חיים שפירא (מתמטיקאי)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חיים שפירא
ד"ר חיים שפירא
ד"ר חיים שפירא
לידה 5 במאי 1962 (בן 61)
וילנה, ליטא
ענף מדעי מתמטיקה
מקום מגורים ישראלישראל ישראל
תאריך עלייה 1978
מקום לימודים אוניברסיטת תל אביב עריכת הנתון בוויקינתונים
מנחה לדוקטורט אילן אשל עריכת הנתון בוויקינתונים
haimshapira.co.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חיים שפירא (נולד ב-5 במאי 1962) הוא מרצה וחוקר ישראלי רב-תחומי, בעל תואר ד"ר למתמטיקה וד"ר להוראת המדעים. שפירא ידוע לציבור הרחב בעיקר בזכות הרצאותיו הפופולריות, וספריו העוסקים בפילוסופיה ומתמטיקה.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בווילנה, ליטא, ועלה לישראל בגיל 16. בעל תואר ראשון במתמטיקה עיונית ותואר שני בהסתברות וסטטיסטיקה מאוניברסיטת תל אביב. בשנת 1995 קיבל תואר דוקטור[1] למתמטיקה באוניברסיטה זו, על עבודה בהנחיית אילן אשל שכותרתה "דילמת המתנדב כהכללה של מלחמת התשה". קיבל באוניברסיטת תל אביב גם תואר דוקטור בהוראת המדעים.

משנת 1996 מלמד במכללה למינהל. מכהן כראש תוכנית משפטים-כלכלה, ומרצה בכיר בחוגים לכלכלה, משפטים, מנהל עסקים ומדעי המחשב. שפירא מרצה גם במחלקה למתמטיקה באוניברסיטת בר-אילן.

בנוסף לפעילותו האקדמית, שפירא הוא מרצה מבוקש בכנסים של חברות וארגונים בישראל, שם הוא מעביר הרצאות וסדנאות בתורת המשחקים וכלכלה מתמטית.[2] שפירא גם מרצה לקהל הרחב ולנוער שוחר מדע. הרצאות אלה עוסקות בעיקר בפילוסופיה תוך התבססות על ספרים רבים (בעיקר הספרות הרוסית) ומתובלות בציטוטים שנונים ואמרות כנף של אנשי רוח ידועים. בין סדרות ההרצאות שהוא מעביר נמצאים הנושאים: בעקבות אליס בארץ הפלאות, הפילוסופיה שבספר "הנסיך הקטן", הפילוסופיה שבספרי פו הדב, אהבה, אושר ותשוקה, שבעת החטאים, תורת המשחקים ועוד. לעיתים קרובות נוהג שפירא לשלב בהרצאותיו נגינה שלו בפסנתר.

החל מ-2006 החל שפירא בכתיבת ספרים המבוססים על הרצאותיו. ב-2006 פרסם במסגרת האוניברסיטה המשודרת של גלי צה"ל את הספר "בעקבות אליס" העוסק בפרשנות לספרי אליס בארץ הפלאות ומבעד למראה ומה אליס מצאה שם מאת לואיס קרול. ב-2008 הוציא ספר על תורת המשחקים שהתבסס בחלקו על הרצאות שנתן באוניברסיטה המשודרת של גלי צה"ל, אך בהוצאת כנרת זמורה-ביתן דביר ולא בהוצאת משרד הביטחון. בהמשך פרסם שני ספרים בהוצאת כנרת זמורה-ביתן דביר: ב-2009 הספר "על הדברים החשובים באמת" - ספר המבוסס על הרצאותיו הפופולריות ובו שלושה חלקים: אושרחוכמה) לאור ספרי פו הדב וסרטי וודי אלן, משמעות החיים ומהות האני לאור ספרי אליס של לואיס קרול, ולבסוף ידידות ואהבה לאור הספר הנסיך הקטן. הספר רווי בהומור ושזור באמרות כנף שנונות של אנשי רוח; וב-2010 "אינסוף - המסע שאינו נגמר" העוסק במתמטיקה.

הספר "אינסוף - המסע שאינו נגמר", שכתב ב-2010, עוסק במתמטיקה ונועד להנגיש את המתמטיקה לקהל הרחב. נושאי הספר הם "מבוא למחשבה" ובו מספר חידות מתמטיות (חלק ראשון), תורת המספרים (חלק שני) ותורת הקבוצות הנאיבית ובפרט בעוצמות אינסופיות, המלון של הילברט, הפרדוקסים של זנון ופרקטלים (חלק שלישי). הספר כולל סימונים מתמטיים, הוכחות ואף תרגילי מחשבה מתמטיים לקורא. שפירא מתבל את הספר בהומור, אנקדוטות, אמרות כנף וקריקטורות של המאייר דני קרמן, על מנת להנגיש את המתמטיקה לקהל רחב, ולהפוך את קריאת הספר לקלילה יותר וזורמת.

ב-2011 החל בכתיבת סדרה של ספרי פילוסופיה והגות המנתחים הוגים ופילוסופים לאורך הדורות. הראשון שבהם, שיצא לאור ב-2011, עוסק בספר קהלת. הספר הבא בסדרה זו נקרא "מחשבות לעת לילה", הוא עוסק בעיקר בפילוסופיה של סרן קירקגור, ארתור שופנהאואר ופרידריך ניטשה. הספר יצא לאור בתחילת שנת 2013. ספרים אלה עוסקים לא רק בהגות עצמה של הפילוסופים שעליהם נכתב כל ספר אלא גם בפרשנות של פילוסופים ואנשי רוח אחרים לנושאים בהם דנה הגות זו.

ספריו "שיחות על תורת המשחקים" ו"מחשבות לעת לילה" זכו ב"ספר זהב" וספריו "על הדברים החשובים באמת" ו"קהלת – הפילוסוף המקראי" זכו ל"ספר פלטינה".[3]

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בעקבות אליס: מסעות לעולמו של לואיס קרול, סדרת אוניברסיטה משודרת, בהוצאת משרד הביטחון – ההוצאה לאור, 2006.
  • שיחות על תורת המשחקים, כנרת, זמורה-ביתן, 2008.
  • על הדברים החשובים באמת, כנרת, 2009.
  • אינסוף - המסע שאינו נגמר, כנרת, 2010.
  • קהלת - הפילוסוף המקראי, כנרת, 2011.
  • מחשבות לעת לילה: קירקגור, שופנהאואר, ניטשה; פילוסופיה קיומית, מסע אישי כנרת, 2013.
  • אהבה זה כל הספר, כנרת, 2014.
  • אני חושב משמע אני טועה (יחד עם גייל גלבוע), כנרת, זמורה-ביתן, 2015.
  • זיכרון ילדות יפה במיוחד, כנרת, זמורה-ביתן, 2017.
  • רשימות על אמנות החיים, כנרת, זמורה, דביר-מוציאים לאור בע"מ, 2022.
  • תנינים הימורים וימי הולדת - סטטיסטיקה והסתברות בחיי היום-יום, כנרת, זמורה - מוציאים לאור, 2023.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

על ספריו:

מכּתביו

מהרצאותיו

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]