דריל מורי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דריל מורי
Daryl Morey
מורי בשנת 2008
מורי בשנת 2008
לידה 14 בספטמבר 1972 (בן 51)
באראבו, ויסקונסין, ארצות הברית
עמדה ג'נרל מנג'ר
מכללה אוניברסיטת נורת'ווסטרן
המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס
קבוצות כג'נרל מנג'ר
2007–2020
2020–
יוסטון רוקטס
פילדלפיה 76'
הישגים כג'נרל מנג'ר
זכייה בפרס מנהל העונה (2018)

דריל מוריאנגלית: Daryl Morey; נולד ב-14 בספטמבר 1972) הוא מנהל קבוצות כדורסל, איש אנליטיקס וסטטיסטיקות מתקדמות.[1] מהבולטים ומהראשונים שהשתמשו בסטטיסטיקות ובכלים מדעיים כדי לשפר אלמנטים של כדורסלנים ושל הקבוצה ולצורך החתמת שחקנים. מורי מעולם לא שיחק כדורסל מקצועני. בין השנים 2007–2020 היה הג'נרל מנג'ר של קבוצת יוסטון רוקטס מליגת ה-NBA, ומאז 2020 משמש כג'נרל מנג'ר בפועל של קבוצת פילדלפיה 76'.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מורי סיים תואר ראשון במדעי המחשב ותואר שני במנהל עסקים ב-MIT. עבד בחברה סטטיסטית שסיפקה נתונים לליגות ספורט, במהלך עבודתו נתקל בבעלי בוסטון סלטיקס בעת שהחברה שבה עבד סיפקה נתונים לקבוצת רכישה שהתענינה ברכישת בוסטון סלטיקס, בעלי הקבוצה התרשמו מהצעיר המשכיל ומינו אותו לסגן נשיא לענייני כדורסל, כשהוא עובד תחת דני איינג' גם הוא ג'נרל מנגר בולט. מורי הושפע מסגנון הניהול המדעי והסטטיטי של בילי בין ושיטת ה"מאני בול"

יוסטון רוקטס[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות שבתקופה ההיא 2007, מקומם של אנשי האנליטקס לא היה בולט בקרב קבוצות ה-NBA, והמשרות הניהוליות הכירות אוישו בדרך כלל על ידי שחקני ומאמני עבר, החליט בעלי יוסטון רוקטס לז אלכסנדר למנות את מורי לג'נרל מנג'ר של הקבוצה ולתת בידיו את המפתחות הניהוליים.

כג'נרל מנג'ר עשה מורי מהלכים רבים, הבולט שבהם הוא ככל הנראה החתמתו של ג'יימס הארדן. הוא מנחה את קבוצותיו להשתמש בכלים הסטטיסטיים המראים איזו זריקה יעילה יותר ולהתמקד בה, בתקופתו יוסטון זורקת הרבה יותר שלשות למשחק, כי הוא מצא אותה כזריקה יותר יעילה, הם ממעיטים למינימום את הזריקות מחצי מרחק. מ-2007 מאז החל מורי את כהונתו יוסטון לא סיימה עונה במאזן שלילי ובמרבית העונות היא התברגה לפלייאוף ה-NBA. שיטותיו של מורי הפכו יותר ויותר פופולריות בליגה כולה והשפיעו על כל עולם הכדורסל. קבוצות רבות מחזיקות סקאוטים, אנשי סטטיסטיקות מתקדמות, מדע וניהול.

גם בקבוצת הבת של יוסטון מליגת הפיתוח של ה-NBA, ריו גרנדה ואלי ויפרס, חולל מורי ניסויים שונים – למשך תקופה הוא הנחה את מאמני ושחקני הקבוצה לזרוק שלשות ולרוץ ללא הפסקה כשהם מעלימים עין מההגנה. הקבוצה הייתה בעלת מאזן ההתקפה הגבוה ביותר בליגת הפיתוח, ומאזן ההגנה הנמוך ביותר.[2] במאמר שכתבו עליהם ב-ESPN נכתב ש"אף אחת מעולם לא שיחקה כמוה".[3]

באוקטובר 2019 פרסם ציוץ בטוויטר, שבו תמך במוחים בהונג קונג. ברפובליקה העממית של סין, שעמה לרוקטס יחסים טובים מאז בחרה את יאו מינג במקום הראשון בדראפט ב-2002, התקבל הסרטון בכעס. בליגת הכדורסל הסינית הושעו היחסים עם הרוקטס, ומספר חברות סינית הפסיקו את פעילותן מול ה-NBA; למשל, הטלוויזיה המרכזית של סין לא שידרה את משחקי קדם-העונה.

באוקטובר 2020 התפטר מורי מתפקידו ביוסטון רוקטס.[4]

פילדלפיה 76'[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנובמבר 2020 מונה מורי ל"נשיא לפעולות כדורסל" של פילדלפיה 76', במקומו של אלטון ברנד. על אף שברנד נושא את תואר ה"ג'נרל מנג'ר", מורי הוא האחראי בפועל על פעולות הכדורסל של הקבוצה.[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דריל מורי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]