיין מרפי שעלתה בנטפליקס. כמו כן, הוא מתפקד כמפיק בפועל לצדו של מרפי.

אינטרנט[עריכת קוד מקור | עריכה]

כריס התחיל כמנחה של "מופע המדיה ההוא", הפקה בסן פרנסיסקו שדנה בהוליווד, יצירת סרטים ואפקטים וויזואלים.

כריס שיחק את התפקיד של טובי פיליפס בסדרת האינטרנט שקר לבן קטן (2007), אשר הופקה על ידי חבריו לאוניברסיטה, מרביתם שייכים לקבוצת סטארקיד. הוא השתתף בתפקיד אורח בסדרת הרשת "קבוצה" ("Group") ("2011") אשר צולמה כשעוד היה סטודנט באוניברסיטת מישיגן וכן דיבב את הדמות "ליאופלד בונאר" מסדרת האינטרנט "חייו של ליאופלד" של האתר "מצחיק או למות". בנוסף, לפני שהסדרה "טיפול אונליין" נהפכה לסדרת טלוויזיה, היא הייתה סדרת אינטרנט, ובה שיחק כריס את אותו התפקיד שאותו הוא משחק בסדרה עצמה.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כריס מוכר בתור אחד הכותבים והמלחינים העיקריים, יחד עם איי-ג'י הולמס וקרלוס ואלדס, עבור קבוצת סטארקיד הפקות מוזיקליות. הוא כתב והלחין שירים ל"מחזמר מאוד פוטרי" (2009) שבו גם שיחק תפקיד ראשי בתור הארי פוטר, "אני והשמוק שלי" (2009), סדרת האינטרנט "שקר קטן ולבן" (2007), והלחין את כל השירים והמוזיקה עבור "המשך מאוד פוטרי" (2010), ולמחזמר נוסף שהציגה הקבוצה, "סטארשיפ" (2011). אלבום "סטארשיפ" יצא לאור ב-29 באפריל 2011, והגיע למקום ראשון בבילבורד בתור אלבום צוות, מקום שני בתור אלבום פסקול, מקום רביעי בטבלת אייטונז ומקום 134 ב-"בילבורד 200". במסגרת היותו חבר בקבוצת סטארקיד, יצא כריס לשני סיבובי הופעות בצפון אמריקה, בהם ביצע שירים אשר כתב.

כריס הוציא לאור מיני-אלבום בכורה הנקרא Human ביולי 2010. האלבום הגיע למקום ה-30 במצעד האלבומים החמים של בילבורד והגיע למצעד 20 אלבומים האלטרנטיביים. לעיתים קרובות משתף כריס פעולה עם חברתו מאוניברסיטת משיגן, שרלין קיי, איתה הוא ביצע את השירים "Skin and Bones" ו"Dress and Tie", והשתתף בקליפים שלה לשירים אלו. בנוסף, השתתף כריס בקליפים שבהם לא שר, ובהם, "Roll with Me" של מונטגומרי גנטרי, "Last Friday Night" של קייטי פרי, בקליפים לשירים רבים של "Capital Cities" ובקליפ לשיר "Already Home" של "A Great Big World". בנוסף, ביצע כריס קאבר לשיר "Dress You Up" של מדונה עבור ערב אירועי האופנה העולמי, Fashion's Night Out.

כריס תרם לפסקול "גלי" בתור הזמר הראשי של ה"וורבלרז", להקת אקפלה המורכבת רק מזכרים (כל קולות הרקע נעשים על ידי להקת אוניברסיטת "טופטס", בילזבאבס). השיר הראשון שלו ב"גלי", "Teenage Dream" של קייטי פרי, הגיע למקום שמיני בבילבורד, עם מכירת 214,000 יחידות של השיר בשבוע הראשון. הוא גם השיר שנמכר במהירות הגבוהה ביותר של "גלי" עד אז. הוא המשיך עם עוד שירים שהוא שר בפרקים מאוחרים יותר, שחלקם הגיעו למקומות גבוהים באייטונז ובמצעדי בילבורד. במסגרת הסדרה השתתף ב-2011 בסיבוב ההופעות Glee Live, ובו ביצע כמה מן השירים המזוהים עם הסדרה. דמותו של כריס, בליין אנדרסון, היא הדמות השנייה בעלת מספר הסולואים הכי גדול בסדרה (כשהראשונה היא רייצ'ל ברי שאותה שיחקה ליאה מישל).

כריס חתום בחברת "סוני מוזיקה ובידור". בקיץ 2013 יצא למסע הופעות עצמאי בארצות הברית, קנדה וצרפת, "Listen Up Tour", במטרה לקדם את האלבום עליו עבד. באותה שנה השתתף גם בסרט תיעודי אודות סטיבן סונדהיים, "Six by Sondheim", בו ביצע שירים מוכרים מבין שיריו של סונדהיים. כריס נוהג להופיע במסגרת אירועים רבים, ביניהם טקסים אותם הוא מנחה, אירועי מחווה לאמנים ואירועים של ארגוני צדקה בהם הוא תומך. הוא הופיע מספר פעמים בפני נשיא ארצות הברית ברק אובמה, בו הוא תומך באופן פומבי.

דארן השתתף בכתיבת השירים "Rise" לפרק "עלייתה ונפילתה של סו סילבסטר" ו"This Time" לפרק האחרון של הסדרה Glee.

