JTA

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
JTA
תחום מדיה חדשותית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון ניו יורק עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים Jacob Landau עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1917–הווה (כ־107 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
jta.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סוכנות הידיעות היהודיתאנגלית: Jewish Telegraphic Agency, או בראשי-תיבות: JTA; מילולית: סוכנות הטלגרף היהודית) היא סוכנות ידיעות המפיצה ידיעות ברחבי העולם בנושאים בעלי זיקה לחיים היהודיים, לציונות, לתרבות, לחברה, לפוליטיקה ולארגונים יהודיים בעיקר בארצות הברית, ישראל וחבר המדינות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסוכנות נוסדה ב-6 בפברואר 1917 כיט"איידיש: יידישע טלעגראף אגענטור), בעיר האג, בהולנד על ידי יעקב לנדאו (1892–1952), יליד אוסטריה שהיה ממייסדי תנועת-הנוער בלאו-וייס בסייע של תרומות של יהלומנים יהודים מאנטוורפן[1]. במטרה לאסוף ולהפיץ ידיעות הקשורות לעולם היהודי. עד מהרה החלה יט"א לפעול נגד טענות אנטישמיות שלפיהן היהודים אחראים למלחמת העולם הראשונה, פעלה להפיץ את העמדה היהודית בפתרון "השאלה היהודית", שעיקרה זכות ההגדרה העצמית ליהודים. הסוכנות הפיצה ידיעות, תזכירים ומאמרים, בין השאר של מקס נורדאו וישראל זנגוויל, לעיתונות העולמית, מוסדות וארגונים בינלאומיים[1].

בשנת 1919 עברה הסוכנות לפעול מלונדון והרחיבה את פעילותה עם כתבים בכל רחבי אירופה. לנדאו הקפיד שהסוכנות לא תהיה מזוהה עם ארגון יהודי ספציפי, גישה פוליטית או זרם יהודי-דתי מסוימים, כך שהידיעות יופצו באופן נרחב ולא יעוררו מחלוקת[1]. מטה הסוכנות עברה אחר כך לניו יורק. בארץ ישראל הקימה והפעילה יט"א את סט"א (סוכנות טלגרפית ארץ-ישראלית)[2]. בנוסף הקימה ב-1925 את "The Palestine Bulletin" עיתון שהפך אחר כך ל"ג'רוזלם פוסט"[3].

בשנת 1934 החליטה הסוכנות היהודית להקים סוכנות ידיעות מתחרה בשם "פלקור", ראשי-תיבות של סוכנות הכתבים הפלסטינית (Palestinian Correspondence Agency), ביוזמת דוד בן-גוריון שטען שכתבי סט"א מוטים לטובת הרוויזיוניסטים[4]. סוכנות "פלקור" לא הצליחה להתחרות ביט"א ונסגרה כעבור שנים ספורות[2]. ב-1937 אף ניסה משה שרת למזג את פעילותה של "פלקור" עם יט"א, או לכל הפחות להגיע להסכם שיתוף פעולה[5].

בשנת 1935 מונה ג'ורג' בקר (Backer) לנשיא יט"א בארצות-הברית. בקר היה פעיל יהודי וחבר מועצת העיר ניו-יורק כנציג מפלגת העבודה האמריקאית[5][6].

בשנת 1940 הקים לנדאו סוכנות נוספת בשם "אונה-אוברסיז", סוכנות לא־יהודית מבחינת מטרותיה ששמה לה למטרה לקדם ידיעות ונושאים הקשורים למיעוטים בכל העולם[1].

לאחר הקמת המדינה סט"א המשיכה לפעול כסוכנות ידיעות ישראלית[7]. במאי 1949 שהה יעקב לנדאו בישראל והכריז שהוא מבקש להעביר את מרכז פעילותה של יט"א מניו-יורק לישראל, ולהפוך אותה לסוכנות הידיעות הרשמית של מדינת ישראל[8]. יעקב לנדאו נפטר מהתקף לב ב-1952, בגיל 58, בניו יורק[9].

סוכנות סט"א המשיכה לפעול בישראל עד סוף שנות ה-50[10]. אחר כך מוזגה פעילותה לתוך סוכנות "עתי"ם שהקימו העיתונים היומיים בישראל. הידיעות שלה מישראל הופצו אחר כך תחת השם עתי"ם-סט"א או בקיצור עסת"א[11].

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יט"א היא מוסד ללא כוונות רווח שמטהו נמצא בניו יורק ושכתביו פרוסים בצפון אמריקה, ישראל, מוסקבה, דרום אמריקה, דרום אפריקה, אירופה ואוסטרליה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]