אדריכלות רומית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדריכלות רומית
הקולוסיאום, רומא
הקולוסיאום, רומא
מידע כללי
האימפריה הרומית
אזור גאוגרפי אגן הים התיכון
טווח תאריכים 509 לפני הספירה – המאה ה-4
מבנים עיקריים הקולוסאום, הפנתאון ברומא
סגנון אדריכלות קודם אדריכלות יוון העתיקה
סגנון האדריכלות הבא אדריכלות ביזנטית

האדריכלות הרומית היא סגנון אדריכלות שאפיין את רומא העתיקה ואת האימפריה הרומית, ומהווה בסיס לסגנונות אדריכלות מערביים עד למאה ה-20. האדריכלות הרומית אימצה את השפה החזותית של אדריכלות יוון העתיקה ושכללה אותה גם בהיבט העיצוב וגם בטכנולוגיה.

האדריכלות אז כללה בתוכה גם את ההנדסה האזרחית ופיתוח טכנולוגיות בנייה (חומרים ושיטות). האדריכל הרומי מרקוס ויטרוביוס פוליו הניח במאה הראשונה לפנה"ס את היסודות התאורטיים לאדריכלות וההנדסה האזרחית הרומית.

טכנולוגיות הבנייה שפיתחו הרומאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקולוסיאום ברומא
פון דו גאר - אמת מים בגאליה, אחת הפרובינקיות הרומיות
אמת המים של סגוביה, בסגוביה שבספרד.

הסגנון האדריכלי שפיתחו הרומאים בא לידי ביטוי בעיקר במבני ציבור כגון בתי מקדש ומבני שלטון. המקדשים הרומיים התפתחו לימים לכנסיות הנוצריות. מבני השלטון שתכננו, כגון מושב הסנאט ומבנים נוספים, הפכו לסמל ומאות מבני שלטון ובתי משפט בעולם נבנו בדומה למבנים הרומיים במשך מאות שנים לאחר מכן. המצאת הקשת והכיפה יצרו תחום חדש בשפה החזותית של האדריכלות המערבית. שילוב של קווים ישרים, כפי ששימשו באדריכלות של יוון העתיקה, עם קווים עגולים הם תמצית שפה חזותית זו.

האדריכלות הרומית הקפידה מאוד על סימטריה (לעיתים קרובות גם בריבוי צירי סימטריה) ועל מקצבים אשר באו לידי ביטוי בתכנון של מבנים וגם בתכנון העירוני. היוונים לעומתם נתנו לאדריכלות להשתלב ביותר הרמוניה עם הטבע ולכן פחות הקפידו על סימטריה. הבדלים נוספים בין היוונים לרומאים נבעו מעושרה של האימפריה הרומית. לדוגמה, התיאטראות היווניים ניצלו תמיד טופוגרפיה קיימת ואף השתמשו בנוף הטבעי כחלק מהתפאורה בעוד הרומאים בנו תיאטראות במרכזי ערים ובאזורים מישוריים כך שהיה צורך לבנות מערכת שלמה שתתמוך את היציעים.

הרומאים אחראים למספר המצאות טכנולוגיות חשובות אשר פיתחו רבות את האדריכלות:

  • הקשת הרומית - עד המצאה זו ניתן היה לקרות מפתחים רק על ידי קורות עץ או אבנים ארוכות. כמובן שבשיטות אלו המפתח אותו ניתן לקרות מוגבל ביותר והאדריכלות מוגבלת בהתאם. הקשת הרומית היא סידור לבנים בצורת טרפז בחצי מעגל כך שכל לבנה נשענת על שכנותיה ובכך ניתן לייצב את הקשת ולהניח מעליה עומסים נוספים.
  • הכיפה - בזכות שימוש בבטון העושה שימוש בחומר פוצולני המצויה במפרץ נאפולי, חומר בעל תכונות הדומות למלט, הצליחו הרומאים לצקת כיפות בטון. הידועה והגדולה ביותר שביניהן נבנתה בפנתאון ברומא העומד שלם עד ימינו.
  • האקוודוקט - אמת מים המובילה מים לעיר ממרחקים (ראו גם אמות המים של רומא).
  • סלילת דרכים רומיות - אשר איפשרו תחבורה בין-עירונית יעילה יותר.
  • גשרים למעבר מכשולי מים בימות שלום או במלחמה. כמו גשר העץ שבנה יוליוס קיסר על הריין במסעו לכיבוש גרמניה. או הגשר של קליגולה על מפרץ נאפולי ורבים אחרים.

בנוסף פיתחו הרומיים 2 סדרים המובססים על הסדרים היוונים - הסדר הטוסקני והסדר המשולב.

טיפוסי מבנים רומיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]