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות הקריירה המוקדמת שלו השתתף כריס במספר סרטים בתפקידים משניים. ב-2012 השתתף בסרט הראשון בכיכובו, "רוב הסיכויים ש...", בו שיחק את אחד התפקידים הראשיים. כמו כן, השתתף כריס ב-2011 בסרט "גלי: סרט המופע בתלת מימד" ("Glee: The 3D Concert Movie") עם שאר שחקני הסדרה. הוא דיבב את קאטאיאמה בגרסה האנגלית של סרט האנימה היפני "הרוח העולה" של סטודיו ג'יבלי וכן את סוטמארו בסרט "סיפורה של הנסיכה קאגויה" לצדה של קלואי גרייס מורץ ודיבב את מיקרו בסרט הטלוויזיה המונפש "שביעיית המופלאים של סטן לי" (Stan Lee's Mighty 7).

בשנת 2019 גילם את יוג'ין לינדזי בסרט המלחמה של רולנד אמריך "הקרב על מידוויי" אודות קרב מידוויי.

מיזמי צדקה ופעילות חברתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כריס הוא תומך נלהב של זכויות להט"ב, ומשתתף מדי שנה באירוע גיוס כספים של "טרוור פרוג'קט". בנוסף, הוא תומך באופן פומבי במפלגה הדמוקרטית ובברק אובמה. כריס תומך בארגוני צדקה רבים - חולי איידס, חולי סרטן, ילדים למשפחות עניות, וארגוני חינוך לאמנות. בנוסף, עזר כריס בגיוס כספים למען הפיליפינים, משם מגיעה משפחתו, לאחר פגיעת הסופה הטרופית וואשי ב-2011 ולאחר טייפון האיאן ב-2013.

כריס כיכב על גבי שערי מגזינים רבים - בילבורד, Out, פלייביל, TV Guide, GT, Essential Homme, ו-Entertainment Weekly. הוא נבחר על ידי המגזין פיפל לאחד מ"האנשים הסקסיים ביותר" של שנת 2011.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 2018 הודיע כריס כי התארס למיה סוויר בת זוגו בשבע וחצי השנים האחרונות.[4] השניים התחתנו ב-16 בפברואר 2019, במהלך סוף שבוע בניו אורלינס. באפריל 2022, נולד לזוג בת.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

דארן כריס במחזמר הדוויג והשארית העצבנית
למעלה: בשיר "Wig In a Box"
למטה: בשיר "Wicked Little Town"
דארן כריס במהלך סיבוב ההופעות של Glee ב-2011
שנה מחזה תפקיד הערה
1997 פאני קסיארו הפקות של החברה "הירח של הרחוב 42"
1998 האם אני שומע ולס? מורו
1999 מוקף בנערות בורגרד קלהון
2006 סירות נייר סלמון
2009 אני והזין שלי בעל מסעדה איטלקי תפקיד אורח
מחזמר מאוד פוטרי הארי פוטר תפקיד ראשי
2010 המשך מאוד פוטרי
2012 שנת סיום מאוד פוטרית
איך להצליח בעסקים מבלי להתאמץ ג'יי פיירפונט פינץ'
2015 הדוויג והשארית העצבנית הדוויג
2022 אמריקן באפלו בובי

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סדרה תפקיד הערה
2009 איסטוויק ג'וש ברטון תפקיד חוזר (5 פרקים)
2010 מקרה קר רובן האריס פרק אחד
2010 - 2015 Glee בליין אנדרסון תפקיד משני (עונה 2)
תפקיד ראשי (עונות 3–6)
2011 - 2012 פרוג'קט גלי את עצמו 4 פרקים
2012 המופע של קליבלנד האנטר פרק אחד
2013 Six by Sondheim פרנקלין שפרד
טיפול אונליין אוגי סיילס
2015 רובוטריקים בהסוואה סיידסוויפ דיבוב
אימה אמריקאית ג'סטין תפקיד אורח בעונה החמישית: המלון
2017 סופרגירל מיוזיק מאסטר אורח
הפלאש
2018 הרצח של ורסצ'ה: סיפור פשע אמריקאי אנדרו קונאנן
2020 הוליווד ריימונד איינסלי מיני-סדרה; תפקיד ראשי
Royalties פירס תפקיד ראשי; 10 פרקים

גם יוצר ומפיק

2021 טרסה: בין שני עולמות מרקו גוררו דיבוב; 4 פרקים
2022 לא רעב ולא אוהב לוקה דיבוב; 6 פרקים
2023 מלון הזבין פטרוס דיבוב; פרק: "Welcome to Heaven"

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סרט תפקיד הערה
2010 שיקגו 8 וויפי אדם
2012 רוב הסיכויים ש... לי תפקיד ראשי
2013 הרוח העולה קאטאיאמה דיבוב
סיפורה של הנסיכה קאגויה סוטמארו
2014 שביעיית המופלאים של סטן לי מיקרו
2017 דיבור ודיון בתפקיד עצמו
2019 הקרב על מידוויי יוג'ין לינדזי
2020 סופרמן: איש המחר קלארק קנט דיבוב
2021 ליגת הצדק: מלחמת העולם השנייה דיבוב
החבובות: האחוזה הרדופה קברן

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דארן כריס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]