בן ג'ונסון (שחקן)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בן ג'ונסון
Ben Johnson
בן ג'ונסון, 1969
בן ג'ונסון, 1969
לידה 13 ביוני 1918
פורקר, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 8 באפריל 1996 (בגיל 77)
מסה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת מערבון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1939–1996 (כ־57 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בן "סון" ג'ונסון הבןאנגלית: Ben "Son" Johnson, Jr.; ‏13 ביוני 19188 באפריל 1996) היה שחקן קולנוע אמריקני. הרבה להופיע בסרטי מערבונים. ג'ונסון זכה בפרס באפט"א, פרס גלובוס הזהב ובפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר לשנת 1971 על הופעתו בסרט "הצגת הקולנוע האחרונה".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ונסון נולד לבן ג'ונסון האב ואולי סוזן ג'ונסון בעיירה פורקר שבאוקלהומה בשמורת אינדיאנים אסג'.

בהיותו נער נהג ללכת עם אביו החוואי למופעי רודיאו, שם התפרסם לפני שפנה לקולנוע. זכה באליפות העולם לקבוצות רודיאו בשנת 1953 ונכנס להיכל התהילה של הענף ב-1973.

התחתן ב-1941 עם קרול איליין ג'ונס, הם היו נשואים במשך 53 שנים עד לפטירתה בשנת 1994, לזוג לא נולדו ילדים. ג'ונסון נפטר בשנת 1996 בגיל 77 מהתקף לב בעת שהיה בדרכו לבקר את אמו בת ה-96 בעיר מסה. נקבר לצד אשתו קרול ג'ונס בית הקברות המרכזי בעיר פאווהוסקה שבאוקלהומה.

על שמו של ג'ונסון נחנך כוכב בשדרת הכוכבים של הוליווד ובשנת 1982 שמו של השחקן נכנס להיכל התהילה של אנשי המערבונים הגדולים בכל הזמנים.

הופעותיו במערבונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל את דרכו בתעשיית הסרטים בראשית שנות ה-40 בסרטו של הווארד יוז "The Outlaw". עבודתו בתור פעלולן תפסה את עיניו של ג'ון פורד שליהק אותו להיות הכפיל של הנרי פונדה במערבון "מבצר האפאצ'ים", במהלך צילומי הסרט הציל ג'ונסון אדם מפגיעת סוס.

פורד שנכח במקום החתים אותו על חוזה משחק מקצועני לשבע שנים. את התפקיד הראשון שלו אצל פורד קיבל במערבון "3 סנדקים", תפקידים נרחבים יותר קיבל בשני סרטים בטרילוגיית חיל הפרשים של ג'ון פורד : "היא ענדה סרט צהוב" ו"ריו גראנדה". את תפקידו הראשי הראשון עשה במותחן ההרפתקאות "סופר ג'ו יאנג", בסרט גילם את גרג, זואולוג שרוצה להציל את הגורילה הענקית ומתאהב בג'יל, האדם הקרוב ביותר לגורילה.

שיחק בתפקידי משנה במערבון של ג'ורג' סטיבנס "שיין" ובמערבון של מרלון ברנדו בתור במאי "כשגברים שונאים". הופיע בארבעה מסרטיו של סם פקינפה: המערבון המלחמתי "רב-סרן דנדי" בו גילם את סמל צ'ילום, יד ימינו של קפטן טיירין (ריצ'רד האריס), "חבורת הפראים" בו הופיע בתור טקטור גרוץ', אחד מחבורת השודדים של פייק בישוף (ויליאם הולדן), "הבריחה" בו שיחק איש עסקים מושחת בשם ג'ק בניון ו"אלוף". מערבונים נוספים בהם התפרסם היו "בשן חורקת", "הבלתי מנוצח" ו"צ'יסום"

גילם את דמותו הביוגרפית של הסוכן הפדרלי הנערץ מלווין פרביס בסרטו של ג'ון מיליוס "דילינג'ר" ושיחק בדרמת הפשע של סטיבן ספילברג "שוגרלנד אקספרס". בשנת 1971 זכה ג'ונסון בפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר, פרס גלובוס הזהב ובפרס באפט"א על תפקידו בסרט של פיטר בוגדנוביץ' "הצגת הקולנוע האחרונה" בו גילם את סם האריה, הבעלים של בית הקולנוע בעיירה אמריקאית קטנה בתחילת שנות ה-50. ב-1972 שיחק בסרטו של סאם פקינפה, הבריחה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בן ג'ונסון בוויקישיתוף